Jump to content
Annons

Pontus R

Medlem
  • Antal inlägg

    114
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. Jo, egentligen skulle vi spela in sången med en SM58 men den glappade, så vi skruvade loss puffskyddet och monterade på SM57:an istället lite abrovinch-aktigt...
  2. Pontus R

    Allround-mickar

    Detta är väl ganska klassiskt, hur mycket man kan använda SM57:an till. Jag spelade in en större delen av instrumenten till en skiva med denna formidabla mick. Elguror, bas, sång, virvel. Det var väl egentligen resten av trumsetet som jag hade fler mickar på, annars SM57 till allt. Men finns det fler mickar med lika brett, eller helt otippat användningsområde? Berätta!
  3. Från verkligheten: Mitt band har en spelning i Tyskland. Ljudkillen går fram till trummisen och frågar nåt om gitarrstärkarna. Han svarar "I don't know, I'm the drummer". Ljudkillen svarar "Ah, I'll go talk to the real musicians instead" utan att röra en min.
  4. Uttryckte mig lite klumpigt i originalinlägget. Det jag menade med "avstånd från ljudkällan" var egentligen upplevd volym. Helt enkelt att om samma upplevda volym påverkar örat annorlunda på olika avstånd. Make sense?
  5. Jag deltog i en diskussion här på forumet för några år sedan om detta, men jag vill minnas att inga svar gavs! Så jag försöker igen. Är det skadligare med s.k. in-ear-hörlurar, alltså såna snäckor som du stoppar in i örat, jämfört med vanliga, old-school-hörlurar? Mycket av skrämselpropagandan på internet handlar ju om att man drar på för mycket volym i sina lurar och sabbar hörseln. Men det jag undrar är om avståndet från ljudkällan till trumhinnan spelar roll, så länge du har samma ljudvolym? Jag har googlat på detta men det verkar inte finnas någon konsensus.
  6. Detta är lite vidarekunskap, men för att underlätta växlandet mellan effekter samt eliminera att ljudet försämras under resan genom alla pedaler är en s.k. loop-switch ovärderlig. Beställde en med 5 loopar härifrån: http://www.loop-master.com/ Lägg ner lite tid på att läsa på deras hemsida! Jag rekommenderar att du skaffar en loop-switch och en enkel pedalväska. Planering av pedalbordet är A och O! 🙂
  7. Beställde ett pedalcase bl.a. för några veckor sedan, största modellen. När jag väl fick det visade det sig att det hade en REJÄL buckla/skada på ena sidan. Nästan ett hål igenom metallen. Emballaget var helt, så den skickades sån. Svårt att se hur man kan missa det. Det var inga problem med returen förutom mecket att packa ihop eländet igen, arrangera med UPS etc samt hämta nytt paket. Men så blir det ju när man beställer via post. De lyckades även reservera dubbelt belopp på mitt konto vilket ledde till att jag inte kunde disponera c:a 2000 kr över jul och nyår. Pratade med Thomann som sa att jag skulle prata med banken. Pratade med banken som sa att bara Thomann kunde dra tillbaka reservationen. Orkade inte bry mig mer och efter 14 dagar gick reservationen ut, lik förbannat störigt i kombination med det andra strulet.
  8. Om du går in i mixern för ljudkortet (klicka på ikonen längst ner till höger om du har PC) så kan man ändra panoreringar etc. Kanske där problemet ligger?
  9. Pontus R

    CD vs LP

    Det beror på. Många nutida vinylproduktioner håller inte alltid måttet. Det är inte samma kvalitetshantverk nu som förr. Om du däremot tar fram en vinyl från 70-talet och jämför med CDn tycker jag vinylen låter bättre. En analog process hela vägen!
  10. Oj vilken intressant tråd! Är i en väldigt likadan situation själv, dock tror jag att jag har värre nedsättning än du, fast en liknande kurva. Är 28 år och har haft det hela livet. Jag har alltid lyssnat mycket på musik och hållt på med musik hela mitt vuxna liv. Repat, spelat in, mixat.. Jag upplever det som att det funkat bra musikaliskt, dock så har ju mycket sociala grejer blivit lidande. Jag tror att jag genom livet undvikit vissa människor bara pga att de talat lågt och otydligt... :/ Fick också erbjudande om hörselapparat i 10-12-årsåldern, men ville ju såklart inte dras med detta. Hade ju redan glasögon... I vuxen ålder har jag sedan inte brytt mig direkt. Jag har alltid tänkt att jag skulle behöva ta ut apparaten så fort man skulle hålla på med musik, att det bara blir oljud och skrän. Hur gick du till väga, kontaktade du bara audionomen vid Sahlgrenska då eller? Din modell kostade då 5000 för bägge?
  11. Efter mycket ut och in så gav en av RCA-ingångarna upp och halva kontakten följde med kabeln som jag drog ut. Jag antar att den är kaputt. Är det svårt att fixa till detta undrar jag, är det så enkelt att man bara byter ut kontakten med lödning eller måste jag fixa helt nytt kablage? Länk till info om ljudkortet: M-AUDIO DELTA 1010LT
  12. Är det såpass många dubbar och någon ligger lite fel så kommer det knappast att höras om du drar den rätt. Se bara till som sagt att det inte knastrar till. Istället för Crossfades, pröva att zooma in och dra tills du hittar rätt. Detta är ju dock ifall det bara är ngn enstaka grej som är fel, samt att det inte finns möjligheter att lägga om. Pröva dig fram.
  13. För min del var det tid och åter tid, spela och åter spela som gällde... Satt och harvade hur mkt som helst när jag började skriva, och gjorde riff som sedan åkte i sopsäcken. Tog ett år eller två innan jag fick fason på det. Att försöka hålla det enkelt är bra. Bolt Throwers "For Victory" var en stor inspiration för min del. En loop-pedal kan vara kul att lattja med, du gör ett enkelt grundriff, spelar in det och loopar, sedan kan man spela på det och försöka bygga ihop ngt. Men att ha tålamod och inte tappa sugen fastän det låter piss är nog det viktigaste.
  14. Det var ju just därför PME skrev "för mig" i början av meningen... Jag kör framförallt plock, med plektrum och inte så mkt ackord. Men jag vill ju gärna ha briljans i framförallt de ljusare tonerna.
  15. Generellt så brukar tunnare strängar bli för sladdriga om du stämmer ner till B.
×
×
  • Skapa ny...