Jump to content

candybag

Medlem
  • Content Count

    345
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

candybag last won the day on January 27

candybag had the most liked content!

Community Reputation

90 Utmärkt

About candybag

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    9900K, 64 GB ram, 3xXB270HU, Auralex Roominator Kit, Yamaha HS7+HS8S, Avantone Mixcubes, Focusrite Clarett 18i20

Social

Recent Profile Visitors

2,962 profile views
  1. Jag tänker att du mest kommer störa dig på mellanregister och diskant som studsar mellan tak och vägg. Oklart om drapperier räcker, kanske för de högsta frekvenserna. Det går att få upp 5-10 cm tjocka absorbenter på ett snyggt sätt. Man kan bygga själv t ex. Taket kan vara svårare att få snyggt i ett vardagsrum 😄
  2. Låter varje anslag likadant om du spelar en och samma ton i snabb följd? Om inte beror det på en analogemulering som kanske inte passar så bra för just det här ändamålet. Testa att sätt Decay under loudness contour till max och se om basen jämnar ut sig. Du sabbar säkert patchen i övrigt, men då får du helt enkelt göra ett lager för 30-100 Hz, och ett nytt lager med låg Decay för resten av frekvenserna.
  3. Låter som en mjukvarusynth eftersom det klickar en del. Har du nåt ADSR-filter igång? Är attack och Release 0, Decay/Sustain max? Låter som du har nåt glide/portamento på den. Om inte amp envelope är inställd enligt det jag skrev kan den gradvis klinga av och bli lägre i volym när basen glider mellan toner. Har du satt alla oscillatorerna till key retrig så de inte flyger runt och skapar toppar/dalar?
  4. Har du någon budget? Bygger du själv, eller har du någon som kan bygga åt dig? Vad använder du mest; Stora sample-bibliotek eller synthar? Har du bildskärm, mus, tangentbord? ~4000 ryker från budgeten om du inte har det. (Du vill inte ha en TN-panel för 1500 kr om du ska pyssla med bildredigering. IPS- eller VA-panel!)
  5. Bra ljud och struktur, men melodi och sång limmar inte. Gissar här att det är en acapella du skaffat från internet. Om du måste ha sången skulle jag styckat upp den till jibberish utan någon kontext och pitchat vissa delar till skalan som dina melodier går i. Det är ett urvattnat men gångbart koncept. Andra alternativet är att justera melodier och rytm så de matchar sången. MAKE YOUR CHOICE
  6. Personligen tycker jag inte Jon Sine är en bra förebild eftersom han är väldigt fyrkantig gällande saker man ska och inte ska göra inom musik. Jag tyckte han blev så pass deprimerande att jag tog bort honom från mitt youtube-flöde helt och hållet. Idag är jag mycket gladare.
  7. Jag ser tyvärr inte hur man löser ping-tider över nätverket. Har man tur ligger den på 4-40 ms fördröjning, men det kan säkert dra iväg. Det är ju dessutom en variabel fördröjning till skillnad från fördröjningen mellan ett ljudinterface och PC. Antingen får de spela in sitt spår och skicka vidare till nästa osv, eller så får de börja spela något mer experimentellt som inte kräver perfekt timing 😄
  8. Är inte jätteförtjust i att mainlead följer basgången så strikt var fjärde takt. Det blir inga intressanta harmonier mellan huvudmelodin och basen och det låter lite stelt. Istället för att basen tuffar på i F F F F - G G G G - D D D D - A A A A, kanske köra F F F F F F - G G - D D D D osv bara för att bryta av och få lite rörelse. Annars bra ljud! Edit: Och självklart ska du röra dig utanför ramarna! Det faller väl snarare platt om man låter som allt annat? Och nu vänder jag mitt fuktiga ansikte mot tropical house 😄
  9. Hej, Har jag sönder mitt externa ljudkort om jag drar en tele från mic input till nån av utkanalerna? Är detta vad som kallas loopback? Har skaffat ett program med grafisk EQ som analyserar ljud i realtid, men det vill inte lyssna på "what you play" när jag kör USB-ljudkortet. Däremot lyssnar den gärna på mic:en, vilket leder mig till frågan ovan 🙂
  10. Ah du använde grossbeat ellre liknande? Då är det kanske inte kicksignalen som styr... glöm det 🙂 Jag tror du fläskat på med för mycket sub i basgången. Båda elementen kanske ligger runt samma frekvens och går in i varandra, vilket resulterar i att basgången suger musten ur kicken? Av ren nyfikenhet, hur ser din kick ut i en grafisk EQ? Är låten i roten C? Nedan ett exempel på en kick som boostas runt 49 Hz. 49 Hz råkar även motsvara ett G i den näst lägsta oktaven. Ligger basgången runt samma frekvenser kan det vara extra viktigt att separera basgången så inte kicken drunknar.
  11. Hur menar du att kicken inte kommer fram? Hörs den inte alls eller bara för lite? Har du råkat routa signalen från baskaggen bara till din sidechain? Signalen från baskaggen behöver ju delas - en signal från kicken som styr när subben ska ducka, och en signal som gör att du hör kicken öht.
  12. Bra ljud och atmosfär, melodin funkar också. Tycker dock det saknas mellanregister i mixen. Basgången är för hög i relation till kicken och supersawen har för lite fläsk 🙂 Som inbiten trancefantast tycker jag introt blir för segt när det först är en minut beatmix-intro med mycket lowcut, och sedan 1 minut breakdown. Jag hinner tappa intresset!
  13. Tycker fortfarande balansen är fel, det är för mycket volym i toppen och för lite i botten.
  14. Det är inget tryck i basen!!! Övergångar och drops låter lite torra med den klena cymbalen, det behövs mer pys och sus-ljud med reverb och/eller delay. Mixen känns opolerad generellt. Bra låt annars, bra struktur!
×
×
  • Create New...