Jump to content
Annons

candybag

Medlem
  • Antal inlägg

    349
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    21

Dagen då candybag senast vann var 27 januari 2021

candybag hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

95 Utmärkt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    9900K, 64 GB ram, 3xXB270HU, Auralex Roominator Kit, Yamaha HS7+HS8S, Avantone Mixcubes, Focusrite Clarett 18i20

Senaste profilbesökare

3 718 profilvisningar
  1. Testa stäng av HT, den gör inte mycket för realtidsprocesser. Edit: ibland rent av stjälper den!
  2. Bra ljud! Tycker subben går upp en oktav för högt ibland när du pitch-böjer den. Subben suger också rätt mycket kraft ur kicken när den ligger på hela tiden med så långa noter. Tänkvärt att separera dem mer, och kanske få in mer rytm på köpet!
  3. Sidechainen pumpar tillbaks för snabbt, den borde ligga på en 1/8 takt istället för 1/16 takt för att inte förstöra gunget.
  4. Är du säker på att deras taxform gäller för folk utanför USA eller vad för land Distrokid nu är baserat i?
  5. Tycker pluggen ser lite stökig ut? Låter den bättre än stock reverb/delay/phaser/etc?
  6. Jag tycker det blir stort och fett om man har två separata kanaler med 100% våta reverb (ett kort, ett långt) med sidechain compression mot sången. När det är sång så hörs inte reverben lika tydligt (eller öht) eftersom de trycks bort av kompressorn, men så fort det blir tyst i ett par millisekunder så är reverben där och fläskar på. Reverbvolym och sidechain compression efter behag då såklart...! Extra trevligt blir det med ett pre-delay på reverben, gärna tajmat i takt. Det ger lite mer känsla av bredd och rum. Kanske lägger jag det långa reverbet hårt vänster, och det korta hårt höger? En annan fördel är att sången blir mer tydlig när inte reverben ligger på lika hårt konstant. För att få fram en bra inställning på pre-delayet brukar jag tänka så här: Om tempot i låten är 120 BPM så tar en takt 0,5 sekunder (500 ms), dvs 60 sekunder delat på 120 takter. Det är för långt för ett pre-delay men, en 1/8 eller 3/8-takt kanske är alldeles lagom? En 1/8-takt blir ~60 ms pre-delay eftersom 60/(120x8) ~62,5 ms En 3/8-takt blir ~20 ms pre-delay eftersom (3x60)/(8x120) ~18,75 ms. (Kan slå mig i backen på att alla reverbs har 20 ms pre-delay inställt som default!) Kompressor på sång är jag rätt dålig på... Jag automatiserar hellre volymen för att få en jämn ljudnivå 😄
  7. 0:13-0:14, borde det inte varit C-E, C-E istället för C-D, C-D? Just den biten i stycket låter surt, likadant i resten av låten. Bitvis spelar både huvudmelodi och komp lika högt. Jag tycker det låter rörigt och låten tappar kraft. Jag skulle skalat av lite topp från kompet eller sänkt det 3-6 dB, eller både och. En riktlinje kan vara att viktigaste i låten ska låta högst. Troligtvis är det baskagge och huvudmelodi. Jag saknar definition i basgången, och det låter som kicken är felbalanserad mot övriga instrument. Kick och basgång är för svag / allt annat för högt. Vad har du för ljudsetup idag? Förslagsvis köper du ett par mellanklasshörlurar för musikproduktion, t ex ATH M50x för 1500-2000 kr (tar fram popcorn.) Har du en någorlunda neutral lyssningsmiljö är det enklare att få rätsida på balansen i din mix. Tyvärr tror jag inte det blir en hit idag, men du har helt klart potential och flyt i musarmen. Det låter dessutom som du har väldigt kul när du producerar! Bättre än så kan det inte bli!
  8. Vilket röjj! Diggar det som fan! Håller med om virvelntrummorna i början. De funkar i huvuddelen men låter lite torra och tråkiga precis vid introt. Som inbiten Mick Gordon-fan finns det alltid mer att göra på mixen... Kanske att det låter lite väl vasst generellt.
  9. På svenska hade det varit skönare att säga DLS, DLP, eller vad som helst. Som i Digital LjudStation, Digitalt LjudProgram etc. DAW med sitt stumma W låter så konstigt, både att tänka och säga. Varje gång jag läser DAW fastnar jag och tänker "Daaaaaaaaaa."
  10. @Christopher Sigmond Jag använder en vanlig stereo-expander ställd till mono sist i signalkedjan, och angett en short-cut knapp på tangentbordet som växlar mellan bypass och on. Hur smidigt som helst att flippa av och på medan man lyssnar.
  11. Båda, gillar inte loopar eller presets 🙂
  12. Du kan väl slänga in en plugg på masterkedjan i din DAW som konverterar hela låten till mono. Då spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vänster utgång. Finns många ljudkort som har 4-20 utgångar. Ju dyrare desto bättre kvalitet 🙂 Köper man budget får man räkna med att pottarna börjar spraka efter en tids användning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man använder ett trådlöst nätverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nånting i datorn. (Lite bitter)
  13. Jag gör mina egna ljud. Ibland lägger jag en kväll på att bara ta fram nya ljud och patchar och sparar dem till nästa låt.
  14. Jag tycker du behöver separera basgången och kicken betydligt mer. Problemet blir väldigt tydligt om du tillfälligt skär bort allt över 170 Hz och bara lyssnar på basregistret i låten. Kicken/dunket uppfattas bara på enstaka takter, i övrigt hörs enbart basgångens muller. Du har en fin snärt på kicken i mellanregistret så det låter säkert bra i telefonhögtalare och mindre system, men på ett större system eller i en klubb gör det sig inget bra. Jag skulle provat: Hårdare sidechain på basgång, kanske till och med ashård. Se till så inte kick och basgång ligger i samma frekvensområde (behöver du verkligen sub i basgången hela vägen ner till 40-50 Hz? kanske extra hård sidechain inom detta frekvensspann?) Se över kickens karaktär, behöver den mer kropp runt 200-600 Hz för att sticka ut mer?
×
×
  • Skapa ny...