Jump to content
Annons

2008 års bästa skivor


Linos

Recommended Posts

Annons

Skriv gärna något som får igång diskussionen i förstaposten, t.ex. vilken skiva du själv tyckte var bäst.

Jag har inte så stor koll på vad som släpptes i år men jag gillade Tiger Lou's nya A Partial Print!

Var inte det här året ganska fattigt på schyssta skivsläpp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv tycker nog att Portishead lyckades bäst med deras album Third.

Men de kan va svårt att minnas vilka som har utgivits i år så här är vad andra tycker:

Sonic | årets 25 album

1. Fleet Foxes 2. Glasvegas 3. Frida Hyvönen 4. Håkan Hellström 5. Bon Iver 6. Joel Alme 7. Markus Krunegård 8. Vampire Weekend 9. Erykah Badu 10. No Age 11. Titiyo 12. Ossler 13. El Perro Del Mar 14. Duffy 15. Dungen 16. Portishead 17. Lil Wayne 18. Crystal Stilts 19. Calexico 20. High Places 21. Drive-By Truckers 22. Hercules And Love Affair 23. Hello Saferide 24. Chords 25. Quiet Village

Årets Skivor | Close-Up

1. Opeth 2. Cult Of Luna 3. The Haunted 4. Amon Amarth 5. Satyricon 6. Testament 7. Metallica 8. Burst 9. Pain 10. Tiamat 11. Volbeat 12. Bloodbath 13. Meshuggah 14. In Flames 15. Alkaline Trio 16. Misery Index 17. Disfear 18. Coldworker 19. Moonspell 20. AC/DC

Årets Skivor | Mojo

1. Fleet Foxes 2. The Last Shadow Puppets 3. Paul Weller 4. Bon Iver 5. Nick Cave & The Bad Seeds 6. The Hold Steady 7. Glasvegas 8. The Week That was 9. The Bug 10. Neil Diamond 11. Portishead 12. Don Cavalli 13. Drive-By Truckers 14. Brittish Sea Power 15. Eli "Paperboy" Reed 16. Erykah Badu 17. Sigur Rós 18. Pete Molinari 19. Beck 20. TV On The Radio 21. Amadou & Mariam

Årets skivor | Clash magazine

1. Kings Of Leon 2. Vampire Weekend 3. Late Of The Pier 4. Foals 5. Benga 6. Elbow 7. Tv On The Radio 8. Santogold 9. Gang Gang Dance 10. The Bug 11. Laura Marling 12. White Denim 13. MGMT 14. Coldplay 15. Portishead 16. Aliens 17. Oasis 18. Deerhunter 19. Mystery Jets 20. Neon Neon 21. Bon Iver 22. Dr. Dog 23. Emiliana Torrini 24. Hot Chip 25. Fleet Foxes 26. Wild Beasts 27. My Morning Jacket 28. Hercules And Love Affair 29. Why? 30. Friendly Fires 31. British Sea Power 32. Primal Scream 33. Eine Kleine Nacht Musik 34. No Age 35. The Killers 36. Flying Lotus 37. Nick Cave And The Bad Seeds 38. Adele 39. Cadence Weapon 40. The Last Shadow Puppets

Lite länkar:

http://www.lastfm.se/bestof/2008/album/10

http://www.rollingstone.com/news/story/249...ums_of_the_year

Link to comment
Dela på andra sajter

Anna Ternheim - Leaving on a Mayday

Hello Saferide - More Modern Short Stories From Hello Saferide

Ja just! De har snurrat på radion en del, tycker Annas grejjer var fräscha. Särskilt att hitten innehöll vibraslap i refrängen.. ett instrument som fått stå alldeles för länge i kulisserna. *

*Precis som lerduva (Summertime Blues - Blue cheer ) och mungiga ( Black Sabbath - Sleeping village )

Link to comment
Dela på andra sajter

Fleet Foxes skiva var grym, men tycker den blivit lite väl hajpad och överskattad.

Min favorit är nog Grand Archives självbetitlade debut.

Death Cabs var okej, inte riktigt lika bra som tidigare grejer men är ju DCFC så. 🙂

Brad Sucks platta Out of It (gratis och allt) är asskön med, samma med the Wind Whistles "Windows Sills" (även den gratis).

Viva La Vida – nej tack, tråkigare skiva får man nog leta efter.

The Raconteurs "Consolers of the Lonely", även den rätt skön men föredrar deras debut.

Tiger Lous "A Partial Print" var en grym uppföljare till The Loyal, ännu mörkare och "svårare". Gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bästa skiva"? Vem bryr sig om album år 2008, annat än dom vanliga bögarna och kärringarna?

Jag skulle nog tro att det finns fler musikintresserade som bryr sig om album än som inte gör det. Ny teknik och nya möjligheter i all ära, men det finns en poäng med att släppa album.

Fleet Foxes är väl helt okej, men jag fattar inte varför just de skulle vara så mycket bättre än allt annat. Hercules and Love Affair var bra live, men på skiva känns det inte lika meningsfullt.

Det här var inte ett lika bra år som 2007. Animal Collectives Water Curses-EP var väldigt bra, och jag gillade Autumn Fallin' av Jaymay också. of Montreals Skeletal Lamping var bra men inte så bra som man hade kunnat hoppas. Mer än det har jag inte så bra koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bon Iver och William Fitzsimmons var bra, om man ser till singer/songwriter. Tiger Lou var nog den bästa skivan som helhet, känns sällsynt med skivor som är lite genomtänkta nu för tiden. Att Emiliana Torrini släppt nytt upptäckte jag ganska nyligen, så den har jag inte hunnit lyssna in mig på så mkt än, men där finns nog åtminstone årets låt i "Jungle Drum" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frida Hyvönen - Dirty Dancing. Det är helt överraskande den låt (och därmed det album) gjort mest intryck på mig under 2008. Helt överraskande för att det här är inte min stil normalt sett och jag tycker egentligen inte att hon gjort så mycket mer (som jag hört) som är lika bra som just den låten men den bara berör mig, trots allt... konstigt.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Death Cabs var okej, inte riktigt lika bra som tidigare grejer men är ju DCFC så. 😄

Jag tycker nästan att den skivan är deras bästa. Plans hade en del riktigt bra låtar och lika många mindre bra så albumet i helhet är inte bland deras bästa tycker jag. Tycker nog att det enda albumet som är ungefär lika bra som Narrow Stairs är Transatlanticism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Death Cabs var okej, inte riktigt lika bra som tidigare grejer men är ju DCFC så. :rolleyes:

Jag tycker nästan att den skivan är deras bästa. Plans hade en del riktigt bra låtar och lika många mindre bra så albumet i helhet är inte bland deras bästa tycker jag. Tycker nog att det enda albumet som är ungefär lika bra som Narrow Stairs är Transatlanticism.

Jag tycker nog Plans är om inte det bästa så iaf det näst bästa (efter Transatlanticism) albumet. Narrow Stairs hamnar en bit ner, en del intetsägande och tråkiga rocklåtar. Även om jag inte har något emot rock så föredrar jag det mindre rockiga DCFC. Dock ska det väl tilläggas att en av mina absoluta favoritlåtar är med på skivan, Grapevine Fires är det bästa på länge. Favoritlåt sen maj. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brad Paisleys (årets manliga sångare CMT 2008) platta "Play". Mestadels instrumentala låtar, men några riktigt sköna sångspår också. T.ex. duett med B.B. King.

Andra gästartister är Keith Urban, James Burten, Vince Gill, Albert Lee, Brent Mason, Buck Owens m.fl.

Rekommenderas varmt till alla gitarrnördar och övrigt musikintresserat folk!

/Micke

www.mistproduction.com

www.myspace.com/mistproduction

Link to comment
Dela på andra sajter

Testament - Formation of Damnation. Snyggast ljud också!

Långt från mina favoriter, men ändå miltals närmare än allt annat som skrivits i tråden hittills. 😉

Kan det vara så att hårdrockare spenderar mer tid på att skapa/spela musik än att hänga på forum och bjäbba?

Eller är det helt enkelt så att vi spenderar den tiden med spriten och ölen? 🙁

EDIT--> Krokodil hann in med ett inlägg innan jag hann skriva klart, får väl säga samma sak om de skivorna som Formation of Damnation.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att hårdrockare spenderar mer tid på att skapa/spela musik än att hänga på forum och bjäbba?

Eller är det helt enkelt så att vi spenderar den tiden med spriten och ölen? 😆

Knappast. Ni sitter väl och läser högt ur Det Bästa för nån gammal moster, har fullt upp.

Moster gillar tragedier, så det blir mestadels din inläggshistorik under högläsningsstunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...