Jump to content
Annons

Kent


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
kent heter det, inte Kent.

kent består av Jocke Berg (sång/gitarr), Martin Sköld (bas), Markus Mustonen (trummor), Sami Sirviö (gitarr) och Harry Mänty (gitarr). Ingen som heter Kent mao.

Anledningen till att jag gillar deras musik är för att Jocke Bergs text och musik är otroligt vacker, stämningsfull, genomtänkt, djup och detaljerad. Produktionen kan man väl säga si och så om, jag föredrar egentligen om det är lite mindre skitigt, men å andra sidan är det en vanesak.

kent har vissa likheter med Cure/Depeche ja, men det vore faktiskt ren och skär lögn att säga att de är rippade rakt av. De som påstår det bör nog faktiskt ta sig en rejäl lyssning på vad de har att erbjuda istället för att ta fram första bästa jantelagen.

.. eller så kan ni skita i det, och låta oss som gillar musiken faktiskt låta oss lyssna på det utan att höra massa förlöjligande kommentarer.

Dålig topic av :musik: som alltid skapar bra topics annars!

/Daniel

Kent har ju själva erkänt "lån" från bl.a. Kate Bush, och pinsamt hade det varit annars eftersom den var så uppenbar precis som deras Fade to Grey (Visage) och Magic Fly (Space) stöld i Kärleken väntar.

Jag misstänker starkt att Kent i sin studio börjar med att spela kända 80-tals låtar för att sedan styla om dom lite grann och lägga på en ologisk flumtext så att de kan stå som kompositörer och casha in Stimpengarna....Kent vore ingenting utan Cure/DM och Joy Division..

Förstår du inte att vi som inte gillar eller uppskattar Kent, vill er som gör det väl, det finns ju så mycket annan riktigt bra musik att lyssna på.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kent heter det, inte Kent.

kent består av Jocke Berg (sång/gitarr), Martin Sköld (bas), Markus Mustonen (trummor), Sami Sirviö (gitarr) och Harry Mänty (gitarr). Ingen som heter Kent mao.

Anledningen till att jag gillar deras musik är för att Jocke Bergs text och musik är otroligt vacker, stämningsfull, genomtänkt, djup och detaljerad. Produktionen kan man väl säga si och så om, jag föredrar egentligen om det är lite mindre skitigt, men å andra sidan är det en vanesak.

kent har vissa likheter med Cure/Depeche ja, men det vore faktiskt ren och skär lögn att säga att de är rippade rakt av. De som påstår det bör nog faktiskt ta sig en rejäl lyssning på vad de har att erbjuda istället för att ta fram första bästa jantelagen.

.. eller så kan ni skita i det, och låta oss som gillar musiken faktiskt låta oss lyssna på det utan att höra massa förlöjligande kommentarer.

Dålig topic av :musik: som alltid skapar bra topics annars!

/Daniel

Kent har ju själva erkänt "lån" från bl.a. Kate Bush, och pinsamt hade det varit annars eftersom den var så uppenbar precis som deras Fade to Grey (Visage) och Magic Fly (Space) stöld i Kärleken väntar.

Jag misstänker starkt att Kent i sin studio börjar med att spela kända 80-tals låtar för att sedan styla om dom lite grann och lägga på en ologisk flumtext så att de kan stå som kompositörer och casha in Stimpengarna....Kent vore ingenting utan Cure/DM och Joy Division..

Förstår du inte att vi som inte gillar eller uppskattar Kent, vill er som gör det väl, det finns ju så mycket annan riktigt bra musik att lyssna på.....

Nu tar jag dig som det troll du är och sätter dit en flinande smiley 🙂.

Du har humor du, Glaskatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara gnälligt och deprimerande i mina öron!

Exakt på pricken sådär upplever jag också det.

Kan faktiskt inte fatta att man, som du hackeman, kan tycka så om man är ett Depeche Mode-fan...harmonierna och stämningen är ju faktiskt ganska mycket DM...men man hör ju så klart olika saker i musik och det är ju inte samma sångare precis 😛

Sen om man hatar dem för att plagiera är ju en annan sak.

Vet inte varför jag skrev detta men blev bara lite konfunderad 😉

Whopaahh! Jag hatar inte dem för att de plagierar. Tanken har aldrig ens slagit mig att de skulle ha plagierat Depeche - de är ju för fan inte ens i närheten av samma kosmos. Inte i mina öron iaf. Jag tycker det är en grym förolämpning mot Depeche att ens insinuera att de två är jämförbara. Uschijamej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent är väl helt ok, inget jag lyssnar på dock men jag kan ändå tycka att några låtar är bra som man hört på radion...har för mig att en låt heter "gravitation" från någon äldra platta som jag tycker är den bästa de har gjort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) Jag tycker det är en grym förolämpning mot Depeche att ens insinuera att de två är jämförbara. Uschijamej.

Men vad är grejen med Depeche Mode egentligen? Konstiga ackord, en knarkande sångare, en fjant med smak för läderkallingar och en lönnfet som ... ja, vad gör den där tredje snubben egentligen?

Jag dissar Depeche Mode. Däremot gillar jag Kent.

(Har jag förresten berättat att Sami Sirviö var mycket hjälpsam när jag ramlade på min skateboard när jag var liten? Jag hade tappat andan och sa åt honom att dunka mig i ryggen. Det gjorde han inte. Men han undrade om jag typ levde i alla fall.)

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) Jag tycker det är en grym förolämpning mot Depeche att ens insinuera att de två är jämförbara. Uschijamej.

Men vad är grejen med Depeche Mode egentligen? Konstiga ackord, en knarkande sångare, en fjant med smak för läderkallingar och en lönnfet som ... ja, vad gör den där tredje snubben egentligen?

Jag dissar Depeche Mode. Däremot gillar jag Kent.

(Har jag förresten berättat att Sami Sirviö var mycket hjälpsam när jag ramlade på min skateboard när jag var liten? Jag hade tappat andan och sa åt honom att dunka mig i ryggen. Det gjorde han inte. Men han undrade om jag typ levde i alla fall.)

Vad säger du? 😄

Depeche Mode är ett av världens bästa band ju!

Faktafel! Dave Gahan, sångaren, är clean sen mer än tio år tillbaks.

Den tredje snubben, Andrew Fletcher, är en one finger player, och har mer av en managerroll i bandet. Han håller i trådarna.

Martin Gore skriver i princip alla deras låtar. Att jag skriver princip är för att Dave Gahan skrev tre av låtarna på deras senaste album.

Snällt av Sami förövrigt =)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt trist attityd i såna här trådar :/ .. Hur ofta ser ni t.ex. mig nämna att jag tycker att AC/DC och U2 är några av världens tråkigaste och mest överskattade band?

Aldrig, därför att jag tycker att det inte är revelant. Om folk får ut nåt av att lyssna på dem, så får de gärna göra det.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt trist attityd i såna här trådar :/ .. Hur ofta ser ni t.ex. mig nämna att jag tycker att AC/DC och U2 är några av världens tråkigaste och mest överskattade band?

Aldrig, därför att jag tycker att det inte är revelant. Om folk får ut nåt av att lyssna på dem, så får de gärna göra det.

/Daniel

Rättelse: En gång. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt trist attityd i såna här trådar :/ .. Hur ofta ser ni t.ex. mig nämna att jag tycker att AC/DC och U2 är några av världens tråkigaste och mest överskattade band?

Aldrig, därför att jag tycker att det inte är revelant. Om folk får ut nåt av att lyssna på dem, så får de gärna göra det.

/Daniel

Rättelse: En gång. 😄

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du? :rolleyes:

Depeche Mode är ett av världens bästa band ju!

Näe, det håller jag sannerligen inte med om. Rätt tråkiga skulle jag säga. Dave Gahan kan sjunga, resten är rätt trist. Ibland gör de en bra låt, men det är bra sällan. Efter Master and Servant och Blasphemous Rumours gick det bara utför. Violator hade en hel del bra låtar, men sedan blev allt bara trist.

Faktafel! Dave Gahan, sångaren, är clean sen mer än tio år tillbaks.

Sorry, jag hade fel, han ser ut som en knarkare.

Den tredje snubben, Andrew Fletcher, är en one finger player, och har mer av en managerroll i bandet. Han håller i trådarna.

Åfan.

Martin Gore skriver i princip alla deras låtar. Att jag skriver princip är för att Dave Gahan skrev tre av låtarna på deras senaste album.

Men när ska Gore sälja de där läderkopplena han hade på sig 1984?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är grejen med Depeche Mode egentligen? Konstiga ackord, en knarkande sångare, en fjant med smak för läderkallingar och en lönnfet som ... ja, vad gör den där tredje snubben egentligen?

Jag dissar Depeche Mode. Däremot gillar jag Kent.

Men vad är grejen med kent då? 😆 Kan du inte skriva det istället för att klanka ner på DM som onekligen är bland de största i världen i sin genre. :rolleyes:

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

(...) Jag tycker det är en grym förolämpning mot Depeche att ens insinuera att de två är jämförbara. Uschijamej.

Men vad är grejen med Depeche Mode egentligen? Konstiga ackord, en knarkande sångare, en fjant med smak för läderkallingar och en lönnfet som ... ja, vad gör den där tredje snubben egentligen?

Jag dissar Depeche Mode. Däremot gillar jag Kent.

Jaha. Och? Det är din fulla rätt och tycka vad du vill. Men det kvittar såklart mig vad du tycker och vem du dissar, jag tycker fortfarande att Kent suger. Det är min fulla rätt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) Jag tycker det är en grym förolämpning mot Depeche att ens insinuera att de två är jämförbara. Uschijamej.

Men vad är grejen med Depeche Mode egentligen? Konstiga ackord, en knarkande sångare, en fjant med smak för läderkallingar och en lönnfet som ... ja, vad gör den där tredje snubben egentligen?

Jag dissar Depeche Mode. Däremot gillar jag Kent.

Jaha. Och? Det är din fulla rätt och tycka vad du vill. Men det kvittar såklart mig vad du tycker och vem du dissar, jag tycker fortfarande att Kent suger. Det är min fulla rätt. 😉

Var du på dM-konserten i Stadion? 😉

Grymt värre var det iaf!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans musik är förbannat intetsägande.

Hans? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på Kent för att:

*De har bra låtar.

*De har grymt snygga arr på gitarrerna.

*Jocke skriver fantastiska texter.

😉

Kents "bästa" låtar är ju i princip direktrippade från Kate Bush, Cure och Depeche.

texterna suger

Soundet är OK ibland..

Lite tragiskt att Sveriges största band ska vara så dåligt..

Ge exempel på direkttrippade texter - tack! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans musik är förbannat intetsägande.

Hans? 😉

Räcker det inte med att någon annan redan ordmärkt det där? Deras då. Deras, deras, deras.

Missade de då jag började läsa tråden igen från mitt egna inlägg. Solly (som han sa kinesen).

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans musik är förbannat intetsägande.

Hans? 😆

Räcker det inte med att någon annan redan ordmärkt det där? Deras då. Deras, deras, deras.

Missade de då jag började läsa tråden igen från mitt egna inlägg. Solly (som han sa kinesen).

😄

Att jag fortfarande skriver fel ibland beror väl på att jag aldrig varit intresserad nog av Kent för att ta reda på var de fick namnet ifrån. Precis som så många andra fick jag i början för mig att någon i bandet faktiskt hette Kent, och hade inte intresse nog att kolla upp fakta. Vad brydde jag mig? Via givmilt tillrättavisande har jag dock fått lära mig att ingen i Kent heter Kent. Jag skriver likförbannat fel ibland, men det är ju okej eftersom jag fortfarande tillrättavisas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent är ett av få svenska band med avstamp i new wavemusiken som långsamt, långsamt byggt upp sin storhet och till slut blivit folkära. Ungefär som Wilmer X gjort utifrån sin Johny B. Goode-rock. Alla lånar från alla såklart. Ingen kan prestera något i ett vakum? Varför tracka just Kent? Vem/vilka menar ni är mer nyskapande? Stockhausen?

Texterna fungerar utmärkt för mig. Kanske de faller platt till marken om man sitter med texthäfte i handen och analyserar. Men hur är det med alla som gömmer sig bakom engelska plattityder? Varför är det OK?

Sången gnällig? Jo det var mitt första intryck av Kent (liksom av the Smiths). Men jag har ändrat mig. Tog lite inlärning. Men nu tycker jag deras sound är både personligt och uttrycksfullt! Hur många svenska artister kan man säga det om? Ingen från Idol, fame factory eller den grasserande overgroundkulturen.

Jag tycker det är jättekul att de blivit så stora genom att konsekvent köra sin grej. Och åtminstone jag hajar till när de bryter igenom den vanliga sirapen i radion; Det finns hopp för Sverige! 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hans musik är förbannat intetsägande.

Hans? 😆

Räcker det inte med att någon annan redan ordmärkt det där? Deras då. Deras, deras, deras.

Missade de då jag började läsa tråden igen från mitt egna inlägg. Solly (som han sa kinesen).

😄

Att jag fortfarande skriver fel ibland beror väl på att jag aldrig varit intresserad nog av Kent för att ta reda på var de fick namnet ifrån. Precis som så många andra fick jag i början för mig att någon i bandet faktiskt hette Kent, och hade inte intresse nog att kolla upp fakta. Vad brydde jag mig? Via givmilt tillrättavisande har jag dock fått lära mig att ingen i Kent heter Kent. Jag skriver likförbannat fel ibland, men det är ju okej eftersom jag fortfarande tillrättavisas. 😄

Hjälper det om jag säger att de hette Clark Kent från början? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på Kent för att:

*De har bra låtar.

*De har grymt snygga arr på gitarrerna.

*Jocke skriver fantastiska texter.

😄

Kents "bästa" låtar är ju i princip direktrippade från Kate Bush, Cure och Depeche.

texterna suger

Soundet är OK ibland..

Lite tragiskt att Sveriges största band ska vara så dåligt..

kents bästa? Menar du då de som spelats på radio mest? För det låter som om det är det enda du hört. Håller med Thimmie på alla tre punkter och måste tillägga att kent gör mycket välproducerad musik som jag aldrig någonsin tröttnat/ kommer tröttna på. När ett band lyckas beröra människor så som de gör, så kan man bara vara dumdristig ifall man säger att det är skit (skit för DIG godtar jag). Det finns en anledning att de är ett av sveriges största band.

Du tycker texterna suger för att du inte förstår dom. Ja, det kan vara svårt att tolka deras texter. Tar ett tag att lyssna in sig på deras texter, såsom musiken.

I många låtar låter det som ren ordsmörja, men det är väl lite som att lära sig ett språk. I detta fall Jocke Bergs språk.

Förresten. Vad är idéen med tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki, man ska vara öppensinnad. Deras musik lär jag aldrig gilla, men texterna kanske man kan gilla ändå. Har inte lyssnat på texterna hitintills eftersom jag undviker musiken, men det hindrar ju inte att man läser texterna:

http://www.kent.nu/text_lista.asp

Har gjort lite axplock än så länge. Texterna lämnar ibland rätt mycket till lyssnarens tolkning och fantasi. Beroende på lyssnaren kan de uppfattas som allt från väldigt djupa och filosofiska till absoluta motsatsen.

Så ni som berömmer Jocke Bergs texter... vilka är era favoriter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki, man ska vara öppensinnad. Deras musik lär jag aldrig gilla, men texterna kanske man kan gilla ändå. Har inte lyssnat på texterna hitintills eftersom jag undviker musiken, men det hindrar ju inte att man läser texterna:

http://www.kent.nu/text_lista.asp

Har gjort lite axplock än så länge. Texterna lämnar ibland rätt mycket till lyssnarens tolkning och fantasi. Beroende på lyssnaren kan de uppfattas som allt från väldigt djupa och filosofiska till absoluta motsatsen.

Så ni som berömmer Jocke Bergs texter... vilka är era favoriter?

börja med socker 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju inte uttala mig egentligen, Jocke Bergs röst får mig att omedelbart byta kanal när jag hör dom på radion. Kanske dom har djupa och givande texter som jag går miste om, men det får i så fall vara min förlust.

Sen tycker jag att Clark Kent är fan så coolare namn. Vem förstörde det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att Jocke Berg har erkänt att texterna ofta är snabbt påkomna och inte alls har den djupa mening som många tycks tro. Han har hävdat att musiken är det viktiga och att texterna oftast sätts dit i förbifarten.

Själv gillar jag Thinner och Frank.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att Jocke Berg har erkänt att texterna ofta är snabbt påkomna och inte alls har den djupa mening som många tycks tro. Han har hävdat att musiken är det viktiga och att texterna oftast sätts dit i förbifarten.

Men det är väl då det blir som bäst. Man skriver det som spontant (nästan medialt) kommer till en när man hör musiken, och komponerar man hör man oftast både ord och toner samtidigt (jag gör iaf). Då blir det omedvetet djupare än man själv medvetet försöker göra det. Jag tror inte man ska försöka intellektualisera texter för mycket, då blir det krystat och inte lika homogent med musiken.

Har läst texterna ni tipsat om, och ett gäng till. Håller med om att han skriver bra. Och hemskt. Riktigt fruktansvärt ibland. Jag uppfattar texterna lika depressiva som jag uppfattar musiken. Han verkar ha en värld av mörker inom sig som han nyttjar sammanhängande i både text, musik o sång. Och det är väl det här mörka samspelet som tilltalar vissa, och ger avsmak för andra.

För min del är det alldeles för mycket mörker. Och det berör mig, inser jag nu. Jag mår dåligt när jag hör deras musik, och nu vet jag varför. Mörker! Vilket egentligen är ett bra betyg. Ungefär som Ernst-Hugo Järegård fick mig att vilja kräkas. På honom. 😛

Så jag tar tillbaka att jag upplever deras musik intetsägande. Jag upplever den deprimerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att Jocke Berg har erkänt att texterna ofta är snabbt påkomna och inte alls har den djupa mening som många tycks tro. Han har hävdat att musiken är det viktiga och att texterna oftast sätts dit i förbifarten.

Men det är väl då det blir som bäst. Man skriver det som spontant (nästan medialt) kommer till en när man hör musiken, och komponerar man hör man oftast både ord och toner samtidigt (jag gör iaf). Då blir det omedvetet djupare än man själv medvetet försöker göra det. Jag tror inte man ska försöka intellektualisera texter för mycket, då blir det krystat och inte lika homogent med musiken.

Har läst texterna ni tipsat om, och ett gäng till. Håller med om att han skriver bra. Och hemskt. Riktigt fruktansvärt ibland. Jag uppfattar texterna lika depressiva som jag uppfattar musiken. Han verkar ha en värld av mörker inom sig som han nyttjar sammanhängande i både text, musik o sång. Och det är väl det här mörka samspelet som tilltalar vissa, och ger avsmak för andra.

För min del är det alldeles för mycket mörker. Och det berör mig, inser jag nu. Jag mår dåligt när jag hör deras musik, och nu vet jag varför. Mörker! Vilket egentligen är ett bra betyg. Ungefär som Ernst-Hugo Järegård fick mig att vilja kräkas. På honom. 😛

Så jag tar tillbaka att jag upplever deras musik intetsägande. Jag upplever den deprimerande.

Konstigt jag upplever "mörk" konst som upplyftande? Jag förstår om du inte gillar Peter Hammill då också; Han gjorde en musikal avEdgar Allan Poes "The Rise and Fall of the House of Usher". Har varit svag för sånt sedan tonåren. Det är väl då man formas. Kan däremot inte med djävulsexcesser och sånt skit. Men Blues utan blå noter. (Även med är bra) och utforskandet av mörkrets hjärta.

Fast jag är en glad skit! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag lyssnar på Kent för att:

*De har bra låtar.

*De har grymt snygga arr på gitarrerna.

*Jocke skriver fantastiska texter.

😉

Kents "bästa" låtar är ju i princip direktrippade från Kate Bush, Cure och Depeche.

texterna suger

Soundet är OK ibland..

Lite tragiskt att Sveriges största band ska vara så dåligt..

Gör inte bort dig igen nu.

Kom med exempel på låtar som Kent har direktrippat, och fucka inte ur som du gjorde i den där tråden när du påstod att all dansmusik använder JB-samplingar.

Kom igen nu - visa vad du kan och ge ett enda exempel på en "i princip" direktrippad kentlåt.

Förresten "sveriges största band"?

Hur definierar du det?

I'm from Barcelona är väl typ 18 stycken?

EDIT; stavfel.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...