Jump to content

Jayway

Medlem
  • Posts

    386
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Jayway last won the day on September 12 2020

Jayway had the most liked content!

Reputation

36 Utmärkt

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping

Recent Profile Visitors

7,039 profile views
  1. Jag har lite slut på idéer, men om du inte redan har gjort det kan du kika på länken nedan, kapitlet ”Using Tal-Vocoder’s internal carrier”. http://blog.ultimateoutsider.com/2015/07/setting-up-vocoders-in-cubase-part-4.html?m=1 Hoppas att det löser sig! 🙂
  2. Hat tyvärr inte koll på Cubase, men om du lyckas lägga in plugin-en på en kanal verkar Cubase iallafall ha hittat den. Om det inte kommer något ljud alls känns det som att vocodern inte detekterar någon ”carrier”. Vad är det för melodi i MIDI-spåret som du skickar in? Medan du testar kanske det kan vara idé att ha riktigt långa toner (eller en enda riktigt lång ton) för att vara säker på att carrier (synth) och ljudfil (tal) är aktiva samtidigt. Men det är alltså MIDI du skickar in från din externa synth, det är inte audio?
  3. Jag kollade i manualen. Om du använder MIDI input (dvs Tal-Vocoders inbyggda synth som ”carrier” och inte en inspelad ljudfil), så ska knappen INPUT MODE vara avstängd. Kan vara en sak att dubbelkolla.
  4. Tänker du live eller för inspelning? För inspelning: Om du googlar på Cubase och vocoder borde du kunna hitta tips. Lite osäkert dock om du kan använda din Yamaha-synth, det är nog lättare att hitta tips som kretsar kring någon synth-plugin.
  5. Jayway

    Mastra spår?

    Är det alltså slutresultatet som får en låg volym? Testa att höja mastervolymen och kolla *hur ofta* du går på rött, om du inte redan har gjort det. Om det bara händer på vissa ställen i låten kan du ändra mixen just där. Om det händer nästan hela tiden, men bara i korta transienter (t.ex. virvelkagge eller tamburin) kan du jobba med att komprimera/limitera enbart det spåret innan mastringen. Jag upplever att man annars lätt kan fastna på tips som t.ex. ”dämpa max 2 dB med masterkompressorn”. Om du har en virveltransient som sticker ut rejält är 2 dB inte mycket hjälp för att kunna få upp volymen. 🙂
  6. Bara en dubbelkoll eftersom det är ett klassiskt fel: Har du kollat att du har satt micken åt rätt håll? 🙂 NT1-A ser väl likadan ut från fram- och baksida, men mikrofonmembranet sitter ju på framsidan. Om man råkar vända den fel och sjunger in i baksidan tar membranet nästan inte upp någonting.
  7. Jag har nog egentligen ingen logisk förklaring, men ville bara kolla: Viken typ av kablar använder du? Är det balanserad tele (TRS) från ljudkortet till XLR på monitorerna? Du borde kunna få en volymskillnad mellan monitorerna om en av kablarna får ett glapp och tappar kontakten på en ledare så att den tillfälligt blir ”obalanserad” - dvs att du då plötsligt i praktiken har en balanserad kabel till ena monitorn och en obalanserad till den andra. Men isåfall borde felet följa kabeln och inte monitorn - och jag tror att du redan hade uteslutit fel på kablarna?
  8. Hej! Härlig barnlåt - är den egenskriven? Jag tycker att mixen funkar bra. Angående några s som kanske sticker ut (inte jättefarligt i mina öron faktiskt 🙂) : De-esser kan ju vara en bra grej precis som @-k9- skriver. En annan grej när man har unisona sångstämmor kan vara att helt editera bort s-ljuden på en eller flera av stämmorna. Då upplevs s:en mjukare och även lite tajtare per automatik i det gemensamma sångsoundet. Å andra sidan kanske man inte ska eftersträva ett helt ”kliniskt” sound på en barnlåt. 🙂 En annan detaljgrej jag tänkte på: Det ligger ett blåsriff med sax på 2-3 och sedan en mer synkoperad slinga på tvärflöjt(?) som ”svarar”. Man skulle kanske kunna testa att ha kvar saxen (2-3) på samma ställe i stereofältet men panorera svaret/tvärflöjten åt vänster, alltså spegelvänt i stereofältet. Det skulle kunna ge mer symmetri och lite rörelse i mixen. (Alternativt blir det bara rörigt, men ta det som en idé... 😄) Bra jobbat! 👍🏼
  9. Hej, har du testat en annan USB-kabel? Det finns en äldre men informativ och låååång tråd här med ett gäng förslag i första inlägget: https://forums.steinberg.net/t/ur-interfaces-audio-drop-outs-follow-up-thread/73312 T.ex. ”Problem solved now for me, i believe! I got the tip on the KVR Audio forum to try to deactivate my wi-fi adapter, and indeed, after i deactivated it, i was able to play 15 minutes without a single drop out.”
  10. Hej! Jag tycker faktiskt att baskaggen och virveln skulle kunna funka i en mix. 🙂 Har du någon inställning för att byta reverb i din trumplugin? Det är en grej som påverkar karaktären på virvelsoundet rätt mycket, så det kan vara något att kolla på om du vill ha en annan ton i ditt backbeat. Två saker får det att låta lite ”statiskt” i mina öron: Det ena är triolfillet som kommer när det är 22 sekunder kvar. Den typen av snabba figurer brukar aldrig bli bra med enkla trumsamples. Det blir för mycket ”varje slag för sig” och figuren låter lite kulspruta istället för en serie slag som spelas naturligt efter varandra på en trumma. Om det här är de trumljud du har att använda är ett tips att helt enkelt förenkla fillet till något glesare. Det andra är faktiskt pianot. Jag tror att pianostämman här är kvantiserad? Det i kombination med de kvantiserade trummorna sätter en väldigt strikt rytm i hela paketet. Det skulle troligen att gå att mjuka upp rytmen lite genom att spela in pianot som en spelad stämma istället för en programmerad/kvantiserad. Man behöver ju inte spela hela låten - det går att spela in en bit och kopiera den… 🙂 Annars är väl ett tips att helt enkelt testa med andra trumljud, om du har fler val. Jag skulle börja där i det här fallet, snarare än att försöka processa fram ett annat sound.
  11. Hej! Jag tänker att nyckeln till ett ”modernt” sound ligger minst lika mycket i delay som i reverb. Testa med ett kort reverb på sång (<1 s) för att få fyllighet (typ plate reverb) men använd sedan delay för att få rymden och ett lyxigare sound. Predelay-inställningen på reverbpluggen är en bra grej att upptäcka, om du inte redan har koll på den. Den bestämmer fördröjningen innan reverbet kickar in. Jag tycker att predelay ofta är väldigt kort på presets i pluggar. Om du ökar på predelay kan du sedan vrida upp reverbets nivå utan att sången försvinner bakåt i ljudbilden. Det finns nog inget facit där, men testa gärna predelays uppåt 25-75 ms och känn på skillnaden. Ett enkelt slap delay tycker jag också är en bra standardgrej på sång om man vill ha mer fyllighet (som komplement till allt annat). Annars brukar väl popproduktioner överlag ha väldigt många overdubs på sång - att lägga en likadan sångstämma i mono eller att lägga två dubbar i höger/vänster i ett parti kan ge mer fyllighet eller intensitet. Det är några av mina tankar, helt utan garantier. 🙂 Hoppas att någon idé kan funka för dig!
  12. Hej! Jag har också ett Presonusljudkort. Man kan ju justera balansen mellan musik och sångmonitor via ”Mixer”-ratten på frontpanelen, men jag tycker personligen att det är smidigare att använda mjukvarumixern. Om du har svårt att få tillräcklig volym på din sångmonitor kan jag tipsa om att du sänker kanalen som heter DAW (vilket där alltså blir bakgrundsmusiken) och sedan höjer mastervolymen på ljudkortet så att alltihop blir starkare (egentligen samma sak som @slejnard skrev 🙂). Edit: Se till att ”Mixer”-ratten är vriden helt åt ”Playback”-hållet när du använder mjuvarumixern, annars tappar du en massa nivå i mastervolymen.
  13. För mig känns kanske inte 90-talet som ett klassiskt reggae-decennium, men om man kisar lite var det ju då Cheiron dök upp och gjorde en del låtar som definitivt hade reggae-koppling och som numera kan ses som ett väldigt typiskt 90-talssound. Jag tänker t.ex. på No Coke med Dr. Alban och All That She Wants med Ace Of Base. Om det är ”riktig” reggae eller inte får var och en avgöra själv 😉 men jag tycker att det borde kunna platsa som inspiration till uppgiften. Lycka till! 🙂
  14. Kul med tipset om M88! Jag har funderat på att skaffa en 421 för hängpuka, men kanske ska kolla på flera kandidater. Har gjort idoga försök med SM57, men tycker inte att den funkar något vidare för mig. SM7B tycker jag funkar fint på golvpuka, fin ton och väldigt lite läck - men man behöver ju 4000 kr och en stadig bom. 😉
  15. ’De var misslyckade indierockkillar (vars första band Darlin’ sågades i Melody Maker och avfärdades som ”daft punky trash”) som nyfiket bytte ut gitarrerna mot trummaskiner och samplers’ Hatten av för att utvecklas musikaliskt hela livet - och kul detalj om varifrån namnet kom. 🙂 https://www.dn.se/kultur/nicholas-ringskog-ferrada-noli-daft-punk-kommer-alltid-att-ha-legendstatus/
×
×
  • Create New...