Jump to content

Jayway

Medlem
  • Content Count

    351
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Jayway last won the day on October 19 2018

Jayway had the most liked content!

Community Reputation

27 Utmärkt

About Jayway

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping

Recent Profile Visitors

6,060 profile views
  1. Låter bra! Återkom gärna med en rapport om hur det blev.
  2. Hej! Jag är själv en stor fan av budgetlösningar. Även om akustik är otroligt komplext, kan man med små medel få stor skillnad från ett helt obehandlat rum. Det finns en hel del exempel på Youtube. Kolla till exempel klippet nedan, eller sök på acoustics/vocal/recording och kanske budget eller blankets. Prova - spela in - lyssna - jämför olika setups. Man kan få en hel del känsla för mickplacering och akustik på kuppen.
  3. Hej! Det där är en kondensatormick som kräver fantommatning, dvs det finns en förstärkare inne i micken som drivs via en spänning som kommer via mick-kabeln. Har du satt på fantommatningen i ljudkortet? Jag tror det står 48V på knappen på ditt ljudkort. En annan sak: Även om Cloudlifter är till för förstärkning av ”svaga” mickar, verkar det vara en konstig matchning till din mick eftersom micken behöver fantommatning. Cloudliftern kommer inte att släppa igenom fantommatningen, så micken blir i princip avstängd när du har Cloudliftern ansluten. Cloudlifter funkar bra till signalsvaga dynamiska mickar och bandmickar - de behöver ingen fantommatning, så där funkar konceptet. Om du behöver en extra förstärkning - vilket jag spontant tycker låter konstigt när det gäller en kondensatormick som drivs med fantommatning - kan du använda en annan liknande produkt som heter FEThead Condenser. OBS att vanliga FEThead inte kommer att funka, eftersom den blockerar fantommatningen på samma sätt som Cloudlifter. Men, som sagt, jag tycker egentligen att det borde funka enbart med mick direkt in i ljudkortet, om du har fantommatningen påslagen.
  4. Ja, det låter vettigt. Angående skärmstorlek: Jag har en 15” laptop och tycker att det är helt rätt storlek för att ta med sig datorn till rep, inspelning eller mixning på annan plats. För att sitta hemma och mixa/prodda blir det rätt litet. 17” är nog behagligare att jobba i, men jobbigare att släpa med sig. 15” plus en extern skärm kan vara ett tips. Angående speldator: Jag håller med dig om att du inte behöver ett högpresterande grafikkort om du bara ska ha datorn till musikproduktion. Grafikkort för spel kräver ofta mer kylning, dvs det kan ge ett mer störande fläktljud.
  5. Jayway

    tråden

    Snyggt @pop53! Ej att förglömma: Framförandet och mickplacering kan vara minst lika viktigt som mickens pris!
  6. Hallå! Ett tips, oavsett om du ska köra FL Studio eller Cakewalk: Båda programmen är jättekomplexa och har en massa funktioner som bara kommer att förvirra dig i början. Om det är inspelning från mikrofon som är ditt enda intresse, så tror jag att du gör bäst i att spana in de korta Youtube-videos som finns om att spela in ljud/audio. Kika t.ex. på de videos som @Neosus har lagt upp tidigare i tråden. Du kan fokusera på en sån video på 5-10 minuter, pausa när du vill, och ta om den hur många gånger som helst. Ta anteckningar eller vad du vill, men det är lika svårt för alla när man är helt ny i inspelning via dator. När du väl har lyckas spela in din röst (typ ”hej hej”) har du lyckats med det absolut viktigaste. Det finns en massa fallgropar på vägen dit som de flesta här har ramlat i någon gång, men då kan du alltid be om mer konkret hjälp, t.ex. här i forumet! Kör hårt och lycka till!
  7. Ja, precis. SM7b är som sagt en riktigt bra mick, men den har en väldigt svag utsignal jämfört med kondensatormikrofoner, och även jämfört med många andra dynamiska mickar. När man spelar in med SM7b behöver man alltså dra upp gain (”förstärkningen”) ordentligt på ljudkortet, eller egentligen på mickförstärkaren/preampen som är inbyggd i ljudkortet. De flesta hyfsat billiga ljudkort får problem här, eftersom de börjar ha ett väldigt högt egenbrus när man drar upp gain till 3/4 eller mer. Du behöver alltså ett ljudkort/mickpreamp med stor förstärkning och som dessutom har ett lågt egenbrus (=inte väsnas) vid stor förstärkning. @Kjubeis nämnde Cloudlifter, som är en extraförstärkare som kan användas på SM7b och andra signalsvaga mickar på väg in i ljudkortet. Det är ett bra tips, eftersom du då slipper dra upp gain så mycket i ljudkortet. (Det finns även en liknande produkt som heter FEThead. Jag tycker inte att den funkade bra med SM7b, men jag tror mer på Cloudlifter). Man kan också använda en separat extern mickpreamp som man kopplar in till sitt ljudkort via line-ingången. Det finns rätt många diskussionstrådar på nätet om vilka preamps som är bäst för det ändamålet...
  8. Shure SM7b är bra till rap. Riktigt bra sångmik också, om du kan tänka dig en dynamisk. Kostar ”bara” ca 4000 kr, men kräver en preamp med mycket gain utan brus.
  9. Måste bara dubbelkolla: Bytte du alltså dator och från XP till Win7/Win10 i samband med flytten?
  10. Hej! Ett tips är att kolla med den här killen, han kan det mesta om fioler och stråkinstrument: http://nylundsmusik.se
  11. Tack Terror! Ja, riktigt kul - men som vanligt en del kreativ ångest på vägen.
  12. Om någon vill fördjupa sig: Det har blivit vanligare med stämningar kring upphovsrätten för superkända låtar under de senare åren, efter att en domstol för några år sedan dömde att ”Blurred Line” med Robin Thicke och Pharrel var för lik en låt med Marvin Gaye. Tydligen har stora låtskrivare börjat ta försäkringar för att klara av en stämning, kolla in: https://www.rollingstone.com/music/music-features/music-copyright-lawsuits-chilling-effect-935310/ Jag vet t.ex. att ”Shape of you” med Ed Sheeran hamnade i en tvist där man gjorde upp i godo (ytlig likhet med ”No Scrubs”/TLC, i en fras). Samtidigt tror jag att man som låtskrivare går rätt säker så länge man inte tjänar storkovan på sin musik. Stämningarna rör framför allt låtar som är suuuperframgångsrika.
  13. Hm. Frågan är om du verkligen tjänar något på att mecka med kurvan. Anledningen till att kurvan är logaritmisk (inte linjär) är väl just att dB är en enhet som har ett ganska komplicerat förhållande till vad öronen/hjärnan upplever som ”volym” eller ”ljudstyrka”. Jag tror alltså att det kan vara ett stickspår att försöka få en exakt matematik i vilka siffror som står på kurvan. Om du själv upplever att fade’n blir ojämn när du lyssnar är det förstås helt rätt att justera kurvan, men annars tror jag att du lugnt kan använda ”standardkurvor”.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.