Jump to content
Annons

Kent


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
påstå något så vulgärt att Jocke Berg inte kan skriva egen musik. Han är för fasen en av Sveriges största kompositörer genom tiderna..

/Daniel

'

Den var bra rolig elller t.o.m. riktigt jvla LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL

Allvarligt Jocko kommer inte med på listan om den inte gäller topp 10.000 då kanske han platsar som 3:a från slutet..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Crossjämförde också Kate Bush - Running up that hill.

Likheten är följande: Basrytmiken och trumrytmiken påminner om varandra.

Inget mer.. Inte samma melodier, inte samma upplägg, inte samma ackord, inte samma stick..

Det finns heller ingen visslingsdel i Running Up The Hill ... Iallafall inte i videoversionen.

Den där Space-låten har jag inte hört dock..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

påstå något så vulgärt att Jocke Berg inte kan skriva egen musik. Han är för fasen en av Sveriges största kompositörer genom tiderna..

/Daniel

'

Den var bra rolig elller t.o.m. riktigt jvla LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL

Allvarligt Jocko kommer inte med på listan om den inte gäller topp 10.000 då kanske han platsar som 3:a från slutet..

Hur gammal är du egentligen? Du beter dig som en fjortonåring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Crossjämförde också Kate Bush - Running up that hill.

Likheten är följande: Basrytmiken och trumrytmiken påminner om varandra.

Inget mer.. Inte samma melodier, inte samma upplägg, inte samma ackord, inte samma stick..

/Daniel

Påminner? LoL och du missade helt likheten mellan Kates samplingar och Kents visslingar? ToppeX!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju inte uttala mig egentligen, Jocke Bergs röst får mig att omedelbart byta kanal när jag hör dom på radion. Kanske dom har djupa och givande texter som jag går miste om, men det får i så fall vara min förlust.

Sen tycker jag att Clark Kent är fan så coolare namn. Vem förstörde det?

den som sade det skojjade säkert. De har tidigare hetat Havsänglar och Jones&Giftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att Jocke Berg har erkänt att texterna ofta är snabbt påkomna och inte alls har den djupa mening som många tycks tro. Han har hävdat att musiken är det viktiga och att texterna oftast sätts dit i förbifarten.

Själv gillar jag Thinner och Frank.

Ja. Textgeni kanske man skulle påstå isåfall. Som i "förbifarten" lyckas skriva texter som berör som bara fan. Och jag tror inte att Jocke uttryckt sig sådär. Jag har läst andra uttalanden som pekar på motsatsen.

För mig räcker det att höra texten. Om Jocke bara sitter och kladdar ner lite ord hur som helst så har han jävligt tur som "råkar" skriva texter som är helt outstanding. Skulle inte tro det.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent själva erkände i MM att de förökt mixa den så att stölden inte skulle framstå så tydligt, men de lyckades inte med det.

Ja, jag läste ca: 400 ggr i tidningar att kent skulle lägga ner efter V&A.

Men inte trodde jag på det för den sakens skull.

Och för övrigt kanske det inte är så konstigt ifall det nu vore sant.

Ifall jag skulle spela in en låt som lät lite för mycket ********.

Så skulle jag kunna tänka mig göra någonting annorlunda för att få det låta mer orginellt.

Så jäkla mycket snack kring "Kärleken Väntar". Jag älskar kent som faan, men tycker det är en av de sämsta. Lyssna på det som de gjort bra istället för att klaga på det som gått på radio. Om dom nu rent av stulit Kärleken Väntar.

So what? Resten av låtarna är fortfarande lika bra.

t.ex.

*Cowboys

*Utan dina andetag

*Den döda vinkeln

*Gravitation

*Vi kan väl vänta tills imorgon

*Socker

*Beskyddaren

*Kevlarsjäl

*Frank

*Celsius

*Thinner

*Elever

*Önskar att någon...

med MYCKET mera!

Ni som verkar vara "kenthatare". Många av er verkar endast hört de låtar som gått på radio. Det är verkligen inte deras bästa låtar (enligt mig), och jag tror att de flesta kentfans håller med mig.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla mycket snack kring "Kärleken Väntar". Jag älskar kent som faan, men tycker det är en av de sämsta. Lyssna på det som de gjort bra istället för att klaga på det som gått på radio. Om dom nu rent av stulit Kärleken Väntar.

So what? Resten av låtarna är fortfarande lika bra.

Precis, nu älskar jag ju inte kent men de är riktigt bra.... Jag har inte ens funderat på om vissa delar var stulna av kärleken väntar för jag tog det för givet att de frågat om lov för så uppenbara likheter finns det ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att Jocke Berg har erkänt att texterna ofta är snabbt påkomna och inte alls har den djupa mening som många tycks tro. Han har hävdat att musiken är det viktiga och att texterna oftast sätts dit i förbifarten.

Själv gillar jag Thinner och Frank.

Ja. Textgeni kanske man skulle påstå isåfall. Som i "förbifarten" lyckas skriva texter som berör som bara fan. Och jag tror inte att Jocke uttryckt sig sådär. Jag har läst andra uttalanden som pekar på motsatsen.

För mig räcker det att höra texten. Om Jocke bara sitter och kladdar ner lite ord hur som helst så har han jävligt tur som "råkar" skriva texter som är helt outstanding. Skulle inte tro det.

/adama

Vad han har sagt är att han oftast skriver texter som i första hand estetiskt passar in i musikens sammanhang. Det innebär inte att han hafsar ihop något, utan att han sitter och provar sig fram vad som låter bäst helt enkelt..

Det kanske inte finns något omedelbart djupt i texten, men oftast så finns det en baktanke med dem ändå. Vad de betyder ligger främst i lyssnarens öra.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Kärleken väntar så är det inte så otroligt svårt att råka använda samma ackordföljd som We Fade To Grey. kent är knappast ensamma om att ha använt den..

Det är väl refrängmelodin som är identisk - inte ackordföljden ?? Jag tippar på båda dock.

Refrängmelodin (Fade To Grey har knappt nån melodi i refrängen förövrigt) är inte lik. Ackordföljden är lik däremot.. enbart i refrängen i dock.

Möjligtvis är det faktumet att de har en"ah"-kör också som gör sig påminda om varandra också.

De går båda i swing också förresten. Oerhört svinigt av kent att plagiera Visage med sitt unika shufflesväng.. 🙂

Lyssna på dem istället för att dra förhastade slutsatser.. Jag satt precis och crossjämförde de två låtarna.

/Daniel

Du kan ju inte påstå att Fade To Grey inte har någon melodi överhuvudtaget i refrängen, där har du - objektivt sätt - FEL helt enkelt 🙂 Det är precis de där Ahhh-körerna jag syftar på (vilket ju är en melodi - måste det vara text för att det får vara betraktat som melodi?) ! Det är den som går i samma melodi som "Kärleeeee" ...... Avslutet "-ken väntar" är kanske inte samma noter som "We fade to grey" dock, men båda är melodiskt ganska lika - även om det som var innan var exakt lika. Det är just det partiet som är lika som var det originella i Fade to Grey, och jag tror inte kopieringen är omedveten.

Jag hörde någon mix på P3 för ett tag sen då båda låtarna gick samtidigt och det skärde sig inte ens tro ja.

För övrigt klagar jag inte på Kent, jag bara gick in för att diskutera just den här låten. Det är dessutom skillnad på att kritisera Jocke Berg för att inte kunna skriva egen musik, och att kritisera det faktumet att kanske en liten melodi (samt några ackord) inte var helt egenpåhittade. Jag vet redan att deras mer okända låtar är bättre, och jag gillar dem, men det betyder inte att jag måste blint förneka de ovan nämnda faktumen.

747 är en av deras bästa tro ja, men den påminner nästan lite för mycket om den bättre låten With Or Without You av U2 (musiken - bakgrunden typ, inte texten.) Men jag njuter av alla nämnda låtar i vilket fall som helst...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Kärleken väntar så är det inte så otroligt svårt att råka använda samma ackordföljd som We Fade To Grey. kent är knappast ensamma om att ha använt den..

Det är väl refrängmelodin som är identisk - inte ackordföljden ?? Jag tippar på båda dock.

Refrängmelodin (Fade To Grey har knappt nån melodi i refrängen förövrigt) är inte lik. Ackordföljden är lik däremot.. enbart i refrängen i dock.

Möjligtvis är det faktumet att de har en"ah"-kör också som gör sig påminda om varandra också.

De går båda i swing också förresten. Oerhört svinigt av kent att plagiera Visage med sitt unika shufflesväng.. 🙂

Lyssna på dem istället för att dra förhastade slutsatser.. Jag satt precis och crossjämförde de två låtarna.

/Daniel

Du kan ju inte påstå att Fade To Grey inte har någon melodi överhuvudtaget i refrängen, där har du - objektivt sätt - FEL helt enkelt 😄 Det är precis de där Ahhh-körerna jag syftar på (vilket ju är en melodi - måste det vara text för att det får vara betraktat som melodi?) ! Det är den som går i samma melodi som "Kärleeeee" ...... Avslutet "-ken väntar" är kanske inte samma noter som "We fade to grey" dock, men båda är melodiskt ganska lika - även om det som var innan var exakt lika. Det är just det partiet som är lika som var det originella i Fade to Grey, och jag tror inte kopieringen är omedveten.

Jag sa inte att Fade To Grey inte har någon melodi överhuvudtaget...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som en meningslös diskussion dock, man kan vända ut och in på varenda låt och hitta något likt med en annan låt.

"Vafan, använde du tonerna C&D i din refräng, det får du inte, för då har du plagierat min låt!" ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som en meningslös diskussion dock, man kan vända ut och in på varenda låt och hitta något likt med en annan låt.

"Vafan, använde du tonerna C&D i din refräng, det får du inte, för då har du plagierat min låt!" ..

/Daniel

Det faktum att vi överhuvudtaget diskuterar det här gör inte diskussionen meningslös.

Visst kan man analysera närmare och hitta likheter mellan andra låtar. Grejen är den att i det här fallet så är likheterna oundvikliga. Första gången ja hörde Kärleken Väntar trodde ja de körde Fade to Grey, och andra intrycket var att de hade gjort någon slags cover fast med svensk text.

Efter en rättvis bedömning dock så är dem inte jättelika varandra helhetsmässigt, utan "bara" musikaliskt i refrängerna...

Det förekommer även "fransk diktläsning" i Fade to Grey (som sagt), vilket även finns med i en annan Kentlåt (som ja ej kommer ihåg namnet på, någonting med årstiden "vår" kanske). Tror det är en tjej som är med å sjunger på den låten också, och den har spelats på radio. Hursomhelst, det är ett fenomen jag aldrig hört i några andra låtar än dessa två. Så det lutar ganska mycket åt att de fått en hel del inspiration från Fade To Grey - med tanke på att influenser från den låten inte bara finns med i en Kentlåt, utan två.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som en meningslös diskussion dock, man kan vända ut och in på varenda låt och hitta något likt med en annan låt.

"Vafan, använde du tonerna C&D i din refräng, det får du inte, för då har du plagierat min låt!" ..

/Daniel

Det faktum att vi överhuvudtaget diskuterar det här gör inte diskussionen meningslös.

Visst kan man analysera närmare och hitta likheter mellan andra låtar. Grejen är den att i det här fallet så är likheterna oundvikliga. Första gången ja hörde Kärleken Väntar trodde ja de körde Fade to Grey, och andra intrycket var att de hade gjort någon slags cover fast med svensk text.

Efter en rättvis bedömning dock så är dem inte jättelika varandra helhetsmässigt, utan "bara" musikaliskt i refrängerna...

Det förekommer även "fransk diktläsning" i Fade to Grey (som sagt), vilket även finns med i en annan Kentlåt (som ja ej kommer ihåg namnet på, någonting med årstiden "vår" kanske). Tror det är en tjej som är med å sjunger på den låten också, och den har spelats på radio. Hursomhelst, det är ett fenomen jag aldrig hört i några andra låtar än dessa två. Så det lutar ganska mycket åt att de fått en hel del inspiration från Fade To Grey - med tanke på att influenser från den låten inte bara finns med i en Kentlåt, utan två.

Du tänker på FF. Den har en textbit som sjungs på franska av en tjej.

"Tellement loin de ce monde

Tellement loin de ce monde

Tellement loin de ce monde"

Betyder visst "Så långt bort från den här världen" ..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vart du vill komma dock, Kricke. Att två låtar påminner om varandra musikaliskt är långt ifrån den bedrägliga stölden som vissa människor har skrikit om här tidigare.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, dra på två Eurodance-låtar från början av 90-talet så får du höra i princip samma låt två gånger 😉. Där har ingen talat om stölder dock, utan om genrebenämning..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo alla dem låtarna gick ju i Am-Am-F-G 🙂

Men "seriösa" poplåtar har jag en annan ställning till. Jag vill absolut inte påstå att det är en obedräglig stöld vi talar om, bara en melodi som är i princip likadana. Alla kan i alla fall enas om att melodierna påminner om varandra.

Sedan kan man ju spekulera till varför det är så, och det är där jag befinner mig i diskussionen. Jag kan inte anklaga någon för att ha tagit en melodi utan bevis heller, utan bara spekulera som jag gjort här. Och min åsikt är att mina spekulationer är väldigt trovärdiga.

Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Jahaaaaa..... så Kent ÄR en person i alla fall!!!

Jag fick för mig att det var en grupp, med tanke på det raljerande svar jag fick förra gången jag ställde frågan.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Jahaaaaa..... så Kent ÄR en person i alla fall!!!

Jag fick för mig att det var en grupp, med tanke på det raljerande svar jag fick förra gången jag ställde frågan.

😉

:musik

Ett skämt som hade funkat bra IRL 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm alltså, om man inte får "sno" två toner från nån annan så kan man ju fälla precis vilken låt som helst?

1) Dessa två toner är refrängen i båda låtarna, som dessutom är ganska originella och har inte använts i någon annan låt vad jag vet, och fallet blir alltså mer uppenbart.

2) Jag vill inte fälla låten.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Jahaaaaa..... så Kent ÄR en person i alla fall!!!

Ja. Och han heter Jocke Berg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Jahaaaaa..... så Kent ÄR en person i alla fall!!!

Ja. Och han heter Jocke Berg. 😆

Vem e den där Joakim då?

Och vem är KENT framförallt?

Detta är snurrigt!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Oavsett vad så förtjänar inte Kent att hängas heller - han har ju i övrigt bevisat att han kan skriva egen musik och det räcker väl.

Jahaaaaa..... så Kent ÄR en person i alla fall!!!

Ja. Och han heter Jocke Berg. 😉

Lägg av!

Det heter ju sångaren i Hardcore Superstar också.

Dom har ju för fan snott hela konceptet! Så får man väl inte göra? ha en frontfigur med samma namn som frontfiguren i ett annat band???

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker debatten om att "sno låtar" är så jäkla tröttsam. Kent, Hellström mfl får ju mycket skit för det...liksom Gessle, Orup...och ja, fan dom flesta som smäller ihop en hit.

Inse att det skapas VÄLDIGT lite ny musik som aldrig nånsin hörts förut, både om man ser till låtar och sound. Bara som exempel, rent matematiskt är det svårt att göra helt nya ackordföljder som ingen provat tidigare, eller dra ihop en text som inte liknar någonting som skrivits förr.

Det är ingen tillfällighet att det alltid tjatas om Beatles, Chuck Berry, Led Zeppelin, Bob Dylan osv. eftersom dom, med många fler, var otroligt nyskapande och absolut inte kunde anklagas för att "sno" från någon annan. Mycket tack vare genialitet, men också att dom var ute i god tid. Men det är klart dom också snodde. Den nyskapande Bowie snodde artistnamn (Ziggy) från Iggy Pop, melodier från kuplettsångare, Beatles, gammal 50-tals jazz osv och gjorde något eget av'et.

Dom som kopierar något - och lyckas göra något bra av det - är det bara att säga grattis till. Dom som kopierar - t ex bara samplar en låt rakt av och lägger på ett nytt beat - är det bra / tillför det något, så blir det en hit (t ex "Call on me", mitt favorithatobjekt, men ändå) men är det bara en platt copy så glöms det bort efter 5 röda.

Jämför gärna med författarskap. Det har skrivits fler böcker än det getts ut skivor. MÅNGA har provat att bara ta sin favoritförfattare och sno stilen och sen sno en intrig/handling nånstans ifrån. Blir det bra? Tja, bara om författaren lägger till något jävligt bra eller ändrar något till det bättre eller om läsaren inte har läst orginalen. Tror det är samma sak med musik. Ibland - inte ofta - är covers bättre än orginalen, men fundera på vilka och varför.

Om Kent gör något bra av sina influenser (70-talsmusik, U2, Depeche, Radiohead och Visage? 😎 ) ?? Ja, frågar ni mig - visst - det tycker jag, särskilt "Frank" och "Kräm", men jag kan bara lyssna på en halv platta i taget innan jag börjar karva med fällkniv i handleden.... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

märklig tråd... förstår inte varför man ska behöva förklara/försvara musik man gillar. Viss musik gillar man darnit, varför göra det svårare än så?

Och varför man skulle vara en depressiv tonåring alternativt komplett idiot för att man gillar just Kent förstår jag inte heller. Har själv aldrig uppfattat deras musik som speciellt deprimerande eller sorgsen, utan tycker bara att Kent gör skitbra musik och texter därtill, och att Jocke Berg sjunger asbra. 😮

Men förresten, nu när jag läser att Kent faktiskt använder sig av franska i en låt, vilket ett annat band (det enda någonsin som gjort det) också har så förstår jag ju att de är fullständigt värdelösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...