Jump to content

technic

Medlem
  • Content Count

    218
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

technic last won the day on June 11 2015

technic had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutralt

About technic

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 08/12/1987

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Umeå
  • Min utrustning
    Antelope Orion32, MunroSonic egg150, Adam A7, Amek CIB, IGS One LA500, UA 710tf, GA pre 573mk2, Soundcraft 200b. Massor av mikrofoner och instrument
  • Home page

Recent Profile Visitors

12,902 profile views
  1. Om det är för inspelning så köp ett ljudkort istället för mixer. Finns ingen anledning att ha en mixer om du inte absolut behöver en mixer för något annat, tex till replokalen eller liknande. Köp ett ljudkort där du har pad på preamparna. Är inte helt ovanligt att det slår över och distar signalen annars då väldigt många ljudkort har förstärkning även om man drar ner gain-reglaget helt. Presonus Studio 1824c har 15db pad om man drar gainen i botten. Finns en uppsjö av ljudkort att välja bland så det är bara att börja googla och jämföra.
  2. Som tidigare nämnt så gör akustiken i rummet du sitter i otroligt mycket, satsa på fixa akustiken först om du inte redan gjort det. Får du tag på ett beggat par Egg 150 så är dom ett redigt steg upp från både A7x och 8040. Men om du ställt in dig på dom två så är svaret, den som passar dig bäst. Dom låter väldigt olika men ändå lika bra och har gjort bra mixar i både genelec och adam-monitorer. Har själv ett par Adam A7 som andra lyssning i studion. Köp/låna hem båda och testa dom i ditt rum och behåll dom du gillar bäst. Kan varmt rekommendera Sonarworks för högtalar/hörlurs-korrigering.
  3. Har sett 002r för omkring 1000-1500kr och 002(med faders) för omkring 2000. Har själv en 002r som jag tänkt lägga ut då jag inte använt den sedan införskaffadet av ett Orion 32 för några år sedan.
  4. Kör nästan uteslutande med högtalare då det oftast är flera personer i studion samtidigt men hur som helst så ser lyssningen och användningen ut ungefär så här: Högtalare 80% - Munro Sonic Egg 150 + sub 20% - Adam A7 Hörlurar 50% - Blue Lola 40% - Koss Porta Pro 10%...någon annan modell som ligger nära till hands i studion för tillfället.
  5. Tror det är samma bugg som jag haft att göra med några gånger. Har bara uppstått för mig om jag kört timestretch och haft många klipp i projektet. Testa ändra var regionen börjar på det spår där det är problem, brukar lösa det för min del.
  6. Kan starkt rekommendera Microphone-Parts mikrofonkit. Har haft både s-47 och t-12 och tycker ofta dom vinner över Röde nt2a och Gefell um70/692. Om akustiken i rummet inte är så bra så kan som det tidigare skrivits i tråden vara bra att köra på en dynamisk. Sennheiser md441 och Telefunkens M80/81 har jag fått väldigt bra resultat med tidigare men kolla även in Sm7b, har inte testat själv men många verkar gilla den för sång. Du kan däremot få problem att driva både sm7b och md441 med ditt ljudkort då preamparna inte är så starka...Men sjunger du väldigt högt så kan det kanske fungera ändå. Köp
  7. Hade liknande hål i väggen efter ventilationsrör som vi behövde fylla igen när vi byggde studio för några år sedan. Gick förbi en bygghandel som rekommenderade någon sorts gips/betong som dom sa vi skulle blanda med lite mindre vatten än beskrivningen för att den skulle bli fastare och lättare att fylla hålet med. Gjorde täckplåtar och monterade så att ena väggsidan var helt täckt och sedan va det bara att börja fylla och låta torka. Tog väldigt lång tid att torka men blev riktigt bra.
  8. Du behöver ett tätt utrymme och massa för att ljudisolera. Om man lyssnar på filen du laddat upp så dämpar den i princip bara över 4-5khz. Den fungerar säkert väldigt bra för akustiken när man står i den men om du köpte den för att isolera ljud utåt så kommer den inte hjälpa mycket.
  9. Testa byta kablarna mellan dom så ser du ju om det är en av kablarna. Kvarstår problemet på samma enhet så ligger nog problemet i enheten och enklaste är då att bara byta plats på + och - i kabeln istället för att öppna och löda om i input/output.
  10. Kontrollera så mastern inte slår över. Får du samma brus vid offline som realtidsbrounce? kolla om det är någon plugg eller instrument som kör i demo/trail-mode och därför lägger på ett brus vid bounce
  11. Det behövs mer information för att kunna ge några tips. Vad har du för krav för lokalen vad gäller akustik och isolering? Är det annan verksamhet i lokalen eller i intilliggande lokaler där ljudet kan komma att bli ett problem? Vad har du för takhöjd i dagsläget?
×
×
  • Create New...