Jump to content
Annons

Adish

Medlem
  • Antal inlägg

    59
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt
  1. Okej tack för alla svar. Börjar få ihop hur det fungerar! 😎 En annan fråga om effekter och hårdvara: Är det någon som vet vart man får tag på en spektrum/frekvens-analysator...? Typ den gamla klassikern "Samson D1500" som Dada Life använt sig av eller liknande produkt. Jag kan inte hitta något liknande i någon musikinriktidad onlinebutik? (Jag vet att ni först kommer nämna Vst:er istället, men jag vill hitta den som extern då jag gillar att kunna se allt jag spelar från datorn bredvid skärmen, plus att den ser bra ut att ha i studion, osv osv..) 🙂 Här har ni ett klipp på när Dada Life har en sådan under sin skärm (Vid 2:07 börjar dom prata om den också):
  2. Okej tack! Jag fattar mer nu vad grejerna är till för.. Har bara inte tänkt så långt angående processorer osv. Ja dagens grejer är ju faktiskt väldigt bra.. Kommer nya pluggar hela tiden som har grym kapacitet. Men. Om man nu har en hårdvarueffekt, hur kan man använda dessa på något spår i t.ex logic? Det jag satt och funderade på är väl kanske en equalizer där du ser frekvensomfånget i det du arbetar med. Skulle ju kunna vara väldigt bra. Men i övrigt, hur kan du ha nytta av ett reverb när det t.ex sitter själva i burken?
  3. Det här kommer säkert låta som en stor nybörjarfråga! Men det är bara för att jag inte har satt mig in i den här delen ännu och att jag just nu vill veta mer.. För får inte ihop det riktigt.. Jag undrar vad alla fysiska effektburkar (ej vst-pluggar); typ kompressorer, reverbs och sånt egentligen används till? Jag gör musik i Logic, har högtalare och ett lätt mixerbord etc, men om jag vill lägga på effekter på saker så gör jag det igenom vst-pluggar i Logic där jag har maximal kontroll och kan ändra inställningar när jag känner för det..? Tanken som slog mig är varför folk lägger tunga pengar på sån typ av studioutrustning, som kompressorer och EQ:s och sånt? Finns säkert många logiska förklaringar! Används t.ex en reverb-kloss i andra sammanhang än musikproduktion, hos DJ:s eller t.ex bara vid inspelning av sång och akustiska instrument osv i en "större" studio? Eller finns det en logik i att ha sådana även vid musikproduktion i hemmastudio där du inte använder akustiska ljud utan bara kör vst:s? Ja, ni fattar! 🤪🙂
  4. Vill ändå säga att jag tycker din idé är intressant. Och mycket bra att folk brinner för musik och vill försöka hitta på sånna här saker tillsammans! Tumme upp. Sen visst, Den Gode har en poäng att det inte gynnar Studio Forum speciellt mycket..
  5. Tack för alla kommentarer så här långt! Nej, ibland så är inte ens låten klar när jag pillar med ljuden.. Utan det brukar ofta bli att jag går över på det för fort och hamnar där. Lätt förvirrande. Ja precis, jag jobbar med EDM. Jag vet allt som oftast vilket sound jag vill ha, det är också därför som jag sitter väldigt länge med t.ex en lead och skruvar. Men.. Jag börjar misstänka att jag kanske är för influerad av pop/filmmusik och har lyssnat för lite på t.ex houselåtar för att förstå mig på genrens uppbyggnad. Blir lätt att jag vill lägga in flera olika rytmiska melodier i olika kombinationer bara för att jag vill få det fett och gillar knasiga arrangemang. Men när man lyssnar på elektronisk musik så brukar det oftast kanske bara vara en melodi, medans jag har märkt på senare tid att jag kan sitta på 3 st. i samma låtparti. Kanske har ett arrangemangsproblem eller vad säger ni??
  6. Hej. Jag har insett att jag har ett stort problem med att hitta rätt med mina val av ljud. Tycker själv att jag behärskar arrangeringen, samt tekniker och förstår mig på allt från kompression, EQ till effekter när jag gör låtar. Jag har även lätt för att hitta och höra saker i andras låtar (min brors t.ex) men just att försöka hitta rätt "sound" i egna grejor går typ inte. Kan t.ex byta ut en lead tusentals gånger bara för att det låter skit. Och jag gör oftast inte klart låten i slutändan pga jag har höga krav på hur feelingen ska vara. Någon som har en idé vad detta beror på? Hur lyckas jag med att hitta rätt tillvägagångssätt för att få till sounden i mina låtar? Jag vill dels identifiera vart mitt problem sitter och även få tips av er! Tack på förhand 🙂
  7. Om man inte kör på DT880PRO, vad finns för andra alternativ i den prisklassen, om man utgår från brett och rakt frekvensomfång + utan nödvändig amplication.. ?
  8. Okej jag förstår! Ja, jag har ju ett ljudkort seperat ut från mac:en som sedan går in i ett mixerbord. Mixerbordet kan ösa på bra mycket styrka i lurar.. Men amplication har jag aldrig hört, men bra att veta iaf.
  9. Svårdrivna? Hur menar du då? 🙂 Och stärkare? Behövs det verkligen om man ska sitta vid en mac och köra referenslyssning/mixning? Har ett ljudkort och mixerbord också.. Okej. Ja det är mixningslurar jag syftar på, som sagt. Musiken som är tänkt att mixas osv är typ house.. Tack för svar.
  10. Hejsan! Jag är mitt uppe i ett hörlursköp och har siktat in mig på prisklassen runt 2000:-.. Är väldigt inne på Beyerdynamic DT880PRO, men skulle gärna vilja höra om någon har en koll hur dessa lurar presterar i förhållande till sitt pris? Samt även kolla om det finns andra förslag till den här prisklassen? Söker, som så många andra, en jämn frekvensåtergivining som ska kunna användas till mixningssammanhang. Ha det gott!
  11. Förmodligen är det som du säger, en fas att gå igenom.. En annan sak som fått mig att fundera lite. Vad är det egentligen som gör att vissa instrument passar ihop med vissa i ett arrangemang? Har detta med frekvenser och sånt att göra, eller är det bara helt random och smak vad som passar ihop? I många samplingsbibliotek finns ju t.ex 100-talet bastrummor, men det känns ofta som att man väljer en eller två och resten bara "finns" där.. Sen själva arrangemanget i sig.. Det känns som att det är lättare att bygga en låt om man vet vad för element som ska finnas med i ljudbilden..?
  12. Hej. Jag har försökt leta efter information gällande mixning/tips av reverber eller delays, men har inte hittat så mycket matnyttigt. Det jag är ute efter är att jag vet/har hört att effekter som rumsklanger inte går bra ihop med basfrekvenser, att det tar för mycket energi av mixen. Men då är frågan om det finns någon smärtgräns i Hz som man alltid bör filtrera bort i sina ekon? Förstår att t.ex ekon runt 40Hz är skit, men finns det en faktisk gräns som folk går efter?? =)
  13. Bra feedback! Precis som du säger Enmansorkestern så sitter jag ju faktiskt och snöar in mig på typ en bastrumma i timmar, bara för att sedan märka att allt har varit förjäves. När man sitter och pillar så blir man också till slut så van med sin låt och tycker att allt låter skitbra efter någon timme, förrän typ dagen efter då man kräks på att skiten låter så förbaskat illa.. Det är nog detta som får en att gräva ner sig och inte orka hålla uppe det. Men man får väl helt enkelt ta bit för bit och ändra de grövsta grejorna först.. Har rutinerade proffs samma problem med detta, eller är det bara amatörer som upplever detta? Jo, visst är det så Signia. Mitt problem är nog att jag är lite av en perfektionist, jag kan inte släppa en låt om inte soundet är hundra procent cleant. Blir mer att det slutar i att antingen så börjar jag på en ny kula eller så ska låten vara av högsta möjliga värde. Med det sagt är jag mer inne på själva arrangemanget och kvalitéten på val av instrument, än att låtidén nödvändigvis är top notch. För jag förstår att man kan släppa låtar som inte nödvändigtvis slår, eftersom det är svårt att träffa rätt och göra en hitlåt.. Men själva grejen att släppa kvalité är viktigt för mig. Och som ni andra två säger så är väl kanske brott mot regler kanske det bästa sättet att lyckas skapa en hitlåt på, även om många till och med proffsen kör samma typer av upplägg rakt igenom..
  14. Tack för alla svar! Kul att läsa! Ja det är nog väldigt sant! House har ju en fördel att det finns en klassisk mall att följa som man alltid kör på, sen är det svårare att hitta nya melodier och egna feelings i låten som gör den unik.. Men jag har iallafall precis den teknik som ni beskriver; jag får en idé (kanske genom att jag sitter med något instrument) och sen så lägger jag upp en okej mall för uppbyggnad, drops, osv, för att sedan få bilden av låten i huvudet, sen gå in på alla detaljer och pilla gärnet.. Jag tror dock att jag sitter för lite och lyssnar på housemusik, för jag kan sitta i timmar med en bastrumma utan att komma någonvart och det är därför det tar år för mig att känna "nu är DEN HÄR låten/idén klar och jag har gjort mitt bästa utefter den".. Tar så lång tid. Det är ju annat om man kikar på dom som vet vad dom snackar om, känns som att dom hittar alla effekter och ljud på sekunder...
  15. Jag är väldigt inne på att göra housemusik, och jag har hållt på med det i bra många år nu. Jag har dock problem med mitt tålamod. Jag får svårt att göra klart låtar, för att jag fortfarande kan känna mig osäker på hur jag ska "gå vidare" med uppbygget. Hittar en skön idé, men fastnar alltid. Det jag undrar är om det är samma sak för alla andra, även proffsen? Att man lägger in grejer, filtrerar, hittar en tankegång, tar en paus, tar bort sånt som inte är bra, lägger in nytt, tar en ny paus, och så bygger vidare, paus, sen om igen bygger på det här i veckor om det behövs för att få det att bli 100% bra..? Känns som att det kan bringa ljus i tunneln att veta att det är samma sak för alla andra.. Så man orkar sitta med en och samma låt i veckor.. Om inte, hur lyckas man i så fall hitta det man söker i ett arrangemang på så kort tid som möjligt? Talang? Rutin? Teknisk skicklighet?
×
×
  • Skapa ny...