Jump to content
Annons

Robin G

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. En lite tråkiga sak är att den lösa grillen lätt börjar skallra om man sätter SM57 i fäste på puksargen. (sen kan man ju förstås diskutera om den är ok på pukor öht).
  2. Kollade på nätet... Julia Cameron(?) har skrivit en hel flod av böcker, är det någon särskild som är bra att läsa? /R
  3. Ja, jag tänker så här: Det kreativa flödet finns där i mig hela tiden! Det är det ärliga utrycket av mitt kompletta jag. Det är bara det att jag är så distraherad så att jag måste stänga av det. Som nu när jag skall skriva så flyger det hela tiden förbi två förbannade mikrofoner i mitt högra öga (en reklam-gif från våra sponsorer). Brus som överröstar musiken som hela tiden finns i mig långt där inne. Bruset är i form av prestationstankar, brus i form av rädslor för att det inte skall vara bra det jag gör, brus i form av frustration över att inte kunna tekniken gott nog för att uttrycka mig och inte minst brus i form av känslor som inte fått sitt utlopp utan ligger och piper i ett hörn. Allt det här är i stunden uppskruvat på en högre styrka än jag lyckas sortera bort. Hur mycket jag än lyssnar innåt efter musik så hör jag bara sönderhackade tankar. Det som fungerar för mig är att röra på mig fysiskt en stund, det tar alltid tid. Om inte det är nog så behöver jag vara ensam i tystnad en ännu längre stund. Om inte det hjälper så kan jag behöva rensa ut gamla känslor genom att skrika eller gråta. Känna in känslorna som finns där och förstora dem så att de fyller hela mig en stund och sen låta dem försvinna. Sen efter det så är jag ren nog att utrycka det lilla subtila, det sublima, det kreativa. - Om man inte vill gå hela vägen så räcker det med att ta tag i en känsla och förstora upp den så att man blir fylld av den och bara den, då är den lätt att uttrycka. Men det som kommer ut då blir kanske inte så nyanserat... Mina funderingar... Yolly midsommar! /R Ursprungsfrågan handlar igentligen om hur man stimluerar det kreativa flödet...och hur man blir "kreativ" i studion... att spela in ideér genom att nynna melodier i en mobiltelfon har inte speciellt mycket med kreativitet att göra...Visst det kan vara ett bra verktyg att använda sig av under ett kreativt flöde...men för mig personligen skulle det nog inget funka nå vidare..jag vill spela in på guran direkt...även då..detta inte alltid är möjligt...
  4. He, ok, man blir ju lite nojig i sällskapet här... Men det är riktigt, vad gör den förutom eq? Fördröjning av endera kanalen för avståndskorrigering har jag förstått, men faskorrigering snackas det om, för fasfelen som eq-filtren skapar eller vad? Men det må så vara med teknokratin, vad ger det på riktigt? I lyssningsväg? 😳 dynamisk tinitus kanske... Ljudet från högtalarna sprids i rummet och studsar mot de olika ytorna. Resultatet blir att det ljud man tar in är en blandning av direktljud och en massa olika studsar. Varje studs har sin egen fördröjning i förhållande till direktljudet. Beroende på frekvens ligger studsarna i eller ur fas mot direktljudet. Det är mycket svårt att beräkna alla de olika studsarnas fasrelationer. Vad man brukar göra istället är att absorbera ljudet till den utsträckning att studsarna inte får så stor påverkan av direktljudet längre. Och/eller diffusera ljudet, dvs sprida studsarna ytterligare, för att ingen studs ska bli tillräckligt stark nog att påverka lyssningsintrycket. Jo det är ju därför man i teorin inte kan kompencera bort irriterande eller förvanskande akustiska miljöer. Om det skedde dynamiskt på riktigt med någon form av servoteknik med feedback så skulle man behöva en tidsmaskin och gå tilbaka i tiden för att kompencera och det går ju inte, men det behövs ju inte heller, eftersom det lika gärna kan göra statiskt. Men inte heller om det görs statiskt genom att mäta upp de reflexer man får på en punkt och alltid kompencera ned eller upp på berörda frekvenser så blir det bra. Man vill ju inte sänka direktljudet på en viss frekvens därför att man 2ms senare får en indirekt reflex av ljudet. Du kan ju visserligen ta bort reflexen genom att inte skicka ut direktljudet men det är ju som att kasta ut babyn med badvattnet eller vad man brukar säga. Så ur ett visst teoretiskt perspektiv är det här med "rumskorrigering" ganska fånigt. Men hur är det i praktiken, eller det finns ju som bekant en annan teori som kallas psykoakustik, kanske lämnar den ett utrymme för den här typen av prylar? Är hjärnan så skaffad att den inte blir störd av reflexer om de sänks så att de maskeras av ljud med andra frekvenser? Personligen tror jag inte det, med tanke på hur man uppfattar "rum" akustiskt, men jag har å andra sidan aldrig hört effekten av en sån rocket-science-super-duper-dynamic-compensator. Är det någon som har det? Glaskatten?
  5. Vad är en vanlig EQ för dig? Parametrisk eller grafisk, analog eller digital? Jesus, är det en fälla? ☺️ Joachime, en vanlig EQ för mig är en företrädesvis elektrisk anordning som gör att man kan förstärka eller dämpa en elektroakustisk signal godtyckligt beroende på dess frekvens. Den kan vara av typen rattad, skjuten eller ritad, alla typerna känns rätt vanliga för mig. Varför frågar du? 😛 Nej nej, ingen fälla. Jag kanske missuppfattade din fråga. Menar du vad den gör utöver eq-justeringar? Svaret på den frågan hänger fortfarande i luften, men vill du ta del av våra rena spekulationer kan du alltid läsa tråden från första sidan och framåt... ☺️ He, ok, man blir ju lite nojig i sällskapet här... Men det är riktigt, vad gör den förutom eq? Fördröjning av endera kanalen för avståndskorrigering har jag förstått, men faskorrigering snackas det om, för fasfelen som eq-filtren skapar eller vad? Men det må så vara med teknokratin, vad ger det på riktigt? I lyssningsväg? 😄 dynamisk tinitus kanske...
  6. Fördelen med Ergo och andra liknande system är att den jobbar dynamiskt där/när det behövs, medans vanliga eq's påverkan är statiskt. Åh, jag förstår, så den känner av när det inte låter så bra och fixar lixom till det, dynamiskt? Låter ju kalasbra! Säljer du din?
  7. Vad är en vanlig EQ för dig? Parametrisk eller grafisk, analog eller digital? Jesus, är det en fälla? 😆 Joachime, en vanlig EQ för mig är en företrädesvis elektrisk anordning som gör att man kan förstärka eller dämpa en elektroakustisk signal godtyckligt beroende på dess frekvens. Den kan vara av typen rattad, skjuten eller ritad, alla typerna känns rätt vanliga för mig. Varför frågar du? 😆
  8. Vill inte blanda mig i typp-fighten, men finns det ingen som har egen erfarenhet av sån här rumskorrigering? Ok att den mäter upp en EQ-kurva med tusen filter och gör det bra och snabbt och utan svett, det verkar ju bra, men hur mycket "bättre" låter det med en sån här manick jämfört med en vanlig EQ uppmätt och inställd efter alla konstens regler? Någon? R
×
×
  • Skapa ny...