Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
nordelectro3mid.jpg

Har länge funderat på nytt midiklav till studion, samt ett stagepiano till livebruk. Lösningen blev en electro 3.

Låter verkligen kanon, smör och bröd deluxe när det kommer till klav. Börjar anpassa mig rätt väl att spela piano på semivägda tangenter.

Inser att det är roligare att spela in audio än midi, och det är nyttig övning.

Plötsligt blev mitt ha-begär nästan olidligt. Har spanat på dom sen dom kom. Men först måste jag skaffa ett piano med riktigt bra anslag (Roland RD-700GX). Sen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Plötsligt blev mitt ha-begär nästan olidligt. Har spanat på dom sen dom kom. Men först måste jag skaffa ett piano med riktigt bra anslag (Roland RD-700GX). Sen... 😮

Jepp. Det är ju avvägningar hela tiden. Jag ser det som så att, det jag förlorar i piano med semivägt vinner jag på orgel och stråkbiten. Jag gillar framförallt uprightmodellen på pianodelen.

Du ska inte ta o skaffa ett Nord Stage då? Det blir ju rätt dyrt med ett RD700+en nord electro :rolleyes: , fast jag gillar din tanke!

Blir man rik nån dag så är det ju inga tvivel om att skaffa flera separata enheter till sina dedikerade syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Det är ju avvägningar hela tiden. Jag ser det som så att, det jag förlorar i piano med semivägt vinner jag på orgel och stråkbiten. Jag gillar framförallt uprightmodellen på pianodelen.

Du ska inte ta o skaffa ett Nord Stage då? Det blir ju rätt dyrt med ett RD700+en nord electro :rolleyes: , fast jag gillar din tanke!

Blir man rik nån dag så är det ju inga tvivel om att skaffa flera separata enheter till sina dedikerade syften.

Äger själv nord stage EX och tycker tangenterna är störtsköna. För min personliga smak så hamnade fingrarna helt rätt och anslaget blev som man förväntade sig. Helt klart en av mina bättre investeringar. Det jag känner kan saknas är ju dock sköna stråkljud som man ibland behöver till coverbandet, eller bra brassljud. Så i framtiden får man säkert komplettera med en annan synth för detta. Men piano, rhodes, orgel osv låter helt underbart!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jepp. Det är ju avvägningar hela tiden. Jag ser det som så att, det jag förlorar i piano med semivägt vinner jag på orgel och stråkbiten. Jag gillar framförallt uprightmodellen på pianodelen.

Du ska inte ta o skaffa ett Nord Stage då? Det blir ju rätt dyrt med ett RD700+en nord electro 😮 , fast jag gillar din tanke!

Blir man rik nån dag så är det ju inga tvivel om att skaffa flera separata enheter till sina dedikerade syften.

jag har fingrat lite på Nord Stage (EX) men är inte så förtjust i anslaget faktiskt. Det jag gillar mest med anslaget på RD-700GX är känslan i tangenterna som, till skillnad från de flesta andra stagepianon, är matta (och svettabsorberande!). Dock är dom lite tunga kanske.

Rolands pianoljud tycker jag är bättre än de flesta, men Nords orgel och rhodes är såklart svårslaget. Än så länge kör jag NI B4, det låter ju bra men är inte smidigast att ta med på gigget kanske.

Ne, det får bli en av varje... ska bara bli rik först 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ÄNTLIGEN! kan jag komma med något vettigt som jag har köpt 😮

1) Kompletterade mina monitorer med en ESI SW10k sub

220877ad6207149f52baf404de2627c1.jpg

2) Införskaffade ett nytt ljudinteface MOTU 8pre

motu_8pre-eaa4a411d3b232cfb76ec3b54e89ecd0.jpg

3) Soundcraft Spirit M8

spirit-m8-large.jpg

4) Access Virus kb

file435.jpg

Nu är det lite isolering och ljuddämpning kvar medans jag trimmar in rummet 😆

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså jag har kopplat in det idag så referens kan jag nog inte fungera som 😮

Men det låter riktigt lovande! Har Yamahas HS50m som närfält och dom är ju medel liksom men fungerar för mina små produktioner. Ska hålla en hel del med electro house och vill ha koll på basen så subbas verkade som ett bra alternativ. Vi får se hur det artar sig! Det jag kan säga i skrivande stund är att man HÖR verkligen basen myyyycket bättre! Sedan får vi se med fastvändning, placering, dämpning, stående vågor osv men det tar vi under processen 😆 Sista låten på skivan lär låta bäst 😆 hihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gött! Dunka på då. 🙂

(Fint att du uppdaterade me bilder. 😄)

Ja tänkte det, såg så tråkigt ut. Lyssnar på Steve Lukathers "nya" skiva. Låter rätt bra.. lite mycket mellan i lyssning kanske men ska dämpa rummet lite senare 😄 Det finns ett antal inställningar i dessa monitorer men orkar inte pilla med det just nu 😄 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har äntligen haft tid att koppla upp och testa de nya S3X-V en del.

De spelar ju i en annan liga än A7 - men det är ju föga förvånande när de också kostar det fyrdubbla ungefär... 😉

Ljudet får mig att associera till MP-1, som jag hade hemma för lån under en veckas tid för en tid sedan. Det är en så grymt bra upplösning i diskanten och mellanregistret, att man nästan får tårar i ögonen. Basen är både djup och fast, både på hög och låg volym. Jag kommer inte att behöva någon sub till dem.

Visst är A7 (och A5) verkligen kanonbra för sitt pris, men med S3X-V öppnar man ljudet ännu mer. 😛

Nu har jag sett att det blir problem med att ha kvar P33A på grund av utrymmet, så jag får ta en liten funderare på vad jag ska göra med dem... 🙂

Visst är de sköna de där S3X-V. MB vid St Eriksplan har ett par i butiken. De låter så fruktansvärt bra att man bara vill ha ett par.

Mvh

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bestämde mig för att göra klar mina tankar om min mobila studio. En start innan bygget för den stora. Så gjorde mig av med min iMac och nu blev det denna leksak 🙂

macbook-pro-13tum.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade av en händelse dessa små underverk:

bigamp.jpgfethead.jpg

BigAmp (DI-box att plugga in direkt i basen/gitarren) och FetHead (förstärkare till micar med svag output, som bandmicar och dynamiska micar) från holländska TritonAudio. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gick det snabbt mellan nyförvärven hos mig...

feature_gpo4_20090730.jpg

En uppgradering till GPO 4 fick det alltså bli i dag. 😆

photo_gpo_ui.jpg

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Var sista uppgraderingsexet av Superior i hela Stockholm som jag fick tag i igår 😛 Men helt jävla otroligt, ett enda ex i en storstad? 😏

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Här gick det snabbt mellan nyförvärven hos mig...

feature_gpo4_20090730.jpg

En uppgradering till GPO 4 fick det alltså bli i dag. 😏

photo_gpo_ui.jpg

Mmm, lurar på GPO 4 an... har inget orkesterbibliotek förutom det som finns i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har köpt en Vintage Design M73D Preamp

för mig var det grisen i säcken iom att jag inte har en aning om hur den skulle låta

men nu har jag den iaf..och fan vad bra den är, vilken värme & fyllighet i ljudet

2b3200960413Pa5b8.jpg

😉

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har köpt en Vintage Design M73D Preamp

för mig var det grisen i säcken iom att jag inte har en aning om hur den skulle låta

men nu har jag den iaf..och fan vad bra den är, vilken värme & fyllighet i ljudet

[img=http://forumbilder.se/images/2b3200960413Pa5b8.jpg

 

🙂

 

Grymt, och grattis!

 

Posta gärna någon före och efter fil så man kan få lite referenser. Har spanat in den själv lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...