Jump to content
Annons

Jayway

Medlem
  • Antal inlägg

    416
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    9

Dagen då Jayway senast vann var 12 september 2020

Jayway hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

41 Utmärkt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping

Senaste profilbesökare

7 545 profilvisningar
  1. Jayway

    Cakewalk

    Hej, Cakewalk är ju kanske inte det vanligaste DAW/musikprogrammet, så det kan ju bl.a. vara därför du inte får svar. Men en annan grej: Du skrev i en av dina tidigare trådar att du inte fick något ljud. Du skrev även att du hade bytt ljudkort. Får du ljud i ljudkortet med andra program än Cakewalk, eller t.ex. om du spelar upp en ljudfil? Vilket ljudkort har du?
  2. Tack för tipset, ska testa den!
  3. På min amatörnivå är det enda uppenbara ljudproblem jag kan komma på med ett billigt/”vanligt” ljudkort att preampen i vissa modeller kan vara lite för klen för att driva vissa dynamiska mickar eller bandmlckar som kräver mycket ”clean gain”. Med kondensatormickar är inte det något problem. i övrigt håller jag med de andra här i tråden om att det finns en massa andra flaskhalsar som de flesta av oss behöver jobba med innan t.ex. AD-omvandlarna är det som begränsar. Inspelningsteknik, arr och mix är nog viktigare att fokusera på för de flesta. Men, det är klart, om man jobbar t.ex. med professionell mastering på hög nivå eller ljudupplevelser för audiofiler kan man väl lägga obegränsat med pengar på att jaga de sista procenten i ljudkvalitet. Vilket sammanhang tänker du i första hand på, @Hans Carlsten?
  4. Hej, är de på samma power supply eller helt olika? Jag har råkat ut för liknande saker när något nätagg helt plötsligt har tröttnat.
  5. Jag har skulle ha mixat ner låten till en stereofil och delat den som en wav. Möjligen skulle jag ha delat ytterligare en wav-fil med ett clicktrack som är synkat till låten - men om du har spelat in med klick/metronom kan det räcka att säga vilken BPM du har spelat in mot (spar tid för mottagaren). Det är ju kanon om man kan dela hela projekt med pluggar und alles, men jag tycker att det här är ett enkelt sätt som funkar bra och som även klarar inspelning i olika DAWs. Mottagaren importerar wav i sitt program och lägger sina spår. Se till att du får tillbaka sångspåret/-spåren i rätt ljudkvalitet, t.ex 44.1 kHz/24 bit wav - inte som någon hårdkomprimerad mp3. 😉
  6. På C svarar jag Batman, men köööör! 😄
  7. Vilken mikrofon använder du? Om det är en kondensatormikrofon skulle den huvudmisstänkta vara att det saknas fantommatning åtminstone på Millennium Pocket. Om du har en dynamisk mikrofon spelar inte fantommatningen någon roll, men då blir det lite känsligare med hur mycket förstärkning/gain man får i mixerns mickpreamp (dynamiska mickar ger en lägre utsignal). Jag läste i någon recension att Millennium Pocket har en väldigt klen förstärkning. Det kanske är så enkelt…
  8. Hej! Är det signalsplittern eller mixern du känner att du har problem med? Alltså, fungerar det ok att koppla in mikrofonen till mixern om du tar bort signalsplittern? Vilken slags mikrofon är det?
  9. Hej! Jag använder inte Cubase, men jag gör så här med trioler: Ritar in figuren som vanliga 16-delsnoter, markerar dem sedan (bara just de noterna) och kvantiserar till 8-delstrioler. Man kan göra samma med 32-delar och kvantisera till 16-delstrioler. När det gäller kvintoler (alltså grupper av 5 på ett taktslag osv) måste man nog hitta på något annat. Det är ju så ovanligt med kvintoler i de flesta musikstilar, så jag gissar att ingen DAW prioriterar funktionen att ha en sådan kvantisering (?). Det du kan göra om du har tålamod är att ta det antal tick som din DAW använder för ett taktslag och dela det med fem (960 för en helnot i mitt program, dvs 960/5 = 192) och sedan editera startpunkten för noterna manuellt till att starta på jämna multiplar av det värdet (0, 192, 376, …). Lite jobb, men det borde bli en kvintol. Kanske ett bra julpyssel! 😉
  10. Halvslutna lurar ska väl ge ett större ”sound stage” - alltså en känsla av att du hör ljudet i ett större rum - än slutna. Däremot läcker ju halvslutna lurar ljud, så du kan inte ha dem som monitorlurar när du t.ex. spelar in sång eftersom du får läck in i sångmicken. Av samma anledning är de inte så lämpliga att ha in du sitter och mixar i samma rum som någon annan, eller i en bullrig miljö. Jag har ett par AKG240 MkII som jag tycker är ett par bra prisvärda halvöppna. Tyvärr blir det mycket mixande i ett par slutna Shure840a pga platsen där jag sitter, annars gillar jag AKG-lurarna bättre för mixning. Oavsett vilka lurar man väljer är det bra att lyssna på mycket släppt musik i just de lurarna så att man vänjer öronen vid vad som är ”normalt” i den lyssningen (samma för monitorer). Jag håller även med alla tips om att ha en samling med referenslåtar - jättebra!
  11. Hej! 2 tankar: 1) Testa med en annan micksladd. Det är större sannolikhet att det är glapp i kabeln än att micken är trasig. 2) Är volymen låg vid en hel inspelning eller ändras den snabbt under en pågående inspelning? Jag förstod inte 100% vilket av problemen du hade. Om du har för låg volym under en hel användning är en klassiker att dubbelkolla att du inte har satt micken bakochfram. Den ser väl likadan ut från baksidan, men då hamnar ju membranet bortåt och du får en indirekt inspelning av sången via rummet…
  12. Hej! Jag har aldrig sett något liknande,men blev nyfiken och kollade runt lite på nätet. De verkar heta ”Guang Bo” eller ”Lion Dance Cymbals” om man t.ex. tittar här: https://www.easonmusicstore.com/products/50-cm-guang-bobroad-cymbal Min gissning är att man behöver hitta någon eldsjäl inom slagverk och/eller kinesisk kultur om man vill sälja dem. Om du vet/tror att de är mycket mycket äldre än de 30 åren kan du ju kolla med någon antikvitetshandlare eller finare auktionsfirma om de kan göra en värdering.
  13. Korta reverb är bra, under 1 sekund. Det kan ge rösten fyllighet utan att den försvinner ut i ett stort rum. Ett kort slap delay (delay utan feedback) är också bra för att ge rösten lite mer ”kropp”. Kanske 30-70 ms eller något. Håller annars med slejnard om att dubbning av sången är ett bra hemligt vapen. Om du lägger två eller flera unisona sångspår med samma sångare blir det en annan ton och intensitet i soundet. Ett tips är att redigera bort andningarna på den extra unisona sångstämman. Man kan även behöva redigera bort tydliga konsonanter.
  14. Jag tror att @Casper Bjerkehagen är på rätt spår. Vad får du för ”peak level” på masterkanalen om du sätter master-regeln (volymen) till 0 och inaktiverar limitern helt?
  15. Grattis till vinnarna! 🏆 Bra jobbat alla som skickade in, och kul att flera verkar ha tagit sig an en helt ny stil! 🙂
×
×
  • Skapa ny...