Jump to content
Annons

Community overload


nattvaktaren

Recommended Posts

Facebook, myspace, twitter, linkedin, soundcloud - vilka har jag missat?

Varför måste folk i allmänhet och musiker i synnerhet tvunget finnas i alla dessa nätverk? Det är ju ändå alltid samma personer man pratar med.

Kommunikation och informationssamhälle i all ära men om jag ska sitta och uppdatera i alla nätverk som vill ha med mig finns ju ingen tid kvar av dygnets 24 timmar.

Lägg till detta bloggar, forum och epost.

Frågan är om detta hysteriska informerande gör oss till bättre eller lyckligare människor än våra föräldrar, om vi hörs bättre i det musikaliska bruset (dånet?) eller om våra fans blir fler? Jag tvivlar.

Jag ser framför mig en enorm backlash där mediamoguler, multinationella skivbolag och tryckta tidningar tar över informationsansvaret från stressade medborgare, hur bloggosfären imploderar då alla besökare utanför den försvunnit och bloggar bara läses av andra bloggare - och hur kontaktnätverken kokas ned till ett enda, och till sist ersätts av trådburen telekommunikation med tydlig ringsignal.

Jag har tröttnat på internet. Ines Uusmann hade rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får ofta frågan "men, varför lägger du inte upp nån myspace sida för?", eller "Vadå, är du emot facebook eller vadå? Om du ska va så himla trotsig så är det ju ingen som ser det i vilket fall". Det är inte ofta som andra är mottagliga för tankegången att jag ser ingen mening i det. Totalt waste of time för mig. Att vissa andra gör det, det ser jag inte ner på. Alla ser väl sina skäl till att göra så, men jag ser mina med.

För mig verkar MSN, ICQ, camconnect, communities, webbchattar, blogg-karteller ... det är mest ett sätt att lindra tristess, på nåt sätt. Man undrar vad som händer i världen och skapar konton på fnörton communities, har MSN/ICQ igång till som tätt och chattar med vänner och främlingar om totalt nonsens, man blir stammis på webbchattar, läser andras bloggar, bloggar om andras bloggar, ser till att ha samma bild & smeknamn på chattar, MSN och communities, man blir en virtuell kändis ibland de andra som gör samma sak .. men vad är det man gör egentligen? vad ska det leda till? och om man inte är intresserad av det så .. ja då måste man väl vara sjuk ☺️

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att det bara blir mer och mer.

Frågan är egentligen hur mycket mer det kan bli?

I stort sett allt är ju nästan desamma - Det är bara vad man föredrar.

Folk som utvecklar dessa tjänster ser bristerna i dom andra - och utvecklar en ännu bättre tjänst.

Men jag håller med dig i mycket av det du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt sätt är ju bara att strunta i dessa nätverk, man måste ju inte vara med...

Instämmer helt!

Man måste inte vara engagerad överallt, utan de som vill få tag på en, vet som regel var de ska leta - eller så kan de fråga någon annan som vet var de ska leta (om man kallar sig samma sak på alla ställena förstås...).

Om man däremot vill nå fler lyssnare med sin musik, så får man nog ta och lägga upp musiken på så många ställen som möjligt, så att man kan nå fler än de man brukar ha kontakt med - men det innebär ju inte automagiskt att man också är tvungen att bli superaktiv på alla ställena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag fått ett skivkontrakt med ett amerikansk bolag genom Facebook och ett par riktigt bra

kontakter som kan leda till lite spelningar i USA och Tyskland genom MySapce. Det tycker jag var värt...

Det är ju ingen som tvingar någon att vara med.

Sen behöver man ju inte sitta och snacka blaj eller skicka videos på apor som petar sig i rumpan.

Man kan ju lägga upp sin musik, om man nu är intresserad av att fler ska hitta den. De flesta som hört av sig till oss

och frågat om skivor, spelningar och liknande har varit från USA. De hade ju aldrig hört vår musik om vi inte lagt upp den på nätet.

Personligen är jag riktigt trött på bruset, men jag reglerar det genom att inte se på TV och har ingen mobiltelefon.

På nätet däremot kan jag i lugn och ro upptäcka ny musik och spännande samarbeten.

Men jag tror alla dessa snabba sekundära möten gör folk otåliga. Jag har sedan 10 år tillbaka varit nästan onåbar via telefon.

Det har sällan varit några större problem. Men de sista två åren har jag märkt att om jag inte svarat på ett mail eller ett telefonsvararmeddelande

inom ett par dagar så blir många riktigt irriterade och flera har skällt ut mig för det. Så var det inte för några år sedan. Men nu är man kanske van vid

att man svarar på SMS, Facebook, Myspace, mail osv, direkt. Nån slags realtidsbrevväxling.

Tycker Nattvaktarens inlägg säger mycket om mångas internetanvändande. Troligtvis mest hans eget.

Får man hybris blir man bränd.

Allt har ju baksidor. Mina vänner stör sig på att jag inte går att nå via mobiltelefon.

Jag stör mig på att de samtal jag har med mina vänner, när vi ses, så ofta avbryts av att de svarar i sin mobil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som utvecklar dessa tjänster ser bristerna i dom andra - och utvecklar en ännu bättre tjänst.

Exakt.

Det är precis som dom tänker "fan, va B-igt gjort dom har det. MIN grej ska minnsan vara som det ska vara" och liksom gör sin community eller grej som det ska vara nästan helt i revansch, för att visa upp hur bättre man är, på nåt sätt. Och på vägen dit, när man genomför det, så upptäcker man att det finns gott om faktiska/tekniska/ekonomiska skäl eller hinder som gör att man faktiskt blir tvungen att göra på det sätt som man själv tyckte var så B-igt i den andra tjänsten. Å i slutändan blir det bara 5% "bättre" än den andra tjänsten. Och vid det laget har man ju skiftat fokus, liksom lärt sig ursäkta varför man inte får till det som det ska vara; att om man besökte den community man just gjort själv, så hade man tänkt "fan, va B-igt gjort det är. MIN grej ska minsann vara som det ska vara". Det är så barnsligt, för det är precis samma väg som utvecklaren av den första tjänsten gick.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser framför mig en enorm backlash där mediamoguler, multinationella skivbolag och tryckta tidningar tar över informationsansvaret från stressade medborgare

Är inte det samma gäng som också lanserar de flesta communities, eller åtminstone köper upp dessa efter en lyckad start?

Eller var det just det du menade, och jag var bara osedvanligt trögtänkt?

Tro't eller ej, men ett av mina favvishäng på senare tid är Discogs.

Gammalt hederligt katalogiserande och refererande. Det är internet när det är som bäst! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det samma gäng som också lanserar de flesta communities, eller åtminstone köper upp dessa efter en lyckad start?

Eller var det just det du menade, och jag var bara osedvanligt trögtänkt?

Tro't eller ej, men ett av mina favvishäng på senare tid är Discogs.

Gammalt hederligt katalogiserande och refererande. Det är internet när det är som bäst! 😛

Discogs är coolt, har just börjat upptäcka det.

Man kan få så grymt mycket bra tips där.

Gick in och gjorde lite egosurfing och jag var med där. Hade ingen aning!

Man kanske skulle lyssna på plattan jag var med på... kan va bra.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter Studio forum och 5 minuter Facebook om dagen - sen får det räcka 😳

Ärligt, det beror väl mycket på vad man gör och i vilket skede man gör det. Är man ute efter att arbeta upp nya kontakter, är nätverken i flera avseenden fantastiska om de används rätt. Men att planlöst fördriva sin tid är ju inte mer konstruktivt än att slötitta på tv. Och det läste jag att många prioriterar bort idag? (citera mig inte på det sista, det var just något som flimrade förbi)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter Studio forum och 5 minuter Facebook om dagen - sen får det vara nog 😳

Ärligt, det beror väl mycket på vad man gör och i vilket skede man gör det. Är man ute efter att arbeta upp nya kontakter, är nätverken i flera avseenden fantastiska om de används rätt. Men att planlöst fördriva sin tid är ju inte mer konstruktivt än att slötitta på tv. Och det läste jag att många prioriterar bort idag? (citera mig inte på det sista, det var just något som flimrade förbi)

Håller med... Det var nog jag som nämnde att jag prioriterar bort TV.

Ibland bränner man ju tiden på att zappa på internet istället, vilket känns lika meningslöst.

Sedan man fick barn så är det knappast något eftersträvansvärt att "fördriva" tiden.

Det finns alldeles för mycket intressant, roligt och kreativt att göra med de få timmar av lugn och ro som

man får varje dag.

Men jag gillar verkligen nätverkar-idén. Att man kopplar ihop människor som kan få utbyte av varandra.

Det märkliga instrumentet Theremin är ju ett bra exempel på vad internet kan innebära för så smala intressen.

Förr kanske det fanns en handfull människor i ett helt land som var intresserade av den, och att de skulle

kunna hitta varandra för att dela erfarenheter och nörda tillsammans var ju i det närmsta osannolikt.

Men efter att instrumentet fått uppmärksamhet på nätet så startades nätverk med Theremin-spelande

personer. Helt plötsligt fann dessa handfullar av personer varandra. Moog började serietillverka billigare

thereminer och flera byggare säljer byggsatser och färdiga instrument över hela världen.

Idag finns det till och med ett par festivaler med fokus på Thereminen. Flera tusen har upptäckt

instrumentet tack vare alla entusiaster på nätet.

Själv startade jag ett nätverk för altgitarrister när jag pluggade. Det har funnits i typ 6-7 år.

Idag skickas det specialbyggda gitarrer kors och tvärs över världen genom det nätverket.

Vi delar med oss av noter, transkriptioner och erfarenheter. Det har varit otroligt värdefullt

för många musiker.

Det hade ju inte hänt om det inte fanns infrastruktur för att koppla ihop de här människorna.

Studio forum är ju ytterligare ett lysande exempel på vad som händer när man samlar

en massa människor som har ett brinnande intresse för ungefär samma saker.

All den samlade kunskap som finns representerad här på forumet är ju en fantastisk tillgång.

Jag har lärt mig jättemycket här, som har direkt inverkan på hur jag musicerar och tänker

kring musik.

Men det är ju en helt annan grej än det fluktar-VM som pågår på Facebook...

Och det är väl kanske mer det som är under luppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att planlöst fördriva sin tid är ju inte mer konstruktivt än att slötitta på tv.

Fast jag tycker nog att det känns mer meningsfullt att planlöst driva runt på forum och communities än att zappa på tvn. Då kommer man ju i alla fall i kontakt med andra människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig verkar MSN, ... det är mest ett sätt att lindra tristess, på nåt sätt.

Jorå så är det men (just msn är) samtidigt ett sätt att kunna prata med sina vänner utan att behöva ringa eller maila. Och jag använder faktiskt msn i en hel del jobbsyften. Just nu sitter jag och designar en myspacesida, en album-booklet och ska ta promobilder till ett band som ska släppa sin debutplatta på The Unit. Det är skitbra att kunna prata live om allt jag gör och vad jag ska ändra och allt sånt. Har använt msn många gånger för såna här grejer, det är så mycket skönare än att sitta och dra långa mail till varandra.

ICQ är för övrigt ute. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det verkar vara så skönt avstressat däruppe bland renarna.

Kan man inte sätta GPS på renarna så man kan följa dem på google maps?

Sen kan man beställa hemkörning av sina renar via online-lasso.com

Då kan man ju samtidigt chatta med andra renskötare, och man slipper smutsa ner skotern.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Facebook, myspace, twitter, linkedin, soundcloud - vilka har jag missat?

Varför måste folk i allmänhet och musiker i synnerhet tvunget finnas i alla dessa nätverk? Det är ju ändå alltid samma personer man pratar med.

Kommunikation och informationssamhälle i all ära men om jag ska sitta och uppdatera i alla nätverk som vill ha med mig finns ju ingen tid kvar av dygnets 24 timmar.

Lägg till detta bloggar, forum och epost.

Frågan är om detta hysteriska informerande gör oss till bättre eller lyckligare människor än våra föräldrar, om vi hörs bättre i det musikaliska bruset (dånet?) eller om våra fans blir fler? Jag tvivlar.

Jag ser framför mig en enorm backlash där mediamoguler, multinationella skivbolag och tryckta tidningar tar över informationsansvaret från stressade medborgare, hur bloggosfären imploderar då alla besökare utanför den försvunnit och bloggar bara läses av andra bloggare - och hur kontaktnätverken kokas ned till ett enda, och till sist ersätts av trådburen telekommunikation med tydlig ringsignal.

Jag har tröttnat på internet. Ines Uusmann hade rätt.

Dags att ta Banjolektioner (först var det Spotify och nu detta)!

/Kruger i sistafärden

Link to comment
Dela på andra sajter

Helsicke också, jag har en jättebra replik på allt det här, men jag hinner inte, måste in i mina andra nätverk också och kolla vad som skrivs där..

Ibland får jag nätvärk av allt detta. Ooops, nu pep det i fickan, ett sms...vänta, måste kolla bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...