Jump to content
Annons

Kontroll/tydlighet till basen!


ACody

Recommended Posts

Hej!

Jag udnrar om ni har några tips till hur jag får mer tydlighet till basen (instrumentet), så den hörs tydligt och inte mumligt.

Har själv testat många olika saker, men tycker att resultatet inte blivit bra!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Nu går det inte ge några generella tips såsom gör si och så. Allt beror på det övriga materialet i mixen och vad du vill med det..Sen beror det på vilken musikstil det handlar om. Är det synbas, elektrisk bas, akustisk bas? Att fråga som du gör är att fråga som vilka kryddor ska jag använda när jag lagar mat. Det är omöjligt svara på om man inte ens vet vad för rätter du vill laga. Slutligen är det det gamla vanliga att lägga upp en fil här för bedömning.

Link to comment
Dela på andra sajter

i denna ordning brukar jag nästan jämt köra:

Lätt kompressor för att den inte ska sticka ut för mkt i nästa steg

Eq, forma ljudet och få en bra balans mellan attack, "tryck" och efterklang/djupbas

Kompressor, den här formar den dynamiska räckvidden

Multibandskompressor, justerar basen/låga mellan för att få fram lagom tryck

Jag mixar alltid bastrumma/bastrummor tillsammans med basens kanal för att få utrymme mellan dessa två(eller fler) elementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog berätta lite mer hur du gör nu, om det är lajnad bastuba eller vad du spelar för nåt!

Men jag gissar ändå att det är lajnad elbas. Då kan en av anledningarna vara att har mycket kompressor på, det har typ alla. Mest brukar det bero på det man har i huvudet och fingrarna. Och har du nyss börjat spela till osynliga trummisar och sånt är det svårt. Det tar ett bra tag att lära sig att spela med enbart sig själv. Jag brukar spela bas sist av alla instrumenten.

Nöt på bara, så blir det bättre för varje gång.

Och kolla noga så att alla strängar ger lika starkt ljud, det brukar vara mkt starkare ljud i de två tjockaste, sänk mickarna under dem, och hissa där det låter svagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är en distad elbas mikad med en 421. Spelade inte in line-signal alls denna gång, för att jag nästan aldrig använder det i slutmixen. Musikstilen är rock.

Är själv gitarrist och dålig för det där med basen.

EDIT: Laddade upp en bit av låten för att demonstrera. Har bara gjort en grundmix igår kväll, men det är där det oftast stannar pga elbasens otydlighet. Har bas-spåret ganska starkt nu, så ni hör hur den drunknar trots detta!

Har ingenting på master-bussen.

Redigerat av ACody
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bas-spåret ganska starkt nu, så ni hör hur den drunknar trots detta!

Hej Cody!

Om den distade basen är surret som överröstas av hi-haten innan sången börjar så kan

jag inte hålla med om att den är stark, tryck upp regeln!

Har tyvärr inga bra tips för jag hör inte. Distad bas har ju inte attacken på samma sätt som odistad.

Vill också säga att förutom avsaknaden av bas så lät det mycket bra. Dock lite ovanligt trummsound

men häftigt lirat på alla fronter och fantastisk sång så långt jag hörde.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker också basen är väldigt låg, trummor gitarr och sången låg mycket högre.

kanske onödigt att dista basen, gitarrerna är ju distade så det kanske räcker att basen bara är bas, istället för nån mullrig kompgitarr.

om du blandar in en linead signal och eq:ar den annorlunda kanske mer diskat så den slår igenom mer men att det ändå finns en botten och tyngd i det micade spåret eller gör en kopia av bas spåret och eq:ar det så det tränger igenom mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, har nog alltid snålat med basen tidigare. Nu drog jag upp den rätt så mycket och la en multikompressor på. Eq:ade även bort de mesta av "surret" i bas-soundet.

Gjorde en liten sample på första mixen jag gjort på låten. Dock har jag inte lagt efterklanger på något annat än virveln och sången.

Kommentera mer än gärna vad ni tänker på ljudmässigt!

Redigerat av ACody
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, har nog alltid snålat med basen tidigare. Nu drog jag upp den rätt så mycket och la en multikompressor på. Eq:ade även bort de mesta av "surret" i bas-soundet.

Gjorde en liten sample på första mixen jag gjort på låten. Dock har jag inte lagt efterklanger på något annat än virveln och sången.

Kommentera mer än gärna vad ni tänker på ljudmässigt!

Hejsan

Ge MYCKET mer botten till låten i mitt tycke. Den lär väldigt väldigt tunn nu. Lyssna på musik som du gillar och lyssna efter hur mycket botten de har, det är nog bästa tipset jag kan komma med nu iaf 😛 Det jag reagerade på i basljudet förutom botten va en ihålighet i ljudet som jag tror kan göra att du känner det som att det blir lite grötigt. Försök att lokalisera detta och skär lite med din EQ där. Sedan blir en bas som spelas på detta sätt lite av en matta i mixen. Man kan lösa lite av mattproblemet genom sidechain ibland, men det talar vi tyst om i den här genren 🙂 Men ge mer botten till att börja med är mitt första tips iaf 🙂

MVH

Anders

EDIT: Lyssnade på första ljudklippet nu också. Va lika tunt där, men annars lät det bättre än det senare i mina öron. Dock så va basen även för låg i den som redan påpekats.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mixar börjar jag alltid med att dra upp reglarna till trummor och bas, så att det låter fett och bra helt utan gitarrer. Sen kan man testa att dra upp sången. Sist i ordningen lägger jag gitarrerna. Samarbetet mellan trummorna och basgitarren är nästan allt i rocknroll tycker jag. Fan det är ju så brutalt läckert.

Ta inte för mycket kompressor på basen, då blir den som en lång orgelton utan attack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linad bas tycker inte jag heller om. Men är basen distad kan du ine få ut nån bra botten ur den.

Testa att spela in basen en gång till med renare ljud, bara lite lätt överstyrt.

Med de där fina dundergitarrerna som kommer inhoppande så skulle jag valt ett renare basljud, fast inte line. Det är grovt överskattat tycker jag.

Du kan ju spela in ett bas-spår med mkt mindre gain på stärkaren och sen blanda in lite av av brötbasen du först gjorde.

Men skit i linesignal, det passar till kärringar och dansband. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ge MYCKET mer botten till låten i mitt tycke. Den lär väldigt väldigt tunn nu. Lyssna på musik som du gillar och lyssna efter hur mycket botten de har, det är nog bästa tipset jag kan komma med

Hej igen

Håller med Gizmoz till 100. Jag lyssnade i lurar i går kväll och tänkte inte på hur tunnt det lät.

Referenslyssna är A&O för mig, annars tappar jag bort mig.

Visst, basen blev bättre nu, den knorrar på rätt fint men jag tycker du kan trycka på den ännu mera.

Nilsson har också rätt enligt mig. Börja med trummgruppen, balansera basen mot den, sedar tar jag gitarrgrupperna iofs

före sång. Iom att du lirar gitarr kanske du börjar där och sedan stöttar gurorna med trummor och inte tvärt om.

Detta var kanske ett fint sätt att säga att gitarrerna är i starkaste laget.

Men det är en klart häftig låt och mkt bra framfört fortfarande 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle basen tjäna på att bli inspelad med både mic och lajnad samtidigt.. Då kan du mixa fram lite mullig botten och attack via den lajnade signalen och ända ha kvar det basfattiga distchrunchet via micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Linad bas tycker inte jag heller om.

Men skit i linesignal, det passar till kärringar och dansband. 😎

Nej jag är en sån jävla kärring som kör linad bas. 😉 Tack för det att du påminner om vad jag är. Kanske dyker upp hos dig i kjol nån kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag är en sån jävla kärring som kör linad bas. 😄 Tack för det att du påminner om vad jag är. Kanske dyker upp hos dig i kjol nån kväll.

Ok, det var korkat skrivet av mig, de flesta använder ju line på basen, det har jag själv gjort i alla år. Men till vrålös tycker jag det känns fel.

Man kan ju spela in enbart line, sen när det är mixdags sätter man upp basriggen plus mick i ett rum bredvid och tar ut linesignalen och provar olika mängd dist. Med bara lite lätt skitigt ljud i basen framstår nog resten som ännu bättre, gitarrerna blir det nog ett extra drag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är ju vanligare än man tror att lina basen också idag. Finns säkert låtar som du gillar som är linade utan att du eller jag vet det. Men för en hel del som bara sitter hemma och spelar finns det ju inte så mycket annat alternativ heller än att bara köra linat. Ja om man inte vill bli vräkt förstås 🙂

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag spelar in basen line:ad genom en preamp, dubblerar spåret, delar upp i topp och botten. Då kan man leka med dist på toppen och ändå få tryck i botten, utan att det låter dansband :-)

Precis min tanke! Vill man spela in basen med dist redan från förstärkare eller stompbox skulle jag splitta signalen INNAN förstärkare eller box så att jag också får in en ren bassignal. Då kan man mixa in den rena med det distade och få till attack och botten på ett bra sätt utan att höra den rena signalen. Det låter distd bas fast med bett, skärpa och botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in basen line:ad genom en preamp, dubblerar spåret, delar upp i topp och botten. Då kan man leka med dist på toppen och ändå få tryck i botten, utan att det låter dansband :-)

Precis min tanke! Vill man spela in basen med dist redan från förstärkare eller stompbox skulle jag splitta signalen INNAN förstärkare eller box så att jag också får in en ren bassignal. Då kan man mixa in den rena med det distade och få till attack och botten på ett bra sätt utan att höra den rena signalen. Det låter distd bas fast med bett, skärpa och botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ev komprimera den rena linesignalen ganska mycket, det distade ljudet från förstärkaren kör man parallellt utan kompression.

Absolut, glömde detta! Med den typ av inspelning jag föreslår skall den rena signalen komprimeras ganska rejält. Man vill ju inte att den rena plötsligt skall överrösta den distade. Se dock till att inte sätta alltför kort attacktid på kompressorn för då tappar Du anslaget, attacken, skärpan i den rena signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips att få en (distad) rockbas att träda fram snyggt är att have the balls to low-cut! High-passa vid 100Hz och boosta i nedre mellanregister, skär sedan av (inte för brant) från 1500Hz och uppåt.

(Dra ifrån lite på baskaggen i de regioner som basen boostades).

Justasuggestion, Curley!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips att få en (distad) rockbas att träda fram snyggt är att have the balls to low-cut! High-passa vid 100Hz och boosta i nedre mellanregister, skär sedan av (inte för brant) från 1500Hz och uppåt.

Hm... skära bort de 21 lägsta bastonerna (5-strängad bas B0-G1) låter inte så vettigt...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... skära bort de 21 lägsta bastonerna (5-strängad bas B0-G1) låter inte så vettigt...

Oh, my... 21 Hz... WHAT THE HELL WAS I THINKING, HERE!!!

Jag har lärt mig att det är när man envisas med att mixa "vettigt" som man mixar banalt. Inget fel i banala mixar, dock.

Som sagt — have the balls... (och sedan så snackar vi ju givetvis inte om ett vertikalsnitt i frekvensområdet, så du forlorar ju inte inte dina 21 Hz i ett svep...)

Jag har "skurit" basen på liknande sätt i dessa låtar, och jag tycker den (basen, alltså) låter riktigt kaxig. Men visst, den blåser kanske inte huvudsvålet av dig, vilket å andra sidan inte heller är meningen. Och jag kan faktiskt inte heller svära på om det var en 4- eller 5-strängad bas basisten hamrade på i det här fallet. Men han är en duktig jävel... Off Topic, sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, my... 21 Hz... WHAT THE HELL WAS I THINKING, HERE!!!

Jag har lärt mig att det är när man envisas med att mixa "vettigt" som man mixar banalt. Inget fel i banala mixar, dock.

Som sagt — have the balls... (och sedan så snackar vi ju givetvis inte om ett vertikalsnitt i frekvensområdet, så du forlorar ju inte inte dina 21 Hz i ett svep...)

Jag har "skurit" basen på liknande sätt i dessa låtar, och jag tycker den (basen, alltså) låter riktigt kaxig. Men visst, den blåser kanske inte huvudsvålet av dig, vilket å andra sidan inte heller är meningen. Och jag kan faktiskt inte heller svära på om det var en 4- eller 5-strängad bas basisten hamrade på i det här fallet. Men han är en duktig jävel... Off Topic, sorry!

Var får du 21 Hz ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var får du 21 Hz ifrån?

Usch! Bläh! Jag läste ditt inlägg för slarvigt! Jag ber om ursäkt! Självklart nämner du inget om Hz... What the hell was I tinking...

Hur får du det till 21 (förlorade) bastoner?

Edit: Mitt "skärtips" står dock fast — som berget!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...