Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Annons

En monofonisk hemmabyggd synt =) PCB från www.musicfromouterspace.com

("SoundLab mini-synth")

SL.jpg

Byggpris ca 1500kr

Håller just nu på med en MIDI-CV-konverterare så jag kan styra den med en keyboard/sequencer. Kommer kosta ca 500kr extra för den optionen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

En monofonisk hemmabyggd synt =) PCB från www.musicfromouterspace.com

("SoundLab mini-synth")

Oj, limpan! Roligt. Kan du slänga upp ljudexempel på den? Jag ser inte riktigt på bilden, är det sinusvåg?

Läste på hemsidan - synd att det inte finns fine tune på dom.

Mitt senaste köp och bygge var en liten optisk kompressor jag färdigställde inatt från BYOC. ( build your own clone )

Link to comment
Dela på andra sajter

En monofonisk hemmabyggd synt =) PCB från www.musicfromouterspace.com

("SoundLab mini-synth")

Ja, den ser riktigt kylig ut... fräckt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, Limpan är värsta tomtenissen, detta nu osså... byggde du inte mickar också?

Edit: Lät lite bittert, var inte meningen. Min poäng är att jag blir inspirerad. 😎

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

9bc7a743eaa20823dd9d1aef8b978a28.jpg

Ett par Event SP8 (eftersom Musikbörsen sänkt priset på dem kunde jag inte låta bli att slå till!)

Märkligt fotnot:

Har haft problem med ett surrande ganska lågt missljud i den vänstra högtalaren förut (Yamaha HS50). Nu sitter missljudet i den högra Event-högtalaren istället.

Kolla över dina strömkablar samt dina kontakter/grendosor. Jag hade ett störande ljud i min vänstra Adam A7 som inte försvann då jag bytte kabel. Men när jag bytte kontakt i grendosan(8st kontakter) försvann det. Det hjälpte för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, limpan! Roligt. Kan du slänga upp ljudexempel på den? Jag ser inte riktigt på bilden, är det sinusvåg?

Läste på hemsidan - synd att det inte finns fine tune på dom.

Mitt senaste köp och bygge var en liten optisk kompressor jag färdigställde inatt från BYOC. ( build your own clone )

Jodu, Det sitter fine tunes på min 😛

På hemsidan finns det tips på lite olika modifikationer man kan göra, bland annat fine tuners.

Ej sinus, men två bra oscillatorer, den ena sawtooth, den andra valbar mellan sawtooth + fyrkantsvåg med valbar pulsbredd.

Jag har gjort typ 4-5 modifikation på min synt för att få den precis som jag vill oxå, hihi.

Och snart ska ja bygga in en midi-port också, sen är den fulländad! 😎

Ska slänga upp ljudexempel så fort jag byggt in MIDI, men har ett här sålänge... såhär kan den låta utan sequencer:

Linus mini-synth

Jag gillar att bygga grejer, det e ju skitkul =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodu, Det sitter fine tunes på min 😛

På hemsidan finns det tips på lite olika modifikationer man kan göra, bland annat fine tuners.

Ej sinus, men två bra oscillatorer, den ena sawtooth, den andra valbar mellan sawtooth + fyrkantsvåg med valbar pulsbredd.

Jag har gjort typ 4-5 modifikation på min synt för att få den precis som jag vill oxå, hihi.

Och snart ska ja bygga in en midi-port också, sen är den fulländad! 😎

Ska slänga upp ljudexempel så fort jag byggt in MIDI, men har ett här sålänge... såhär kan den låta utan sequencer:

Linus mini-synth

Jag gillar att bygga grejer, det e ju skitkul =)

Jag är imponerad! Riktigt roligt att du och andra sitter hemma och i stort sett bygger egna saker. Vilket tålamod ni måste ha 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min senaste är en korg nanopad! Jag väntar på leverans från Thomann. Ska bli jättekul att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah! schysst. Vad tror du om svårigheten att lägga till en sinusvåg?

01:32 var ett härligt ljud :rolleyes:

Vad är det som försigår på de sista ljuden i exemplet? Ringmod mellan oscarna?

Jag har lagt till en mod som gör att osc1 kan moduleras med osc2, men det som hörs sist i ljudexemplet är när envelope generatorn ligger på osc2 och osc2 är synkad med osc1, vilket tvingar vågformen att starta om varje cykel som osc1 gör, och skruvar man lite på pitchen på osc1 så kan man få det att låta sådär, som att de "stegas" ner istället för att bara pitchen droppar jämnt... =)

öh typ så iaf....

Angående sinusvåg vet jag inte riktigt. Men på websidan www.musicfromouterspace.com finns även en VCO som lös PCB att köpa, och den kan alla vågformer, även sinus. Funderar på att bygga en modul-synt nån dag från deras sajt... hade vart fett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Vintage telecaster för ett par veckor sedan och tycker den är skitskön att spela på och låter bra.

den har blank lack och inte relic lack som det är på många vintage gitarrer. 199 pund från england, gav 3200:- i sverige.

Finns på mitten av denna sida, med trevor wikinson´s vintage gitarrer

tc200bd_05.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixties jag bor i örebro och där kostar vintage gitarrerna 5000kr styck. Hur fick du den för 3,200? Testade vintage och det är ett sjukt bra ljud och så otroligt snygga. Tänkte köpa en strata:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en shopping-helg i som överraskningspresent i 30-årspresent : )

Bodde i Earls Court så så det var inte långt till digital village i Acton Town, pratade med den sköna och faktiskt kunniga och genuint serviceinriktade personalen och kom ut med en sån här:

SE Electronics SE 4

ce2919f96c5b63a655c980333ccaacc9.jpg

Sen fick jag äntligen hem Gakken SX-150 från Tokyo.

Sjuuuukt rolig synth! Ska modda den med midi-anslutning och lite annat.

sx-150-analog-synthesizer-kit.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Senaste inköpet.... ja det var alldeles för länge sedan det blev något kul inköpt, men lägger väl upp det senaste i alla fall...

En Digidesign Command 8, kändes som ett måste eftersom jag gillar att "spaka", den fungerar helt fantastiskt bra och gör tiden i studion mycket roligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla över dina strömkablar samt dina kontakter/grendosor. Jag hade ett störande ljud i min vänstra Adam A7 som inte försvann då jag bytte kabel. Men när jag bytte kontakt i grendosan(8st kontakter) försvann det. Det hjälpte för mig iaf.

Jag har bytt hej vilt men blir inte av med det o garanterat är det datorn som stör. Jag skall köpa ett nytt ljudkort med balanserade utgångar och se om det gör någon skillnad. Det finns ju många som säger att det skall vara stor skillnad på balanserat o obalanserat vad det gäller störningar.

Fick för övrigt ett paket från Thomann idag med nya kablar till högtalarna - hjälpte inte med tyska sladdar heller. Vad hjälper då undrar man! 🙂

Plus... ett par paket med:

ELI12052.jpg

Halva priset i Tüskland!

Link to comment
Dela på andra sajter

So shoot.. Senaste var Korg nanoKONTROL.

korg-nanokontrol-black-medium.jpg

Över förväntan faktiskt, förbannat trevlig liten plastbit 😆 Köpte den för att primärt ha automatisering lättåtkomlig direkt framför laptopen och satte bl a först upp direktaccess till Cubase Quickcontrols (8 st valfria per spår) + att den nionde regeln på KONTROL var dedikerad till aktivt spår i mixern inkl. pan, solo och mute. Har förstås kvar den uppsättningen på en av KONTROL´s fyra scener. Lite annat på de andra.

När det gäller mix så har jag nu 32 spår på en enda scen. 1-8...25-32. Dessa kan jag skifta upp/ned på regel 9 med knapparna där. I Cubase så har jag ett keycommand för att snabbt och visuellt se i vilket spann jag befinner mig i.

Det fanns också templates för bl a Logic Pro 8 att ladda ned (kanske fler nu) I template för Cubase så låg det också med färdiga setups för inserts, sends och eq om man tycker det är roligt.

För summan av en ok middag så kan man vara nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

De senaste är en iMac 24" :rolleyes:. Min nya älskling.

imac_side_view.jpg

Sedan ett apogee duet.

image_3236.jpg

Och en liten fin nt2-a!

post-8284-1232431853_thumb.jpg

Ett stativ och snart dags för ett par monitorer och ett master klaviatur.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Senaste prylen kommer att bli en total renoverad Bang & Olufsen BM-3 med Sank RCA 44BX mod.

Köpte micken på Tradera för några år sedan, den saknade bandet och var i stort sätt så trasig den kan bli...

Men nu är den bli hel och fin, skeppas ifrån USA kommande vecka 🤪

bm3a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...