Jump to content
Annons

Komponera melodier utanför vanliga pop-dur/moll-ackord?


johle

Recommended Posts

Pop och kommersiell musik i all ära, men inte mycket av det man hör till vardags fastnar i huvudet särskilt permanent. Inte för mig iaf 🙁

Någon musik som däremot alltid har påverkat mig är spel- och filmmusik, vilket såklart är själva syftet med musiken.

Om vi t.ex. tar soundtracket till TV-spelet Final Fantasy VII, som jag råkade snubbla över på YouTube där vi ser en person spela låten. All musiken i det spelet sitter som gjutet i mitt hjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=FKDo2Pdx990...=response_watch

(Hittade även ett från FF X)

Det som slår mig direkt är hur han/hon spelar på de svarta tangenterna. Något jag ALDRIG gör i mina låtar då jag endast kör de vanliga ackorden jag lärt mig, Am, Em, C osv.

Men om man vill tänka utanför detta, andra skalor osv. Något som faktiskt låter intressant! Hur/var börjar jag?

I pop finns ju ett antal givna ackord-följder, men om man vill prova nåt annat. Hur gör man då?

Alla kompositörer, vad utgår de igår, skalor osv?

Alla tips är välkomna! 🙁

Tack på förhand!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som jag tycker du ska börja med är att lära dig de olika skalorna och sen lära dig de olika ackorden, eller tvärt om. (båda bygger på varandra)

Sen kan man generellt säga att dur-ackord är glada ackord och moll-ackord är dystra ackord (hoppas du hänger med på vad jag menar)

Jag rekommenderar att du läser lite musikteori om olika skalor och hur man bygger ackord,

det hjälpte mig väldigt mycket när jag fastnade i samma gammla ackordföljder.

Sist men inte minst, prova dig fram, det lär man sig mycket på! 🙁

Redigerat av Popskydd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enkla tips jag kan ge dig är att så fort du hör något du gillar, tex. en ackordsföljd eller en melodi över vissa harmisar, så sätt dig ner och ta ut partiet i fråga på ditt instrument. Till slut har du byggt upp ett bibliotek med olika alternativ att använda. Konsten sen blir att använda det smakfullt.

Se om du kan snappa upp lite teoretiska kunskaper på vägen, det finns väldigt mycket nyttigt att lära, samtidigt som det finns mycket onödigt som du inte behöver lära dig. I slutändan avgör örat vad som låter riktigt för dig, glöm aldrig det. Se teorin som ett hjälpmedel snarare än en regel.

Om det är låtskrivande du främst siktar på så skulle jag rekomendera dig att utveckla din ackordkännedom snarare än att traggla skalor. Det ena ger visserligen det andra, men jag tror det blir roligare och lättare om du börjar i den änden.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste och mest relevanta svaret av alla: Spela på det sätt som DU tycker låter bra.

Utan att kunna ett dugg teori, så hör man ändå vad som låter bra ihop, om man har någorlunda musiköra - och det måste man ha om man ska kunna skapa musik.

Att sedan teorin kan vara ett bra hjälpmedel som kan snabba upp skapandeprocessen i vissa lägen och där man kan lära sig regler som kan följas eller avsiktligt brytas, är förstås också sant, men det primära är alltid att skapa det man själv tycker om - för det är det man gör bäst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste och mest relevanta svaret av alla: Spela på det sätt som DU tycker låter bra.

Utan att kunna ett dugg teori, så hör man ändå vad som låter bra ihop, om man har någorlunda musiköra - och det måste man ha om man ska kunna skapa musik.

Att sedan teorin kan vara ett bra hjälpmedel som kan snabba upp skapandeprocessen i vissa lägen och där man kan lära sig regler som kan följas eller avsiktligt brytas, är förstås också sant, men det primära är alltid att skapa det man själv tycker om - för det är det man gör bäst. 😆

Visst, men oavsett så är det ju bra att lära sig hur ackordteorin fungerar osv, så att man kan skriva saker inte bara i C-dur/A-moll. Kan man bara en några ackord och ingen teori om hur de är uppbyggda är det lätt hänt att man bara sitter och tragglar samma sak om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, vilka toppenlänkar och tips! Riktigt bra 🙂

Nu jäklar ska jag in och läsa teori! Riktigt tacksam för er hjälpsamhet! Det är sånt här som gör att man blir driven och inspirerad!

Tack!

MVH

Johan

EDIT: Jag har suttit och läst nu ett par timmar, mugglinworks.com är en helt fantastisk sida ju! 😏

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på liknande musik så att du "tvättar väck" pop/rock svängen. När du komponerar, strunta helt i vad du gör teoretiskt, bara lyssna. Prova det som du tycker verkar vara osannolikt. Tex i Twin Peaks temat följs C av F#, vilket ju inte är så "naturligt" teoretiskt sätt, även om vissa kan tycka att det är en höjd fyra behöver man inte veta det för att hitta det när man spånar. Trial and error gör bättre musik än teori, ia alla fall i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trial and error gör bättre musik än teori, i alla fall i mina öron.

Inte nödvändigtvis, men jag funderar aldrig på någon teori när jag gör musik i alla fall - och det funkar mycket bra för mig, tycker jag.

Kanske finns det lite teori som mal i det undermedvetna ibland ändå - men eftersom jag är autodidakt på det mesta och aldrig har lärt mig musikteori på allvar, utan mer har snappat upp lite här och där genom åren, så kanske det är därför jag inte ser det som särskilt viktigt.

Man hör ju vad som låter bra eller inte, även om man inte vet varför det borde låta bra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt ett par timmar och läste igenom större delen av all teori på http://mugglinworks.com/

Riktigt, riktigt bra site - pedagogisk också! Så nu har jag lärt mig att sätta ihop en massa nya kul ackord och nya ackordföljder 🙂

Det ska bli spännande att utforska detta nya område ännu mer!

Tack för alla tips igen! 🙂

MVH

P.S till Åke, kul att du gav exempel på välkända låtar med lite andra skalor 🙂

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

prova att komponera låtar på instrument som du inte kan så bra. Om du spelar gitarr i vanliga fall, sätt dig framför ett piano, spelar du piano låna en gitarr. Du behöver inte lära dig att spela ackord ens på det nya instrumentet.

Om det är piano som du sätter dig framför, kanske för första gången, spela en ton med varje hand, byt sedan ut den ena tonen, därefter den andra o.s.v.

Så att du växlande byter ton med höger/vänster hand. Använd både svarta och vita tangenter. Ibland kanske du vill byta med båda händerna samtidigt, så gör då det.

Du spelar därmed en form av kontrapunkt (går säkert utmärkt att googla), där varje hand spelar en melodi (om än långsamt) och dessa två melodier klingar tillsammans och bildar harmoni/disharmoni.

Det finns ett fint klipp med tonsättaren Arvo Pärt som förklarar lite liknande hur han byggt upp ett av sina stycken.

Om det är gitarr som du inte är van att spela. Prova att spela på bara två eller tre strängar. Förslagsvis de understa. Leta dig fram, lite på samma sätt som jag beskrev på pianot. Gör små förflyttningar, börja kanske med en lös sträng och ett finger på en annan sträng (spela bara på dessa två strängar, inte på alla strängar), släpp sedan fingret ifrån den strängen och placera det på den sträng som förut var lös.

Ha bandspelare till hands, för det kan vara mycket svårt att i början komma ihåg vad du spelat på ett nytt instrument. Då är det bra att ha det inspelat.

Den stora fördelen med att spela på ett instrument man inte behärskar är att man blir helt fri. Om man inte vet vilka toner man tar så vet man ju inte om man spelar "rätt" eller "fel". Utan man lyssnar intensivare, och bara det gör att kreativiteten ökar. Ja.

Spelar du gitarr och inte har tillgång till nåt piano eller annat lämpligt instrument så kan du prova att hej vilt stämma om gitarren. Gör det oplanerat, så att du inte vet vilka toner strängarna får. Och spela sedan på gitarren. Det kommer ge lite samma effekt som att sitta framför ett nytt instrument.

Som en musikalisk ögonbindel. Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodin är unik man skapar inte den efter harmonier. Däremot kan man spinna vilka harmonier som helst kring en melodi bara man ger harmoniken ett större samanhang.

Dissonanser och dur och moll kan leva i perfekt harmoni kring en melodi. Däremot tycker i alla fall jag att det är fel att anpassa melodi efter harmonik.

En stark melodi kan ge ett oändligt material för harmonik.

En stark harmonik kan vara grym men det ger också bara en begränsad melodi med betydligt färre val.

Ibland är inte en melodi det man söker men om man vill göra en melodi så kan aldrig harmoniken vara mer än möjligen en grund för ideer att växa fram. Annars är melodin ett andligt väsen som kan vara själ eller exkrement. Och som sådan ges vilken harmonik som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Likaväl som man kan sätta harmonik till melodier så bor det ju melodier inneboende i harmoniken. Jag håller inte med dig DevineCo om att melodin skulle vara det yttersta och någonting som harmoniken helt och hållet skall rättas efter. Ibland är det tvärt om harmoniken som är målet och melodin någonting som springer därur.

Det är lite som när stenhuggare eller träsnidare säger att de plockar fram en form som finns i stenen eller trästycket, på samma sätt kan man ur en ackordföljd plocka fram en melodi som man hittar däri. Och visst är det en begränsad mängd melodier i en viss ackordföljd, men det är ändå så otroligt många att det räcker och blir över.

Se till exempel bara på hur extremt många låtar det finns i världen med ackorden Tonika, Subdominant, Dominant (i c-dur blir det C, F, G), och hur många olika melodier som ryms däri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte emot att låta harmoniken regera. Absolut inte! Ibland är harmoniken det som för allt framåt.

Dock är det så att melodin tillsammans med hooks och riff för modern musik framåt.

Sen att tonika, subdominant och dominant är regerande då det gäller harmonik är en annan sak.

Vi är vana att sätta dessa akord. Själv skulle jag kunna sätta harmonik till vilken melodi som helst utan att använda en enda treklang.

Tycker dock inte illa om vanliga akord. Tvärt om. Det är det vi känner till. Däremot tycker i alla fall jag att det är kul om man i alla fall ibland går ifrån detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodin är unik man skapar inte den efter harmonier. Däremot kan man spinna vilka harmonier som helst kring en melodi bara man ger harmoniken ett större samanhang.

Håller med. Och tvspelsmusik är om något starka melodier, iallafall de som överlevt.

Tror inte heller på teori, men så är det väl så att det inte finns en allsaliggörande metod. Själv börjar jag alltid med melodin och klangfärger i huvudet. Lite udda ackordföljder som jag tyckte var roliga i många år var C till D eller Cm till F, båda är lite äventyrliga. Minus-femman är också rolig. Här har du exempel på alla tre:

http://www.youtube.com/watch?v=xAvPST2wblU...feature=related

Kolla från 00:45. Den där låten har nog inspirerat mitt låtskrivande mer än både beatles och abba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet man borde vara mer noga med sammansättningar av ackord.

Men för min del handlar det om att lita på mina öron. Och låta många års erfarenhet styra utfallet.

Naivt kanske.

Jag behöver nog lite mer kunskaper om mixing - mastering, men där finns det många bra böcker.

Har man inte liknande erfarenhet eller törs lite på sina öron. Kan det vara en bra idé att få hjälp av andra.

Det finns säkert andra som kan ge en hjälpande hand gratis...

MVH

Pax Greger

www.paxgreger.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Pop och kommersiell musik i all ära, men inte mycket av det man hör till vardags fastnar i huvudet särskilt permanent. Inte för mig iaf 😏

Någon musik som däremot alltid har påverkat mig är spel- och filmmusik, vilket såklart är själva syftet med musiken.

Om vi t.ex. tar soundtracket till TV-spelet Final Fantasy VII, som jag råkade snubbla över på YouTube där vi ser en person spela låten. All musiken i det spelet sitter som gjutet i mitt hjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=FKDo2Pdx990...=response_watch

Den låten rör sig i den vanliga dur-moll sfären, fast med en del finurliga tillägg. Stämningen får han fram genom en del färgningar, i denna genre ganska mycket moll7 och add9.

Sedan finns det en del harmoniska trix som känns igen. Om låten går i E-dur i början här (jag sitter inte vid klaviaturet, rätta mig om jag har fel) så är en ganska stark effekt att ibland spela ett Amoll6. Gärna efter ett vanligt A-dur.

Sedan hör man att den som gjort låten har en viss klassisk skolning, eftersom han är noga med kontrapunktiken mellan bas och diskant. Kortfattad kan man säga att även baslinjen bildar en melodilinje, även om diskanten är den som tar fokus.

Det som slår mig direkt är hur han/hon spelar på de svarta tangenterna. Något jag ALDRIG gör i mina låtar då jag endast kör de vanliga ackorden jag lärt mig, Am, Em, C osv.

Spelar du i A-moll mycket? Pröva att lägga lite andra bastoner än grundtonen ibland. Exempelvis Amoll med C i basen, eller ett E-dur med G# i basen. Kan göra mycket.

Men om man vill tänka utanför detta, andra skalor osv. Något som faktiskt låter intressant! Hur/var börjar jag? I pop finns ju ett antal givna ackord-följder, men om man vill prova nåt annat. Hur gör man då?

Skumläs lite om musikteori på nätet och klicka dig igenom ljudexemplen. Kanske springer du på något intressant. Märker du att det är utvecklande kan du ge dig på att att lära dig mer om det.

Googla, det finns en hel uppskö med sidor som folk har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ett dug på att lära sig skalor då det gäller komposition. Skalor övar man för att behärska ett instrument. Att kunna skalor skadar absolut inte men då det gäller komposition är melodier och temata A och O. Jag la till tema då viss musik inte följer en dur- och moll-harmonik. Temat eller melodin är viktigast och detta skapas inte med skalor!

Nästa steg är harmoniken och om jag säger att någonting är riktigt bra att kunna så är det harmonilära och kvintcirkel. Att kunna röra sig från akord till akord med melodin eller temat som grund. Alla melodier har ett oändligt antal möjliga harmoiseringar men detta följer vissa regler då det gäller tonal musik. Varje akord leder till en ny lösning även om man går utanför tonarten men i slutändan bör man hamna på samma tonika eller grundakord om man nu inte gör en tonartshöjning. Mitt råd är att undersöka paralelltonarter och kvintcirkel. C-dur och A-moll är paralleltonarter och går man den vägen så kanske basen vandrar och man hamnar i litte andra harmonier än strikt dur och moll.

Mitt råd är därför sök upp allt som handlar om kvintcirkelns relationer och harmonilära på nätet. Men glöm aldrig att tema och melodi går alltid före harmonik och att skalor visserligen är bra att kunna men det har ingenting med komposition att göra.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Pop och kommersiell musik i all ära, men inte mycket av det man hör till vardags fastnar i huvudet särskilt permanent. Inte för mig iaf 😛

Någon musik som däremot alltid har påverkat mig är spel- och filmmusik, vilket såklart är själva syftet med musiken.

Om vi t.ex. tar soundtracket till TV-spelet Final Fantasy VII, som jag råkade snubbla över på YouTube där vi ser en person spela låten. All musiken i det spelet sitter som gjutet i mitt hjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=FKDo2Pdx990...=response_watch

(Hittade även ett från FF X)

Det som slår mig direkt är hur han/hon spelar på de svarta tangenterna. Något jag ALDRIG gör i mina låtar då jag endast kör de vanliga ackorden jag lärt mig, Am, Em, C osv.

Men om man vill tänka utanför detta, andra skalor osv. Något som faktiskt låter intressant! Hur/var börjar jag?

I pop finns ju ett antal givna ackord-följder, men om man vill prova nåt annat. Hur gör man då?

Alla kompositörer, vad utgår de igår, skalor osv?

Alla tips är välkomna! 😛

Tack på förhand!

MVH

Johan

Har tänkt på att ofta i japansk spelmusik rör man sig mkt i mollsjuor och maj-ackord. Det är någon härlig smörighet i det utan att det blir smörigt. 🙂 Apro på det du säger om svarta tangenter.. en klassiker är ju att om man bara använder dom svarta tangenterna och hamrar lite så får man en härlig asiatisk ton 🙂

Ang det du skriver om ackord.

Om man tar exempel från dom ackorden du nämner.. om du är ute efter nya saker så testa att göra små variationer.. experimentera.. bryt egna gränser.. Tex spela C.. och sen ligger du kvar på C i bastonen men tar en F#-treklang i högerhanden..sedan en G#-treklang osv.

Eller spela Am. låt bastonen vandra ner medans du ligger kvar på amollet i högerhanden.. d.v.s. Am Am/G Am/F# Am/F osv.

Man kan göra fantastiska saker harmoniskt genom att ändra små element i harmoniken.. Det är bara o spela på och upptäcka mer.. det är så man lär sig:)

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att någon tipsade om att byta instrument. Om detta inte funkar eller känns segt och ovant, testa bara att byta tonart. Jag har spelat piano väldigt länge, och när jag vid ett tillfälle kände mig väldigt låst i mina "vanliga" tonarter (som för så många andra är de med grundton på en vit tangent) så funderade jag på vilken tonart jag hade spelat minst i. Så jag började spela i F# dur och, som så många tipsat om här, lät öronen leda vart jag skulle. Det var skönt, man "såg" inte på samma sätt vad man gjorde eller vart man kunde ta vägen, det kändes nytt på något sätt.

Nu är det ju olika från instrument till instrument, piano är väl ett av de extrema fallen där ett byte av tonart får störst konsekvenser. På gitarr innebär det ju många gånger att bara flytta handen ett snäpp.

Ett område man kan utforska är att blanda in ackord från "moll-tonarten". Det vill säga, om du utgår från C-dur och har börjat använda ackorden som naturligt finns där (de som kan "byggas" om man bara använder C-durskalans toner), testa att blanda in ackord från C-moll. Ger ofta ett lite "rockigt" resultat, eller hur man nu ska säga... 🙂

Ett annat tips är något som i teorin kallas för mellandominanter, men det kanske du redan läst om. Drar det lite kort ifall du inte hunnit, eller om någon annan läser detta och är ute efter snabba tips. En dominant är det ackord som "vill" leda till tonikan. I C-dur så är C tonikan och G dominanten. Spela ett G eller ett G7 (eller ännu tydligare: ett G med ett H i basen) så hör du att det vill leda till C. Tricket är att när du ska till ett ackord fundera ut vilket som är dominant till det ackordet (lätt att lista ut genom att se vilken ton som kommer ett halv tonsteg ner - detta är durtersen i dominantackordet du söker) och gå till det önskade ackordet via detta nya dominant-(dur-)ackord. Dessa kallas mellandominanter och hör inte hemma i tonarten (de innehåller toner som inte finns i den naturliga durskalan). Det kanske låter komplicerat när jag förklarar det här, men om man testar att spela dessa ackord så märker man att de oftast låter ganska naturligt (men ger ändå en krydda till ackordgången) och att de används oerhört ofta i låtar man hör överallt. Vanligast är nog att man inte har mellandominantens grundton som baston, utan durtersen (t.ex. G - E/G# - am).

Lycka till!

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
mattias_k (oregistrerad)

Något som jag tror att ingen har skrivit, annars så missade jag det när jag läste igenom tråden, är att inte använda instrument till att skriva melodier. Sjung den istället, eller tänk den i huvudet, och överför den sen till ditt instrument. Det är visserligen lätt att man halkar in på något annat, men eftersom man inte ser rösten på samma sätt som man ser sitt instrument så blir det annorlunda. Nu vet jag ju iofs inte hur det är om man är en teknisk och teoretiskt skicklig sångare/sångerska, men för mig som är allmän instrumentalist fungerar det när inget annat funkar :-)

Ett annat, lite småfuskigt, tips är att använda något program, typ Guitar Pro, att göra låtar i. Jag har gjort låtar som jag aldrig skulle skrivit på mitt instrument, och några av dem är bland mina bästa. Jag vet inte riktigt varför det har blivit så, men ja...

Ett tredje tips, är att bara testa massa olika ljud på ditt keyboard/din gitarr. När jag byter ton så får jag helt andra melodier i huvudet. En clean gitarr ger upphov till vissa saker, en distad till andra, en chorus-fylld ett annat osv. Eller att bara sitta med stråkar på keyboardet, skitkul faktiskt :rolleyes:

Nu kanske detta inte är den typen av tips som trådskaparen frågade efter, men ja... Kände att jag ville bida på något sätt i alla fall! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Rätt intressant fråga ändå tycker jag 🙂

För grejen är att många här inne tycker att man ska göra den musik man själv gillar och även så som "man själv vill att det ska låta"

Men det där beror ju helt på om du ska skriva dina egna verk, producera andras verk, göra något verk kommerciellt, vilken stil du skriver/producerar låten i .

Jag jobbar proffisionellt med musik på heltid och skriver och producerar pop, dansband, dance, ballader och lite smårock.

Här kommer man till en fråga.. Gillar jag all musik jag gör? Ja nästan, men i vissa fall så skriver jag väldigt mycket låtar som jag vet nån artist specifikt begärt, eller frågat efter.. Och då är man där.

Då har jag helt plötsligt skrivit en låt som jag tror kan passa artisten, men som jag kanske hade skrivit/arrangerat/producerat helt annorlunda om det vore mitt EGNA verk.

Vill man göra kommerciell musik är det rent skitsnack att säga "gör som -DU- vill" utan här får man anpassa sig efter marknaden, så enkelt är det.

Mitt tips är att först fråga sig själv, vad vill jag, och vart vill jag komma med musiken?

Vill du skriva låtar åt artister eller vill du försöka komma ut SJÄLV som artist ?

Vill man lägga sig kommerciellt?

osv osv .. man måste nog fråga sig lite innan man bestämmer sig.

Jag bestämde mig för att helt och hållet bli proffisionell, och jag har lärt mig under bara det senaste året vad som funkar, vad som gäller och hur man måste anpassa sig.

Nu tycker nog många att det låter "knäppt" och inte alls roligt att syssla med musik.

Tvärtom för mig, det är ofantligt jävla roligt. för man får nu chansen att utveckla sig ännu mer som musiker, jag har haft väldigt tur att fått ut 16 låtar på skiva under 2009, men under resans gång har jag ju utvecklat mig enormt mycket inom alla genres också.

Så vill man syssla på hobbynivå, absolut gör bara det som faller dig in i smaken

Vill du satsa proffisionellt, ta kontakt med ett förlag så du kan få lite tips om vilken eller vilka som eventuellt söker låtar till plattor , singlar osv .

Sen gör research på artisten, alternativt gå ut och LYSSNA på olika sorters musik, och försök lev dig in i hur dom skrivit och producerat den typen av musik

Orkar inte skriva mer för jag är rädd för att bli tjatig 🙂

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...