Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

Marshall JVM låter underbart! om man gillar marshall iaf, antar jag... 😛

Provade en JVM 410 topp, de va verkligen underbart vilket najs ljud de va i den.

Man kan dessutom få till väldigt många olika sound me den pga de 4 kanalerna, även om alla såklart låter marshall.

Skulle lätt satsa på en sån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Marshall JVM låter underbart! om man gillar marshall iaf, antar jag... 😛

Provade en JVM 410 topp, de va verkligen underbart vilket najs ljud de va i den.

Man kan dessutom få till väldigt många olika sound me den pga de 4 kanalerna, även om alla såklart låter marshall.

Skulle lätt satsa på en sån!

Har man dem pengarna och är beredd att lägga dem på en topp eller combo så vet man med största säkerhet redan vad man ska köpa.

Är det någon som testat Bugeras toppar eller combos som ska ha kommit ut nu i mars? Har läst en del skräckexempel på hur de brakat ihop helt plötsligt men av de ljudexempel som finns på youtube och http://netmusicians.org/?value=Bugera%206260&section=amp så låter de en hel del som 5150, dock med lite avsaknad av botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall JVM låter underbart! om man gillar marshall iaf, antar jag... :rolleyes:

Provade en JVM 410 topp, de va verkligen underbart vilket najs ljud de va i den.

Man kan dessutom få till väldigt många olika sound me den pga de 4 kanalerna, även om alla såklart låter marshall.

Skulle lätt satsa på en sån!

Har man dem pengarna och är beredd att lägga dem på en topp eller combo så vet man med största säkerhet redan vad man ska köpa.

vad va de där för påhopp då? Uppenbarligen är det ju inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Själv har jag en liten marshall-combo, helt i rör, på 30 W med ett 12"-element. Men eftersom jag enbart spelar hemma så är mina 30 rör-W väldigt högt. [...]

Hur som helst, 30 W hemma är väldigt mycket. Hälften räcker.

Menar du att dina 30 rör-W är *för* mycket för hemmabruk? (Eller menar du fullt tillräckligt - det fungerar utmärkt men hade räckt med hälften.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
PIPCO (oregistrerad)

JJ Rockford har helt rätt. 30 watt är nog max om man bara ska lira hemma och det räcker gott till små gig.

Se bara till att köpa en rör-stärkare, INTE en transistor- eller modelleringsstärkare. Line6 och Vox Valvetronix som båda är mycket populära, tycker jag att man ska undvika till alla pris. Vad ska du med 600 pre-sets till när 598 av dem låter skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det är synd att det nästan inte finns några förstärkare med riktigt låg effekt. En Vox AC30, fast med ett slutsteg på kanske max 2-3W, kanske mindre, (med passande högtalare) hade ju varit en riktigt grym inspelningsförstärkare, även för folk i lägenhet.

😆
Link to comment
Dela på andra sajter

TUFFTUFFTUFF: Lysande, ska kollas upp!

Vad gäller Line6 och Vox digitala förstärkare så tycker jag att de låter mycket bättre än väldigt många andra förstärkare i samma prisklass. Jämför t ex ljuden i Vox AD15VT med en typisk s k "övningsförstärkare" med traditionell uppbyggnad i samma prisklass. Om det sen bara är två ljud i Voxen som låter bättre spelar ju det mindre roll, man behöver ju inte använda de andra.

På min Vox AD120VT så använder jag t ex enbart JCM800/900-samt AC30-simuleringarna. Det finns väl ett tiotal modeller till. Grejen är dock att dessa simuleringar låter såpass bra (gjorde ett hederligt A/B-test i affären) att det inte är värt prisskillnaden. Voxen kostade ca 10 000 när jag köpte den. Då får man dessutom alla effekter man kan tänkas använda med på köpet. Ett pedalbord för att styra allting gick på 2000 kronor. Skulle jag köpt en rigg med samma möjligheter baserad på någon rör-topp eller en riktig AC30, så hade jag förmodligen fått ge minst de dubbla pengarna. Till vilken nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
TUFFTUFFTUFF: Lysande, ska kollas upp!

Vad gäller Line6 och Vox digitala förstärkare så tycker jag att de låter mycket bättre än väldigt många andra förstärkare i samma prisklass. Jämför t ex ljuden i Vox AD15VT med en typisk s k "övningsförstärkare" med traditionell uppbyggnad i samma prisklass. Om det sen bara är två ljud i Voxen som låter bättre spelar ju det mindre roll, man behöver ju inte använda de andra.

På min Vox AD120VT så använder jag t ex enbart JCM800/900-samt AC30-simuleringarna. Det finns väl ett tiotal modeller till. Grejen är dock att dessa simuleringar låter såpass bra (gjorde ett hederligt A/B-test i affären) att det inte är värt prisskillnaden. Voxen kostade ca 10 000 när jag köpte den. Då får man dessutom alla effekter man kan tänkas använda med på köpet. Ett pedalbord för att styra allting gick på 2000 kronor. Skulle jag köpt en rigg med samma möjligheter baserad på någon rör-topp eller en riktig AC30, så hade jag förmodligen fått ge minst de dubbla pengarna. Till vilken nytta?

Du skriver om och rekommenderar den där stärkaren ganska ofta. Vad jag har hört så pajjar Voxstärkarna väldigt lätt/ofta och är på så vis inte särskillt pålitliga. Vad har du för erfarenheter av det?

Använder du inga som helst extra pedaler till den stärkaren då?

tAUG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft min i ca 5,5 år, och servat den två gånger. Vet inte om det är så farligt?

Man ska också ha i bakhuvudet att statistiken ser ut ungefär enligt följande; "En nöjd kund berättar för två personer, en missnöjd för 10...". Missnöjda har alltså större behov av att uttrycka sitt missnöjde än nöjda. En liten högljudd skara? Men det är säkert inte världens mest gedigna förstärkare. Men jämför man med kostnaden för att köpa (minst) en Vox, en Fender och en Marshall-förstärkare (de mest användbara simuleringarna), lite stompboxar/rackeffekter samt utrustning för att fritt växla mellan dessa, så är det inte säkert att allt fungerar felfritt hela tiden? Plus att det skulle bli oerhört mycket dyrare. En analog förstärkare (t ex Fender TwinReverb) hade ju kostat minst som hela AD120:n gör, om man köpt begagnad...

Jag har aldrig använt några extra effekter till Voxen. Men det finns möjligen ett behov för det. Största begränsningen ligger i "stomp"-sektionen; Voxen plockar effekterna från olika block, "stomp", "amp", modulation", "delay" och "reverb". Tyvärr kan man bara använda en effekt från varje sektion åt gången. I alla block utom "stomp" spelar det ju inte så stor roll, det är ju inte så ofta man använder t ex tremolo och chorus samtidigt ("modulation") eller är i behov av mer än ett reverb (för varje ljud/patch; när man bytar ljud kan man såklart byta reverb). Men i stomp-blocket ligger flera effekter som man gärna använt samtidigt, t ex OD/dist, wha-wha, kompressor och Univibe.

Själv tycker jag att jag fått de bästa komp/solo-ljuden genom att använda antingen "treble boost" eller "Tube OD" (Tubescreamer-emulering) för att skrämma upp t ex en JCM800 eller AC30 ordentligt. Vill man då ha wha-wha på solot så blir knivigt... Själv har jag gjort så att jag bytat ut "Tube OD" mot "wha-wha" och sen dragit på mer gain på "amp"-sektionen, alternativt bytat förstärkarmodell till en likljudande fast med mer gain. Knappast någon annan som hör någon annan som hör skillnad, även om det känns i fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade själv en Vox AD120VT innan. Var mycket nöjd med den och dess sound. Tyckte den dock var lite stor å stark för att mest användas hemma så jag sålde den och köpte en Vox Tonelab istället, dvs alla effekter å moduleringar från Vox AD120VT fast utan själva förstärkaren, lådan, å högtalaren 😆

Vill man ha en förstärkare också fast inte behöver 120Watt så kan jag starkt rekommendera atomic reactor-förstärkarna, dessa är speciellt gjorda för tonelab/pod och liknande. Har nu en sådan på 18W som jag är toknöjd med! Sitter två EL84-rör i den plus en 12ax7 (sen sitter de ju ett rör i tonelaben oxå... totalt 4 rör) Livar upp ljudet i tonelaben på ett underbart sätt =) Det är mitt tips =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att man har en Voxstärkare på 120W så begränsas väl inte ljudet på samma vis som t.ex. en vanlig rörstärkare på 120W (då man inte kan få slutsteget att jobba menar jag, Voxen simulerar väl typ att slutsteget jobbar?), eller tänker jag fel nu?

MVH Christian

EDIT: Ett stavfel 😄

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om jag har förstått konstruktionen rätt (är sannerligen inget elektronikfreak) så sitter det berömda röret i förstärkaren innan slutsteget (men efter försteget tror jag), och lastas lika mycket/lite oavsett hur starkt man spelar. Själva slutsteget är transistor-baserat, och låter enligt mina öron precis lika bra på 2*1W-läget som 2*60W (finns även 2*15 och 2*30). Även om det såklart är roligare ju mer man får dra på! Sen inbillar jag mig att det låter aningens aningens bättre att köra på 2*1W för fullt mot att köra 2*15/30/60 på låg volym. Men det kan vara som jag inbillar mig, bara känslan när volymkontrollen närmar sig 10:an... 😄

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenare tjenare!!

Jag lirar punkrock plus allt möjligt.

Har lirat på just en valveking 100 top plus låda i ett år.

Det funkar kanon. bra ren kanal och en crunch/dist kanal. Går att dra på hur mycket som helst nästan.

Så metal blir det allt så det visslar om det.

Det ända som jag tycker är lite dumt med den är att man inte kan ställa volymskillnaden när man skiftar från vanlig dist till nån slags boost. då vore den helt klockren. Men sånt finns ju inte på många andra stärkare heller.

Jag har just kammat in 35 papp i försäkringspengar så jag har tänkt byta upp mig till nån marshall variant eller fender bassman tror jag.

Ska då sälja min valveking för under 6000 antar jag. har inte kollat upp vad de kostar nu. min kostade 10, 11 tror jag. är nog mycket billigare nu kanske.

maila om du är sugen ollesoderberg83@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Till vem som än skulle köpa en stärkare nu 😛 :

Ett bra sovrumstipps är en Marshall Valvestate, äger själv en 2x12a och det är bara lycka att spela på den.

Om du vill ha något riktigt mördarmetalsound ala Soilwork/Inflames så kan jag bara säga Peavey 5150 mkII.

Mer badass än så blir det inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha "mördarmetalsound" fast kunna spela hemma, inte i replokal, vad ska man köpa då?

Alltså fett sound men inte tinnitushögt. Går det över huvud taget?

Vill ha en liten röris som spänner över rock till metal.

Tiny terror+boost?

Little Giant+boost?

Laney LC30+boost? (på gränsen till för mycket effekt enligt mina forskningar)

ROCK ON!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha metal så är inte Blackheart plus boost någonting att ha, då behöver du i så fall en dist.. jag har en Blackheart och en Rocktron Silver dragon pedal, det blir metal det 🙂 Tyvärr så är jag inte ute efter metalljud så jag ska sälja bägge två.. paketpris? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha "mördarmetalsound" fast kunna spela hemma, inte i replokal, vad ska man köpa då?

Alltså fett sound men inte tinnitushögt. Går det över huvud taget?

Vill ha en liten röris som spänner över rock till metal.

Tiny terror+boost?

Little Giant+boost?

Laney LC30+boost? (på gränsen till för mycket effekt enligt mina forskningar)

ROCK ON!

Well well, mördarmetalsound utan tinitus = Peavey 6505 Combo. Same same as the 5152, men nytt namn.

Och allt i en smidig domedagslåda. Om du dock vill ha en mer prisvänlig lösning så kolla på Hiwats grejer,

inte the best of the best kanske men finns några trevliga modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha "mördarmetalsound" fast kunna spela hemma, inte i replokal, vad ska man köpa då?

Alltså fett sound men inte tinnitushögt. Går det över huvud taget?

ala

Vill ha en liten röris som spänner över rock till metal.

Tiny terror+boost?

Little Giant+boost?

Laney LC30+boost? (på gränsen till för mycket effekt enligt mina forskningar)

ROCK ON!

Även de allra klenaste rörförstärkarna (t ex TT i 7W-läget) är egentligen på tok för högljudda för normalt hemmabruk (normalt=hus/lägenhet med någon slags familj och/eller grannar med hyfsad toleransnivå).

Om man vill ha för att öva med, eller möjligen micka upp och spela in, så tror jag mer på någon form av modellerande förstärkare, t ex någon Vox Valvetronix (för metal, välj de med XL i namnet) eller någon Line6 (Flextone III eller Spider). Se även om du kan hitta någon begagnad Tech21 Trademark 10. Man kan även köpa något pedalbord (finns ett otal varianter från Korg, Boss, Line6, Vox, Zoom, Digitech, Rocktron o s v) med högtalarsimulering och koppla in i stereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha "mördarmetalsound" fast kunna spela hemma, inte i replokal, vad ska man köpa då?

Alltså fett sound men inte tinnitushögt. Går det över huvud taget?

ala

Vill ha en liten röris som spänner över rock till metal.

Tiny terror+boost?

Little Giant+boost?

Laney LC30+boost? (på gränsen till för mycket effekt enligt mina forskningar)

ROCK ON!

Även de allra klenaste rörförstärkarna (t ex TT i 7W-läget) är egentligen på tok för högljudda för normalt hemmabruk (normalt=hus/lägenhet med någon slags familj och/eller grannar med hyfsad toleransnivå).

Om man vill ha för att öva med, eller möjligen micka upp och spela in, så tror jag mer på någon form av modellerande förstärkare, t ex någon Vox Valvetronix (för metal, välj de med XL i namnet) eller någon Line6 (Flextone III eller Spider). Se även om du kan hitta någon begagnad Tech21 Trademark 10. Man kan även köpa något pedalbord (finns ett otal varianter från Korg, Boss, Line6, Vox, Zoom, Digitech, Rocktron o s v) med högtalarsimulering och koppla in i stereon.

Jag har själv köpt en tiny terror och den låter mycket(kanske eftersom jag spela genom en marshall 4x12)Men jag har tur som bor i villa och min ena granne är trummis 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj gott folks! =D

Jag har varit lite inne på att köpa en Peavey Valveking 112, mest p.g.a. priset och på grund av denna videon:

Jag spelar mycket i den genren, men eftersom jag tänkte använda denna mest i min hemmastudio, kommer det påverka ljudet någonting om jag köper storebrorn 212? Tänkte micka upp med en sm57:a.

Jag tänkte också att 50 watt passar mig perfekt egentligen, eftersom jag tror jag aldrig skulle kunna ha chans att verkligen "cranka" en 100 watts förstärkare runt där jag bor. Men en 50 watt i en hemmabyggd isolerad låda skulle nog fungera. 🙂

Jag spelar också väldigt mycket äldre(och nyare ibland) In flames, och jag undrar om denna förstärkare passar bra till den sorts musik?

Om inte, vilken skulle passa mig bättre?

Jag har en väldigt begränsad budget då jag fortfarande går på gymnasiet, men kan tänka mig spara ett tag om någonting mycket bättre skulle passa mig.

Såg precis att börsen säljer dessa bad-boys för 3.999 kr, så jag tänkte slinka förbi så snabbt jag kan om jag hör bra saker om den här 🙂

En till fråga, vad för högtalare sitter det i denna VK? Kan man byta ut den mot en Celestion V30 16 ohm?

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte också att 50 watt passar mig perfekt egentligen, eftersom jag tror jag aldrig skulle kunna ha chans att verkligen "cranka" en 100 watts förstärkare runt där jag bor. Men en 50 watt i en hemmabyggd isolerad låda skulle nog fungera.

Hej, bor du i villa eller lägenhet? Jag tvivlar starkt på att du kan cranka en 50-wattare om du bor i lägenhet utan att grannarna klagar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, bor du i villa eller lägenhet? Jag tvivlar starkt på att du kan cranka en 50-wattare om du bor i lägenhet utan att grannarna klagar 🙂

Tjena!

Bättre 🙂 Gård på några hundra kvadratmeter, och grannarna bor 50 m ifrån huset, så jag tror inte att dom kommer höra så mycket 🙂

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har tänkt att börja spela gitarr nu och då hade jag tänkt att köpa en elgitarr. Har ingen som helst erfarenhet av det förutom att jag spelat på typ musiklektionerna i skolan vilket va ett tag sen. Men kan fortfarande typ grunderna, men iaf, de här hade inget med mina frågor att göra så här kommer dom

Hade tänkt att köpa den här gitarren http://www.thomann.de/se/ibanez_sa160bs.htm

och den här förstärkaren

http://www.thomann.de/se/orange_cr15r.htm

men grejen är att förstärkaren inte finns i lager och de verkar inte som att den kommer finnas där på ett bra tag, så finns de någon förstärkare i samma prisklass på den sidan som är lika bra..

kan ju som sagt ingenting nästan om utrustning men vill iaf ha en förstärkare som man kan switcha till "metal ljud" om ni förstår vad jag menar. Då de är sån musik jag hoppas på att kunna lära mig spela.

Skulle ju inte skada heller om ni kom med nya förslag på gitarr, men tror att den som jag tänkt köpa är rätt skön och ser bra ut också, vilket är ett plus.

min budget är iaf runt 4000~ så ni vet 🙂 och då är de 4000 för gitarr + förstärkare, så förstärkaren kostar ju helst 1,2-1,6k då

tack på förhand och jag är väldigt tacksam för svar =)

och skulle vara sjysst om ni som inte kan ett skit om musik kunde hålla sig borta från den här tråden, i värsta fall blir den väl tom men de är ju iaf bättre än att bara sitta och läsa massa skit

Redigerat av Gerger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha, då är det ju lugnt 🙂 Men om du vill maxa den så är ju 50 watt (rör) väldigt mycket anyway. Har du checkat om
kan vara något för dig? 15 watt låter lite, men det är HÖGT.

Jo, jag vet, men har också tänkt använda den till ev. band i framtiden osv.

Har även kollat på tiny terror, men det verkar inte finnas tillräckligt med gain i den för att tillfredställa mina behov 🙂 Sen är den dyrare än peaveyn också.

Om vi bortser från volymen på peaveyn, och mer kollar på de ljuden man kan få ur den? Är det någonting för mig?

Gerger:

Line6 Spider förstärkarna är perfekt för nybörjaren!

http://www.thomann.de/se/line6_spider_iii_15.htm

Den låter HÖGT och det finns hyffsade ljud i den. Effekterna låter lite plastiga i mitt tycke, men disten finns det hur mycket som helst av.

Du har även ganska många funktioner osv, men du kan läsa mer på Line6s hemsida, http://www.line6.com

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha, då är det ju lugnt 🙂 Men om du vill maxa den så är ju 50 watt (rör) väldigt mycket anyway. Har du checkat om
kan vara något för dig? 15 watt låter lite, men det är HÖGT.

Jo, jag vet, men har också tänkt använda den till ev. band i framtiden osv.

Har även kollat på tiny terror, men det verkar inte finnas tillräckligt med gain i den för att tillfredställa mina behov 🙂 Sen är den dyrare än peaveyn också.

Om vi bortser från volymen på peaveyn, och mer kollar på de ljuden man kan få ur den? Är det någonting för mig?

Gerger:

Line6 Spider förstärkarna är perfekt för nybörjaren!

http://www.thomann.de/se/line6_spider_iii_15.htm

Den låter HÖGT och det finns hyffsade ljud i den. Effekterna låter lite plastiga i mitt tycke, men disten finns det hur mycket som helst av.

Du har även ganska många funktioner osv, men du kan läsa mer på Line6s hemsida, http://www.line6.com

MVH Daniel

satt också och tittade på en line6 spider för någon timme sen, så de får nog bli en sån 🙂 tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj gott folks! =D

Jag har varit lite inne på att köpa en Peavey Valveking 112, mest p.g.a. priset och på grund av denna videon:

MVH Daniel

den här borde du gilla också då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...