Jump to content

Jayway

Medlem
  • Content Count

    379
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Jayway last won the day on September 12

Jayway had the most liked content!

Community Reputation

31 Utmärkt

About Jayway

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping

Recent Profile Visitors

6,343 profile views
  1. I agree with @HowBoutSomeSnus there. Things that could be worth double checking: 1. Make sure that you don’t have any additional plugins after your Ozone limiter (could add gain after limiting). 2. Check that all effect buses and groups are routed back to the Master Bus, so that nothing is “missed” by the limiter. This one may only be needed in some DAW’s (music software), but I have occasionally made this mistake in Cakewalk/Sonar. 🙂
  2. ...men behöver du verkligen ange producent bland upphovsmännen? Så här såg det ut jag testade att logga in: 🤔
  3. Hej! Jag tänker så här: Producent måste inte innebära låtskrivare. Det låter på dig som att låten var i princip klar när du lämnade över den till producenten, och att du fick hjälp med arr och inspelning . Det låter även som att producenten är bekväm i den beskrivningen. Då borde det väl vara ok att enbart skriva ditt namn som kompositör?
  4. Jag tycker det ser ut som ”en vanlig halv-ergonomisk trådlös mus” utan några krusiduller. Den ser nästan spegelvänd ut på bilden, men annars kan du t.ex. börja med att titta på alla trådlösa från HP (ett av många standardmärken, jag har ingen speciell rekommendation just för HP).
  5. Kolla in Audio Technica ATH-M50x. Funkar bra för musikproduktion och mix om man kan tänka sig slutna lurar där, och verkar vara ett bra alternativ för DJ också (men där har jag själv ingen jättekoll).
  6. Bra jobbat, och härligt att det löste sig till sist! 👍🏼
  7. Hej! Nej, du kan skippa windscreen. Det verkar vara en fiffig produkt för att typ ”göra om en SM57 till en SM58”, men om du redan har ett puffskydd och bara ska spela in i studio/hemma blir det tårta på tårta att ha båda två.
  8. Hej! Jag håller med @Growingart, och även om det lät som ett skämt finns det faktiskt en verksamhetsform som Skatteverket kallar ”hobbyverksamhet”. Det beror på hur stora dina intäkter är, på när hobbyverksamheten måste övergå till ett eget bolag. Annars deklarerar du själv dina intäkter som inkomst av tjänst, och får betala skatt på det du har deklarerat.
  9. Mastering is really an art in itself, and you can easily ruin a decent mix by adding compression on the master bus in the wrong way (been there, done that ;)). Check our items 3-5 on this list for some basics, if you haven’t used master bus compression before: https://catzaudio.com/5-mastering-tips-edm/
  10. Tack - intressant inblick i dragspelande och inspelning av dragspel! Ja du, du verkar ju ha jobbat en del med att hitta rätt sound. Jag såg att en del rekommenderar bandmickar (ribbon mics) till dragspel - där får man säkert mindre klickljud, men då blir det ju ett helt annat upplägg och dessutom dyyyrt... Dynamiska mickar kan ju vara en medelväg, t.ex. om du lånar ett par SM57:or av någon och jämför. Andra halmstrån: • Testa andra vinklar på XY-mickningen. Det kan vara så att dina närmaste mickar pekar direkt mot knapparna på dragspelet, och att man kan få ner klickljuden något genom att rikta om dem bredare Isär eller tätare ihop (fortfarande i XY). Det påverkbar stereobredden, men ändå. • Kanske hänga upp något mjukt omkring/bakom platsen där du spelar för att dämpa ev högfrekventa reflektioner. • Jag tycker spontant att det borde gå att EQ:a bort lite topp i rumsmickarna (hyllfilter) för att minska deras bidrag till klicket. Hursomhelst, hoppas att du hittar en bra lösning!
  11. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att micka dragspel, men har labbat en hel del med kontrabas, akustiskt piano, tenor- och sopransax mm och tycker din fråga är allmänt intressant. Jag ville bara kolla: Vilken mickplacering använder du idag? Jag läste ett tips om att man kan micka dragspel lite snett uppifrån för att minska upptagningen av klickljuden. Avstånd kanske 0,5 till 1 m, och micken riktad snedd nedåt från en lite högre placering. Har du testat det?
  12. Jo, skicka! Men jag håller med om att det är svårt att få svar. Det är nuförtiden också svårt att hitta bra ingångar till musikförlag för oetablerade låtskrivare. Jag upplever att det var lättare för några år sedan. Det är också högre krav på att låtarna är ”färdiga” idag än vad det var förr. Sök på nätet efter kontaktuppgifter till musikförlag, hitta personer i branschen, testa att kontakta, var trevlig, var envis, försök bygga ett nätverk eller iallafall en möjlighet att få återkomma. Du kan börja med att googla ”skicka demo musikförlag” så hittar du ett par spår att börja nysta i. Envisast vinner!
  13. Allt det där beror på tycke och smak, och musikstil. Generellt är väl kanske ett ljud som heter pad mer gjort för att ligga i bakgrunden, men man får testa sig fram. Sök efter tutorials på Youtube. Om det är EDM du vill göra söker du bara på EDM och tutorial, och du kommer att hitta högvis med exempel på hur man kan bygga upp låtar från grunden. Lycka till!
  14. Kan även bero på mixen. T.ex. på pads kan man behöva filtrera bort låga frekvenser med ett HP-filter eller ett hyllfilter/”shelving low” för att ljudet inte ska grumla till basregistret. På liknande sätt kan man behöva ta bort höga frekvenser för att ett ackord ska ”backa” i ljudbilden och/eller låta bli att störa en lead eller andra ljud som är diskantrika eller som man vill ha långt fram i mixen.
  15. Hej! Sök på Tracktion och ”Live Input Monitoring”, så borde du hitta det i manualen eller på något forum.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.