Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

Har under de senaste veckorna varit ute och letat efter lite uppgradering av arsenalen. Har tidigare bara haft en ganska kass nybörjar gitarr/färstärkare. Så jag tänkte slå till stort och köpa en gura som håller i längden och bestämde mig för en Ibanez RGT6EX.

Men jag behöver lite hjälp för att finna en bra förstärkare, vill ha någon som ger ifrån sig ett bra ljud på ganska låga volymer, som man helt enkelt kan ha hemma utan att störa grannarna allt för mycket, samtidigt gör det inget om den är ganska kraftig. Vet inte var jag ska lägga mig i pris, runt 4-5 tusen kanske som max belopp.

Lyssnar mestadels på power/heavy metal, framförallt på band som Helloween, Gamma Ray, Edguy, Rage, Angra, Masterplan m.fl

Om du ska ha en bra billig förstärkare med bra ljud på låg volym så välj en med digitala inbyggda effekter o emuleringar, typ line 6. En rörförstärkare behöver "kräm o volym" för att låta bra gärna med lågt wattantal så den får jobba. Men du blåser ändå ut grannarna så satsa på nån schysst emuleringsstärkare för hemmabruk. Eller en POD via datahögtalarna.

Håller inte med helt...

Jag har en Fender Hot Rod 40 watt helrörs combo, med en 12" i. Den räcker till på större scener och ljudet är svinbra, man kan vrida ur massor med gain ur den också för att vara en Fenderstärkare, på "moregainkanalen" kan man med fullt på miden få det att låta ganska mycket Marshall. Rena Fenderljud finns ju förstås också.

Grejen jag tänkte mest på var att det går att få kanonljud även på väldigt låg volym. Innan denna hade jag en mindre Fender, en Blues Junior, den lät nästan lika bra, men kunde inte spela bra lika lågt som Hot Rodden, om ni förstår vad jag menar. Med en Hot Rod får man en gitarrstärkare som valts till världens bästa i Guitar Player. När jag spelar enmansband har jag så svag volym på den att den nästan inte låter alls. Ändå är ljudet jag får ut i PA-t är kanon. Kan rekomenderas alltså. Och det finns många valvetronix-varianter och POD-grejer, helt utmärkta. Men om man jämför med den här en stund hör man att det är en enorm skillnad, det här är real stuff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har under de senaste veckorna varit ute och letat efter lite uppgradering av arsenalen. Har tidigare bara haft en ganska kass nybörjar gitarr/färstärkare. Så jag tänkte slå till stort och köpa en gura som håller i längden och bestämde mig för en Ibanez RGT6EX.

Men jag behöver lite hjälp för att finna en bra förstärkare, vill ha någon som ger ifrån sig ett bra ljud på ganska låga volymer, som man helt enkelt kan ha hemma utan att störa grannarna allt för mycket, samtidigt gör det inget om den är ganska kraftig. Vet inte var jag ska lägga mig i pris, runt 4-5 tusen kanske som max belopp.

Lyssnar mestadels på power/heavy metal, framförallt på band som Helloween, Gamma Ray, Edguy, Rage, Angra, Masterplan m.fl

Om du ska ha en bra billig förstärkare med bra ljud på låg volym så välj en med digitala inbyggda effekter o emuleringar, typ line 6. En rörförstärkare behöver "kräm o volym" för att låta bra gärna med lågt wattantal så den får jobba. Men du blåser ändå ut grannarna så satsa på nån schysst emuleringsstärkare för hemmabruk. Eller en POD via datahögtalarna.

Håller inte med helt...

Jag har en Fender Hot Rod 40 watt helrörs combo, med en 12" i. Den räcker till på större scener och ljudet är svinbra, man kan vrida ur massor med gain ur den också för att vara en Fenderstärkare, på "moregainkanalen" kan man med fullt på miden få det att låta ganska mycket Marshall. Rena Fenderljud finns ju förstås också.

Grejen jag tänkte mest på var att det går att få kanonljud även på väldigt låg volym. Innan denna hade jag en mindre Fender, en Blues Junior, den lät nästan lika bra, men kunde inte spela bra lika lågt som Hot Rodden, om ni förstår vad jag menar. Med en Hot Rod får man en gitarrstärkare som valts till världens bästa i Guitar Player. När jag spelar enmansband har jag så svag volym på den att den nästan inte låter alls. Ändå är ljudet jag får ut i PA-t är kanon. Kan rekomenderas alltså. Och det finns många valvetronix-varianter och POD-grejer, helt utmärkta. Men om man jämför med den här en stund hör man att det är en enorm skillnad, det här är real stuff.

Och så kostar fendern närmare 10000? Vill man ha en bra stärkare för en billig peng så blir det Line6 eller Vox valvetronix, bra ljud på låga volymer oh det låter inte transistor!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tool (oregistrerad)
TUFFTUFFTUFF: Lysande, ska kollas upp!

Vad gäller Line6 och Vox digitala förstärkare så tycker jag att de låter mycket bättre än väldigt många andra förstärkare i samma prisklass. Jämför t ex ljuden i Vox AD15VT med en typisk s k "övningsförstärkare" med traditionell uppbyggnad i samma prisklass. Om det sen bara är två ljud i Voxen som låter bättre spelar ju det mindre roll, man behöver ju inte använda de andra.

På min Vox AD120VT så använder jag t ex enbart JCM800/900-samt AC30-simuleringarna. Det finns väl ett tiotal modeller till. Grejen är dock att dessa simuleringar låter såpass bra (gjorde ett hederligt A/B-test i affären) att det inte är värt prisskillnaden. Voxen kostade ca 10 000 när jag köpte den. Då får man dessutom alla effekter man kan tänkas använda med på köpet. Ett pedalbord för att styra allting gick på 2000 kronor. Skulle jag köpt en rigg med samma möjligheter baserad på någon rör-topp eller en riktig AC30, så hade jag förmodligen fått ge minst de dubbla pengarna. Till vilken nytta?

hmm, hörde inte så mycket om Line6 där? Jag har dock erfarenhet av Line6 Spider (2x12 combo) och kan säga direkt att det inte var någon kanon favorit. Skrikig och spretig dist (oavsett om du väljer den fetare eller mindre fetare kanalen), avsaknad av botten, förmodligen beroende en hel del även på elementen eftersom det i princip lät sämre för varje decibel du höjde volymen. Detta var 80watts versionen om jag inte minns helt fel. Inte ute efter att prata skit om något här, men det är bland annat den stärkaren som fått mig att vilja gå rakt på sak direkt istället. Peavey 6505, no compromising. Jag har DOCK, spelar på en Line6 modelling stärkare en enda gång i en musikaffär, och det var med tillhörande 4x12, i Mesa Rectifier läge, och jag måste säga att det lät riktigt bra. För att komma tillbaka till Spidern igen så tycker jag effekterna var ganska bra, kul så länge du inte har mer behov efter ett exakt sound och du vill kunna modellera t ex ett speciellt delay själv. Har även erfarenhet av Vox AC-30, och måste säga att det är en bra allround, men för metal. Näe. Gain finns det, men karaktär finns inte tillräckligt. Man saknar det där "lilla sista" som gör det fullt ut. Rock är en annan femma dock. I övrigt låter den riktigt bra (ingen blueslirare men han som ägde den lirade mest sånt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vill du säga med detta inlägg? Att en Peavey-topp för 12 000 kronor (plus effekter, plus högtalarlåda, säg 20 000 kronor snällt räknat) låter bättre än en Line6-combo för 3-4000 kronor?

Menar du också att Vox AC30:n saknar karaktär? Det är såklart helt subjektivt, men jag vågar nog påstå att det är en ganska ovanlig åsikt. Gain däremot finns ju kanske inte så mycket i förstärkaren, men tillsammans med en tubescreamer eller en eller två treble boosters får man ju en riktigt fett och mäktigt ljud. Men det är ju samma där, en AC30 kostar ju från ca 10 000 kronor (för de nyaste asien-tillverkade), med lite pedaler till så hamnar man ju lätt på 15-20 000 kronor.

Jag har provat många produkter från Line6, Spider II, Flextone II, POD (1.0 och 2.0), men gillade Vox bättre, och därmed använt den förstärkare mycket mer. Men tycker att skillnaden är ungefär som Fischer och Atomic skidor, kan ju inte säga att det enda är bättre än det andra, det handlar ju bara om personlig smak.

Ska annars passa på att slå ett slag för Tech 21:s förstärkare också, funkar också mycket bra att köra med hemma och spela in med. Antingen att micka upp eller använda deras utmärkta högtalarsimulering (samma som i Sansamp).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjao! 😄

Ska införskaffa en förstärkare till hemmabruk, repning och även några mindre liveframträdanden.

Det jag är ute efter är ett rock sound, typ Guns n' Roses med mycket botten och kräm i och även ett skönt blues sound.

Vet att de använde marshall, men eftersom de körde på grejer för tiotusentals kronor blir jag osäker på om det är värt 2-4 tusen för en marshall 15-30 wattare, eller om det finns ett alternativ som är mer värt pengarna som ger mig det ljudet jag vill ha fast det inte står marshall på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig att köpa begagnat? Innanför din budget har jag bla köpt Marshall DSL 401 för lite drygt 4000:- och en Peavey XXL för 2500:- inklusive Ashdown 4x12-låda (obs, jag bor i Norge sen 10 år tillbaka, begagnatmarknaden ser kanske inte likadan ut där du bor?). Båda förstärkarna uppfyller nog dina krav. Om du ska köpa en combo så köp en med möjlighet till att koppla in en extern låda, då har du flera valmöjligheter i framtiden.

Mitt tips är alltså att köpa begagnat, du får MASSA mer för dina 3-4000:- då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig att köpa begagnat? Innanför din budget har jag bla köpt Marshall DSL 401 för lite drygt 4000:- och en Peavey XXL för 2500:- inklusive Ashdown 4x12-låda (obs, jag bor i Norge sen 10 år tillbaka, begagnatmarknaden ser kanske inte likadan ut där du bor?). Båda förstärkarna uppfyller nog dina krav. Om du ska köpa en combo så köp en med möjlighet till att koppla in en extern låda, då har du flera valmöjligheter i framtiden.

Mitt tips är alltså att köpa begagnat, du får MASSA mer för dina 3-4000:- då 🙂

Ah, de känns som ett bra tips att köpa begagnat. Men bra att veta exakt vad man vill ha innan då ju 🙂

Vad får du för ljud ur din Peavey topp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, svårt att förklara. Det ända rätta är att gå till en musikaffär och testa, men jag spelar sån här musik om det säger någonting om vilket ljud jag är ute efter? Kanske inte hjälper dig så mycket. Dessutom så kan du få flera olika sorters ljud ur den.

och läs lite på Harmony central och försök att bilda dig en uppfattning. Tänk på att om du köper en begagnad förstärkare till ett bra pris så kan du ju alltid sälja den för (minst) samma summa. Alltså köp och testa ordentligt, he, he, gillar du den inte så säljer du den och köper en ny.. tills du hittar F.Ö.R.S.T.Ä.R.K.A.R.E.N 🙂 Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, svårt att förklara. Det ända rätta är att gå till en musikaffär och testa, men jag spelar sån här musik om det säger någonting om vilket ljud jag är ute efter? Kanske inte hjälper dig så mycket. Dessutom så kan du få flera olika sorters ljud ur den.
och läs lite på Harmony central och försök att bilda dig en uppfattning. Tänk på att om du köper en begagnad förstärkare till ett bra pris så kan du ju alltid sälja den för (minst) samma summa. Alltså köp och testa ordentligt, he, he, gillar du den inte så säljer du den och köper en ny.. tills du hittar F.Ö.R.S.T.Ä.R.K.A.R.E.N 😉

Sant, så sant. Tack för tipsen!

Peace 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av Peavey XXL är högst delade. En polare hade en sådan, tillsammans med en Peavey 5150-låda. Det lät riktigt eländigt. Inkopplad i ett hemmabygge med Celestion Vintage 30 (4*12") eller en Marshall 1960A, så blev det något helt annat. Personligen tycker jag dock att den gör sig bättre som metal-förstärkare, än för blues och hårdrock ala Guns'n'Roses. Gillar man Slash ljud så är det ju så mycket Marshall det kan bli... Däremot är det tveksamt om man får det med Marshalls enklare modeller. Dom säljer nog mer på märke och image än ljudet. De dyrare rörförstärkarna är dock grymma.

Ska du ha en förstärkare som funkar bra volymmässigt både hemma och live, så skulle jag nog säga att en modelleringsförstärkare kan vara värt att kolla in. Dom har ju inte alls lika stor skillnad på själva ljudet jämtemot volymen som rörförstärkare har (som ju i princip alltid låter mycket bättre med stark volym och ibland ganska tråkigt på svagare volymer).

Om du vill kolla på nya förstärkare, försök testa någon av dessa t ex:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=443399

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=401957

(Den första är faktiskt en rörförstärkare, och båda finns i vilket fall säkert hos fler handlare än just 4sound).

Ett annat alternativ, om ni har en bra PA i replokalen, är såklart att köpa någon bra golvmulti-effekt, t ex Vox Tonelab LE. Kostar 2995:- på Jam. Andra alternativ kan vara Line6 FloorPod/FloorPod plus, XT Live och Boss GT-8 (de två senare är numera ganska vanliga till ok priser på begagnatmarknaden). Eftersom dessa har högtalarsimulering kan du plugga in dom i stereon, datorn eller vad man nu har hemma att lyssna på musik i, och sen i PA:t eller andra förstärkare i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man Slash ljud så är det ju så mycket Marshall det kan bli... Däremot är det tveksamt om man får det med Marshalls enklare modeller. Dom säljer nog mer på märke och image än ljudet. De dyrare rörförstärkarna är dock grymma.

Det är exakt det här jag också är tveksam till. Antar att det bästa är att dra in å prova de stora rörstärkarna och jämföra med de mindre, så de ska jag göra så snart som möjligt har jag tänkt.

Men jag kommer ju inte köpa någon stor jävel till rörförstärkare än i vilket fall, så jag kollar in den Voxen du länkade där också ifall man blir alldeles för besviken på de mindre Marshall.

Det är ju annars inte speciellt stor skillnad i pris på Voxen och Marshall MG50DFX, en förstärkare som jag funderar på.

Är det någon som har testat den här som också har koll på vad Marshalls rörförstärkare ger, som kan beskriva skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu när vi ändå är inne på stärkare måste även jag fråga om tips

nu när jag börjar bli en lite seriösare gitarrist kommer jag ju även behöva en bättre förstärkare än den jag har nu, just nu har jag en liten laney på 5 watt, den låter tunnt på disten och alldeles för tjock när jag spelar nåt lågt. leadgitarristen i bandet köpte en skitliten epiphione rörförstärkare, rör ska ju vara bra tycker han, MEN DEN HADE JU INGA FUNKTIONER WHAT SO EVER, bara volym, så kan det vara någe bra då?

spelar F.Ö. precis allt möjligt, från metal till mjukisindie o eget, har nosat lite på en peavy rage, som ju verkar bra, men det skulle vara bra att veta vad alla ni tycker, hare bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu när vi ändå är inne på stärkare måste även jag fråga om tips

nu när jag börjar bli en lite seriösare gitarrist kommer jag ju även behöva en bättre förstärkare än den jag har nu, just nu har jag en liten laney på 5 watt, den låter tunnt på disten och alldeles för tjock när jag spelar nåt lågt. leadgitarristen i bandet köpte en skitliten epiphione rörförstärkare, rör ska ju vara bra tycker han, MEN DEN HADE JU INGA FUNKTIONER WHAT SO EVER, bara volym, så kan det vara någe bra då?

spelar F.Ö. precis allt möjligt, från metal till mjukisindie o eget, har nosat lite på en peavy rage, som ju verkar bra, men det skulle vara bra att veta vad alla ni tycker, hare bra!

Vad jag har förstått är att om man ska spela många olika genrer och då vill ha olika ljud så ska man satsa på en av förstärkarna som har många olika ljudmöjligheter och förinställda ljud som man kan växla mellan.

Typ Line6 Spider III eller Vox Valvetronix just eftersom de har så många valmöjligheter i ljud till skillnad från andra förstärkare.

Sedan finns det säkert många fler här som kan förklara detaljerna och vad som skiljer de olika åt bättre än mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man Slash ljud så är det ju så mycket Marshall det kan bli... Däremot är det tveksamt om man får det med Marshalls enklare modeller. Dom säljer nog mer på märke och image än ljudet. De dyrare rörförstärkarna är dock grymma.

Det är exakt det här jag också är tveksam till. Antar att det bästa är att dra in å prova de stora rörstärkarna och jämföra med de mindre, så de ska jag göra så snart som möjligt har jag tänkt.

Men jag kommer ju inte köpa någon stor jävel till rörförstärkare än i vilket fall, så jag kollar in den Voxen du länkade där också ifall man blir alldeles för besviken på de mindre Marshall.

Det är ju annars inte speciellt stor skillnad i pris på Voxen och Marshall MG50DFX, en förstärkare som jag funderar på.

Är det någon som har testat den här som också har koll på vad Marshalls rörförstärkare ger, som kan beskriva skillnaden?

Jag skulle välja Voxen alla gånger där. Har provat en storebror till MG50DFX, och den lät mest som än dålig kopia på deras rörförstärkare. Voxen låter som en bra kopia 🙂

Att provspela Marshalls rörförstärkare kan vara lite speciellt. Dels kanske det inte alltid är möjligt att dra på såpass med volym så att den börjar låta som den ska. Dels som det är först när man spelar tillsammans med andra som den verkligen kommer till sin rätt. På egen hand kan ljudet kännas ganska kärvt (försöker beskriva ett ljud så gott jag kan 🙂) och svårspelat. Tillsammans med andra, t ex en trummis och en bassist så faller det på plats på ett annat sätt.

Många rörförstärkare är ju överhuvudtaget annars lite mer svårspelade, kräver att man har lite mer kontroll på anslag och sånt än förstärkare utan rör.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu när vi ändå är inne på stärkare måste även jag fråga om tips

nu när jag börjar bli en lite seriösare gitarrist kommer jag ju även behöva en bättre förstärkare än den jag har nu, just nu har jag en liten laney på 5 watt, den låter tunnt på disten och alldeles för tjock när jag spelar nåt lågt. leadgitarristen i bandet köpte en skitliten epiphione rörförstärkare, rör ska ju vara bra tycker han, MEN DEN HADE JU INGA FUNKTIONER WHAT SO EVER, bara volym, så kan det vara någe bra då?

spelar F.Ö. precis allt möjligt, från metal till mjukisindie o eget, har nosat lite på en peavy rage, som ju verkar bra, men det skulle vara bra att veta vad alla ni tycker, hare bra!

Vad jag har förstått är att om man ska spela många olika genrer och då vill ha olika ljud så ska man satsa på en av förstärkarna som har många olika ljudmöjligheter och förinställda ljud som man kan växla mellan.

Typ Line6 Spider III eller Vox Valvetronix just eftersom de har så många valmöjligheter i ljud till skillnad från andra förstärkare.

Sedan finns det säkert många fler här som kan förklara detaljerna och vad som skiljer de olika åt bättre än mig. 🙂

Det är nog vad de flesta skulle föreslå. Om du läser runt lite i trådarna här (finns flera i samma ämne) så märker du att Vox Valvetronix AD15VT förmodligen är den vanligaste rekommenderade förstärkaren för hemmabruk (i prisklassen mindre än 2000 kr). Det enda man ska hålla i minnet är att dessa förstärkare inte kan lagra jättemånga ljud, har för mig att det är fyra stycken eller något. Så behöver man många olika ljud på t ex samma konsert, så får man antingen köpa en dyrare förstärkare (t ex Line6 Flextone III) eller någon multieffekt-pedal (t ex Boss GT-5/3/6/8/10, Line6 FloorPod/Plus, XT/X3 live, Vox Tonelab LE/SE o s v). Fast å andra sidan, en sådan lite förstärkare tar man knappast med på konsert ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag dock att den gör sig bättre som metal-förstärkare, än för blues och hårdrock ala Guns'n'Roses.

Jo, du har rätt, jag är enig i det, det var kanske inte världens bästa tips, jag var nog mer inne på köpa-begagnat-tipset generellt, jag borde nog ha läst inlägget lite nogrannare 🙂

Jag kan i alla fall varmt rekommendera DSL 401:an om du hittar den begagnad innanför din budget. Den låter bra på låg volym, på hög volym och på mellanhög volym och du kan ratta in flera sorters ljud, GNR borde inte vara nåt problem, he, he.. Du kan koppla in en extra högtalare om du skulle få behov för det senare. Om det är Marshall du vill åt så kommer det antagligen sluta med att du köper en Marshall förr eller senare 🙂 . Obs. Det är mycket möjligt att Voxen är lika bra eller bättre, jag har inte testat någon AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu när vi ändå är inne på stärkare måste även jag fråga om tips

nu när jag börjar bli en lite seriösare gitarrist kommer jag ju även behöva en bättre förstärkare än den jag har nu, just nu har jag en liten laney på 5 watt, den låter tunnt på disten och alldeles för tjock när jag spelar nåt lågt. leadgitarristen i bandet köpte en skitliten epiphione rörförstärkare, rör ska ju vara bra tycker han, MEN DEN HADE JU INGA FUNKTIONER WHAT SO EVER, bara volym, så kan det vara någe bra då?

spelar F.Ö. precis allt möjligt, från metal till mjukisindie o eget, har nosat lite på en peavy rage, som ju verkar bra, men det skulle vara bra att veta vad alla ni tycker, hare bra!

Vad jag har förstått är att om man ska spela många olika genrer och då vill ha olika ljud så ska man satsa på en av förstärkarna som har många olika ljudmöjligheter och förinställda ljud som man kan växla mellan.

Typ Line6 Spider III eller Vox Valvetronix just eftersom de har så många valmöjligheter i ljud till skillnad från andra förstärkare.

Sedan finns det säkert många fler här som kan förklara detaljerna och vad som skiljer de olika åt bättre än mig. 🙂

Det är nog vad de flesta skulle föreslå. Om du läser runt lite i trådarna här (finns flera i samma ämne) så märker du att Vox Valvetronix AD15VT förmodligen är den vanligaste rekommenderade förstärkaren för hemmabruk (i prisklassen mindre än 2000 kr). Det enda man ska hålla i minnet är att dessa förstärkare inte kan lagra jättemånga ljud, har för mig att det är fyra stycken eller något. Så behöver man många olika ljud på t ex samma konsert, så får man antingen köpa en dyrare förstärkare (t ex Line6 Flextone III) eller någon multieffekt-pedal (t ex Boss GT-5/3/6/8/10, Line6 FloorPod/Plus, XT/X3 live, Vox Tonelab LE/SE o s v). Fast å andra sidan, en sådan lite förstärkare tar man knappast med på konsert ändå 🙂

nej, till spelningarna tar jag ändå inte med mig förstärkare, det fixar arrarna, men tack för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man Slash ljud så är det ju så mycket Marshall det kan bli... Däremot är det tveksamt om man får det med Marshalls enklare modeller. Dom säljer nog mer på märke och image än ljudet. De dyrare rörförstärkarna är dock grymma.

Det är exakt det här jag också är tveksam till. Antar att det bästa är att dra in å prova de stora rörstärkarna och jämföra med de mindre, så de ska jag göra så snart som möjligt har jag tänkt.

Men jag kommer ju inte köpa någon stor jävel till rörförstärkare än i vilket fall, så jag kollar in den Voxen du länkade där också ifall man blir alldeles för besviken på de mindre Marshall.

Det är ju annars inte speciellt stor skillnad i pris på Voxen och Marshall MG50DFX, en förstärkare som jag funderar på.

Är det någon som har testat den här som också har koll på vad Marshalls rörförstärkare ger, som kan beskriva skillnaden?

Jag skulle välja Voxen alla gånger där. Har provat en storebror till MG50DFX, och den lät mest som än dålig kopia på deras rörförstärkare. Voxen låter som en bra kopia 😄

Att provspela Marshalls rörförstärkare kan vara lite speciellt. Dels kanske det inte alltid är möjligt att dra på såpass med volym så att den börjar låta som den ska. Dels som det är först när man spelar tillsammans med andra som den verkligen kommer till sin rätt. På egen hand kan ljudet kännas ganska kärvt (försöker beskriva ett ljud så gott jag kan 🙂) och svårspelat. Tillsammans med andra, t ex en trummis och en bassist så faller det på plats på ett annat sätt.

Många rörförstärkare är ju överhuvudtaget annars lite mer svårspelade, kräver att man har lite mer kontroll på anslag och sånt än förstärkare utan rör.

Okej, det var detta jag misstänkte. Men jag drar in å testar lite Vox mot Marshall, så får vi se vad de blir i slutändan. Får la jobba ihop lite money i värsta fall 😲

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag drar in å testar lite Vox mot Marshall

Gör det, men inte bli frestad av att köpa förstärkaren i affären med en gång. Testa även de som är out of your leauge budgetmässigt (för att känna och se vad de har som inte de billigare varianterna har och för att de kanske är in your league budgetmässigt om du köper begagnat) . Efter att du har testat så springer du hem och checkar begagnatpriset och även på Harmony central om de flesta är nöjda med den förstärkaren eller om det är vanligt att folk har problem med de eller liknande. Jag menar inte att du till varje pris MÅSTE köpa begagnat men det kan vara smart att i alla fall checka hur mycket det skiljer i pris på en ny förstärkare och en begagnad. Lycka till 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena har spelat gurra i nästan 2 år nu, använt gearbox's toneport ux1 for dist ljud och andra effekter. Skrivit ett par låtar en av dem här http://www.youtube.com/watch?v=h2100iB6N7M jävligt slarvigt men yeah så ni förstår ungefär vilken typ av musik jag spelar.

Nu är det så att jag går över till steg 2 och vill köpa mig hyfsad topp + låda till replokalen, problemet är att jag inte har någon kunskap i det området, har gjort lite reaserch och funnit att Peavey 6505 sammt den innan är jävligt bra, men även jävligt dyra, undrar om det finns något liknande fast i en lägre prisklass som kan ge mig ett tung metal sound.

Undrar även om detta är värt ett köp då priset är jävligt låg

Line 6 Spider III HD75 med Crate G412ST. Kompakt rak 4x12 för 4600kr

Tackar för al hjälp jag får

edit: dubbelpostat då jag inte är säker om denna tråd fortfarande är vid liv 🙂

Redigerat av Harlequin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Jag spelar just nu på en Tiny Terror topp med tillhörande 112 låda men vill byta till en combo som klarar av att höras med en hårt slående trummis. Det ska vara en helrörsstärk, spelar mest blues och 70-talsrock. Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej,

Jag spelar just nu på en Tiny Terror topp med tillhörande 112 låda men vill byta till en combo som klarar av att höras med en hårt slående trummis. Det ska vara en helrörsstärk, spelar mest blues och 70-talsrock. Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?

Köp en Fender Twin reverb, det finns ingen förstärkare som levererar mer ljud. Du kommer dessutom att bli starkare i armarna än trummisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Fender Twin reverb, det finns ingen förstärkare som levererar mer ljud. Du kommer dessutom att bli starkare i armarna än trummisen.

Starkare? Njaaaa, du menar väl snarare att han kommer bli svagare i armarna eftersom han knappt behöver röra strängarna för att det ska bli en helvetes massa volym? 🙂

Min Dual Showman Reverb är förbannat högljudd, tråkigt nog är det på snorhög volym den låter som allra bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar att en Twin inte är helt lätt att flytta runt, de väger ett halvt hus 🙂

Till killen ovan som vill ha mer ljud, är du nöjd med ljudet du får ut av din TT? För mitt tips är att testa spela med en 2x12" eller 4x12" med samma stärkare och se om du får upp volymen på det viset istället. Det kan bli en mindre investering än att tjonga ut pengar på en ny förstärkare.

Ett allmänt inlägg i tråden också. Till de som vill ha mångsidighet i sin förstärkare skulle jag bara vilja säga att det faktiskt kan vara en bra idé att få till ett ljud som är riktigt riktigt bra istället för att få till tjugo ljud som låter halvtaskigt. Jag tänker närmast på Line 6 Spider förstärkarna, som förvisso har massvis med ljudinställningar men där alla låter kasst. Att ha en sådan förstärkare kommer förr eller senare leda till frustration för den som använder den. Kan vara bra att minnas att musikerns teknik också kan bidra väldigt mycket till ett mångsidigt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett allmänt inlägg i tråden också. Till de som vill ha mångsidighet i sin förstärkare skulle jag bara vilja säga att det faktiskt kan vara en bra idé att få till ett ljud som är riktigt riktigt bra istället för att få till tjugo ljud som låter halvtaskigt. Jag tänker närmast på Line 6 Spider förstärkarna, som förvisso har massvis med ljudinställningar men där alla låter kasst. Att ha en sådan förstärkare kommer förr eller senare leda till frustration för den som använder den. Kan vara bra att minnas att musikerns teknik också kan bidra väldigt mycket till ett mångsidigt sound.

Jag håller med. Det tycks alltid vara så att de som köper förstärkare med en massa finesser, olika ljud, hamnar på ett ljud förr eller senare. Ja det var alltså historien om hur en massa tusenlappar spenderats i onödan vid förstärkarköp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar att en Twin inte är helt lätt att flytta runt, de väger ett halvt hus 😄

Till killen ovan som vill ha mer ljud, är du nöjd med ljudet du får ut av din TT? För mitt tips är att testa spela med en 2x12" eller 4x12" med samma stärkare och se om du får upp volymen på det viset istället. Det kan bli en mindre investering än att tjonga ut pengar på en ny förstärkare.

Nja, är ute efter ett bra cleant grundljud vilket jag inte tycker Tiny Terrorn levererar. Tittat lite på hot rod deluxen men är ganska vilse när det gäller förstärkare i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, är ute efter ett bra cleant grundljud vilket jag inte tycker Tiny Terrorn levererar. Tittat lite på hot rod deluxen men är ganska vilse när det gäller förstärkare i allmänhet.

I så fall kan du ta mitt lite skämtsamma inlägg in twin reverb på allvar. Fenderförstärkare har ofta tjusiga rena ljud, begagnade kan de även ha schysta pris. Allternativ till Fender - Musicman.

När jag sökte rent ljud så blev det slutligen en carvinförstärkare, någon vintage-modell. Jag gick runt på musikaffärer och testade förstärkare. I en av affärerna hade jag i princip testat alla förstärkare och bestämt mig för att dra därifrån. Min kompis säger, du den där har du inte testat. Jag skruvar på mig och säger okej, jag hade avfärdat den på förhand. Första tonen klingar och jag är såld.

Mitt tips: Testa alla förstärkare du har råd med. Rätt vad det är hittar du ditt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...