Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Annons

Trodde jag aldrig skulle slå till på en iPad. Har aldrig fattat idén med den. Visst vissa musikprogram kan den vara bra till. Som en remote till rec stop osv.

Men som en kontroller? Nej man måste ändå släppa blicken från skärmen för att vrida på en virtuell knapp.

Nåväl. Var inne i en applebutik förra veckan och kände ändå lite på en iPad. Men det klingade inte. För stor och framförallt klumpig. Tung.

Men sen kände jag på iPad Mini och då klickade det direkt. Lätt, väger nästan ingenting. Lagomt stor. Tror den går ner i innerfickan.

Och jag gick ut på AppStore och kollade om det fanns remote till Midas och Yamaha digitala livemixerbord och även fler fanns det.

Klockrent. Nu kan man ställa ljud från scenen. Kolla delaytorn mm. Dessutom kan man ju koppla in en Airport Express och skicka musiken till den.

Styra rubbet från en iPad Mini.

Jag funderade på om jag skulle ha med eller utan 3G. Men så slog det mig att jag kan ju internetdela med telefonen. Och den har man ju alltid med sig!

Så det blev ev vit 16GB 🙂

hero.jpg

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Blidde ett par små julklappar till studion.

big_197805.jpg

+

Grattis! Vad tycker du om den? Jag köpte ju en PT50 sent i våras och är fortfarande upp över öronen förälskad... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det AKG som ligger bakom de där eller ? Ruskigt lika dessa!

AKG%20k240%20MK%20II.jpg

😄

Nää, det är ju ett par Presonus. Möjligt att rippat utseendet men jag överlever det. Iofs så är ju AKG-lurarna bättre men jag behövde något enkelt till inspelning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit lite på senare tid.

Frontier Alphatrack, controller med moving fader för Cubase (och andra DAWs).

750-AlphaTrack_tilt.jpg

Isoacoustic ISO-L8R155, högtalarstativ som isolerar vibrationerna så att de inte når underlaget.

9999-11753-2.jpg

Benchmark DAC-1, DA-omvandlare

db_file_img_1345_1024x768.jpg

Stativen gjorde enorm skillnad på ljudet, genom hela registret. När jag bytte DAC från TC Electronic BMC-1 till Benchmarken blev skillnaden åter igen lika stor. Det kändes som att jag fick en halv oktav djupare basåtergivning. Ljudet innan och efter dessa två förbättringar går inte ens att jämföra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer eventuellt att drickas i studion, men den kommer nog inte göra så mycket för själva ljudet 😛.

Slår vad om att LEGO:t kommer till användning när sessionerna blir för sega 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde nyss en Sansamp RBI från "Tysken". Sen, så fort musikaffärerna öppnar nu i mellandagarna ska jag köpa mig en femsträngad bas. Nu kanske man ÄNTLIGEN kan få ordning på basljudet (och resterande av mixen) förhoppningsvis! 🙂

rbi_image.jpg

Kvar att handla:

- sjusträngad gitarr, antagligen en Schecter

- Nya monitorer, lutar mot A7X

- Hörlurar för referens vid mixning

- Akustikmaterial (kommer när jag flyttat och mätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...