Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag lirar inte gitarr.. Men jag mixar dom desto mera.. Med tanke på din musikstil.. Check out Orange 😕orangeRockerverb100sm.jpg

Ps.. Fast jag har svårt att tro att du kan hitta en runt 5 papp.. Om den inte är stulen alltså.. Ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kanske ett alternativ om du gillar Pod/XT/X3; en styck Pod av valfri modell samt en Atomic eller Spider Valve. De skall tydligen funka kanot tillsammans och dist finns det tillräckligt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Mac+Guitarrig+i a f en aktiv monitor kommer ju att kosta 15-20 000 kronor... Känns inte som världens mest pålitliga rigg heller. Jag menar, tänk hur mycket en dator kan krångla i en studio, live blir ju allting tjugo gånger värre. E

Link to comment
Dela på andra sajter

Med någon av JCM2000-modellerna lär du kunna ratta in de flesta av historiens Marshall-ljud med ganska stor trovärdighet.

Den nya JVM har jag inte alls provat, men den har ju fått bra kritik.

Fast det är ju inte säkert att man behöver köpa en Marshall just för att få Marshall-ljud. Eddie van Halen har ju signaturförstärkare både hos Peavey och Fender, och dessa är självklart ljudmässigt baserade på hans ursprungliga Marshall-rigg.

Engls förstärkare är inte heller dumma.

Vad får man ge för en hyfsat marshallstack då? Är det beggat som gäller eller ska man köpa nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med någon av JCM2000-modellerna lär du kunna ratta in de flesta av historiens Marshall-ljud med ganska stor trovärdighet.

Den nya JVM har jag inte alls provat, men den har ju fått bra kritik.

Fast det är ju inte säkert att man behöver köpa en Marshall just för att få Marshall-ljud. Eddie van Halen har ju signaturförstärkare både hos Peavey och Fender, och dessa är självklart ljudmässigt baserade på hans ursprungliga Marshall-rigg.

Engls förstärkare är inte heller dumma.

Vad får man ge för en hyfsat marshallstack då? Är det beggat som gäller eller ska man köpa nytt?

En JCM800 med fyrtolva brukar gå att hitta begagnad under 10 papp. Deras Valvestate och hybrid-modeller tycker jag man ska hålla sig undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu verkligen anser sig behöva en rör-stack (på arena-scener så kanske man måste ha det för medhörningens skull?) så brukar det som sagt ligga på någonstans under 10 000 begagnat, medans man får ge närmare 20 000 för nya prylar. I a f om det ska stå Marshall på dom. En duglig budget-variant är ju att köpa en begagnad topp (eller combo med extra högtalarutgång) och sen köpa någon billigare högtalar-låda, t ex Harley Benton på Thomann. Finns bra både 2*12 och 4*12" där som inte kostar så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med någon av JCM2000-modellerna lär du kunna ratta in de flesta av historiens Marshall-ljud med ganska stor trovärdighet.

Den nya JVM har jag inte alls provat, men den har ju fått bra kritik.

Fast det är ju inte säkert att man behöver köpa en Marshall just för att få Marshall-ljud. Eddie van Halen har ju signaturförstärkare både hos Peavey och Fender, och dessa är självklart ljudmässigt baserade på hans ursprungliga Marshall-rigg.

Engls förstärkare är inte heller dumma.

Vad får man ge för en hyfsat marshallstack då? Är det beggat som gäller eller ska man köpa nytt?

En JCM800 med fyrtolva brukar gå att hitta begagnad under 10 papp. Deras Valvestate och hybrid-modeller tycker jag man ska hålla sig undan.

Vad får man för ljud, funkar det att spela många olika musikstilar? Brukar det vara nåt krångel med de stärkarna, jag menar rör som ska bytas eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela många olika musikstilar, och då vill ha tillgång till många olika gitarrljud så brukar det enklaste vara att skaffa någon form av modellerar-förstärkare. Vox Valvetronix (AD60VT och AD120VT) och Line6 Flextone låter kanonbra på många olika ljud.

En JCM800 är allt annat än en flexibel förstärkare. Ett ganska kärvt ljud med mycket mellanregister, som kan upplevas som ganska svårspelat. Speciellt när man testar förstärkaren på egen hand. Men tillsammans med ett band blir det en helt annan sak, man hörs väldigt bra och gitarren har lätt att hitta sin plats i ljudbilden. Ingen aning om vad du tänkt för stilar, men vanligast är väl att folk använder den till olika former av rock. Gärna med t ex en Ibanez Tubescreamer mellan gitarr och förstärkare, för att få lite extra skjuts, tugg, häng eller vad man nu vill.

Sen finns det ju såklart gitarrister (och i exemplet jag kommer att ge hela grupper) som kör med en ganska säregen och utpräglad stil/ljud fast inom en mängd olika musikstilar; Brian May har ju haft sin Red Special gitarr, ett par treble boosters, en phaser och ett gäng Vox AC30 genom hela Queens karriär. Och det finns väl knappast någon känd musikstil som Queen inte har gett sig på? Men ändå hör man ju hela tiden att det är Brian May som spelar gitarr, oavsett om det är jazz, hårdrock, music hall, synt pop, rockabilly o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela många olika musikstilar, och då vill ha tillgång till många olika gitarrljud så brukar det enklaste vara att skaffa någon form av modellerar-förstärkare. Vox Valvetronix (AD60VT och AD120VT) och Line6 Flextone låter kanonbra på många olika ljud.

En JCM800 är allt annat än en flexibel förstärkare. Ett ganska kärvt ljud med mycket mellanregister, som kan upplevas som ganska svårspelat. Speciellt när man testar förstärkaren på egen hand. Men tillsammans med ett band blir det en helt annan sak, man hörs väldigt bra och gitarren har lätt att hitta sin plats i ljudbilden. Ingen aning om vad du tänkt för stilar, men vanligast är väl att folk använder den till olika former av rock. Gärna med t ex en Ibanez Tubescreamer mellan gitarr och förstärkare, för att få lite extra skjuts, tugg, häng eller vad man nu vill.

Sen finns det ju såklart gitarrister (och i exemplet jag kommer att ge hela grupper) som kör med en ganska säregen och utpräglad stil/ljud fast inom en mängd olika musikstilar; Brian May har ju haft sin Red Special gitarr, ett par treble boosters, en phaser och ett gäng Vox AC30 genom hela Queens karriär. Och det finns väl knappast någon känd musikstil som Queen inte har gett sig på? Men ändå hör man ju hela tiden att det är Brian May som spelar gitarr, oavsett om det är jazz, hårdrock, music hall, synt pop, rockabilly o s v.

Hm, mmmh men det låter okej. Hur låter cleanen då? Eller var det JCM800:an som bara hade en kanal? Isf hur "rent" ljud kan man då få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bra riktigt rent ljud man är ute efter, så brukar inte Marshalls äldre förstärkare höra till förstahandsvalen direkt... JCM800 finns i flera versioner, i a f en är 2-kanalig. Har dock inget minne av hur den rena kanalen lät. Men som sagt, anledningen till att köpa en JCM800 är den råa kraften i distljuden (även om man som sagt bör komplettera med någon OD-pedal då JCM800 inte har jättemycket gain i sig själv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bra riktigt rent ljud man är ute efter, så brukar inte Marshalls äldre förstärkare höra till förstahandsvalen direkt... JCM800 finns i flera versioner, i a f en är 2-kanalig. Har dock inget minne av hur den rena kanalen lät. Men som sagt, anledningen till att köpa en JCM800 är den råa kraften i distljuden (även om man som sagt bör komplettera med någon OD-pedal då JCM800 inte har jättemycket gain i sig själv).

Okej, det låter ju fett. FÅr fundera lite över det där.

Men sen har jag ju upptäckt att det finns en uppsjö av olika Ibanez Tubescreamers också, är det praktiskt taget samma saker, eller ska man passa sig för några/hålla ögonen öppna efter några..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bra riktigt rent ljud man är ute efter, så brukar inte Marshalls äldre förstärkare höra till förstahandsvalen direkt... JCM800 finns i flera versioner, i a f en är 2-kanalig. Har dock inget minne av hur den rena kanalen lät. Men som sagt, anledningen till att köpa en JCM800 är den råa kraften i distljuden (även om man som sagt bör komplettera med någon OD-pedal då JCM800 inte har jättemycket gain i sig själv).

Okej, det låter ju fett. FÅr fundera lite över det där.

Men sen har jag ju upptäckt att det finns en uppsjö av olika Ibanez Tubescreamers också, är det praktiskt taget samma saker, eller ska man passa sig för några/hålla ögonen öppna efter några..?

Ett tips innan du går och köper en dyr tubescreamer för överpris, är att samtidigt prova en Bad Monkey från Digitech i musikaffären och jämför. Det är en välbyggd helt analog kopia av TS-9 med samma komponenter i flera fall och den har dessutom både high och low eq, så att man kan justera basbortfallet som alltid sker i en vanlig tubescreamer. Min kompis såg lite besviken ut när vi ab testade hans dyra tubescreamer mot min Bad Monkey. Perfekt som boostpedal eller overdrive.

En grymt bra och prisvärd pedal som jag verkligen rekommenderar.

Omdömen finns här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...ad+Monkey/100/1

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

begagnad 5150

Engl blackmore.

engl powerball

engl savage

I den turordningen. engl savage är den bästa förstärkaren på marknaden enligt mig, men har man tur så kan man få tag i en 5150 för 8000-10000.

Om du ska köpa ny låda. köp en orange. dom är fula men låter bra. och om du skaffar en engl eller liknande så sälj poden.

Håller med! Satsa på en Engl Savage 😕

Det kör jag med, kan inte vara med nöjd och lyklig, och den räcker Lätt till i replokalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bra riktigt rent ljud man är ute efter, så brukar inte Marshalls äldre förstärkare höra till förstahandsvalen direkt... JCM800 finns i flera versioner, i a f en är 2-kanalig. Har dock inget minne av hur den rena kanalen lät. Men som sagt, anledningen till att köpa en JCM800 är den råa kraften i distljuden (även om man som sagt bör komplettera med någon OD-pedal då JCM800 inte har jättemycket gain i sig själv).

Okej, det låter ju fett. FÅr fundera lite över det där.

Men sen har jag ju upptäckt att det finns en uppsjö av olika Ibanez Tubescreamers också, är det praktiskt taget samma saker, eller ska man passa sig för några/hålla ögonen öppna efter några..?

Ett tips innan du går och köper en dyr tubescreamer för överpris, är att samtidigt prova en Bad Monkey från Digitech i musikaffären och jämför. Det är en välbyggd helt analog kopia av TS-9 med samma komponenter i flera fall och den har dessutom både high och low eq, så att man kan justera basbortfallet som alltid sker i en vanlig tubescreamer. Min kompis såg lite besviken ut när vi ab testade hans dyra tubescreamer mot min Bad Monkey. Perfekt som boostpedal eller overdrive.

En grymt bra och prisvärd pedal som jag verkligen rekommenderar.

Omdömen finns här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...ad+Monkey/100/1

Åhå, det lät också intressant, det har du rätt i. Får absolut kolla upp båda två innan man köper något. Vad gav du för din Bad Monkey då?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan pedal som kan vara värd att kolla in är MXR Dist+, bör också fungera mycket bra att skrämma upp förstärkaren med. Och givetvis, såvitt jag vet, de flesta av Boss pedaler där "overdrive" ingår i modellnamnet. Vox hade en model som hette Valvetone V810 tidigare, den är också bra. Här är två länkar som kan vara intressanta i sammanhanget:

//forum.studio.se/lofiversion/index.php/t40131.html

http://www.analogman.com/ts9.htm

Man kan även använda någon form av treble booster. Till skillnad mot en OD-pedal som Tubescreamer förändrar (distar) den inte signalen, utan gör den bara starkare. Och detta i ett begränsat frekvensområde dessutom (gissa vilket... 🙂). Samma sak händer dock med förstärkare, högre signal in i preampen gör att gainen ökar. Men eftersom treble boostern bara förstärker de högre frekvenserna så slipper preampen handskas med de jobbiga basfrekvenserna (det är framför allt de som är svåra att göra en snygg dist på) och man får ett väldigt tungt ljud som har gott tugg och luft i sig. Finns mängder av olika treble booster, men grund-konstruktionen är väldigt enkel, och är man inte helt oteknisk går det fint att bygga en själv. Sveriges (förmodligen) största treble booster-expert kommer man annars i kontakt med via www.queeronline.se Peter/Brian har nog provat alla treble boosters som finns samt några till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bra riktigt rent ljud man är ute efter, så brukar inte Marshalls äldre förstärkare höra till förstahandsvalen direkt... JCM800 finns i flera versioner, i a f en är 2-kanalig. Har dock inget minne av hur den rena kanalen lät. Men som sagt, anledningen till att köpa en JCM800 är den råa kraften i distljuden (även om man som sagt bör komplettera med någon OD-pedal då JCM800 inte har jättemycket gain i sig själv).

Okej, det låter ju fett. FÅr fundera lite över det där.

Men sen har jag ju upptäckt att det finns en uppsjö av olika Ibanez Tubescreamers också, är det praktiskt taget samma saker, eller ska man passa sig för några/hålla ögonen öppna efter några..?

Ett tips innan du går och köper en dyr tubescreamer för överpris, är att samtidigt prova en Bad Monkey från Digitech i musikaffären och jämför. Det är en välbyggd helt analog kopia av TS-9 med samma komponenter i flera fall och den har dessutom både high och low eq, så att man kan justera basbortfallet som alltid sker i en vanlig tubescreamer. Min kompis såg lite besviken ut när vi ab testade hans dyra tubescreamer mot min Bad Monkey. Perfekt som boostpedal eller overdrive.

En grymt bra och prisvärd pedal som jag verkligen rekommenderar.

Omdömen finns här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...ad+Monkey/100/1

Åhå, det lät också intressant, det har du rätt i. Får absolut kolla upp båda två innan man köper något. Vad gav du för din Bad Monkey då?

Jag köpte min bad monkey för 40 Euro på musicstore.de:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

I Sverige tror jag den kostar 5-600 kr. Passar på att köpa många saker därifrån när man ska handla, strängar mm. och frakten är bara 15 Euro oavsett hur mycket man beställer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan pedal som kan vara värd att kolla in är MXR Dist+, bör också fungera mycket bra att skrämma upp förstärkaren med. Och givetvis, såvitt jag vet, de flesta av Boss pedaler där "overdrive" ingår i modellnamnet. Vox hade en model som hette Valvetone V810 tidigare, den är också bra. Här är två länkar som kan vara intressanta i sammanhanget:

//forum.studio.se/lofiversion/index.php/t40131.html

http://www.analogman.com/ts9.htm

Man kan även använda någon form av treble booster. Till skillnad mot en OD-pedal som Tubescreamer förändrar (distar) den inte signalen, utan gör den bara starkare. Och detta i ett begränsat frekvensområde dessutom (gissa vilket... 🙂). Samma sak händer dock med förstärkare, högre signal in i preampen gör att gainen ökar. Men eftersom treble boostern bara förstärker de högre frekvenserna så slipper preampen handskas med de jobbiga basfrekvenserna (det är framför allt de som är svåra att göra en snygg dist på) och man får ett väldigt tungt ljud som har gott tugg och luft i sig. Finns mängder av olika treble booster, men grund-konstruktionen är väldigt enkel, och är man inte helt oteknisk går det fint att bygga en själv. Sveriges (förmodligen) största treble booster-expert kommer man annars i kontakt med via www.queeronline.se Peter/Brian har nog provat alla treble boosters som finns samt några till.

Oj vad bra! Många alternativ 😆 Men vilken Tubescreamer-model ska man gå efter då isf? Så man vet vad man ska sikta in sig på liksom. Den där stinkfoot verkar ju också grymt spännande. Shit vad svårt det blev 😛😆

Har du provspelat bad monkey någon gång?

@Magpie

Vad kör du på för stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt aldrig ägt just en Ibanez Tubescreamer. Däremot har jag en Vox Valvetone som ju ska vara snarlik i kretslösningen, vet dock inte efter vilken Tubescreamer-modell. Men den "vanliga" som denna http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...=64541&fm=1 funkar nog alldeles utmärkt. Men om det är som någon skrev att Bad Monkey:n bygger på samma schema så är ju det ett oerhört mycket mer prisvärt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan pedal som kan vara värd att kolla in är .

Oj vad bra! Många alternativ 😉 Men vilken Tubescreamer-model ska man gå efter då isf? Så man vet vad man ska sikta in sig på liksom. Den där stinkfoot verkar ju också grymt spännande. Shit vad svårt det blev 😛😊

Har du provspelat bad monkey någon gång?

@Magpie

Vad kör du på för stärkare?

Jag använder mest en Fender prosonic rörcombo med en stratocaster. Men Bad monkey låter även toppen i t.ex en Marshall. Det bästa rådet är att TESTA och jämföra de pedaler du är intresserad av. Se till att butiken har pedalerna hemma och spendera lång tid att jämföra så blir du mer säker på vad du vill ha. Eller fråga om du får låna hem ett gäng pedaler, det är viktigt att testa i sin egen förstärkare mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan pedal som kan vara värd att kolla in är .

Oj vad bra! Många alternativ 😲 Men vilken Tubescreamer-model ska man gå efter då isf? Så man vet vad man ska sikta in sig på liksom. Den där stinkfoot verkar ju också grymt spännande. Shit vad svårt det blev 😛😉

Har du provspelat bad monkey någon gång?

@Magpie

Vad kör du på för stärkare?

Jag använder mest en Fender prosonic rörcombo med en stratocaster. Men Bad monkey låter även toppen i t.ex en Marshall. Det bästa rådet är att TESTA och jämföra de pedaler du är intresserad av. Se till att butiken har pedalerna hemma och spendera lång tid att jämföra så blir du mer säker på vad du vill ha. Eller fråga om du får låna hem ett gäng pedaler, det är viktigt att testa i sin egen förstärkare mm.

Jo det har du väl rätt i, fast jag är ganska påväg att skaffa mig en ny stärkare också 😛 :P Men det har du rätt i, jag ska absolut jämföra dem båda 😉

Tack för all hjälp också, ni båda två! Varit till stor hjälp. Får se om det kommer upp några fler frågor senare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...