Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Har du låda? Eller är du ute efter en Combo?

Kan rekomendera peavey valveking.

De finns i olika versioner 1x12 2x12 och som topp. Jag har en topp i vardgasrummet som jag är nöjd med.

Jag har även tre rörstärkare till i lite dyrare prisklass och har ägt ett par andra. Så jag har lite att jämföra med.

Du behöver ingen distpedal tycker jag om du köper en bra stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Har du låda? Eller är du ute efter en Combo?

Kan rekomendera peavey valveking.

De finns i olika versioner 1x12 2x12 och som topp. Jag har en topp i vardgasrummet som jag är nöjd med.

Jag har även tre rörstärkare till i lite dyrare prisklass och har ägt ett par andra. Så jag har lite att jämföra med.

Du behöver ingen distpedal tycker jag om du köper en bra stärkare.

Jag äger ingen låda, så det lutar åt att jag köper en combo. Om jag köper både en topp och

en låda blir det väl svårt att hitta nån bra för ca 5000-7000kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Har du låda? Eller är du ute efter en Combo?

Kan rekomendera peavey valveking.

De finns i olika versioner 1x12 2x12 och som topp. Jag har en topp i vardgasrummet som jag är nöjd med.

Jag har även tre rörstärkare till i lite dyrare prisklass och har ägt ett par andra. Så jag har lite att jämföra med.

Du behöver ingen distpedal tycker jag om du köper en bra stärkare.

Jag äger ingen låda, så det lutar åt att jag köper en combo. Om jag köper både en topp och

en låda blir det väl svårt att hitta nån bra för ca 5000-7000kr?

Du får oftast mer för pengarna om du köper en kombo, speciellt om du inte har behov av en 4x12 låda. Ovan nämnda Valveking låter schysst, men är du öppen för begagnat och letar lite så kan du nog hitta en Marshall 6100 Anniversary (00 är nåt annat för combon) combo med 1x12, vilken jag tycker är den bästa stärkaren marshall nånsin gjort.

Hur modern metal ska du spela? vilka gain/dist behov har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Har du låda? Eller är du ute efter en Combo?

Kan rekomendera peavey valveking.

De finns i olika versioner 1x12 2x12 och som topp. Jag har en topp i vardgasrummet som jag är nöjd med.

Jag har även tre rörstärkare till i lite dyrare prisklass och har ägt ett par andra. Så jag har lite att jämföra med.

Du behöver ingen distpedal tycker jag om du köper en bra stärkare.

Jag äger ingen låda, så det lutar åt att jag köper en combo. Om jag köper både en topp och

en låda blir det väl svårt att hitta nån bra för ca 5000-7000kr?

Du får oftast mer för pengarna om du köper en kombo, speciellt om du inte har behov av en 4x12 låda. Ovan nämnda Valveking låter schysst, men är du öppen för begagnat och letar lite så kan du nog hitta en Marshall 6100 Anniversary (00 är nåt annat för combon) combo med 1x12, vilken jag tycker är den bästa stärkaren marshall nånsin gjort.

Hur modern metal ska du spela? vilka gain/dist behov har du?

Mitt favorit metal sound är väl typ pantera, white zombie,metallica rammstein, refused

Sen skulle det ju vara ett plus om man kunde få fram ett mer gammaldags sound typ black sabbath, ac/dc, accept

men det är inte lika noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ett gäng trådar på samma tema. Valvekingen är ett kanon-alternativ. Vill man ha någon än mer flexibel förstärkare tycker jag definitivt det är värt att kolla in någon av Vox Valvetronix eller Line6 Vetta / Spider. Misstänker att Line6-stärkar är mer lämpade för typiska pantera-ljud, även om jag personligen föredrar Vox. Dessa finns i många olika storlekar och varianter. En stor fördel med digital-förstärkare är ju att dom inte alls har samma behov som rörförstärkare vad gäller volym för att komma till sin fulla rätt. Min Valvetronix (AD120VT) är t ex omkopplingsbar mellan 2*1, 2*15, 2*30 och 2*60 W. 2*1W är kanon hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ett gäng trådar på samma tema. Valvekingen är ett kanon-alternativ. Vill man ha någon än mer flexibel förstärkare tycker jag definitivt det är värt att kolla in någon av Vox Valvetronix eller Line6 Vetta / Spider. Misstänker att Line6-stärkar är mer lämpade för typiska pantera-ljud, även om jag personligen föredrar Vox. Dessa finns i många olika storlekar och varianter. En stor fördel med digital-förstärkare är ju att dom inte alls har samma behov som rörförstärkare vad gäller volym för att komma till sin fulla rätt. Min Valvetronix (AD120VT) är t ex omkopplingsbar mellan 2*1, 2*15, 2*30 och 2*60 W. 2*1W är kanon hemma.

...och är själv inbiten Vox-användare och kan oxå rekommendera vox valvetronix som precis har kommit med nya stärkare som är mer gjorda för hårdrock, den serien heter XL och verkar fet, blir ju nästan lite sugen själv: Valvetronix XL

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena! Kan rekommendera dessa rörtoppar: Fender Bassmaster, Marshall JTM45 el.50, Ampeg V4, Traynor YBA-1A Bassmaster MarkII eller som i mitt fall en Traynor YBA-1 Bassmaster. Har spelat på samtliga själv och i mitt tycke är det ungefär samma karaktär i alla. Vill du ha fender eller marshall får du punga ut över 10 papp. Min YBA-1:a gav jag 3000 för och den lirar i precis samma liga som övriga men ruskigt svår att få tag på. Alla ovan nämda toppar står i vår replokal så jag ljuger inte när jag säger hur bra YBAn står sig i jämförelse. Jag kör en Marshall 1960A 4x12 låda till. 50 watt räcker gott och väl på de här gamla monstren. Ja det var mina tips. Lycka till!

Vänliga Hellsningar/Rob

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

Varför inte combo? Mycket smidigare att ta med osv.. ifs så ser det coolare ut med en stack 😉

Jag va också inne på det ett tag tills jag kom på att det va onödigt på grund av otympligheten. Man behöver sällan en stor stack. på mindre ställen räcker oftast en combo och på större mickar/linar man oftast ut sätrkaren i PA:t ändå.. iaf min uppfattning. Är inte och har aldrig varit proffsmusiker ifs så nån som har gjort några tusen gig kanske borde utala sig om detta istället 😛

Jag har en marshall jtm 30 combo som jag tycker funkar bra för mig iaf. Den är dock lite opålitlig då den inte har nån fläkt.. (trafon brände 2 månader efter jag köpte den begagnad 🙂 (fick det dock lagningen betalad av musikaffären, tack 4-sound gbg))

Men den låter bra iaf.... 😄

en klassiker är ju också peavey clasic 30 eller 50 som funkar till det mesta. väldigt neutralt ljud tycker jag. ofärgat på nåt sätt. (säkert folk som inte håller med mig om det ifs) men det är också combos, fast tror den finns i stackutförande också om jag inte minns fel.

Sen har jag lärt mig att man inte ska stirra sig blind på watten heller. Mycket annat som påverkar ljudstyrkan. (finns trådar om det här på forumet)

jaja, hoppas att mitt totalt ostrukturerade inlägg kan hjälpa dig lite iaf

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga när man inte vet vilken musik du spelar...

Jag förstår inte heller varför man inte köper combo. Vad det gäller voylm så behöver man inte ha en stack för att höras. Live mickas stärkaren alltid om det inte är väldigt liten lokal. Problemet är ofta att stärkaren hörs för mycket, snarare än tvärtom. Men du kanske redan har en låda du vill använda?

Jag skulle rekomendera en Fender Twin alternativt Deluxe eller en Music Man. Men det är väldigt subjektivt, beroende på vilket ljud du är ute efter. De stärkarna funkar bra till pop i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Hej, jag införskaffade mig ny rigg för ett par månader sedan. En Marshall Artist 3203 Topp och en marshall låda (billiga lådan) .

+Line6 Floor Pod Plus.

Gitarren jag har är en Ibanez s470 med Aktiva EMG-mikar.

Nu är det så att min förstärkare verkligen inte hänger med, varken i volym eller tyngd, det låter inte bra helt enkelt. Lådan är väl största flaskhalsen, har provat med annan, och det blev mycket bättre, men ändå inte helt ok.

Det jag då vill göra är att sälja detta och skaffa nytt, så jag behöver hjälp med det, så jag inte gör samma misstag igen =)

Jag behöver ordentlig dist och hög volym, spelade på en Engl, dock när jag skulle testa gitarr så jag brydde mig inte så mycket om förstärkaren vid det tillfället, men den var ju otrolig.

Det som är så underbart med floor-poden är ju att den lämpar sig utmärkt för inspelning, med tanke på förstärkar-simulatorn (vet inte vad detta egentligen heter) AIR eller nåt.

Prisrange: 10 - 15000

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte combo? Mycket smidigare att ta med osv.. ifs så ser det coolare ut med en stack 😛

Jag va också inne på det ett tag tills jag kom på att det va onödigt på grund av otympligheten. Man behöver sällan en stor stack. på mindre ställen räcker oftast en combo och på större mickar/linar man oftast ut sätrkaren i PA:t ändå.. iaf min uppfattning. Är inte och har aldrig varit proffsmusiker ifs så nån som har gjort några tusen gig kanske borde utala sig om detta istället 😛

Jag har en marshall jtm 30 combo som jag tycker funkar bra för mig iaf. Den är dock lite opålitlig då den inte har nån fläkt.. (trafon brände 2 månader efter jag köpte den begagnad 😛 (fick det dock lagningen betalad av musikaffären, tack 4-sound gbg))

Men den låter bra iaf.... 😲

en klassiker är ju också peavey clasic 30 eller 50 som funkar till det mesta. väldigt neutralt ljud tycker jag. ofärgat på nåt sätt. (säkert folk som inte håller med mig om det ifs) men det är också combos, fast tror den finns i stackutförande också om jag inte minns fel.

Sen har jag lärt mig att man inte ska stirra sig blind på watten heller. Mycket annat som påverkar ljudstyrkan. (finns trådar om det här på forumet)

jaja, hoppas att mitt totalt ostrukturerade inlägg kan hjälpa dig lite iaf

dr.kaufman

😮

Eftersom du säger det så ska jag väl bråka lite på dig 😄 Det är ju skitsnyggt ljud i peavey classic 30 och 50 ju. Grymmt skönt hängbluesljud 😛 Meen ja.. ofärgat och ofärgat det är ju det det INTE är 😛

Förresten så har du ju Peaveys Valveking också, den är hyfsat billig och med ett skönt ljud. Men det beror ju ganska fullt ut på vad du spelar för något och vad du vill få ut. Som jag sa är classicen en grymt skön bluesstärkare men kanske inte särskilt bra för metal t.ex.? Vad spelar du?

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Varför inte combo? Mycket smidigare att ta med osv.. ifs så ser det coolare ut med en stack 😛

Jag va också inne på det ett tag tills jag kom på att det va onödigt på grund av otympligheten. Man behöver sällan en stor stack. på mindre ställen räcker oftast en combo och på större mickar/linar man oftast ut sätrkaren i PA:t ändå.. iaf min uppfattning. Är inte och har aldrig varit proffsmusiker ifs så nån som har gjort några tusen gig kanske borde utala sig om detta istället 😛

Jag har en marshall jtm 30 combo som jag tycker funkar bra för mig iaf. Den är dock lite opålitlig då den inte har nån fläkt.. (trafon brände 2 månader efter jag köpte den begagnad 😛 (fick det dock lagningen betalad av musikaffären, tack 4-sound gbg))

Men den låter bra iaf.... 😲

en klassiker är ju också peavey clasic 30 eller 50 som funkar till det mesta. väldigt neutralt ljud tycker jag. ofärgat på nåt sätt. (säkert folk som inte håller med mig om det ifs) men det är också combos, fast tror den finns i stackutförande också om jag inte minns fel.

Sen har jag lärt mig att man inte ska stirra sig blind på watten heller. Mycket annat som påverkar ljudstyrkan. (finns trådar om det här på forumet)

jaja, hoppas att mitt totalt ostrukturerade inlägg kan hjälpa dig lite iaf

dr.kaufman

😛

Eftersom du säger det så ska jag väl bråka lite på dig 😄 Det är ju skitsnyggt ljud i peavey classic 30 och 50 ju. Grymmt skönt hängbluesljud 😮 Meen ja.. ofärgat och ofärgat det är ju det det INTE är 😄

Förresten så har du ju Peaveys Valveking också, den är hyfsat billig och med ett skönt ljud. Men det beror ju ganska fullt ut på vad du spelar för något och vad du vill få ut. Som jag sa är classicen en grymt skön bluesstärkare men kanske inte särskilt bra för metal t.ex.? Vad spelar du?

Tror jag inte förklarade mig tillräckligt vad jag mena med ofärgat:P klart den färgar upp ljudet rejält fast man kanske kan säga att den har lite mindre inriktad karaktär på nåt sätt tycker iaf jag. den låter liksom bara bra. Jag tycker personligen att typ marshall stärkare färgar upp ljudet mer. låter marshall helt enkelt. clasicstärkaren låter mer bara jävligt bra rörstärkare.

kanske är en bättre förklaring på vad jag mena ( eller så va det såhär du trodde jag mena från början fast du inte höll med mig 😛 )

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ta en topp då utbudet är större inom rörtoppar, särskilt inom lite dyrare toppar. Hur mycket pengar hade du tänkt lägga ned? Tänk på att en rörförstärkare är mer högljud än en transistor och du kommer antagligen behöva en attenuator för att få ned volymen till acceptabel nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

begagnad 5150

Engl blackmore.

engl powerball

engl savage

I den turordningen. engl savage är den bästa förstärkaren på marknaden enligt mig, men har man tur så kan man få tag i en 5150 för 8000-10000.

Om du ska köpa ny låda. köp en orange. dom är fula men låter bra. och om du skaffar en engl eller liknande så sälj poden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du Engl är det väl bara att köpa en Engl? Budgeten borde räcka till, speciellt om du väljer en combo (tro mig, dom låter tillräckligt).

Annars är ju min stående rekommendation för folk med lite tajtare budget Vox AD120VT, en oerhört prisvärd, mångsidig och välljudande förstärkare.

Någon av Marshalls nyare rörtoppar, t ex JCM2000 borde också passa dig. Eller om du hittar en begagnad JCM900 SL-X (håll dig undan Dual Reverb!), den har grym dist. Ingen direkt ren kanal dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte combo? Mycket smidigare att ta med osv.. ifs så ser det coolare ut med en stack 😉

Jag va också inne på det ett tag tills jag kom på att det va onödigt på grund av otympligheten. Man behöver sällan en stor stack. på mindre ställen räcker oftast en combo och på större mickar/linar man oftast ut sätrkaren i PA:t ändå.. iaf min uppfattning. Är inte och har aldrig varit proffsmusiker ifs så nån som har gjort några tusen gig kanske borde utala sig om detta istället :rolleyes:

en klassiker är ju också peavey clasic 30 eller 50 som funkar till det mesta. väldigt neutralt ljud tycker jag. ofärgat på nåt sätt. (säkert folk som inte håller med mig om det ifs) men det är också combos, fast tror den finns i stackutförande också om jag inte minns fel.

Sen har jag lärt mig att man inte ska stirra sig blind på watten heller. Mycket annat som påverkar ljudstyrkan. (finns trådar om det här på forumet)

jaja, hoppas att mitt totalt ostrukturerade inlägg kan hjälpa dig lite iaf

dr.kaufman

😮

Eftersom du säger det så ska jag väl bråka lite på dig 😄 Det är ju skitsnyggt ljud i peavey classic 30 och 50 ju. Grymmt skönt hängbluesljud 😉 Meen ja.. ofärgat och ofärgat det är ju det det INTE är 😛

Förresten så har du ju Peaveys Valveking också, den är hyfsat billig och med ett skönt ljud. Men det beror ju ganska fullt ut på vad du spelar för något och vad du vill få ut. Som jag sa är classicen en grymt skön bluesstärkare men kanske inte särskilt bra för metal t.ex.? Vad spelar du?

Tror jag inte förklarade mig tillräckligt vad jag mena med ofärgat:P klart den färgar upp ljudet rejält fast man kanske kan säga att den har lite mindre inriktad karaktär på nåt sätt tycker iaf jag. den låter liksom bara bra. Jag tycker personligen att typ marshall stärkare färgar upp ljudet mer. låter marshall helt enkelt. clasicstärkaren låter mer bara jävligt bra rörstärkare.

kanske är en bättre förklaring på vad jag mena ( eller så va det såhär du trodde jag mena från början fast du inte höll med mig 😉 )

dr.kaufman

Hehe okej, det lät bättre 😛 jag är för övrigt ute efter en marshall stack nu atm.. vill ha lite fetare ljud 🙂

tAUG

Link to comment
Dela på andra sajter

Med någon av JCM2000-modellerna lär du kunna ratta in de flesta av historiens Marshall-ljud med ganska stor trovärdighet.

Den nya JVM har jag inte alls provat, men den har ju fått bra kritik.

Fast det är ju inte säkert att man behöver köpa en Marshall just för att få Marshall-ljud. Eddie van Halen har ju signaturförstärkare både hos Peavey och Fender, och dessa är självklart ljudmässigt baserade på hans ursprungliga Marshall-rigg.

Engls förstärkare är inte heller dumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

peavey tripple X

peavey bandit, vet inte om den finns som topp, men bra låter den.

marshall jcm 800

marshall jcm 900

orange tiny terror, med en mysig rat-pedal

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

tackar för svaren hittils! ska ner till jam nån dag och prova en engl fireball och en orange. får se hur det går, det är så svårt att veta om det duger innan man väl står i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag förvisso inte provat alla Engl-combos, men visst ska det finnas motsvarigheter till de flesta topparna bland alla combos? Däremot har jag för mig att en del endast har kanalbyte via pedal, kanske missat någon kanal?

Btw, när du ändå är på Jam, passa på att prova någon av Hiwatts modeller i vanliga prisklasser (10-15 000) och berätta hur dom låter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag förvisso inte provat alla Engl-combos, men visst ska det finnas motsvarigheter till de flesta topparna bland alla combos? Däremot har jag för mig att en del endast har kanalbyte via pedal, kanske missat någon kanal?

Btw, när du ändå är på Jam, passa på att prova någon av Hiwatts modeller i vanliga prisklasser (10-15 000) och berätta hur dom låter!

Jag har testat alla deras combos, utförligt, och den enda som har något att komma med är sovereign, men den kostar kring 23.000 i sverige 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta combos har ju utgång för extra högtalare, då är man ju dubbelgarderad... Finns där en låda kopplar man in sig i den, finns det inte några lådor att låna så har man ljud i a f! 😄

Om du inte behöver en massa switching-möjligheter och sånt så är säkert Orange Tiny Terror ett bra val. Den och Peavey Valveking är de enda rörförstärkare jag kan komma på i denna prisklass.

Annars är det väl bara att prova så många förstärkare du kan, finns ju många ganska likvärdiga från Vox, Randall, Peavey, Fender, Behringer, Hartke, Ibanez, Kustom, JJLabs (Jams eget märke) o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar man dist så är det ju bara att lägga till t ex en Ibanez Tubescreamer, MXR Dist+ eller något liknande, eller kanske en treble boost, mellan gitarr och förstärkare. Brukar faktiskt oftast (kan inte komma på några undantag som jag har provat i a f) bli en bättre dist; Vad som är en bättre dist är såklart väldigt subjektivt, men om man boostar signalen in i förstärkaren, och samtidigt minskar förstärkarens egna gain i samma grad, så brukar ljudet bli luftigare och ha mer bett (märks tydligt när man ligger och tuggar staccato-komp).

Så, om det bara är själva distmängden som saknas så kan man ju välja t ex en Engl Screamer och en Tubescreamer vilket är ungefär halva priset jämfört med en Sovereign.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...