Jump to content
Annons

eudaimonism

Medlem
  • Antal inlägg

    26
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

1 följare

Om eudaimonism

  • Födelsedag 1986-09-20

Om mig

  1. Säkert. Jag har också spelat i band.
  2. Det du skriver är absolut sant. Men som jag upplevt mina 6 år med produktion är att diciplinen nästan blir en bieffekt av att jag har väldigt roligt när jag sitter med musiken. Jag blir väldigt stimulerad av att testa nya saker, lära mig att tweaka och att göra saker det känns som ingen gjort förut. Det är naturligt att jag utvecklas för skapandet hade inte varit lika roligt annars! Ett nytt projekt för mig innebär ofta nya strukturer, nya effekter och nya ljudbilder. Jag älskar musik så jag sitter nästan varje dag. Men en sak som verkligen stämmer är att jag behöver ha disciplin när jag ska göra klart projekt. Så klart är det roligare med vissa saker än andra inom skapandet, och jag behöver ofta sätta upp deadlines för att det ska bli genomfört för mig. Detta ser jag dock inte som det som utvecklar min komponering eller produktion.
  3. Vad jag menar är att jag kan sitta och skapa, och genom det utveckla musiken jag spelar. Utan att någonsin sitta bara för att bli tekniskt bättre. Jag är från början improvisationsmusiker, och nu känns det som att jag sitter med produktionen som att det var min improvisation. Jag påstår inte att jag inte skulle utvecklas om jag gick på lite mer avancerade skalor eller något liknande, bara att jag utvecklas ändå.
  4. Det är ett faktum att genom all olika musik som skapas, på alla olika sätt, så finns det faktiskt otroligt många olika sätt att jobba och framför allt att utvecklas. Det finns vissa som helt enkelt håller på med musik genom att producera. De "övar" när de producerar. Att påstå att det finns regler för hur man utvecklas inom musik är förkastligt. Jämför t.ex. metal med house. Jag själv övar hyffsat ofta, men anser att jag utvecklas mest genom att arbeta med ljudet som det är. Påstår du t.ex. att jag inte kan utveckla mitt keyboardspel, mitt trumspel, min produktion, mitt användande av syntar osv. samtidigt eftersom jag inte har tid att öva på alla hela tiden? Det är i nuläget lätt att göra musik utan att vara en tight musiker, varför förneka de framstegen?
  5. Ett tips som brukar funka för mig (som också är en väldigt rastlös person) är att sitta med en sak tills man blir nöjd med den. Det leder ofta till att jag successivt byter ut alla element i en del medan jag jobbar på den. Men tillslut så kommer jag ha ett parti som jag helt enkelt är nöjd med. Så klart gör jag iofs också musik där jag försöker integrera så mycket olika instrument och ljud som möjligt, inte pop. Men det kan även vara ett bra sätt för konventionellare musik. Jag tror helt enkelt att man inte bör klänga kvar i massor av skit man gjort för att någon liten pinal med det är bra. Har ofta sparat gamla filer innan jag gjort stora förändringar men jag går aldrig tillbaka. Ibland kanske helt enkelt är fel dagar och då kanske man bör skita i allt. Jag brukar också inte vara så rädd för att ändra på grundidén jag haft med en låt, det kanske inte passar alla. För övrigt tror jag inte att man behöver vara expert på något instrument för att göra bra musik. Alltså behöver man inte öva. Men det skadar aldrig. Sen blir musik ofta kall eller steril om man inte har roligt med musik som medium. Så om övning inte är något man vill göra med musiken varför inte skita i det?
  6. Det finns utgångar på baksidan av subben som är till för andra satteliter. Det är "sånna kontakter man måste skruva ut och sen sätta in kopparen och skruva tillbaka." Sen har jag också en balanserad XLR ingång. Genon XLR eller RCA från Tele, in i subben, genom dessa kanaler ut till monitorerna? Låter bra?
  7. Låter ganska rimligt det där. Har aldrig tänkt på att monitorernas ljud påverkar på det sättet. Problemet är väl att jag har massor av saker jag behöver till min hemmastudio och jag undrar om det verkligen känns intressant nog att lägga tusenlappen på att kunna spela upp ljudet så extremt precist när det finns andra saker jag också behöver till min hemmastudio, mixer inräknat. Just nu kan jag liksom inte ens få ljud i subben.
  8. Okej. Men jag tror jag ofta kommer mixa utan subben för jag har bra låg frekvens på mina monitorer. Basen hänger inte med i högre volymer bara. Subben var mest för att kunna köra musik riktigt högt på fester och för att pusha när jag mixar dubstep. ;P Men sen är det ju vissa frekvenser i allt ljud som kommer igenom när man har sub, så det är det enda egentliga komplementet till uppspelningen av mitt ljud så det kändes som en värd investering. Kommer nog först gå till en affär och snacka med nån om vad jag tjänar på dom olika valen och vilka priser jag har att jobba med. Ni har alla gett mig bra tips, nu ska jag bara välja produkt... Det lutar åt ett mindre mixerbord eftersom jag spelar in ganska mycket. Delningsfiltret har definitivt sina fördelar också dock. Bästa vore kanske combo... Tack för allas hjälp i alla fall!
  9. Måste bara klargöra att jag har tele ut från mitt ljudkort inte XLR. Kommer det alltså funka att köpa en mixer, koppla in telekablarna L/R från ljudkortet till mixern, från mixern genom telesladdar till mina monitorer samt RCA kontakter till min sub? Jag behöver ändå manuellt ställa in volym och filter på min sub "där bak"? Jag skulle så klart ha användning för infunktionerna i mixern så det skulle nog vara bästa lösningen om det går. Tror att jag kanske kör utan den när jag mixar ändå. Tänkte att det vore nice att ha lite extra bas på festerna bara. Kan ju också passa på att fråga om det skulle gå fint att koppla in andra datorer och/eller LP(eller CD) i mixern samtidigt? Vore grymt. (Börjar bli lite sugen...) Problemet är alltså inte längre nödvändigtvis att spela upp genom S/PDIF utan bara att få ljud direkt. Då känns det onödigt att köra på en converter för endast det ändamålet. Tredubblade redan min budget för denna subben så jag vill gärna att det ska vara ett bra system om jag behöver lägga några tusen till på hemmastudion nu. Är student så det är surt förvärvt... Tacksam för alla svar!
  10. Så mixer är ingen idé eller? Att köpa en sån converter känns lite overkill när den kostar en tredjedel av subben. Det måste väl finnas nått enkelt sätt att konvertera det som nu är XLR signalen till båda monitorerna till XLR till monitorerna och RCA till subben?
  11. Så. Storyn klippt från ett annat forum som är värdelöst (förhoppningsvis) i förhållande till detta. Det går att missa ganska mycket av denna infon: Jag har precis köpt en ny subwoofer av modellen XTZ 99 W10.16. http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/Trad...w.aspx?Key=4913 Kort sagt är det en aktiv subwoofer med RCA kontakter. Jag räknade kallt med att mitt Creative E-MU 0404 kort (ej USB) skulle kunna använda sina S/PDIF kontakter som uppspelning till subben. Jag använder båda mina teleutgångar till mina studiomonitorer och de spelar musik hela tiden när jag meckar med att få igång ljudet i subben. Jag har inte fått ljud i bara subben, men kan inte koppla in telekontakterna direkt i den. Subben ger av muller om man rör kontakterna på sladdarna så den verkar helt okej. Sen kan jag ibland få ett muller som går konstant men utan att följa signalen jag spelar upp. Kan bero på vad som dock. Har pillat på alla spakar på subben som kan ha någon påverkan massvis av olika sätt men ljuden övergår aldrig till en seriös volym. Programmet man ska kunna styra själva ljudkortet igenom är Creatives egna "mixer". Det är ett bra program men det är extremt svårt att få igenom några seriösa protokollförändringar i vad som är vad. Har länge misstänkt att den fortfarande använder S/PDIFen som in-kanal men jag kan inte ändra det någonstans i programmet. Efter ett par timmar kopplandes och googlandes så har det poppat upp ett par gånger att det kan krävas en DAC. Jag är inte säker på vad det är, det är också mycket möjligt något som används när man använder sig av S/PDIF kanal. Vet inte ens om det är hårdvara eller mjukvara... Jag vill bara kryssa bort så mycket som möjligt från listan. Vi är tre rätt seriösa datanördar här och har till och med en kodare. Vi har med andra ord pillat på det mesta. Även om jag har ganska nice ljud så är jag inte expert på hur dessa sakerna egentligen funkar. Ljudnördar behövs! Tacksam för alla svar! Senare skrev jag: Problemet ligger här alltså i att jag pga. detta behöver koppla in subben igenom S/PDIF kontaker. Det är också mycket troligt att det är här problemet ligger. Alltså behövs en DAC. Och frågan kvarstår, eftersom dom finns i massor av olika teknik, hur jag billigast och enklast gör om min digitala signal till analog. Alltså: Har funderat på att köpa en mixer, men behöver veta att jag kan koppla in ljudkortet i den och sedan vidare till monitorerna, hörlurar och subwoofern. Hade varit nice att kunna spela in med flera mickar på flera kanaler ändå även om det inte är nått jag tänkt lägga pengar på just nu. Alltså vill jag åt något billigt. Lite surt att jag sitter på en 3 000kr subwoofer som inte vill låta... (Det är fett ljud för mig iaf) Tackar för alla svar!
  12. Underdelningar är hur man underdelar pulsen (alltså fjärdedelarna). Om du är trummis har du säkert märkt att när man spelar snabbare än pulsen (t.ex. på hihat) så kan man spela antingen två eller tre (egentligen fyra också etc. men det är egentligen samma sak) slag per pulsslag att få olika rytm. Treunderdelning låter typ "ta-ke-ti" och tvåunderdelning "ta-ka". När du kör metronom snabbare så använder du den för att betona sådana slag och inte pulsen.
  13. jo, alltså Mozart påstås ju ha "haft symfonierna i huvudet" och skrev bara ner dom utan att en ändra en liten sak. han olikt beethoven (innan han blev döv) ändrade inte efter han hörde det heller. jag skulle nog gärna testa att göra musik såhär men tror inte jag vet riktigt hur de olika waveformerna etc. reagerar så jag skulle nog bara skapa ett kaos.. men det kan ju vara nått det med (se Ascension med Coltrane...)
  14. tjena benjo! schubert (eller schönberg) skrev en bok om de olika ackordens känslomässiga innehåll. kanske inte så konstigt om man fastnar för vissa tonarter. C-dur beskrev han som "den rena lyckan". väldigt intressant. C-dur har ju väldigt speciella relationer också. men jag verkar bara fastna i att använda moll just nu men annars beror det nog på vad jag skriver musiken utifrån.
  15. yo! ville bara veta om du fått något svar på senaste meddelandet. vet att jag skrev men inte om jag skickade.

    hoppas det är fint!

×
×
  • Skapa ny...