Jump to content
Annons

Komponera som proffsen


Adish

Recommended Posts

Hej.

Behöver ha lite råd av er på forumet, tips och trix för att krydda mitt egna skapande.

Jag har suttit och analyserat några "proffsigare" låtar ute på Youtube,

typ cascada och Da buzz, är mycket jag kollat på. Det är det jag vill försöka

efterlikna (just nu) och jag själv kan inte komma igång och få inspiration till att piffa till

mina egna produktioner..

När jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort.

Blir ofta "Hmm. nää, det är inte så bra som jag trodde det skulle bli" eller

".. för tråkigt.. igen"..

Oftast fastnar jag då jag känner det blir tråkigare och segare än den idén jag hade i huvudet

från första början. Så då vill jag göra någon ny låt, ny idé, och så håller det på..

(Detta gäller all typ av popmusik eller dance.. All musik blir så här..)

Någon som har något bra tips? För jag känner att jag fastnat.

När proffsen gör sina låtar, känns det så enkelt? De river igång allt så bra.

Har det med övning bara att göra? Eller krävs lite kunskap? Diciplin??

Ja, vad tror ni? Har ni några idéer, vinklar eller svar, fram med det.!

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Övning, ljudval, tonläge, melodi, ackord med mera spelar in, allt påverkar allt.

Mycket av energin sitter i hur man mixar det, det går att mixa på så många sätt. Övning är helt klart en bra grej när man vill få till en prodd/mix.

Sångljudet är väldigt viktigt med i denna typen av musik, det behöver inte vara bra rent hifi men det måste passa ljudvalen i prodden så man får rätt energi i tracket.

Börja med att göra en kopia på en prodd för att kolla hur pass nära du kan komma, det är ganska lärorikt att lära sig hur man får till en viss ljudbild eller hur man får just den energin ur sin prodd som man vill.

Jag har hört många tama produktioner som blivit helt ok efter en vettig mix, det kanske är där ditt problem ligger, man behöver inte alltid mixa medans man proddar, det kan man överlåta till någon annan tills man tycker att man har kläm på det.

Vet inte om detta hjälper direkt men du kanske blir lite klokare =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Behöver ha lite råd av er på forumet, tips och trix för att krydda mitt egna skapande.

Jag har suttit och analyserat några "proffsigare" låtar ute på Youtube,

typ cascada och Da buzz, är mycket jag kollat på. Det är det jag vill försöka

efterlikna (just nu) och jag själv kan inte komma igång och få inspiration till att piffa till

mina egna produktioner..

När jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort.

Blir ofta "Hmm. nää, det är inte så bra som jag trodde det skulle bli" eller

".. för tråkigt.. igen"..

Oftast fastnar jag då jag känner det blir tråkigare och segare än den idén jag hade i huvudet

från första början. Så då vill jag göra någon ny låt, ny idé, och så håller det på..

(Detta gäller all typ av popmusik eller dance.. All musik blir så här..)

Någon som har något bra tips? För jag känner att jag fastnat.

När proffsen gör sina låtar, känns det så enkelt? De river igång allt så bra.

Har det med övning bara att göra? Eller krävs lite kunskap? Diciplin??

Ja, vad tror ni? Har ni några idéer, vinklar eller svar, fram med det.!

=)

En variant är att göra covers på några låtar, få dom så likt som möjligt. Försöka att efterlikna dina favoritlåtar (dock tänkt i studiesyfte)... När du kan börja analysera och efterapa deras material kan du ju testa att göra eget, eller, använda dom komponenterna, i det egna materialet. Nu kan det ju bli så att det låter som bara ett dåligt plagiat, men, för att hitta "sitt" så är det ju inte fel att lära sig av andra. Sen tar du bara allt sånt som du gillar bäst av alla och sätter ihop något nytt.

Lära sig att skilja på att; lyssna med hjärnan och lyssna med hjärtat

Om man lyssnar med hjärtat (vilket man kanske gör om man är på en konsert, lyssnar på nån skiva eller liknande...), då är det mer känslor (bra, dåligt, helt f**king underbart, kräk-känslor osv..)

Om man lyssnar med hjärnan, så får man försöka styra bort känslorna och försöka få tag på "fakta"... strukturer, tonarter, sättningar, vad är lägsta, högsta tonen osv, ja, allt som har med låten att göra.

Ett sånt övningsexempel kan ju vara att tänka dig att förklara låten (utan att nynna, sjunga) för någon som aldrig har hört den. Hur började den? Intro? vad hände sen? Var det bara näsflöjt hela första vändan? eller dängde panflöjts-sektionen in i refrängen?...

Ja, detta kanske blev en lite utfransning från ämnet, men, lyssna mycket, analysera.

Sen hur låtar/melodier/strofer blir till, är ju väldigt individuellt. Händelser? Känslostämning? Tema? (f.ö. ett ämne som kan bli ganska långt också).

Trots att vi inte lirar samma typ av musik så hoppas jag att detta kan ha hjälpt.

Å framför allt...

Ha kul å gör musik för att du har lust, och skit i vad andra tycker 😄

EDIT;

Tog sån stund att skriva så Yaleed hann före 😛

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv klart en låt oavsett hur fånig den känns. Det är som de tidigare inläggen säger en övnings sak. Att faktiskt bestämma sig för att "nu är det klart" är en väldigt bra övning. Kom ihåg att det kan bli en hel del dåliga/halv bra låtar innan man får till en som man är nöjd med men de bra låtarna kommer komma oftare och oftare ju mer man skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången och sångmelodierna är oftast det som bygger spänningen i låtar och utan sång på av en duktig sångerska/sångare är det betydligt svårare att höra vart man vill gå med låten.

Om du lyssnar på dina favorit hits i instrumental versioner är dom oftast inte så märkvärdiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en grundregel, och det är att låten skall kunna framföras

endast med en gitarr eller piano + sång och att det låter bra.

Gör sig låten bra är arren nästa steg, mixen nästa steg osv.

Felet många kan göra är att det blir för många pålägg, för

håller låten med bara gitarr typ så behövs det inte så mycket

pålägg. Det blir meckigare och mixa dessutom eftersom det

blir så många tracks.

Om det gäller vanliga popgrejer kan

intro-vers-brygga-refräng-vers-brygga-refräng-stick-brygga-dubbelrefräng (med tonartshöjning i vissa fall)-outro

vara bra att ha i bakhuvudet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna hur de låtar du gillar är uppbyggda. tex. intro, vers x2, ref, vers, brygga, ref, solo, brygga ref.

många låtar börjar tex med refrängen instrumentalt eller med sång för att den ska kännas igen när de kommer på riktigt och en brygga som går ner i tex. tempo eller intensitet gör ju att refrängen känns kraftigare när den kommer.

jag brukar göra mycket låtar där jag försöker efterlikna en artists stil (ljudbild, låtstruktur osv.)

så testa att "göra" Dabuzz nya låt. det kan vara bra att ha en "deadline" när låten ska vara klar så det inte bra blir massor av halvfärdiga låtar, därför tycker jag studiofestivalerna är rätt bra, man får ett tema och ett datum när det ska vara klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången och sångmelodierna är oftast det som bygger spänningen i låtar och utan sång på av en duktig sångerska/sångare är det betydligt svårare att höra vart man vill gå med låten.

Om du lyssnar på dina favorit hits i instrumental versioner är dom oftast inte så märkvärdiga.

Faktiskt en reflektion jag gjort med. Ofta är det väldigt få instrument och enkla arr på själva musiken. Håller man ljudbilden mer öppen så blir det även lättare att mixa sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sitter och skapar, blir det oftast tamt ganska fort. Blir ofta "Hmm. nää, det är inte så bra som jag trodde det skulle bli" eller

".. för tråkigt.. igen". Oftast fastnar jag då jag känner det blir tråkigare och segare än den idén jag hade i huvudet från första början. Så då vill jag göra någon ny låt, ny idé, och så håller det på..

Jag ser två anledningar till varför du känner som du gör: dels har du svårt för att bestämma dig för hur det ska låta, dels när du väl bestämt dig så vet du inte vad du ska göra för att nå dit. Det första löser du lätt med strikt diciplin — typ, nu ska jag plagiera en Da buzz-låt rätt av! Det andra är något klurigare eftersom det förutsätter att du inte bara vet hur man arrar en låt utan även hur man använder instrument, pluggar etc. Så, för att upprepa i princip vad som sagts: lyssna, stjäl och öva!

Och du kan aldrig tumma på övandet! För i så fall kan du lika bra skita i musiken och istället börja samla på frimärken (inte för att det skulle vara något fel med det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du kan aldrig tumma på övandet! För i så fall kan du lika bra skita i musiken och istället börja samla på frimärken (inte för att det skulle vara något fel med det).

Nej låter vettigt, det ligger faktiskt någonting i det.

Jag känner att många har gett mig väldigt bra svar, antar att det finns en del där

ute som både kan, och sedan sitter i samma båt som jag själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej låter vettigt, det ligger faktiskt någonting i det.

Jag känner att många har gett mig väldigt bra svar, antar att det finns en del där

ute som både kan, och sedan sitter i samma båt som jag själv.

Om du bor i sthlm eller i närheten kan du komma förbi och lyssna på lite mix stems så får du en bättre bild av hur vissa av ljuden i dessa låtar låter. Man hör ofta "fel" när man hör allt i ett paket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på en musikvideo (eller nåt annat). Dra ner volymen (på låten som spelas upp) och spela tillsammans med video eller gör en egen låt som passar ihop med videon.

Fördelen med att spela tillsammans är att man lär sig hålla takten, nackdelen är att man måste lära sig att anpassa ackorden till melodin för att den ska hålla ihop på ett snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du kan aldrig tumma på övandet! För i så fall kan du lika bra skita i musiken och istället börja samla på frimärken (inte för att det skulle vara något fel med det).
Tsk. Skittråkigt. Jag har aldrig övat och tänker aldrig göra det.

Varför inte bara sätta igång att ha roligt och spela in direkt?

Jag håller med båda!!!!

Jag har låtar som har blivit asbra versioner när jag spelat in medan jag övat!! Kan fasen inte göra om det. Men roligt var det! 😛

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tsk. Skittråkigt. Jag har aldrig övat och tänker aldrig göra det.

Nej det hörs helt klart och tydligt på det du har lagt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Många musiker låter så som de gör bra för att den spelar med driv eller häng beroende på låt och spelstil. Man spela inte alltid på taktslaget. Även om de oftast sätter ettan och trean så kan de vänta lite med tvåan och/eller vara snabbare med den. Om man övar på det så är det bland det coolaste man kan göra tycker jag. Gör ett rakt trumspår och flytta virveln så att den spelar lite innan eller efter metronomen på trean tex så förstår du vad jag menar.

ett annat knep kan vara att backa av lite på antalet instrument när man vill presentera ett parti som gör att låten ska få mera driv. Sedan så låter man alla instrumenten komma tillbaks för att få tyngden och trycket tillbaks. Dessutom så kan tex en tung gitarr i fyra fjärdedels takt göra att det känns som att trummorna driver mera om de spelar sextondelar.

Ibland måste man ju spara på krutet i vissa partier för att kunna skjuta skarpt i nästa med iofs.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tsk. Skittråkigt. Jag har aldrig övat och tänker aldrig göra det.

Varför inte bara sätta igång att ha roligt och spela in direkt?

Jo, du har visst det övat.

Och ju mer man övar (samt lyssnar och stjäl) desto roligare kan man ha — eller omvänt, desto längre tid går det mellan att ha tråkigt — eftersom man har mer erfarenhet att utnyttja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det hörs helt klart och tydligt på det du har lagt upp.

Okej 😏

Valle: Det jag menar är att det verkar finnas en äldre generation som tycker att man ska slita hårt, man ska anstränga sig, slå sin panna blodig, och komma ut på andra sidan som nån upplyst tjomme och först då kan man bli tagen på allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 😏

Valle: Det jag menar är att det verkar finnas en äldre generation som tycker att man ska slita hårt, man ska anstränga sig, slå sin panna blodig, och komma ut på andra sidan som nån upplyst tjomme och först då kan man bli tagen på allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so.

Å andra sidan finns det också en hel hög människor som laddar ner något inspelningsprogram, sitter med sitt (alldeles nyiköpta/nerladdade/lånade) instrument och förväntar sig att man ska göra underverk från dag 1... eller, ja, kanske dag 2, när man frågat runt och fått berättat för sig var rec-knappen sitter... Men, å andra sidan kan man ha otroligt kul med sin musik från dag 1, men frågan är vad man ställer för mål med sin musik...

Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men däremot blir jag mätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Det jag menar är att det verkar finnas en äldre generation som tycker att man ska slita hårt, man ska anstränga sig, slå sin panna blodig, och komma ut på andra sidan som nån upplyst tjomme och först då kan man bli tagen på allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so.

Näeh, jag säger ingenting om att inte bli tagen på allvar, vara eller icke vara seriös etc. Men branschen kommer alltid att vilja ha De Bästa eller Den som bäst motsvarar branschens förväntningar. Med attityden "jag vill arbeta som proffsen men jag tänker fan i mig inte öva" kan jag inte tänka mig är ett tillvägagångssätt att föredra; inte ens om man vill kunna "Komponera som proffsen", vilket ju trådskaparen är inne på.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men branschen kommer alltid att vilja ha De Bästa eller Den som bäst motsvarar branschens förväntningar.

Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sätt att ta sig dit.

Ta din husgud som exempel - han abbatjommen. Jag tror inte en spänn på att han satte sig ner och bara "mmmrrr, jag måste öva öva öva * pannan i djupa veck* ". Hela hans väsen utstrålar ju kärlek till mixning och nyfikenhet och spelglädje.

Äh, strunt samma. Backa bandet. Jag återgår till att snacka med mig själv istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sätt att ta sig dit.

Ta din husgud som exempel - han abbatjommen. Jag tror inte en spänn på att han satte sig ner och bara "mmmrrr, jag måste öva öva öva * pannan i djupa veck* ". Hela hans väsen utstrålar ju kärlek till mixning och nyfikenhet och spelglädje.

Jag säger inte att du har fel, Lax3. Klart att det finns olika vägar att ta sig dit. Och "övning" innebär ju mycket mer än statiskt hjärntvättande. Övning blir det ju även när man experimenterar, testar och förkastar. Och just Tretow (eftersom du nämnde honom) var ju en mästare på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jaja, whatever. Jag menade att det finns olika sätt att ta sig dit.

Och nämn någon som tagit sig dit utan att ha övat,övat och övat. Nämn bara en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sikta mot stjärnorna och hamnar i tränorna. Sikta igen och hamna en gren längre upp. Håll på så där i säg 5-10 år så är du snart uppe i galaxen! Men viktigaste av allt. Känn på vad du håller på med, känns det bra så är det bra. Känns det inte bra och man får inte till något vidare bra heller på just något projekt. CLOSE -> NEW

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som brukar funka för mig (som också är en väldigt rastlös person) är att sitta med en sak tills man blir nöjd med den. Det leder ofta till att jag successivt byter ut alla element i en del medan jag jobbar på den. Men tillslut så kommer jag ha ett parti som jag helt enkelt är nöjd med. Så klart gör jag iofs också musik där jag försöker integrera så mycket olika instrument och ljud som möjligt, inte pop. Men det kan även vara ett bra sätt för konventionellare musik. Jag tror helt enkelt att man inte bör klänga kvar i massor av skit man gjort för att någon liten pinal med det är bra. Har ofta sparat gamla filer innan jag gjort stora förändringar men jag går aldrig tillbaka. Ibland kanske helt enkelt är fel dagar och då kanske man bör skita i allt. Jag brukar också inte vara så rädd för att ändra på grundidén jag haft med en låt, det kanske inte passar alla.

För övrigt tror jag inte att man behöver vara expert på något instrument för att göra bra musik. Alltså behöver man inte öva. Men det skadar aldrig. Sen blir musik ofta kall eller steril om man inte har roligt med musik som medium. Så om övning inte är något man vill göra med musiken varför inte skita i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om övning inte är något man vill göra med musiken varför inte skita i det?

Förkastligt!

Att öva är detsamma som att utvecklas. Det finns inte en enda begåvad kid där ute som inte fattar det. Så jag undrar egentligen vad det är du försöker förmedla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort så här. Ta fram ett bra ljud som du gillar och tryck på rec. Sen sitter du och leker att du spelar en hel låt. Börjar lite lätt eller mitt i refrängen sen håller du på så i typ 5min. Under den tiden har du säkert prickat in nått du tyckte var coolt, och har du tur har du kanske prickat in 2 eller 3 saker i samma tema.

Jag brukar göra så iaf och det resulterar i att jag får en vers, en ref som jag delar i 2 delar så jag får ett outro också.

Problemet jag hade förr var att jag satte mig och gjorde en refräng sen rattade jag och mecka loops osv för att få det att låta bra, men sen när det var dax att försätta så stod det still.

Jag tränar aldrig förutom när jag trycker på rec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan finns det också en hel hög människor som laddar ner något inspelningsprogram, sitter med sitt (alldeles nyiköpta/nerladdade/lånade) instrument och förväntar sig att man ska göra underverk från dag 1... eller, ja, kanske dag 2, när man frågat runt och fått berättat för sig var rec-knappen sitter... Men, å andra sidan kan man ha otroligt kul med sin musik från dag 1, men frågan är vad man ställer för mål med sin musik...

Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men däremot blir jag mätt...

Lysande!

Var denna bra eller!? Jag skulle inte kalla mig kock, bara för att jag kan steka mamma scans köttbullar, men däremot blir jag mätt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 😎

Valle: Det jag menar är att det verkar finnas en äldre generation som tycker att man ska slita hårt, man ska anstränga sig, slå sin panna blodig, och komma ut på andra sidan som nån upplyst tjomme och först då kan man bli tagen på allvar och bli betraktad som seriös. I dunt think so.

Jag håller med Valle om att för att göra dance pop så som den låter på radion, och det var väl så han skrev han som undrade från början, så måste man öva och jobba stenhårt.

För att göra laxlaxlax-musik "räcker" det med att vara äckligt begåvad och ganska modig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...