Jump to content
Annons

Komponera som proffsen


Adish

Recommended Posts

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det kanske det var. Men Google säger Edison, som för övrigt lär ha hävdat att förhållandet var 1/99. En poäng hade vem det nu var som sade det hur som haver.

jo jag hade också för mig 99 %

men picasso sa iofs nåt om 1 procent inspiration och 99 % transpiration

men han kanske citera edison, eller också är det tiden som slätar ut all fakta, lite sorgligt eg

Link to comment
Dela på andra sajter

På ett generellt plan gäller för kreativt skapande (tror jag, efter tio år i reklambranschen) att följande gäller:

a) Begåvning. Åtminstone litegrann.

😏 Hängivenhet. Kalla det disciplin eller tålamod eller vad ni vill. Man måste skriva mycket.

c) Lust. Är det inte kul blir det inte bra. Eller, ja, det kan ju kännas skitjobbigt om man skriver om något som berör en djupt. Men det kan finnas en lust i sådant terapeutiskt skrivande också.

d) Självkritik. Men först i efterhand. Man måste komma ihåg att alla (och då menar jag ALLA) som skriver bra grejer skriver en jävla massa skräp. Men i bästa fall slipper vi andra höra skräpet. Men man måste tillåta sig att skriva crappy first drafts.

e) Kunskap. Information kan man läsa sig till. Kunskap blir det först sedan man internaliserat den och förstått hur man ska använda sig av informationen. Ett långsammare, men på vissa sätt bättre, sätt är att komma fram till kunskapen själv. De flesta blandar metoderna.

f) Originalitet. Bra grejer kommer inifrån. Är man bara en härmapa blir man aldrig riktigt bra.

Einstein (var det väl, eller möjligen Edison) sa att genialitet var tio procent inspiration och nittio procent perspiration. Jag tror att det stämmer alldeles precis.

Mycket bra formuleringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som irriterar mig är att när jag jammar in en låt tycker jag den är så skön. Men inte dan efter. Jag kommer in i ett groove, eller en stämning som sen försvinner nästa gång jag lyssnar på låten. Är det något som någon har någon erfarenhet av? Och framförallt något tips på hur man fixar problemet? Jag är ingen skolad musiker...

Detta hände ofta förr i fruity loops exv. Det lät skit efteråt, men där var det förmodligen någon kass inställning vid renderingen. När jag tänker efter kan det vara lite så, nuförtiden går det bättre faktiskt emedan ljudkvaliten vid insp är bättre.

Ursäkta, det här är ännu flummigare: Jag har också nån teori om att tiden är lite flyktig, svår att bemästra, det som var innan påverkar det som kommer efteråt på så sätt att lyssnar man på en vers men inte refrängen så missar man en del. Jag jobbar mycket med loopar och blir lite för cirkulär kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som irriterar mig är att när jag jammar in en låt tycker jag den är så skön. Men inte dan efter. Jag kommer in i ett groove, eller en stämning som sen försvinner nästa gång jag lyssnar på låten. Är det något som någon har någon erfarenhet av? Och framförallt något tips på hur man fixar problemet? Jag är ingen skolad musiker...

Detta hände ofta förr i fruity loops exv. Det lät skit efteråt, men där var det förmodligen någon kass inställning vid renderingen. När jag tänker efter kan det vara lite så, nuförtiden går det bättre faktiskt emedan ljudkvaliten vid insp är bättre.

Ursäkta, det här är ännu flummigare: Jag har också nån teori om att tiden är lite flyktig, svår att bemästra, det som var innan påverkar det som kommer efteråt på så sätt att lyssnar man på en vers men inte refrängen så missar man en del. Jag jobbar mycket med loopar och blir lite för cirkulär kanske.

Det där känner jag igen, inte bara vad gäller musik. Jag tror att det gäller att hotta vad det nu var man gick igång på, förädla och renodla det. Men ofta gör man tvärtom, man försöker göra det bättre och snyggare genom att lägga till saker, istället för att mejsla fram det som är bra. Samma sak när man gör annonser eller skriver texter, det gäller att renodla. Särkilt svårt blir det när man tex har en snygg refärng och ett snyggt stick, som inte riktigt passar ihop. Då gäller det att våga lägga ena halvan i byrålådan. Hitta det som passar ihop isället. Annars blir det lite som korv och kolasås - gott vart för sig (möjligen) men en kombo som är sådär...

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...