Jump to content

candybag

Medlem
  • Content Count

    352
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

candybag last won the day on January 27

candybag had the most liked content!

Community Reputation

93 Utmärkt

About candybag

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    9900K, 64 GB ram, 3xXB270HU, Auralex Roominator Kit, Yamaha HS7+HS8S, Avantone Mixcubes, Focusrite Clarett 18i20

Social

Recent Profile Visitors

3,166 profile views
  1. På svenska hade det varit skönare att säga DLS, DLP, eller vad som helst. Som i Digital LjudStation, Digitalt LjudProgram etc. DAW med sitt stumma W låter så konstigt, både att tänka och säga. Varje gång jag läser DAW fastnar jag och tänker "Daaaaaaaaaa."
  2. @Christopher Sigmond Jag använder en vanlig stereo-expander ställd till mono sist i signalkedjan, och angett en short-cut knapp på tangentbordet som växlar mellan bypass och on. Hur smidigt som helst att flippa av och på medan man lyssnar.
  3. Båda, gillar inte loopar eller presets 🙂
  4. Du kan väl slänga in en plugg på masterkedjan i din DAW som konverterar hela låten till mono. Då spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vänster utgång. Finns många ljudkort som har 4-20 utgångar. Ju dyrare desto bättre kvalitet 🙂 Köper man budget får man räkna med att pottarna börjar spraka efter en tids användning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man använder ett trådlöst nätverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nånting i datorn. (Lite bitter)
  5. Jag gör mina egna ljud. Ibland lägger jag en kväll på att bara ta fram nya ljud och patchar och sparar dem till nästa låt.
  6. Jag tycker du behöver separera basgången och kicken betydligt mer. Problemet blir väldigt tydligt om du tillfälligt skär bort allt över 170 Hz och bara lyssnar på basregistret i låten. Kicken/dunket uppfattas bara på enstaka takter, i övrigt hörs enbart basgångens muller. Du har en fin snärt på kicken i mellanregistret så det låter säkert bra i telefonhögtalare och mindre system, men på ett större system eller i en klubb gör det sig inget bra. Jag skulle provat: Hårdare sidechain på basgång, kanske till och med ashård. Se till så inte kick och basgång ligger i samma frekven
  7. Jag tänker att du mest kommer störa dig på mellanregister och diskant som studsar mellan tak och vägg. Oklart om drapperier räcker, kanske för de högsta frekvenserna. Det går att få upp 5-10 cm tjocka absorbenter på ett snyggt sätt. Man kan bygga själv t ex. Taket kan vara svårare att få snyggt i ett vardagsrum 😄
  8. Låter varje anslag likadant om du spelar en och samma ton i snabb följd? Om inte beror det på en analogemulering som kanske inte passar så bra för just det här ändamålet. Testa att sätt Decay under loudness contour till max och se om basen jämnar ut sig. Du sabbar säkert patchen i övrigt, men då får du helt enkelt göra ett lager för 30-100 Hz, och ett nytt lager med låg Decay för resten av frekvenserna.
  9. Låter som en mjukvarusynth eftersom det klickar en del. Har du nåt ADSR-filter igång? Är attack och Release 0, Decay/Sustain max? Låter som du har nåt glide/portamento på den. Om inte amp envelope är inställd enligt det jag skrev kan den gradvis klinga av och bli lägre i volym när basen glider mellan toner. Har du satt alla oscillatorerna till key retrig så de inte flyger runt och skapar toppar/dalar?
  10. Har du någon budget? Bygger du själv, eller har du någon som kan bygga åt dig? Vad använder du mest; Stora sample-bibliotek eller synthar? Har du bildskärm, mus, tangentbord? ~4000 ryker från budgeten om du inte har det. (Du vill inte ha en TN-panel för 1500 kr om du ska pyssla med bildredigering. IPS- eller VA-panel!)
  11. Bra ljud och struktur, men melodi och sång limmar inte. Gissar här att det är en acapella du skaffat från internet. Om du måste ha sången skulle jag styckat upp den till jibberish utan någon kontext och pitchat vissa delar till skalan som dina melodier går i. Det är ett urvattnat men gångbart koncept. Andra alternativet är att justera melodier och rytm så de matchar sången. MAKE YOUR CHOICE
  12. Personligen tycker jag inte Jon Sine är en bra förebild eftersom han är väldigt fyrkantig gällande saker man ska och inte ska göra inom musik. Jag tyckte han blev så pass deprimerande att jag tog bort honom från mitt youtube-flöde helt och hållet. Idag är jag mycket gladare.
  13. Jag ser tyvärr inte hur man löser ping-tider över nätverket. Har man tur ligger den på 4-40 ms fördröjning, men det kan säkert dra iväg. Det är ju dessutom en variabel fördröjning till skillnad från fördröjningen mellan ett ljudinterface och PC. Antingen får de spela in sitt spår och skicka vidare till nästa osv, eller så får de börja spela något mer experimentellt som inte kräver perfekt timing 😄
  14. Är inte jätteförtjust i att mainlead följer basgången så strikt var fjärde takt. Det blir inga intressanta harmonier mellan huvudmelodin och basen och det låter lite stelt. Istället för att basen tuffar på i F F F F - G G G G - D D D D - A A A A, kanske köra F F F F F F - G G - D D D D osv bara för att bryta av och få lite rörelse. Annars bra ljud! Edit: Och självklart ska du röra dig utanför ramarna! Det faller väl snarare platt om man låter som allt annat? Och nu vänder jag mitt fuktiga ansikte mot tropical house 😄
×
×
  • Create New...