Jump to content
Annons

Kent


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Dom som kopierar något - och lyckas göra något bra av det - är det bara att säga grattis till. Dom som kopierar - t ex bara samplar en låt rakt av och lägger på ett nytt beat - är det bra / tillför det något, så blir det en hit (t ex "Call on me", mitt favorithatobjekt, men ändå) men är det bara en platt copy så glöms det bort efter 5 röda.

Hela konceptet Call on me är ju dessutom snott från So much love to give eller vad den heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker debatten om att "sno låtar" är så jäkla tröttsam. Kent, Hellström mfl får ju mycket skit för det...liksom Gessle, Orup...och ja, fan dom flesta som smäller ihop en hit.

Inse att det skapas VÄLDIGT lite ny musik som aldrig nånsin hörts förut, både om man ser till låtar och sound. Bara som exempel, rent matematiskt är det svårt att göra helt nya ackordföljder som ingen provat tidigare, eller dra ihop en text som inte liknar någonting som skrivits förr.

Det är ingen tillfällighet att det alltid tjatas om Beatles, Chuck Berry, Led Zeppelin, Bob Dylan osv. eftersom dom, med många fler, var otroligt nyskapande och absolut inte kunde anklagas för att "sno" från någon annan. Mycket tack vare genialitet, men också att dom var ute i god tid. Men det är klart dom också snodde. Den nyskapande Bowie snodde artistnamn (Ziggy) från Iggy Pop, melodier från kuplettsångare, Beatles, gammal 50-tals jazz osv och gjorde något eget av'et.

Dom som kopierar något - och lyckas göra något bra av det - är det bara att säga grattis till. Dom som kopierar - t ex bara samplar en låt rakt av och lägger på ett nytt beat - är det bra / tillför det något, så blir det en hit (t ex "Call on me", mitt favorithatobjekt, men ändå) men är det bara en platt copy så glöms det bort efter 5 röda.

Jämför gärna med författarskap. Det har skrivits fler böcker än det getts ut skivor. MÅNGA har provat att bara ta sin favoritförfattare och sno stilen och sen sno en intrig/handling nånstans ifrån. Blir det bra? Tja, bara om författaren lägger till något jävligt bra eller ändrar något till det bättre eller om läsaren inte har läst orginalen. Tror det är samma sak med musik. Ibland - inte ofta - är covers bättre än orginalen, men fundera på vilka och varför.

Om Kent gör något bra av sina influenser (70-talsmusik, U2, Depeche, Radiohead och Visage? 😎 ) ?? Ja, frågar ni mig - visst - det tycker jag, särskilt "Frank" och "Kräm", men jag kan bara lyssna på en halv platta i taget innan jag börjar karva med fällkniv i handleden.... 😮

Jag håller med på dina resonemang. Jag kan bara tala för mig själv nu men det ligger dock inte i mig att ta någonting och påstå att jag har gjort låten... Det skulle gå emot mitt samvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men förresten, nu när jag läser att Kent faktiskt använder sig av franska i en låt, vilket ett annat band (det enda någonsin som gjort det) också har så förstår jag ju att de är fullständigt värdelösa...

Eh, är du seriös ? Märker att du refererar till mitt inlägg här. Uppenbart är det att du missat min poäng helt och hållet... Läs mina inlägg igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, är du seriös ? Märker att du refererar till mitt inlägg här. Uppenbart är det att du missat min poäng helt och hållet... Läs mina inlägg igen.

Jag är helseriös... jag förstår att du försöker analysera likheterna, och det var inget angrepp mot dig på något vis, utan snarare på grejen att dissikera låtar, och på det viset hävda att ett band är dåligt... (viket vissa gör, säkert inte du)... Kent har en fransk tjej med som sjunger och pratar lite i en låt, men jag upplever inte det som en stöld av nåt som nåt annat band gjort...

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, är du seriös ? Märker att du refererar till mitt inlägg här. Uppenbart är det att du missat min poäng helt och hållet... Läs mina inlägg igen.

Jag är helseriös... jag förstår att du försöker analysera likheterna, och det var inget angrepp mot dig på något vis, utan snarare på grejen att dissikera låtar, och på det viset hävda att ett band är dåligt... (viket vissa gör, säkert inte du)... Kent har en fransk tjej med som sjunger och pratar lite i en låt, men jag upplever inte det som en stöld av nåt som nåt annat band gjort...

Det jag i grund och botten menar är att det som verkligen utmärker Fade to Grey, är också det som utmärker två av Kents låtar. Sedan kan ju var och en tolka och tycka som man vill kring det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki, man ska vara öppensinnad. Deras musik lär jag aldrig gilla, men texterna kanske man kan gilla ändå. Har inte lyssnat på texterna hitintills eftersom jag undviker musiken, men det hindrar ju inte att man läser texterna:

http://www.kent.nu/text_lista.asp

Har gjort lite axplock än så länge. Texterna lämnar ibland rätt mycket till lyssnarens tolkning och fantasi. Beroende på lyssnaren kan de uppfattas som allt från väldigt djupa och filosofiska till absoluta motsatsen.

Så ni som berömmer Jocke Bergs texter... vilka är era favoriter?

börja med socker :rolleyes:

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans musik är förbannat intetsägande.

Hej!

Intressant! Är Kent en enda person?

🙂

:musik

Yep. Det är han och den andre snubben... Pink Floyd. 😄

En duo alltså?

:rolleyes:

Nej, en trio. Thin Lizzy är oxå med.

Glöm inte Yvonne också.

Fast "hon" existerar nog inte längre..

/Daniel

Edit: Märkligt förövrigt att två eskilstunaband har tagit vanliga personnamn som gruppnamn 😎

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Märkligt förövrigt att två eskilstunaband har tagit vanliga personnamn som gruppnamn 😉

Är både Thin lizzy och Pink Floyd från Eskilstuna?

äh.

Haha.. Nu tänkte jag iofs på kent och Yvonne 🙂 .. Kent och Yvonne låter som ett riktigt radarpar 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Yvonne hette ju den där miss world eller vad det var som var från Eskilstuna också fast ett gäng år innan.

Men på tal om inspiration, lyssna på

Kent - Spökstad Vs Depeche Mode - In Your Room

men speciellt

Kent - Verkligen Vs The Cure - Closedown

I introt till cure-låten finns en gitarrslinga (speciellt runt 1:15 in i låten) som kent använder som sångmelodi i sin låt, dessutom börjar låtarna med raderna "Vi har så ont om tid" respektive "I'm running out of time".

Men båda dessa kentlåtar är ju B-sidor, jag tycker bara såna här referenser är roliga

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på

Kent - Spökstad Vs Depeche Mode - In Your Room

men speciellt

Kent - Verkligen Vs The Cure - Closedown

Håller med om cure, där är det ju ett solklar lån, men in your room och spökstad? Hittar inte likheten någonstans. Vad ska jag lyssna efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker bara såna här referenser är roliga

Exakt min åsikt! Fattar inte varför det plötsligt börjar ylas om stöld hit och dit när en artist parafraserar eller citerar annan populärmusik. I synnerhet Håkan Hellström har drabbats av detta, trots att han använder sina "stölder" på ett mästerligt sätt.

Det är inte något nytt heller. Jag kan på rak arm komma på två gamla exempel: Heroes and Villains(Smile) med The Beach Boys - "Bicycle rider, see see what you've done" (parafras på blueslåten CC Rider - "CC Rider, see what you have done), och Life On Mars med Bowie - "Look at those cavemen go" (Alley Oop med The Hollywood Argyles - "Look at that caveman go").

Snyggt och roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på

Kent - Spökstad Vs Depeche Mode - In Your Room

men speciellt

Kent - Verkligen Vs The Cure - Closedown

Håller med om cure, där är det ju ett solklar lån, men in your room och spökstad? Hittar inte likheten någonstans. Vad ska jag lyssna efter?

gitarrslingan, som är med på singeln i "zephyr mix", även den versionen som ligger på the singles 86 > 98.

Link to comment
Dela på andra sajter

gitarrslingan, som är med på singeln i "zephyr mix", även den versionen som ligger på the singles 86 > 98.

Aha, där ser man, det var helt enkelt fel version jag lyssnade på 😳

Hör likheten där också.

Sen flörtar han ju tydligt med Bowie med både gummiband och en helt ny karriär.

(rubber band och a new career in a new town, båda av Bowie)

Kanske helt enkelt är Jockes sätt att hylla sina gamla hjältar, att göra b-sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tänkte på min gamle skolkamrat häromda'n. Han hette också Kent. Undrar om det kan vara han?? Jag lyssnade inte på honom heller, hursomhelst...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar ett vettigt alternativ i gallupen. 'vi som gillar kent' skulle jag valt om det fanns. Så kunde andra välja 'de som gillar kent', om dom inte själva är sådär krämiga, sockriga och oprofessionella som kentfans är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kent e måhända bra för att många tycker dom e bra men ja tycker faktiskt att dom e lika överskattade som Gessle 😛

Många som inte vet bättre och dom som köper all reklam som media och skivbolag sprutar ut lyssnar på Kent!

Vi andra, typ 10% av svenska folket spelar antagligen i ett band, lyssnar på osignat eller har en egen vilja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent e måhända bra för att många tycker dom e bra men ja tycker faktiskt att dom e lika överskattade som Gessle :rolleyes:

Många som inte vet bättre och dom som köper all reklam som media och skivbolag sprutar ut lyssnar på Kent!

Vi andra, typ 10% av svenska folket spelar antagligen i ett band, lyssnar på osignat eller har en egen vilja :rolleyes:

Suck, ännu en fåne som fått för sig att det enda kent har är reklam.

Fråga:

Hur mycket känner du till om medlemmarna i kent?

Svaret blir antagligen att du inte känner till knappt något. Varför? För att de är mediaskygga. Hur bra är det på en skala av 7-22 att vara mediaskygg om man vill bli en popstjärna?

Fråga 2:

Hur mycket har du lyssnat på kent? Och då menar jag inte singlarna som spelats mest på radio, utan då menar jag albumspår och b-sidor.

Fråga 3:

Finns det speciella regler som säger vad man bör lyssna på för musik om man är själv är musiker/kompositör?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kent e måhända bra för att många tycker dom e bra men ja tycker faktiskt att dom e lika överskattade som Gessle  🙁

Många som inte vet bättre och dom som köper all reklam som media och skivbolag sprutar ut lyssnar på Kent!

Vi andra, typ 10% av svenska folket spelar antagligen i ett band, lyssnar på osignat eller har en egen vilja 😛

Suck, ännu en fåne som fått för sig att det enda kent har är reklam.

Fråga:

Hur mycket känner du till om medlemmarna i kent?

Svaret blir antagligen att du inte känner till knappt något. Varför? För att de är mediaskygga. Hur bra är det på en skala av 7-22 att vara mediaskygg om man vill bli en popstjärna?

Fråga 2:

Hur mycket har du lyssnat på kent? Och då menar jag inte singlarna som spelats mest på radio, utan då menar jag albumspår och b-sidor.

Fråga 3:

Finns det speciella regler som säger vad man bör lyssna på för musik om man är själv är musiker/kompositör?

/Daniel

Antireklam är ocksåen sorts marknadsföring men Kent följer bara i Kraftwerks och Dylans fotspår vad gäller den tidvisa medietystnaden. OBS! ABSOLUT inga andra jämförelser.....Kents manager är nog skickligaste medlemmen..

Ingen säger att man inte får lyssna på Kent om man själv är musiker/kompositör men man borde ju veta bättre eller åtminstone vara kräsnare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent e måhända bra för att många tycker dom e bra men ja tycker faktiskt att dom e lika överskattade som Gessle  🙂

Många som inte vet bättre och dom som köper all reklam som media och skivbolag sprutar ut lyssnar på Kent!

Vi andra, typ 10% av svenska folket spelar antagligen i ett band, lyssnar på osignat eller har en egen vilja 🙂

Suck, ännu en fåne som fått för sig att det enda kent har är reklam.

Fråga:

Hur mycket känner du till om medlemmarna i kent?

Svaret blir antagligen att du inte känner till knappt något. Varför? För att de är mediaskygga. Hur bra är det på en skala av 7-22 att vara mediaskygg om man vill bli en popstjärna?

Fråga 2:

Hur mycket har du lyssnat på kent? Och då menar jag inte singlarna som spelats mest på radio, utan då menar jag albumspår och b-sidor.

Fråga 3:

Finns det speciella regler som säger vad man bör lyssna på för musik om man är själv är musiker/kompositör?

/Daniel

Antireklam är ocksåen sorts marknadsföring men Kent följer bara i Kraftwerks och Dylans fotspår vad gäller den tidvisa medietystnaden. OBS! ABSOLUT inga andra jämförelser.....Kents manager är nog skickligaste medlemmen..

Ingen säger att man inte får lyssna på Kent om man själv är musiker/kompositör men man borde ju veta bättre eller åtminstone vara kräsnare...

Jag har inte hört något själv gjort, Glaskissen..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...