Jump to content

Jayway

Medlem
  • Content Count

    327
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Jayway last won the day on October 19 2018

Jayway had the most liked content!

Community Reputation

21 Utmärkt

About Jayway

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping

Recent Profile Visitors

5,876 profile views
  1. Vilket ljudkort använder du? Det här med monitornivå funkar ju lite olika på olika ljudkort.
  2. Jag gillar Valhallas reverb. Valhalla VintageVerb är prisvärt och mångsidigt, och jag gillar även Valhalla Room. En bubblare är Soundtoys Little Plate. Superenkelt, men jag tycker det låter kanon!
  3. Skön bild! Jellyfish - det var länge sedan!
  4. Bara en idé till i farten: Du skrev RCA-avstörningsfilter i första inlägget. Om du har RCA-kablar på väg till din lyssning är de ju obalanserade, och där brukar det kunna spöka med störningar lite nu och då, och t.ex. om man byter ut något i setupen (till skillnad från med balanserade TRS- eller XLR-kablar). Jag gissar att du redan har kollat om du har samma problem när du lyssnar i hörlurar direkt från ljudkortet? Annars är ju det ett sätt att tydligare knyta (eller eliminera) problemet till kablar och yttre störningar.
  5. Hej! Kan det vara något med att CPU:n blir överbelastad? Vilken latency har du ställt in på ljudkortet - har du testat att öka den, kanske till max till att börja med?
  6. Även jag tackar för tipset om Metric A/B. Jag använder annars den enklare Magic A/B från Sample Magic, som ofta finns att köpa rätt billigt. Jag använder olika referenslåtar för olika stilar, har tyvärr aldrig hittat ”omastrade” referenslåtar men tycker ändå att A/B-jämförelse med t.ex. Magic A/B är ett jättebra verktyg för att förstå sound och produktion.
  7. Hej på er! Jag har spelat in en jazzplatta åt en kompis (hans egna låtar), och vi har äntligen fått upp den på Spotify. Finns här: Sättningen är tenorsax, trumpet, kontrabas, piano (flygel) och trummor. Allt är inspelat ”live utan publik”. Jag spelar även trummor på plattan. Vi hyrde en lokal med bra akustik och hade två knappa dagar (ca 12 timmar totalt) på oss för inspelningen, inklusive uppsättning och nerplockning av instrument och mina studioprylar. Jag var något stressad över de knappa marginalerna, men lyckades undvika större misstag sånär som på en enda tappad tagning (oförklarligt glapp i mickkabel på morgonen dag 2...). Alla i bandet var i samma rum vid inspelningen. Saxen är mickad med en småmembrans kondensatormick av modell Röde M3. Trumpeten är mickad med en dynamisk Shure SM7b. Flygeln är mickad i stereo med 2 st Röde M3. Kontrabasen är inspelad med en inbyggd mick, både via line och med ytterligare mickning (Shure SM57) på en basstärkare i lokalen. Vi hade tidigare testat att micka kontran akustiskt med en stormembranare, vilket gav ett kanonsound men var helt omöjligt att göra vid bandinspelningen pga massor av läck från andra instrument. Trummorna är inspelade med 2 st Line Audio CM3 (småmembrans kondensatormick) i stereo som överhäng, och en Audix D6 på bastrumman. Jag hade även en SM57 på virveltrumman, men den är knappt med i mixen. Allt är inspelat via mitt 8-kanals ljudkort Presonus Audiobox 1818VSL, med några extra kanaler via en extern 8-kanals mickpreamp Behringer ADA8200 Ultragain. Trumpetmicken Shure SM7b fick gå via en egen mickpreamp Studio Projects VTB-1, eftersom den mickmodellen enligt mina erfarenheter kräver lite mer gain än vad preamparna i Audioboxen och Behringern kan erbjuda. Vid mixningen försökte jag få fram naturliga sound och vara hyfsat försiktigt med kompressor. Jag hade inga rumsmickar, utan ”rummet” man hör är till största delen ett impulsreverb (convolution reverb). Ett kul projekt på alla sätt, lyssna gärna! / Jonas W
  8. Hej! Jag läste om det här för ett tag sedan - det borde kunna funka i ditt fall: https://www.stim.se/sv/musik-i-radio-tv-film-och-reklam/produktionsmusik
  9. Instämmer - bra tips Yllet! Personligen skulle jag vilja trycka på vikten av en bra medhörning. Ett par slutna lurar och lite nedlagd tid på att ställa rätt nivå på sångmedhörningen jämfört med övriga musiken kan göra en stoor skillnad på resultatet, enligt min erfarenhet.
  10. Limitering är ju bra för att få bort enskilda peakar, men jag skulle först testa att sätta en busskompressor på den stereobuss där du kanske har samlat ihop XY-mickarna? En mjuk komprimering, som några är inne på ovan. Då kan du lyfta upp helheten i trummorna utan att det behöver påverka soundet så mycket. Beroende på vad det är du vill lyfta fram i trummorna kan du ju dessutom jobba med EQ på XY-bussen - t.ex. få ner cymbalerna lite jämfört med annat genom att dra ner höga frekvenser med ett försiktigt hyllfilter (shelving high).
  11. Kul med trummor! Det är väl mycket en smaksak vilka höjder man vill ha på pukor och cymbaler (som sagt), men helt rätt att du labbar lite med höjden på virvelkaggen. Jag kan tänka mig att du vill ha hihaten lite längre in mot virvelkaggen om du vill spela figurer där man förflyttar en hand eller båda mellan hihat och virvel. Kör hårt!
  12. Bobby Owsinski har skrivit en hel del böcker om produktion, mixning och musikbranschen. Bra att följa t.ex. på Twitter eller via hans webbsajt. T.ex. boken ”The Mixing Engineer’s handbook” har ett kul format där halva boken är intervjuer med kända mixare. Mest icke-elektronisk musik där dock. Hans bokserie ”Hits Deconstructed” är bra om man vill gräva ner sig i produktion och arr. Dave Pensado är en klippa på Youtube. Jag gillar videoserien ”Into the lair”, speciellt de äldre avsnitten. Man kan få mycket bra inspiration och många idéer även om man inte använder exakt de pluggar som han kör med.
  13. Om det är en plugin för A/B-test mot referenslåtar du söker, kan jag rekommendera MagicAB från SampleMagic. 55 Euro på ordpris, går på kampanj med jämna mellanrum.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.