Jump to content

candybag

Medlem
  • Content Count

    243
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

candybag last won the day on March 20

candybag had the most liked content!

Community Reputation

55 Utmärkt

About candybag

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    9900K, 64 GB ram, 3xXB270HU, Auralex Roominator Kit, Yamaha HS7+HS8S, Avantone Mixcubes, Focusrite Clarett 18i20

Personlig information

  • MSN
    bingoliket@hotmail.com
  • Hemsida
    https://www.soundcloud.com/frozen_orb
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

2,158 profile views
  1. Hej, Söker input på denna låt jag jobbar på. Känner mig rätt nöjd med arrangemang men osäker på mix och ljud. Under arbetets gång har jag hört saker som jag stört mig på men valt att fokusera på viktigare saker (som att göra klart låten.) Så här i efterhand har jag vant mig vid soundet och undrar om jag ens ska börja skruva och joxa med EQ's och dylikt, med risk att sabba nåt annat. Vad tycker ni?
  2. Jag tycker det låter lite stökigt... Huvudleadet på sången svänger inte riktigt ihop, och jag skulle personligen tonat ner detune på sågtanden. Bra jobbat annars!
  3. candybag

    Stereo

    Jag förutsätter att du menar Haas-effekten när du säger tidsskillnad. Jag som pysslar med elektronisk musik gillar inte Haas-effekten. Det låter kanon i stereo men när det summeras till mono blir sidoeffekten ett metalliskt ljud när relativt identiska ljudvågor i höger kanal är tidsförskjuten 10-30 millisekunder mot vänster kanal. Typ som en oönskad flange-effekt. Att göra om en sampling eller plugin i mono till stereo genom att förskjuta tidsskillnaden i höger eller vänster kanal är alltså inte bra såvida man inte är säker på att lyssnaren aldrig kommer höra låten i mono. Det funkar helt enkelt inte bra ITB.
  4. candybag

    Stereo

    Sen kan det diskuteras om Haas-effekten (tidsskillnad mellan höger/vänster) är något att ha eller glömmas bort när det kommer till musikproduktion och jag svarade förresten på trådstartaren, inte dig
  5. candybag

    FL Studio

    Jobbar inte i Ableton, men varje mixerkanal har väl L/R som standard, och det som styr om ljudet är stereo eller mono är ljudkällan (inte mixerbordet.) För att ställa en motfråga, varför skulle mixerkanalerna per automatik vara summerade till mono? Plockar man fram en plugin med L/R-utgångar vill man troligtvis nyttja båda kanalerna. Mixerbordet lägger inte till mer stereo såvida det inte finns en spread/widener- ratt.
  6. candybag

    Stereo

    Ditt andra antagande är korrekt. Ju större skillnad det är mellan höger och vänster kanal, desto större upplevd stereobredd. Finns många knep för att få till stereobredd, vissa är bättre än andra om mixen även ska funka i mono.
  7. Asuskortet har lite klen strömförsörjning till 9900k, jag köpte det fläskigaste kortet från gigabyte istället. Du kan googla på 9900k VRM motherboard eller dylikt för mer info. Förslagsvis köper du också Noctuas monsterkylare istället, NH-D15. Det är en varm propp som ska kylas! Stora fläktar kan gå tyst också!
  8. Det där rummet ser inte kul ut ur akustiksynpunkt 😂 efterklangen måste vara helt horribel även vid ljuddesign?
  9. Stäng ner allt annat du har i bakgrunden också, t ex webläsare (som snor mycket resurser om du har många flikar öppna.)
  10. Det går ju att sidechaina olika hårt, så pass att basen knappt hörs varje gång kicken slår. Det är en smaksak vad man är ute efter. Absolut, sågtand som sågtand så länge du förstår hur jag menar med lager Jag förutsätter alltid att det inte finns nån preset, och gör egna lager själv. Hihats, t ex som i tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick. Finns mycket att laborera med. Lyssna på dina favoritlåtar och kopiera därifrån.
  11. Tror inte 16 eller 24 bit spelar någon större roll för slutanvändaren. 24 bit får plats med 144 dB och 16 med... 122 dB? Ingen normal person skulle spela musik i 144 dB, eller ens 122 för den delen. JAg ser inte hur de extra decibel i dynamiskt omfång är "användbart" utanför musikproduktion.
  12. 44.1 kHz tycker jag funkar generellt. Skulle jag däremot ge någon kanaler eller stems för att göra en remix skulle jag maxat 96, 112, 196 etc; behöver t ex tempot sänkas i remixen så förlorar man inte upplösning i det övre registret. Förutsätter dock att all highcut är på bypass före export... Tänker att samma sak gäller om man samplar egna ljud... ju högre kHz desto lägre pitch går att använda utan artefakter.
  13. Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.