Jump to content
Annons

Thor vs Subtractor


puffra

Recommended Posts

Annons
Hej,

kom på mig själv att jag aldrig använder Subtractorn längre. Kör enbart med Thor.

Hur är det med er? Tycker ni att Subtractorn har några fördelar jämfört med Thor?

(Vi måste ju få igång lite diskussion här på forumet! 🙂 )

Jag tycker man kan få helt sjukt feta lead-sounds med Subtractorn!

Och basar, ja det med! Helt underbart 🙂

Men jag dissar inte thor, också jefligt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

har även jag glömt bort subtractorn helt sen thor kom in i bilden.. har egentligen inte använt malström så mycket heller:P

kan vara ren inbillning men tycker att subtractorn låter lite illa i basoktaverna.. speciellt med en ren sågtandsvågform. thor låter iaf mycket bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Subtractor och Malström slinker med av gammal vana. Man vet var man har dom.

Kanske är det bekvämlighet!?

Jag tycker Malström är förbaskat rolig att "ratta"!

Men hur är det med NN19 jämfört med NN-XT?

Dom flesta verkar enbart köra NN-XT.

När änvänder Ni NN19?

Det finns ju uppenbara fördelar med NN-XT i jämförelse, men ändå kommer jag på mig själv med att använda NN19 oftast.

Kanske det också av "gammal" vana!?

Thor är ju "rolig" på sitt sätt, men jag upplever denna som en ganska tidskrävande pjäs och har således inte riktigt tålamod med att gå in på djupet med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag hänger inte med alls alltså pratar ni om apparater i reason 4 nu eller ? :rolleyes:

Japp Reason syntar diskuteras.

Jag använder i princip alla moduler i Reason.

NN19 och den gamla foldbackdisten är det sällan jag använder. NN-XT och Screamer är de som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tycker ni att Subtractorn har några fördelar jämfört med Thor?

Subtractorn har lite udda vågformer som inte finns i Thor... men visst har jag mer eller mindre övergett Subtractorn för Thor eftersom Thor är så lättprogrammerad och samtidigt har oändliga (känns det som) möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
NN19 är ju en svingrym samplare, en av dom syntharna jag använder mest, spelar alla wav-samplingar hur grymt som helst och man kan spexa med dom med lfo-syncen. Love it!

kan man inte det med nn-xt också?

Klart man kan, fast då kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
NN19 är ju en svingrym samplare, en av dom syntharna jag använder mest, spelar alla wav-samplingar hur grymt som helst och man kan spexa med dom med lfo-syncen. Love it!

kan man inte det med nn-xt också?

Klart man kan, fast då kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv 🙂

?

Link to comment
Dela på andra sajter

fetare basar än subtractorns går inte att få!!

Jag använder inga andra än redrum, dr rex och subtractor.. ibland blir det samplers, men väldigt sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

NN19 är ju en svingrym samplare, en av dom syntharna jag använder mest, spelar alla wav-samplingar hur grymt som helst och man kan spexa med dom med lfo-syncen. Love it!

kan man inte det med nn-xt också?

Klart man kan, fast då kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv 😆

?

Gosch.

Såg nu att jag skrev helt kaputt haha. Sorry!

Ursäkta förvirrningen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har aldrig varit så förtjust i Subtractor så jag använder den varken mer eller mindre sen Thor kom till stallet, Malström däremot är en riktigt skoj och udda synth som verkligen har sitt eget sound, gillar även att routa annat genom dess filter, exempelvis NN19/NN-XT eller varför inte gamla goda Rebirth?

På tal om Thor så är det en av mina absoluta favorit-mjukvarusynthar, så enkel att förstå sig på och modulation matrixen är helt underbar! Det enda jag egentligen saknar med Thor är en tredje LFO, den har ju 3 oscillatorer och 3 filter, så varför inte? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan använder alla av Thors fyra CV-ingångar till annat, så använd en av dessa för att ta in en LFO från annan maskin.

Sedan sätter du upp CV-ingången i modulationsmatrisen precis som du skulle ha gjort med LFO1 eller LFO2.

Jag brukar plocka LFO ut från DR Rex ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan använder alla av Thors fyra CV-ingångar till annat, så använd en av dessa för att ta in en LFO från annan maskin.

Sedan sätter du upp CV-ingången i modulationsmatrisen precis som du skulle ha gjort med LFO1 eller LFO2.

Jag brukar plocka LFO ut från DR Rex ibland.

Det var ett bra tips faktiskt, det tackar vi för 🙂 Har använt mig av en snarlik metod fast har då använt Matrix-sequencern för modulering av diverse parametrar, är dock inte det mest optimala om man vill ha så mjuka och jämna variationer som med en LFO.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Enda fördelen jag kan se med Subtractor är att jag kan den utan och innan. Drar jag i ett par rattar vet jag precis hur det kommer låta. Ljudmässigt tycker jag den är under all kritik 🤪 Tanigare och tunnare mjukvarusynth får man väl ändå leta efter? När man måste layer:a sinuskurvor vet man att något är fel...

Nej, den åkte ut för länge sen!

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker inte subtractorn är tanig och tunn. En bra bröd och smör synt. Använder den mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Körde bara Subtractor storsätt, till kickar, hihats, leadljud och bassar...

visst körde jag Thor med, dock mest till pads och ambience ljud

Håller med om att Subben är kul att använda till trumljud, just eftersom att den är så enkel och inarbetad. Om den försvann tror jag att jag skulle lära mig använda thor på samma sätt, men så eftersom den finns där så blir det att man alltid plockar fram den till vissa saker. Men ska man välja EN så är det ju Thor som gäller, den är väldigt trevlig.

Den jag har använt minst är nog faktiskt Malström, konstigt nog, för den är egentligen riktigt bra. Verkligen en knäpp synth 😄 Vilka bisarra grejer man kan få fram ur den! 🥰

Vad gäller samplarna så är det nog 50-50. Man kan till exempel göra en kul stutter-effekt med den väldigt enkelt (hyffsat kort sampling, mata fullt med 32- eller 64-delstoner, sen vrid fram och tillbaka på "sample start", jätteroligt! 🥰 Såg det på youtube). Går ju med XT:n oxå givetvis, men det går som fortare med 19 😄

Foldback disten har fått vila sig länge nu. En annan enhet jag knappt ens använt är den där envelop-styrda filterenheten. Håller ni på nåt med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dock instämma gällande basarna i Subtractorn. FETA!

Jag håller med om att man kan få Subtractorn att låta fet, men de rena vågformerna låter inte så feta. A/B-testade för länge sedan fyrkant och sågtand i Subtractorn med motsvarande i Roland Juno 106. Och vågformerna i 106'an lät definitivt intressantare. Filtret likaså.

Möjligheterna med Subtractor är dock flera. För att inte tala om Thor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att man kan få Subtractorn att låta fet, men de rena vågformerna låter inte så feta. A/B-testade för länge sedan fyrkant och sågtand i Subtractorn med motsvarande i Roland Juno 106. Och vågformerna i 106'an lät definitivt intressantare. Filtret likaså.

Möjligheterna med Subtractor är dock flera. För att inte tala om Thor.

Ibland tänker jag på Subtractorn som en avancerad oscillator...

Frän ny avatar btw, men vart har leendet tagit vägen? =|

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Jag försökte locka fram ett skratt men den gubben gick inte.

Var mest orolig för att du skulle ha blivit "Deprimerad Guldbrun Farbror" istället. Men så är det alltså inte? Skrattade lite nu iofs.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej,

kom på mig själv att jag aldrig använder Subtractorn längre. Kör enbart med Thor.

Hur är det med er? Tycker ni att Subtractorn har några fördelar jämfört med Thor?

(Vi måste ju få igång lite diskussion här på forumet! 😎 )

Subben har fortfarande en plats men den kräver helt klart lite mer pill och externa effekter än Thor för att låta bra imho. Tycker dock att Subben har snärtigare envelopes än Thor och lämpar sig därför utmärkt för bas t.ex. Sen tycker jag att filtret i länkat läge är fantastikt. Subtractorn är faktiskt grym för knorriga psy ljud p.g.a. det. Helst ska man länka Filter 2 med ett HP eller BP med lagom resonans. Skulle faktiskt gärna se ett sånt filter i Thor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...