Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

den här borde du gilla också då.

Jo, den där har jag sett ett par gånger. Men jag gillar inte riktigt att man måste boosta den. Sen kostar den + en 1 1x12 cab 6000, vilket är 2000 mer än Peaveyn. Hehe, här är man snål 😉 Men det känns som att peaveyn är lite mer "metal" än tiny terrorn.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker att TT:n har ganska mycket gain utan boost också, men bäst är nog att testa den i en musikaffär om du har någon i närheten? Om du ser på begagnatmarknaden så kan du kanske hitta den i en bättre prisklass 😉

Jag har en TT, men jag har inte testat den i replokalen än. Är det någon här som har testat att repa med den? Räcker volymen till? Jag är inte ute efter ett rent ljud.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har ingen musikaffär i närheten som har den hemma som man får prova 😉

det är lite tråkigt. Jag tror det får bli en valveking iallafall, och om den är för kraftig, så får jag skaffa en attenuator eller nöja mig med den volym jag kan skruva upp till 😄

TUFFTUFFTUFF:

Kolla på denna video:

Där kör han den på full volym. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har sett den, men tack för länken 😉. Men jag tänkte kanske om någon här har testat den i replokalen. Killen i videon jobbar ju för Orange så vem vet vilka tricks han använder, hehe. Jag vet att Tiny Terrorns volym har diskuterats här förut så jag får väl bara ta och leta rätt på tråden.. eller helt enkelt bara ta den till repis och testa själv 😄

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har sett den, men tack för länken 😛. Men jag tänkte kanske om någon här har testat den i replokalen. Killen i videon jobbar ju för Orange så vem vet vilka tricks han använder, hehe. Jag vet att Tiny Terrorns volym har diskuterats här förut så jag får väl bara ta och leta rätt på tråden.. eller helt enkelt bara ta den till repis och testa själv 🙂

Jag har en spelning på fredag och då ska jag ha min tiny terror.Jag kan skriva efter det hur den klarade sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min första elgitarr köpte jag även en Peavey Backstage som förstärkare. Tänkte inte så mycket på valet av stärkare, utan ville bara ha nåt att leka med medan jag lärde mig att spela på nytt...

Men jag är grymt besviken på stärkaren, jag får skylla mig själv när jag inte la ner mer pengar på den antar jag. Helkasst sound, och ingen fyllighet alls i det.

Så för nästa lön tänkte jag införskaffa nån ny stärkare men skulle behöva lite tips och råd.

Budgeten är max 3000:-, och stärkaren ska bara användas hemma för övning. Vill gärna ha en stärkare med fylligt, mörkare sound med, om man nu kan kalla det så.

Har kollat lite på dessa två och tar gärna emot tips om vilken som skulle vara bäst för mig, eller tips om andra stärkare i min prisklass som är bra:

Line6 Spider III 15

Blackheart Little Giant

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min första elgitarr köpte jag även en Peavey Backstage som förstärkare. Tänkte inte så mycket på valet av stärkare, utan ville bara ha nåt att leka med medan jag lärde mig att spela på nytt...

Men jag är grymt besviken på stärkaren, jag får skylla mig själv när jag inte la ner mer pengar på den antar jag. Helkasst sound, och ingen fyllighet alls i det.

Så för nästa lön tänkte jag införskaffa nån ny stärkare men skulle behöva lite tips och råd.

Budgeten är max 3000:-, och stärkaren ska bara användas hemma för övning. Vill gärna ha en stärkare med fylligt, mörkare sound med, om man nu kan kalla det så.

Har kollat lite på dessa två och tar gärna emot tips om vilken som skulle vara bäst för mig, eller tips om andra stärkare i min prisklass som är bra:

Line6 Spider III 15

Blackheart Little Giant

Utan att ha provat Blackhearten, så gissar jag ändå på att du kommer att få ut mer av Spidern, den bör i a f täcka ett större spektra av ljud. Du borde även kika in Vox Valvetronix (speciellt XL-versionerna). Ska du bara ha förstärkaren hemma finns ingen anledning att köpa något större än 10-15W, det både räcker och blir över.

Link to comment
Dela på andra sajter

den här borde du gilla också då.

Jo, den där har jag sett ett par gånger. Men jag gillar inte riktigt att man måste boosta den. Sen kostar den + en 1 1x12 cab 6000, vilket är 2000 mer än Peaveyn. Hehe, här är man snål 🙂 Men det känns som att peaveyn är lite mer "metal" än tiny terrorn.

MVH Daniel

Om du "bara" ska spela in, och är lite osäker, så ta och spar dina pengar ett tag och prova mjukvaruförstärkare så länge. Juicy77 är t ex helt gratis och låter bra jämfört med vad som helst. http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Perfekt om man diggar metal och hårdrock. Kuriosa i sammanhanget är att det är en simulation av en Soldano-preamp som ser ut ungefär sådär, kommer inte ihåg vad den heter. Men det kvittar, låter ruggigt bra. Precis som Soldano alltså... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "bara" ska spela in, och är lite osäker, så ta och spar dina pengar ett tag och prova mjukvaruförstärkare så länge. Juicy77 är t ex helt gratis och låter bra jämfört med vad som helst. http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Perfekt om man diggar metal och hårdrock. Kuriosa i sammanhanget är att det är en simulation av en Soldano-preamp som ser ut ungefär sådär, kommer inte ihåg vad den heter. Men det kvittar, låter ruggigt bra. Precis som Soldano alltså... 🙂

Jag har redan en Line6 Toneport UX2, men jag har tröttnat på den.

Vill hellre ha en riktig förstärkare att leka med 🙂

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har tänkt att börja spela gitarr nu och då hade jag tänkt att köpa en elgitarr. Har ingen som helst erfarenhet av det förutom att jag spelat på typ musiklektionerna i skolan vilket va ett tag sen. Men kan fortfarande typ grunderna, men iaf, de här hade inget med mina frågor att göra så här kommer dom

Hade tänkt att köpa den här gitarren http://www.thomann.de/se/ibanez_sa160bs.htm

och den här förstärkaren

http://www.thomann.de/se/orange_cr15r.htm

men grejen är att förstärkaren inte finns i lager och de verkar inte som att den kommer finnas där på ett bra tag, så finns de någon förstärkare i samma prisklass på den sidan som är lika bra..

kan ju som sagt ingenting nästan om utrustning men vill iaf ha en förstärkare som man kan switcha till "metal ljud" om ni förstår vad jag menar. Då de är sån musik jag hoppas på att kunna lära mig spela.

Skulle ju inte skada heller om ni kom med nya förslag på gitarr, men tror att den som jag tänkt köpa är rätt skön och ser bra ut också, vilket är ett plus.

min budget är iaf runt 4000~ så ni vet 🙂 och då är de 4000 för gitarr + förstärkare, så förstärkaren kostar ju helst 1,2-1,6k då

tack på förhand och jag är väldigt tacksam för svar =)

och skulle vara sjysst om ni som inte kan ett skit om musik kunde hålla sig borta från den här tråden, i värsta fall blir den väl tom men de är ju iaf bättre än att bara sitta och läsa massa skit

4000 är en bra budget för att köpa nybörjargrejor. Du brukar ju få färdiga paket för runt 2000... Men jag skulle, eftersom du verkar känna dig lite osäker, att redan nu börja bygga din relation med din lokale musikhandlare. Kolla i a f upp vad han ska ha för samma grejor, allting är inte billigare i Tyskland (Orange-stärkarna är faktiskt dyrare än t ex Jam.se 's listpriser). Har själv haft en Crush 15R. Det är för all del en trevlig förstärkare, men definitivt ingen metalstärkare. Upplevs säkert som ganska svårspelad om man inte spelat så mycket dessutom. Säkrare val är nog heller någon av Line6 Spider-förstärkare (räcker gott med 15W-modellen) eller Vox Valvetronix AD15VT alt. AD15VT XL. Flexibla och välljudande.

Allmänt om gitarrer i din prisklass; Köper du en gitarr från ca 2000 kronor och uppåt så får du en gitarr som är helt ok och garanterat kommer ge dig ett par-tre års spelande, kanske längre, men förmodligen inte kortare. Kvalitén kan skifta väldigt mycket mellan olika exemplar av samma modell, har man tur får man ett riktigt bra exemplar. Vad man väljer för modell/märke är ärligt talat inte jätteviktigt. Prova och ta den som känns rätt (även med avseende på färg, form och annat). Ska du spela hårdrock bör du välja en modell som har en så kallad "humbucker"-mick. Brusar mindre och blir lite fetare ljud.

Glöm inte heller att det är mer än bara gitarr och förstärkare man bör köpa; Fodral till gitarren, axelband, sladd, plektrum, stämapparat, stativ och ett extra paket strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "bara" ska spela in, och är lite osäker, så ta och spar dina pengar ett tag och prova mjukvaruförstärkare så länge. Juicy77 är t ex helt gratis och låter bra jämfört med vad som helst. http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Perfekt om man diggar metal och hårdrock. Kuriosa i sammanhanget är att det är en simulation av en Soldano-preamp som ser ut ungefär sådär, kommer inte ihåg vad den heter. Men det kvittar, låter ruggigt bra. Precis som Soldano alltså... 🙂

Jag har redan en Line6 Toneport UX2, men jag har tröttnat på den.

Vill hellre ha en riktig förstärkare att leka med 🙂

MVH Daniel

Personligen tycker jag att Juicy77:an låter bättre än någon Line6-pryl jag har testat, men det är ju bara min högst personliga uppfattning. Vad jag menade, men inte skrev, är att det kanske är bättre att köra på en sådan lösning så länge, hellre än att köpa en halvdan förstärkare, som det kanske inte blir så mycket bättre resultat med. Valvekingen är förvisso en mycket prisvärd förstärkare som låter bra, inget snack om det, men det finns definitivt förstärkare som låter markant bättre. Och som kostar mer...

Vill du gärna ha en förstärkare att micka upp hemma, se om du kan hitta någon begagnad Tech 21 Trademark (helt 10 eller 30, men 60 funkar med, de är inte så beroende av att drivas hårt).

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford, någon specifik av Vox' modeller? Kollar lite olika på thomann och funderar på om jag ska kolla på deras "CKombos" eller "Modeling combos"...

TUFFTUFFTUFF, det du skrev om typ av musik "jag" spelar, var det riktat till mig? Isåfall så spelar jag inget specifikt än, utan håller på och lär mig igen, men kommer väl vilja spela allt från "lugn" melodisk rock a'la "HIM" till tyngre grejer(black/death) som t.ex "Lamb of God"... Men mest lite tyngre grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte heller att det är mer än bara gitarr och förstärkare man bör köpa; Fodral till gitarren, axelband, sladd, plektrum, stämapparat, stativ och ett extra paket strängar.

Just sådana saker som axelband och sladdar är typiskt sådant som man förhandlar med. Jag är kass på att pruta ner priset, brukar inte ens försöka, men att få lite prylar på köpet brukar de alltid gå med på.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford, någon specifik av Vox' modeller? Kollar lite olika på thomann och funderar på om jag ska kolla på deras "CKombos" eller "Modeling combos"...

TUFFTUFFTUFF, det du skrev om typ av musik "jag" spelar, var det riktat till mig? Isåfall så spelar jag inget specifikt än, utan håller på och lär mig igen, men kommer väl vilja spela allt från "lugn" melodisk rock a'la "HIM" till tyngre grejer(black/death) som t.ex "Lamb of God"... Men mest lite tyngre grejer

Vox AD15VT vet jag låter bra. De nya XL-modellerna har jag inte provat. Enligt Vox själva ska dom vara bättre anpassad för lite mer modern hårdrock. Mer hängmattedist kan man väl tänka sig... DA-modellerna har jag inte provat alls, så dom vågar jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej, har tänkt att börja spela gitarr nu och då hade jag tänkt att köpa en elgitarr. Har ingen som helst erfarenhet av det förutom att jag spelat på typ musiklektionerna i skolan vilket va ett tag sen. Men kan fortfarande typ grunderna, men iaf, de här hade inget med mina frågor att göra så här kommer dom

Hade tänkt att köpa den här gitarren http://www.thomann.de/se/ibanez_sa160bs.htm

och den här förstärkaren

http://www.thomann.de/se/orange_cr15r.htm

men grejen är att förstärkaren inte finns i lager och de verkar inte som att den kommer finnas där på ett bra tag, så finns de någon förstärkare i samma prisklass på den sidan som är lika bra..

kan ju som sagt ingenting nästan om utrustning men vill iaf ha en förstärkare som man kan switcha till "metal ljud" om ni förstår vad jag menar. Då de är sån musik jag hoppas på att kunna lära mig spela.

Skulle ju inte skada heller om ni kom med nya förslag på gitarr, men tror att den som jag tänkt köpa är rätt skön och ser bra ut också, vilket är ett plus.

min budget är iaf runt 4000~ så ni vet ☺️ och då är de 4000 för gitarr + förstärkare, så förstärkaren kostar ju helst 1,2-1,6k då

tack på förhand och jag är väldigt tacksam för svar =)

och skulle vara sjysst om ni som inte kan ett skit om musik kunde hålla sig borta från den här tråden, i värsta fall blir den väl tom men de är ju iaf bättre än att bara sitta och läsa massa skit

4000 är en bra budget för att köpa nybörjargrejor. Du brukar ju få färdiga paket för runt 2000... Men jag skulle, eftersom du verkar känna dig lite osäker, att redan nu börja bygga din relation med din lokale musikhandlare. Kolla i a f upp vad han ska ha för samma grejor, allting är inte billigare i Tyskland (Orange-stärkarna är faktiskt dyrare än t ex Jam.se 's listpriser). Har själv haft en Crush 15R. Det är för all del en trevlig förstärkare, men definitivt ingen metalstärkare. Upplevs säkert som ganska svårspelad om man inte spelat så mycket dessutom. Säkrare val är nog heller någon av Line6 Spider-förstärkare (räcker gott med 15W-modellen) eller Vox Valvetronix AD15VT alt. AD15VT XL. Flexibla och välljudande.

Allmänt om gitarrer i din prisklass; Köper du en gitarr från ca 2000 kronor och uppåt så får du en gitarr som är helt ok och garanterat kommer ge dig ett par-tre års spelande, kanske längre, men förmodligen inte kortare. Kvalitén kan skifta väldigt mycket mellan olika exemplar av samma modell, har man tur får man ett riktigt bra exemplar. Vad man väljer för modell/märke är ärligt talat inte jätteviktigt. Prova och ta den som känns rätt (även med avseende på färg, form och annat). Ska du spela hårdrock bör du välja en modell som har en så kallad "humbucker"-mick. Brusar mindre och blir lite fetare ljud.

Glöm inte heller att det är mer än bara gitarr och förstärkare man bör köpa; Fodral till gitarren, axelband, sladd, plektrum, stämapparat, stativ och ett extra paket strängar.

hann inte svara på de här förut, men har iaf beställt grejer idag och de här blev de

gitarr: http://www.thomann.de/se/ibanez_sa120exbk.htm

förstärkar: http://www.thomann.de/se/line6_spider_iii_15.htm

sen dom här andra grejerna, vet dock inte om strängarna passar men de borde dom väl fan göra? 🥰 axelband och fodral till gitarren ingick iaf 🙂

http://www.thomann.de/se/korg_ga30_guitar_tuner.htm

http://www.thomann.de/se/dr_strings_dimebag_dbg1052.htm

http://www.thomann.de/se/km_17581_heli_schwarz.htm

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_gkp9_...mentenkabel.htm den här va galet lång men såg inte de när jag beställde :rolleyes:

sen köpte jag 6 medium plektrum, 6 heavy och ett sånt här litet paket med 6 ascooooola plektrum så jag kan impa på brudar haha http://www.thomann.de/se/hot_picks_monster_picks_set_7.htm

nu behöver jag bara vänta 3-4 dagar 🙂 är taggad som fan! har tom hunnit tjyvträna lite och va bättre än jag trodde 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Har under de senaste veckorna varit ute och letat efter lite uppgradering av arsenalen. Har tidigare bara haft en ganska kass nybörjar gitarr/färstärkare. Så jag tänkte slå till stort och köpa en gura som håller i längden och bestämde mig för en Ibanez RGT6EX.

Men jag behöver lite hjälp för att finna en bra förstärkare, vill ha någon som ger ifrån sig ett bra ljud på ganska låga volymer, som man helt enkelt kan ha hemma utan att störa grannarna allt för mycket, samtidigt gör det inget om den är ganska kraftig. Vet inte var jag ska lägga mig i pris, runt 4-5 tusen kanske som max belopp.

Lyssnar mestadels på power/heavy metal, framförallt på band som Helloween, Gamma Ray, Edguy, Rage, Angra, Masterplan m.fl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Testade en VOX valvetronix XL igår och blev helt "blownaway"!! Kanonstärkare till inget pris alls, under 4000! Riktigt gott ljud, både distat och rent samt MYCKET lättrattad till skillnad från ALLT från Line6 som jag testat!! äger en spider III och testade en POD X3 live i veckan...ska man behöva högskoleutbildning för att få fram bra ljud ur den eller??? 😄

Hmmm blir nog en shoppingronda i veckan..... 😛

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Testade en VOX valvetronix XL igår och blev helt "blownaway"!! Kanonstärkare till inget pris alls, under 4000! Riktigt gott ljud, både distat och rent samt MYCKET lättrattad till skillnad från ALLT från Line6 som jag testat!! äger en spider III och testade en POD X3 live i veckan...ska man behöva högskoleutbildning för att få fram bra ljud ur den eller??? ☺️

Hmmm blir nog en shoppingronda i veckan..... 😄

Vad skilljer en VOX valvetronix XL mot en VOX Valvetronix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag behöver lite hjälp för att finna en bra förstärkare, vill ha någon som ger ifrån sig ett bra ljud på ganska låga volymer, som man helt enkelt kan ha hemma utan att störa grannarna allt för mycket, samtidigt gör det inget om den är ganska kraftig. Vet inte var jag ska lägga mig i pris, runt 4-5 tusen kanske som max belopp.

Hej, vill du ha rör eller inte? Ska den ha några inbyggda effekter eller sköter du det med pedaler? Spelar det någon roll om det är topp och låda eller kombo? Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en VOX valvetronix XL igår och blev helt "blownaway"!! Kanonstärkare till inget pris alls, under 4000! Riktigt gott ljud, både distat och rent samt MYCKET lättrattad till skillnad från ALLT från Line6 som jag testat!! äger en spider III och testade en POD X3 live i veckan...ska man behöva högskoleutbildning för att få fram bra ljud ur den eller??? 😆

Hmmm blir nog en shoppingronda i veckan..... 😉

Vad skilljer en VOX valvetronix XL mot en VOX Valvetronix?

Finns väl ett flertal valvetronixmodeller vad jag förstår, där XL är en av dem, mer åt metall hållet tror jag (även om det finns mkt andra möjligheter med den med. Var inne dagen efter i samma affär och kollade in storebror till den jag testade dagen innan, den med 2st 12" element, 100 w tror jag. Blev inte alls lika förtjust 🙂 så jag funderar ett tag till.

Under tiden passar jag på att sälja av lite gamla stärkare, nån som vill köpa en Line6 spider3 150 w? Eller en marshalltop valvestate 8100?? Hör av er i så fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har under de senaste veckorna varit ute och letat efter lite uppgradering av arsenalen. Har tidigare bara haft en ganska kass nybörjar gitarr/färstärkare. Så jag tänkte slå till stort och köpa en gura som håller i längden och bestämde mig för en Ibanez RGT6EX.

Men jag behöver lite hjälp för att finna en bra förstärkare, vill ha någon som ger ifrån sig ett bra ljud på ganska låga volymer, som man helt enkelt kan ha hemma utan att störa grannarna allt för mycket, samtidigt gör det inget om den är ganska kraftig. Vet inte var jag ska lägga mig i pris, runt 4-5 tusen kanske som max belopp.

Lyssnar mestadels på power/heavy metal, framförallt på band som Helloween, Gamma Ray, Edguy, Rage, Angra, Masterplan m.fl

Om du ska ha en bra billig förstärkare med bra ljud på låg volym så välj en med digitala inbyggda effekter o emuleringar, typ line 6. En rörförstärkare behöver "kräm o volym" för att låta bra gärna med lågt wattantal så den får jobba. Men du blåser ändå ut grannarna så satsa på nån schysst emuleringsstärkare för hemmabruk. Eller en POD via datahögtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...