Jump to content
Annons

drowninginlofi

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Likaväl som man kan sätta harmonik till melodier så bor det ju melodier inneboende i harmoniken. Jag håller inte med dig DevineCo om att melodin skulle vara det yttersta och någonting som harmoniken helt och hållet skall rättas efter. Ibland är det tvärt om harmoniken som är målet och melodin någonting som springer därur. Det är lite som när stenhuggare eller träsnidare säger att de plockar fram en form som finns i stenen eller trästycket, på samma sätt kan man ur en ackordföljd plocka fram en melodi som man hittar däri. Och visst är det en begränsad mängd melodier i en viss ackordföljd, men det är ändå så otroligt många att det räcker och blir över. Se till exempel bara på hur extremt många låtar det finns i världen med ackorden Tonika, Subdominant, Dominant (i c-dur blir det C, F, G), och hur många olika melodier som ryms däri.
  2. Åh ja, en ståltrådsbandspelare vore grymt! Och en Edisonphone. Har lite funderingar på att göra egna LP-skivor, det borde gå med nån form av lufttorkande lera och en högtalare med tillbyggd ristnåls-arm. ? Någon som testat ? Haha, förmodligen inte. Det vore grymt att spela in på ståltråd. Ju mer jag tänker på det dessto mer tilltalas jag av idén. Det blir så definitivt på något sätt. Ristat i stål. Ang. din idé om en lomhörd-tratt så användes faktiskt just en tratt framför mikrofoner under inspelningshistoriens början när man ville spela in en hel orkester eller ett helt band. För att alla ljud skulle tas upp av mikrofonen. Jag har inte provat detta själv ännu. Men endera dagen. När andan faller på. Ja. Jag funderar också på att bygga analoga ljudeffekter. Har tillexempel en tramporgel som har en roterande flärp i sig som ger vibrato. Har tänkt att detta borde funka även till annat än orglar. Om man tar en högtalare och framför denna monterar en roterande flärp (kommer i skrivandes stund inte på någon bättre term än just "flärp" även om jag kanske borde) och så en mikrofon därefter. Man kan testa själv genom att ta en pärm eller bok av lite större format eller en bund A4-papper och hålla dem framför munnen och samtidigt som man sjunger en lå-å-ång ton så viftar man med pärmen/boken/pappersbunten framför ansiktet (akta så att ni inte slår er för mycket på näsan, det kan göra ont). Då får man en vibrato-effekt som heter duga.
  3. Hej, prova att komponera låtar på instrument som du inte kan så bra. Om du spelar gitarr i vanliga fall, sätt dig framför ett piano, spelar du piano låna en gitarr. Du behöver inte lära dig att spela ackord ens på det nya instrumentet. Om det är piano som du sätter dig framför, kanske för första gången, spela en ton med varje hand, byt sedan ut den ena tonen, därefter den andra o.s.v. Så att du växlande byter ton med höger/vänster hand. Använd både svarta och vita tangenter. Ibland kanske du vill byta med båda händerna samtidigt, så gör då det. Du spelar därmed en form av kontrapunkt (går säkert utmärkt att googla), där varje hand spelar en melodi (om än långsamt) och dessa två melodier klingar tillsammans och bildar harmoni/disharmoni. Det finns ett fint klipp med tonsättaren Arvo Pärt som förklarar lite liknande hur han byggt upp ett av sina stycken. Om det är gitarr som du inte är van att spela. Prova att spela på bara två eller tre strängar. Förslagsvis de understa. Leta dig fram, lite på samma sätt som jag beskrev på pianot. Gör små förflyttningar, börja kanske med en lös sträng och ett finger på en annan sträng (spela bara på dessa två strängar, inte på alla strängar), släpp sedan fingret ifrån den strängen och placera det på den sträng som förut var lös. Ha bandspelare till hands, för det kan vara mycket svårt att i början komma ihåg vad du spelat på ett nytt instrument. Då är det bra att ha det inspelat. Den stora fördelen med att spela på ett instrument man inte behärskar är att man blir helt fri. Om man inte vet vilka toner man tar så vet man ju inte om man spelar "rätt" eller "fel". Utan man lyssnar intensivare, och bara det gör att kreativiteten ökar. Ja. Spelar du gitarr och inte har tillgång till nåt piano eller annat lämpligt instrument så kan du prova att hej vilt stämma om gitarren. Gör det oplanerat, så att du inte vet vilka toner strängarna får. Och spela sedan på gitarren. Det kommer ge lite samma effekt som att sitta framför ett nytt instrument. Som en musikalisk ögonbindel. Ja.
  4. Det är en: Tandberg two tracks Series 14 Jag öppnade upp den idag, och kikade efter ifall det var nåt som satt löst, men förutom lite oxidering på några kontaktytor så kunde jag inte se nåt fel. Men jag hade bara skruvat loss fronten så jag såg ju inte precis all elektronik. Jag kan löda och sådär. Brukar kunna fixa lite småsaker i varje fall. Om det är nåt uppenbart, som en sladd som lossnat eller liknande. Fast ibland har jag sönder sakerna jag försöker laga, så jag är väl inte helt 100%
  5. Hej, har nyss fått en gammal skol-rullbandspelare, och är överförtjust att den överhuvudtaget snurrar och ger ljud ifrån sig (hur många gånger innan har jag inte skruvat isär rullbandspelare som inte snurrat alls bara för att hitta en av tiden smält drivrem som lagt en oljig smetig svart sörja över hela innanmätet). Dock är det nåt galet med ljudet, den har inbyggda högtalare men det låter ingenting om man inte har volymratten ställd på max. Och då låter det supersvagt och distat. Samma sak gäller för hörlursutgången, fast där låter det litelite högre. Har ni nån aning om vad det är som är fel, och kan man fixa detta på nåt enkelt sätt? Tacksam för svar! /Oskar
  6. Med lo-fi menar jag att jag spelar in på allt ifrån kassettband, rullbandspelare, mp3-spelare (har en som spelar in i 8-bitars wav, blir otroligt krispigt och fint ljud, speciellt till piano), mobiltelefon, äldre samplers ,..., och när jag spelar in direkt till datorn så använder jag mig allt som oftast av mikrofoner köpta på second hand och loppisar, har en mikrofon för varje tillfälle. Alla med olika nyanser av brus. Jag har även lött om en telefonlur så att den har telekontakt (vanlig gitarrkontakt) och den använder jag ganska frekvent (fast nu är det glapp i den). Den ger ett snyggt burkigt ljud till sång, och helt makalöst ljud till stålsträngsinstrument, t.ex. balalajka. Just nu håller jag dock mest på att utforska min ASR-10, en retro sampler med fullstort klaviatur (som universitetet slängt på sin elektronikskrothög!). Samplar enstaka toner ifrån vinyl, rullband och kassettband som jag sedan kan spela med. Dock har jag nyligen köpt ett lågbudget externt ljudkort, och funderar på att skaffa en kondensatormikrofon. För att ha möjligheten att göra lite renare inspelningar. Dels för att kontrasten kan bli snygg mellan lo-fi och klart ljud, och dels eftersom jag börjat göra filmmusik och då är det ju eftersträvansvärt att minimera bruset (för det mesta). Men jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad av ljudet ifrån det externa ljudkortet. Men jag är imponerad över den starka in-signal som det ger mig. DevineCo: Roligt att höra att du gillar min skiva! Det glädjer mig verkligen.
  7. Hej, jag skulle egentligen kört upp idag, men jag fuckade upp datumet till teorin, så istället sitter jag hemma framför datorn och är arg på mig själv. Men jag hittade hit. Så nåt gott förde det med sig. Jag har nyligen flyttat till ett hus och håller på att inreda mig en magnefik lofi-studio i ett av rummen på ovanvåningen. Jag har planerat att dokumentera detta och göra en hemsida om min studio. www.drowninginlofi.tk (med stor inspiration ifrån Vincent Gallos www.drowninginbrown.com). Jag gör lågmäld, ganska minimal, elektroaukustisk musik. Folktronica kallar somliga det. Själv vet jag inte vad jag kallar det. Enkel, lite naiv, lofi, melodisk, lugn musik. Om ni är intresserade kan ni ladda hem min skiva 1123581321345589 ifrån nätlablen Zymogen. http://www.zymogen.net/releases/zym023/ Jag hittade hit för att jag googlade på att den rullbandspelare som jag nyss fått händerna på låter så svagt och distat ryckigt, förmodligen är det nånting lite galet med förstärkaren i den? Den låter alltså svajigt i volymen, mellan tonerna ingenting och vid tonerna svagt men distat. Den har interna högtalare, men det är samma konstiga ljud, om än litelite högre volym i hörlursuttaget. Nu gör detta i och för sig inte så mycket, eftersom jag gärna har brus och operfektheter i min musik. Men jag hade som sagt inte mycket annat för mig, och försökte desperat glömma att jag är en idiot som inte kan läsa datum när vägverket skickar ut papper till mig. Försöker nu minnas vad Epiktetos skrev i "Handbok i livets konst" (men minns inte ordagrant utan går och hämtar boken): "Önska inte att händelserna må hända såsom du önskar; utan önska att de må hända såsom de hända; - därav kommer du att befinna dig mycket bättre." På återhörande /Oskar
×
×
  • Skapa ny...