Jump to content

candybag

Medlem
  • Content Count

    274
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

candybag last won the day on June 9

candybag had the most liked content!

Community Reputation

61 Utmärkt

About candybag

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    9900K, 64 GB ram, 3xXB270HU, Auralex Roominator Kit, Yamaha HS7+HS8S, Avantone Mixcubes, Focusrite Clarett 18i20

My music online

Social

  • Skype
    bingoliket@hotmail.com

Recent Profile Visitors

2,303 profile views
  1. Köp ett par betydligt billigare och neutrala studiomonitorer. Finns ingen anledning att gå på prisklassen ~14.000 kr om du är amatör och det är ditt första par såvida du inte är ekonomiskt oberoende! Blanda inte in din sub i nyförvärvet bara, risken finns att det gör basåtergivningen sämre.
  2. Gör en trap-remix av signaturlåten till Björnes magasin? Dessutom kommer du troligtvis inte göra en remix utan en bootleg (som är namnet för en inofficiell remix.) Ska det heta remix måste du ha tillstånd från rättighetsinnehavaren
  3. Har du testat ASIO4ALL? Sprakar det även i webläsaren och dylikt när du inte gör musik?
  4. candybag

    Midi-synth

    Den har inga ljud inbyggda om det är vad du menar. Detta är bara ett midikeyboard. Är det en synth du vill ha, med inbyggda ljud?
  5. candybag

    Midi-synth

    Du borde gå till valfri musikaffär och känna dig fram först då det finns ~3 typer av tangenter; vägda, semi-vägda och synth-action. Se vad som passar dig bäst. Behöver du inte överdrivet mycket rattar och pads skulle jag rekommendera Samson Carbon, 49 tangenter för dryga tusenlappen. Det går också att göra fina fynd på begmarknaden. Folk tenderar att köpa midiklaviatur och sen inse att de inte vill göra musik...
  6. Det jag menade var under produktionsfasen. Mixen ska inte vara ashög, det löser man i mastringen (förutsatt att mixen är balanserad och inte pressad upp precis under nollan.) Lägger man upp låtar på streamintjänster gör man sig själv en otjänst om man inte köper mastring, såvida man inte vet exakt vad man gör själv. Det är dessutom relativt billigt. Därav mitt ifrågasättande av loudness
  7. A8x går ner till 38 Hz, A7x 42 Hz.. 8:an spelar alltså typ två semitoner lägre än 7:an. Man kanske kan argumentera att det gör varken till eller från? Är rummet helt kvadratiskt? ~3,5m ger en nod runt just 37-39 Hz (~D1 till E1) om man tittar på våglängden. Lägger du mycket beats i den skalan? Jag skulle säga att de är för stora för rummet. Betongväggar (?) gör ju inte heller akustiken bättre. Vet inte hur mycket 60cm stenull dämpar så långt ner i registret. Vad har du idag?
  8. Bra jobbat mannen! Tips? Tjata inte ut dina vocals om de är så pass korta. Din sampling skulle funka i en fill eller ett kort break men den lyfter ingen vers eller refräng. Möjligtvis om du skivar upp den och limmar ihop med pitch och glitch (som ju är poppis), men då blir det mer ett instrument än nån som sjunger. Och... fortsätt nöt!
  9. Flux Pavilion kör KRK Rokit, Avicii Genelec, Billy Eilish producent Yamaha HS7/8 (i ett kontorsrum!?!?) MAKE YOUR CHOICE!
  10. Lugnt, håll koll i tråden bara om det hoppar in nån som sågar mina tips vid fotknölarna
  11. Nä, kanske 1,5x1,5m på bakre väggen, på sidoväggarna i höjd med ditt huvud, och i tak ungefär ovan där du sitter? Basfällor i hörn. Beror på dina möbler också, väggmaterial, fönster, bjälklag. Det är en vetenskap för sig, tyvärr är jag amatör även på detta området. Finns mängder av billiga DIY- lösningar på nätet. Auralex har också en "gratistjänst" för placering av absorbenter efter rumsutformning men de utgår med lösningar från sitt egna sortiment. För att återknyta till kärnfrågan och din kunskapsnivå skulle jag chilla med allt ovan tills du läst på mer själv. Om man inte själv märker att man behöver absorbenter finns ingen anledning att plöja ner pengar. Hits blir inte gjorda av varken akustikbehandling, bästa DAW:en eller dyra studiomonitorer
  12. Sub ska du absolut inte ha till det lilla rummet. Om du köper, beställ från internet (t ex dlx music eller dj service) och nyttja distansköplagen om du inte är nöjd. Eller köp i butik och kolla möjligheter till retur. Worst case får du betala returfrakt med pengar tillbaka. Jag tror i alla fall du blir nöjd. Jag hade ett rum på 12 kvm när jag använde hs7. Hade inga problem som smatör. Jag menar amatör.
  13. Ett par yamaha hs7 med kablage kostar 4500 kr. Livet är för kort för att vänta enligt mig, men bara du kan avgöra
  14. Hur många kvadrat? Du vill sitta med skärm och monitorer mot kortsidan. Klart du kan köpa HS5 också, men basen går inte lika djupt. Tror de rullar av runt 60hz vilket enligt mig är för högt för mycket inom EDM om man inte har nåt annat ljudsystem att referenskolla subben mot. Skulle säga att akustikbehandling är minst lika viktigt som monitorer. Är det en priofråga röstar jag ändå på monitorer först, sen basfällor och absorbenter i tak/på vägg (eftersom du bara har lurar i dagsläget.)
  15. Finns en rätt ny artikel här på forumet som behandlar ämnet: Guide till studiomonitorer Istället för Yamaha HS8 kan jag rekommendera HS7 som går loss för en mindre peng. Har ett par själv och tycker de är ett givet val för priset. Innan du gör ett köp, jämför dina egna låtar mot kommersiella låtar i t ex en grafisk EQ och försök hitta en bättre balans i dina mixar. Titta på hur en kommersiell låt ligger i frekvensfördelning, jämfört med dina egna. Lysdna på dina egna låtar i olika ljudsystem; in-ear lurar, polarens stereo, i bilen eller bäst av allt på en klubb. Ljudsystem på en klubb plockar ner en på jorden rätt snabbt, om man trodde man hade en bra mix... 😂 Mycket handlar om att känna sin egen utrustning och kompensera för problemfrekvenser. AKG240 kanske är svinbra för dig, men utan att kunna göra korrekta jämförelser är det inte värt att köpa studiomonitorer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.