Jump to content
Annons

Vilken förstärkare ska jag köpa?


Hanse

Recommended Posts

hejsan hejsan.. har nu köpt en gitarr utan förstärkare å har hittat nårra förstärkare på 50-65 watt vill inte ha några små skit förstäkare.. här är länken till nårra av dom ja hittat

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga65x.htm hur bra är den i % ?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb80r.htm hur bra är den i % ?

http://www.thomann.de/se/harley_benton_cg110x.htm hur bra är den i % ?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med redan nitad tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 231
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Harley Benton... jag vet inte, men det är säkert en skitförstärkare.

Jag har själv en förstärkare. Jag är skitnöjd med den. Fender heter den visst... och kostar 6100 idag.

Nej visst nej, det är visst en skitförstärkare, eftersom den är på mindre än de 50-60 W du nämner...

😐

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, man kan ju i a f säga att Harley Benton verkar svårslagna när det gäller watt/krona... Under 1500 kronor för en 110W combo med en tolvtums högtalare. Halva priset jämtemot t ex den extremt prisvärda Peavey Bandit 112. Det är för all del skillnad på watt och watt, har själv en 30W Marshall-combo som spelar starkare än flera 100W-stärkare jag jämfört med. Men ändå.

Att det (Harley Benton) är Thomann's egna märke behöver egentligen inte betyda något mer än att dom har en rätt hyfsad förstärkare där det låga priset till stor del betalas av att man slipper en eller ett par mellanhänder.

Fast man ska självklart ta sig en funderare på varnärochhur man använder förstärkaren. För hemmabruk och/eller inspelning så funkar ju en mindre förstärkare lika bra, eller bättre (många förstärkare låter bättre när de får jobba lite).

Edit: Såg nu att den som heter "HB-80R" inte leverar 65W på egen hand. Bara combon är på 40W, men kopplar man in en extra högtalarelåda (1*12", 8 ohm) och på så sätt ändrar impedansen från 8 till 4 ohm så blir effekten från slutsteget högre. Kan ju vara likadant med de andra, även om det inte står något.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Harley Benton... jag vet inte, men det är säkert en skitförstärkare.

Jag har själv en förstärkare. Jag är skitnöjd med den. Fender heter den visst... och kostar 6100 idag.

Nej visst nej, det är visst en skitförstärkare, eftersom den är på mindre än de 50-60 W du nämner...

:rolleyes:

:musik

OT:

Jag slutar aldrig att förundras över dina inlägg musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för gitarr du har skaffat dig? Och vad är det för musik du oftast spelar? Gillar du ljudet bättre i en rör-Fender eller en transistor-Peavey? Jag tycker du ska gå till musikaffären och prova några olika. Och sen bege dig ut på blocket och hitta begagnat. 😛

Och man låter inte bättre om man har högre effekt! 30 W räcker och blir över både i replokalen och om man ska släpa med sig den på livespelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra nämnt, svara på dehär frågorna... åt oss här innan du alls gör nåt annat :rolleyes: Nej men seriöst:

1. Vad spelar du för musik stil? Om du spelar allt och lite till så nämn åtminstone nån favorit.

2. Vad har du för gitarr, märke och modell vill ja veta.

3. Var och till vad ska du använda förstärkaren? Hemma, replokalen kanske något gig...

Och sist men kanske viktigast, köp EJ NEJ NEJ inte en Harley Benton förstärkare. Jag berättar varför när du svarat på dom tre frågorna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten modifiering av Silverfisk svar; 30W kan nog vara tillräcklig effekt på slutsteget, men det är ju stor skillnad om man skickar det genom en 10" högtalare eller två 12" (till exempel). Även skillnad på vad det är för typ av slutsteg. Kan inte själv de tekniska skillnaderna, men empiriska erfarenheter ger att 30W kan låt från inte så mycket till väldigt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Harley Benton... jag vet inte, men det är säkert en skitförstärkare.

Jag har själv en förstärkare. Jag är skitnöjd med den. Fender heter den visst... och kostar 6100 idag.

Nej visst nej, det är visst en skitförstärkare, eftersom den är på mindre än de 50-60 W du nämner...

:rolleyes:

:musik

OT:

Jag slutar aldrig att förundras över dina inlägg musik...

Det behöver du inte. Vi har redan rett ut RONNaNs förutfattade meningar via flera PM och jag har även gett rekommendationer på märken.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en allround-stärkare till din repokal/hemma så köp peavys uppdatering på bandit 112(ca 3000kr). Den passar finfint på sådana platser.

Men släpa inte med den till spelningar. Längre än så kommer den inte.

Om du söker efter nåt att giga med tycker jag du ska köpa en topp+låda då du oftast bara behöver släpa med dig toppen dit du ska spela. Priset på sånt varierar ju men om du spelar relativ "tung" musik är peavys nya rörtopp grymt prisvärd.

De stärkarna du länka?

skulle inte tro det va...

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten modifiering av Silverfisk svar; 30W kan nog vara tillräcklig effekt på slutsteget, men det är ju stor skillnad om man skickar det genom en 10" högtalare eller två 12" (till exempel). Även skillnad på vad det är för typ av slutsteg. Kan inte själv de tekniska skillnaderna, men empiriska erfarenheter ger att 30W kan låt från inte så mycket till väldigt mycket.

Ja, du har självklart helt rätt. Det kan skilja enormt i faktisk volym med lika många watt. Själv har jag en liten marshall-combo, helt i rör, på 30 W med ett 12"-element. Men eftersom jag enbart spelar hemma så är mina 30 rör-W väldigt högt. Har för mig att en tumregel när man jämför transistor- och röreffekt är att man kan multiplicera röreffekten med en faktor 1,5 eller nått sånt för att få "motsvarande" transistoreffekt. Rätta mig gärna på den punkten.

Hur som helst, 30 W hemma är väldigt mycket. Hälften räcker. Funderar på att byta till Vox AC15 eller Orange Tiny Terror... den dagen jag har några extra tusenlappar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en Marshall rörcombo som spelar väldans högt (Artist 4203 heter den), men den har jag inte använt på flera år. Vill inte sälja den dock, "bra å ha"...

En Peavey Bandit 112 (eller annan valfri förstärkare med en tolva och 50-100 W effekt) duger alldeles utmärkt på de flesta gig, om man nu inte mest spelar på ställen i stadium-storlek. Förstärkaren blir ju mer som någon slags monitor på scenen, och mickas ut om så behövs. Kompletterar man med en extra tolva blir det ordentligt med tryck i grejorna (bara en tolva kan ge lite fattigt basregister om man kör på hög volym). Att köpa större rigg är det ingen praktiskt mening med för de allra flesta. Psykologiskt möjligen, tycker man riggen är fräck spelar man förmodligen bättre, helt klart.

Själv tycker jag att det är synd att det nästan inte finns några förstärkare med riktigt låg effekt. En Vox AC30, fast med ett slutsteg på kanske max 2-3W, kanske mindre, (med passande högtalare) hade ju varit en riktigt grym inspelningsförstärkare, även för folk i lägenhet.

Vet att Koch hade någon preamppedal med ett slutsteg på 0.5W. Recensenten på Fuzz skrev (fritt citerat, orkar inte hämta tidningen): "Tycker du det låter lite? Koppla in i en fyrtolva och fråga grannarna!". Så det kanske inte behövs mer än så?

Edit: Ursäkta en del OT-åsikter...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att en tumregel när man jämför transistor- och röreffekt är att man kan multiplicera röreffekten med en faktor 1,5 eller nått sånt för att få "motsvarande" transistoreffekt. Rätta mig gärna på den punkten.

Hur som helst, 30 W hemma är väldigt mycket. Hälften räcker. Funderar på att byta till Vox AC15 eller Orange Tiny Terror... den dagen jag har några extra tusenlappar över.

Jag läste på en förstärkarsida att om det är samma W på en transistor vs rör, så levererar de samma i mätutrustningen. Däremot upplever våra öron att rörförstärkaren spelar mycket högre pga att den har mycket mer dynamik.

Vet inte om det stämmer, men klart är att rörstärkare är mycket mer dynamiska.

Det kan ha varit på denna sida jag läste det. Bläddra ner och sök bland massa spännande info: http://www.amptone.com/

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom brukar, traditionellt sett, rörförstärkare låta bra hela vägen upp till maxvolym, medans transistorförstärkare kan börja klippa lite fult när dom körs för hårt. Fast på nyare transistorförstärkare vette sjutton om det gäller längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joda... jag har rekommenderat Orange som märke, och dessutom Marshall, Fender, Carlsbro och Laney.

Carlsbro?

När gjorde de nåt av intresse?

skulle vara under 70'talet då

den 100wattare jag hade

levererade ett ljudtryck som blåste bort både kläder och öron 🙂😄

inga finesser bara rå brutal kraft 😄

--edit: hittade en bild 😄

Carlsbro100W.jpg

Redigerat av tordA
Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, ännu ingen som rek Orange Tiny Terror eller vad den heter som iof garanterad spelar skiten ur de du hittar på thomann och då har jag inte ens hört orange stärkaren. 😛

(Korrigerade lite 😎😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag hade tänkt att införskaffa en fet förstärkare (för ca 5000-7000kr) att spela metal/hårdrock på.

Vill helst kunna spela på någorlunda "sovrumsnivå" och ändå ha ett gött metal sound.

Är nog inte i behov av mer än 50w. Är det någon vits att skaffa en dist-pedal, eller är det bäst att

lägga alla slantar på en bra förstärkare istället?

Vad rekommenderas?

Har du låda? Eller är du ute efter en Combo?

Kan rekomendera peavey valveking.

De finns i olika versioner 1x12 2x12 och som topp. Jag har en topp i vardgasrummet som jag är nöjd med.

Jag har även tre rörstärkare till i lite dyrare prisklass och har ägt ett par andra. Så jag har lite att jämföra med.

Du behöver ingen distpedal tycker jag om du köper en bra stärkare.

Jag äger ingen låda, så det lutar åt att jag köper en combo. Om jag köper både en topp och

en låda blir det väl svårt att hitta nån bra för ca 5000-7000kr?

Du får oftast mer för pengarna om du köper en kombo, speciellt om du inte har behov av en 4x12 låda. Ovan nämnda Valveking låter schysst, men är du öppen för begagnat och letar lite så kan du nog hitta en Marshall 6100 Anniversary (00 är nåt annat för combon) combo med 1x12, vilken jag tycker är den bästa stärkaren marshall nånsin gjort.

Hur modern metal ska du spela? vilka gain/dist behov har du?

Mitt favorit metal sound är väl typ pantera, white zombie,metallica rammstein, refused

Sen skulle det ju vara ett plus om man kunde få fram ett mer gammaldags sound typ black sabbath, ac/dc, accept

men det är inte lika noga.

Köp en RANDALL KH-120RHS, kirks kommande signatur förstärkare, 7379 på thomann, om du orkar vänta. Annars kan jag rekomendera en Vox AD50VT, har en sån själv, klarar alla sorters musik, men ska du ha Pantera/Metallica sound bör du nog köpa en pedal till eftersom att gainen/disten suger(enligt mig), när du gjort de så har du nog de bästa du kan ha i den prisklassen för att spela på "sovrumsnivå", du kommer att kunna få den låta Pantera/Metallica hur lätt som helst.

Ett annat plus med Vox förstärkarn är att man kan ställa in hur många watt man vill andvända, så om du vill spela "tyst" så är de bara att dra ner watt reglaget utan att påverka ljudet, bara volymen 😏

Perfekt för att spela på sovrumsnivå, och mindre gig

Link to comment
Dela på andra sajter

Randall toppen var relativt billig, konstigt att en sån som kirk väljer randall när han kan få vilken förstärkare som helst, skulle inte nöja mig med mindre än en Roadking om jag var han 🤪 .

Dra ned watten kan man göra på alla stärkare med attenuator så att välja vox av en sådan anledning är inte tillräckligt. För övrigt tycker jag allt vox gjort för "metal-ändamål" är värdelöst, ska man riffa hårt så finns det så många bättre alternativ.

Vi kanske kunde göra en faqtråd med de vanligaste förstärkarna och en kort kommentar om den vid sidan om så att mängden trådar om förstärkarköp kunde minska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givet en viss budget kan man självklart välja Vox om ställbar uteffekt är viktigt, eftersom hela förstärkaren kostar ungefär som eller måttligt mer jämfört med en attuentator.

Om man nu av någon (för mig helt outgrundlig anledning) skulle vilja låta som Kirk Hammett/Metallica så är hans signatur-förstärkare möjligen "sådär". Dels bör man betänka att _all_ kompgitarr i a f fram t o m svarta skivan spelas av James Hetfield. Dels att Kirk Hammett äger en helt ofantligt mängd förstärkare av olika märken och modeller, och gärna använder dem alla i olika kombinationer på det han spelar in. Sen kan ju förstärkaren såklart vara bra ändå... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Givet en viss budget kan man självklart välja Vox om ställbar uteffekt är viktigt, eftersom hela förstärkaren kostar ungefär som eller måttligt mer jämfört med en attuentator.

Om man nu av någon (för mig helt outgrundlig anledning) skulle vilja låta som Kirk Hammett/Metallica så är hans signatur-förstärkare möjligen "sådär". Dels bör man betänka att _all_ kompgitarr i a f fram t o m svarta skivan spelas av James Hetfield. Dels att Kirk Hammett äger en helt ofantligt mängd förstärkare av olika märken och modeller, och gärna använder dem alla i olika kombinationer på det han spelar in. Sen kan ju förstärkaren såklart vara bra ändå... 😄

Finns bra billiga attenuator, köpte min Weber Mass 100 för 500 spänn så det behöver inte bli dyrare men visst, funderar man på VOX har man en väldigt ansträngd budget.

Leadtonen går säkert att få in hyffsat om det nu finns nån ton bakom den där Wah-wahn, men liksom alla modelleringsförstärkare kommer man inte "ända dit", även om det är rör på allt. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet.........

Link to comment
Dela på andra sajter

500 spänn, det var knappast för någon ny va? 🙂 Klart man kan ha tur att hitta en begagnad. Det gäller ju såklart förstärkare också. Fast ska man köpa begagnade prylar så gäller det ju verkligen att veta vad det är man är ute efter, och ha en hel del erfarenhet och spelat på mycket utrustning, annars är det lätt att bli lurad.

Man kan såklart alltid köpa bättre och dyrare prylar än de man har. Framför allt dyrare. Men det är ju alltid en fråga om det är värt priset. Själv har jag kört på Vox AD120VT i 5 eller 6 år. Prova _många_ förstärkare när jag köpte den, både dyrare och billigare. Skulle jag köpa en rigg som lät aningen bättre, så hade det lätt hamnat på 25-30 000. Nu gav jag ca 10 000 kronor, inklusive pedalbord, för en oerhört välljudande och mångsidig rigg. Som sagt, hade jag lagt 30 000 hade det låtit något bättre. Men för mig var inte den skillnaden värd 20 000, inte på långa vägar. För Voxen låter fortfarande riktigt bra, såpass bra att det bara är mitt eget spel som utgör begränsningarna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

har precis beställt en ny stärkare, det blev en orange tiny terror + 12" lådan för 5995:- som min lokala musikbörs skulle ta hem åt mig (från jam misstänker jag). ska köpa en shure sm57:a på samma gång och sen blir det inspelning!

orangePPC112medTinyTerrorsm.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag tycker inte engl combo har tillräckligt dist, den kanske funkar till rock och blues men inte till metal.

Vilken ENGL-combo pratar du om?

Både Thunder och Screamer har tillräckligt mycket dist för metal. Jag äger själv en Screamer så jag vet vad jag pratar om. Distmängden är det inte fel på, det är isåfall karaktären. Men det GÅR att spela metal på en Screamer, såhär lät det när jag provade lite spela in lite snabbt och slarvigt (och med en skum stämning på guran):

http://home.no/creal/engl0304b.mp3

Det finns många som spelar thrash metal på sina Thunderstärkare.

Saknar man dist så är det ju bara att lägga till t ex en Ibanez Tubescreamer, MXR Dist+ eller något liknande, eller kanske en treble boost, mellan gitarr och förstärkare. Brukar faktiskt oftast (kan inte komma på några undantag som jag har provat i a f) bli en bättre dist; Vad som är en bättre dist är såklart väldigt subjektivt, men om man boostar signalen in i förstärkaren, och samtidigt minskar förstärkarens egna gain i samma grad, så brukar ljudet bli luftigare och ha mer bett (märks tydligt när man ligger och tuggar staccato-komp).

Så, om det bara är själva distmängden som saknas så kan man ju välja t ex en Engl Screamer och en Tubescreamer vilket är ungefär halva priset jämfört med en Sovereign.

Screamer låter inte alls som Sovereign. Sovereign ska vara mer som Savage.

Det finns dist så det räcker och blir över i Screamer.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...