Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

så de är som att slänga pengarna i sjön med andra ord?

Du kan ju köpa en DI-Box till vilken topp som helst, men du måste fortfarande belasta slutsteget med exempelvis ett kabinett eller en Dummy Load. Men ja, att bara köpa en gitarrtopp och tänka sig att linea den rakt in i datorn utan att göra ytterligare investeringar är pengar i sjön. Förutom att du får en grym gitarrtopp då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Du kan ju köpa en DI-Box till vilken topp som helst, men du måste fortfarande belasta slutsteget med exempelvis ett kabinett eller en Dummy Load. Men ja, att bara köpa en gitarrtopp och tänka sig att linea den rakt in i datorn utan att göra ytterligare investeringar är pengar i sjön. Förutom att du får en grym gitarrtopp då 🙂

haha okej, då får ja skippa de 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, beror på vad du vill ha för sound, vill du ha ett Marshallsound så rekommenderar jag en JVM 205 combo, de låter mycket marshall och går att lira go hårdrock och metal med. Annars är det Engl som också är bra med ett lite annat sound, mvh Mesabo

Link to comment
Dela på andra sajter

vill tipsa om:

peavey bandit transtube 112...

mycket köpvärd-bra ljud till bra pris

80watt-förstärkar delen ligger på 100 så man kan ha

en extern till låda till den om man vill.

går att lajna.

en clean och en lead kanal,

warm,classic,vintage/classic ,modern eller high gain

väljare + de vanliga volyme,low,mid,high,pre-gain,

postgain,reverb och boost........

bra ljud och bra klös i den..........

supernöjd med den.....

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Ska köpa stärkare till replokalen men vet inte riktigt vilken jag vill ha.

Det ska vara en top, inte combo, och har funderat på Peavy 6505+ eller om jag lyckas hitta en 5150.

Spelar i ett hardcore/metalcore/thrash band och andre gitarristen har en 5150 och jag gillar ljudet han har.

Den jag spelar på nu är en JSX men det är inte min (därav jag måste köpa en egen) men den låter ganska okej den med.

Försöker hitta en stärkare i prisklassen 10 000- 15 000kr.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Någon som har tips på en gitarr förstärkar topp? Nån som funkar bra men till ett rimligt pris (ogärna över 5.000:-)

Ska spelas rock/metal på den, mestadels. Så vore att föredra en med två kanaler för både clean och dist alltså. Jag är väldigt lost i gitarr topp djungeln då jag mest spelar bas, men behöver en gitarr topp nu så man kan re-ampa hemma i studion.

Lådan är en Hartke VX410, jag vet att det är en baslåda, men hörde att det funkar att köra en gitarr topp igenom. För att spara både plats och pengar.

MYCKET tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips på en gitarr förstärkar topp? Nån som funkar bra men till ett rimligt pris (ogärna över 5.000:-)

Ska spelas rock/metal på den, mestadels. Så vore att föredra en med två kanaler för både clean och dist alltså. Jag är väldigt lost i gitarr topp djungeln då jag mest spelar bas, men behöver en gitarr topp nu så man kan re-ampa hemma i studion.

Lådan är en Hartke VX410, jag vet att det är en baslåda, men hörde att det funkar att köra en gitarr topp igenom. För att spara både plats och pengar.

MYCKET tacksam för svar! 🙂

Visst funkar det att köra gitarr genom en baslåda, men det blir nog en lite annan grej. Elementen i en baslåda är mer som fullrangehögtalare än som de middiga element man vanligtvis hittar i gitarrlådor. Ett exempel på hur det kan låta med gitarrtopp genom en baslåda kan höras på Kyuss skiva Blues For The Red Sun, och det ljudet är det ju inte direkt något fel på 🥰

Du vill alltså bara ha en studioförstärkare, inget för rep eller gig? Då är i stort sett allt över 20W för mycket. För största möjliga flexibilitet så röstar jag på Blackstar HT-5 eller HT-20.

Egnater Tweaker brukar det också talas varmt om.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det du menar med att "allt över 20w är för mycket" är för att ljudnivån i en hemma studio blir för stark? På min bas stärk (Hartke HA2500) kör jag på knappt 2 i master, och den är ju då på ca 170 - 250w =P

Men den lät intressant den där HT'n, ska prova den om jag hittar den nån dag 🙂

De jag annars hade hittat och kollat lite gran på var Marshall MG100HCFX och Ibanez TB100H, men antar att dessa inte är att föredra då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det du menar med att "allt över 20w är för mycket" är för att ljudnivån i en hemma studio blir för stark? På min bas stärk (Hartke HA2500) kör jag på knappt 2 i master, och den är ju då på ca 170 - 250w =P

Men den lät intressant den där HT'n, ska prova den om jag hittar den nån dag 🙂

De jag annars hade hittat och kollat lite gran på var Marshall MG100HCFX och Ibanez TB100H, men antar att dessa inte är att föredra då?

Anledningen till att jag påtalar att man inte ska överdriva uteffekten på rörförstärkare för studiobruk är att rören måste gå rätt hårt för att man ska få till det där riktigt göttiga som de flesta är ute efter. Jag tycker till och med att 30W är för mycket för att man ska få ett schyst rocksound med lämplig utvolym vid gig.

Det är viktigt att förstå skillnaden i hur rör- kontra transistorförstärkare arbetar. Enkelt förklarat: Pressar man skiten ur slutsteget i en rörförstärkare så låter det rockenroll, men pressar man skiten ur slutsteget i en transistorförstärkare så låter det just bara skit. De flesta som börjar spela elgitarr gör det med en transistorförstärkare, vilket leder till helt felaktiga uppfattningar om vilken uteffekt som behövs. Som exempel så får jag till ett otroligt fint 70-talsljud med min rigg, men då är ljudnivån på tok för hög för att vistas i samma rum utan hörselskydd.

Dock ska det vara sagt att moderna hi-gainförstärkare sällan behöver ett pressat slutsteg för att låta bra då magin ligger mer i försteget. Vill man spela modern metal så kan det då istället vara bra med en uteffekt närmare 50W för att hålla slutsteget "rent" när man behöver spela högt, men det behöver man ju sällan göra i en studio så i det här fallet är det ointressant.

De förstärkare du tittat på är båda transistorförstärkare, och jag skulle råda dig till att leta efter rörförstärkare istället. Du kommer inte att ångra dig. Skillnaden i både ljud och spelupplevelse är grymt stor. Om du kollar på begagnatmarknaden så ligger en begagnad röris ofta ungefär på samma prisnivå som en ny transistorförstärkare. Och tex HT-5:or brukar dyka upp rätt frekvent på säljsiter.

Summan: Se efter en rörförstärkare med bra möjligheter till både rent och distat ljud, bra klangfärgningsmöjligheter (EQ, voicings osv) och låg uteffekt. På det sättet så kommer du att få bra ljud till många olika musikstilar. Låg uteffekt just för att kunna pressa fram ett schyst rocksound vid låg ljudnivå.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan verkligen det här med stärkare måste jag säga!! 😮

Tummen upp för det! Och du har lyckats sälja in mig på en Blackstar 😉

Har haft tankar på att prova Blackstar tidigare, så nu kanske stunden är kommen. Tack så väldigt mycket för svaren och förklaringen om transistor vs. rör ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Måste bara +1a på Blackstar....

Jag har en ht40 Club combo. Absolut den stärkare jag är mest nöjd med. Och jag har spelat Marshall, Vox, Fender, Peavey, Mesa, Bugera, Farfisa, Orange osv, osv... Alla är svinbra på något, men HT40n är nästan bra på allt.

Lova att kolla på en innan du bestämmer dig....

http://www.youtube.com/watch?v=ahzfmFlMRA0

OT: Jag köpte en till Henrik Schyffert också som vi kört live med i två år nu på Ljust & Fräscht-turnén.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en Vox VT100 & en Bandit 112 som står & sammlar damm hemma

de är i gott skick & jag tänkte att 4k för båda skulle vara ett bra pris

men kan vara bvsa

de finns i stockholm skicka PM om du är intresserad eller har frågor

vox vt100 video:

mch

/Larsson 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

[...]Du vill alltså bara ha en studioförstärkare, inget för rep eller gig? Då är i stort sett allt över 20W för mycket. För största möjliga flexibilitet så röstar jag på Blackstar HT-5 eller HT-20.

http://www.youtube.com/watch?v=hm_shdNfRfY

[...]

/Halkbi

Blackstar gör bra grejer och HT-20:n är en mycket trevlig studiotopp, helt klart men hur står den sig mot en Laney L20H? Dött lopp eller?

Någon som provat Laney 20 watts-toppen? Laneyn har fått bra recensioner runt omkring och ligger i samma prisklass. Har själv provat Blackstar:en men är ändå nyfiken på om det finns några second opinions från någon medlem här på SF 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

har själv en blackstar 5 w kombo och den är jag supernöjd med, hade tidigare en orange tiny terror men fick inte till det dist ljud jag ville ha, med blackstar kan jag skruva till olika ljud och det låter som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hejhej! Jag är helt ny här.

Jag spelar i ett band i stil med Taking Back Sunday, Hawthorne Heights, Underoath m.m. Letar efter en ny topp och är inne lite på Orange. TH30 toppen verkar ju go, men frågan är ju då om 30 watt räcker? Kommer ju mestadels vara distat ljud jag kör med men har även vissa clean-partier. Kanske inte blir så cleant när man måste pusha stärkaren? Allt kanske löser sig om man mickar genom PA i och för sig men det är ju inte alltid det finns PA...

Annars finns ju 100w versionen TH100 men den kostar ca 4000 kr mer, känns lite drygt.

Vad säger ni? Några andra rekommendationer på toppar?

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

30w är oftast alldeles tillräckligt. Du går miste om en del cleant headroom, men fråga dig själv en gång extra om hur ofta du behöver spela riktigt cleant riktigt högt. TH30 har EL-84or i slutesteget, medan TH100 har EL34, har jag för mig. Det ger en viss skillnad i känsla och ljud, så mitt råd är att testa dem sida vid sid (om du kan), och sedan fatta ditt beslut. Ska jag gissa skule jag tro att 30w är lagom. Jag spelar mest in och repar med min senaste stärkare på 50w, 2xEl34, och den låter högre än svinhögt med kanal- och mastervolym på 50%, så det räcker och blir över och lite till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...