Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

Alright, nästa alternativ då http://www.kymusikevent.se/index.asp. Någon som vet minsta lilla om denna utbildning?

Jag kände lite grann med Kulturverkstan (som jag nämnde i ett tidigare inlägg) att det är en stor risk att det är alltför mycket scenkonst/tavel/litteratur/flum-kulturmänniskor som går där, och att mitt musikintresse kanske inte alls är det det handlar om...?

Men denna i Nyköping är ju som sagt La Musica!

Help me out, tackar! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tja!

Själv driver jag Digital Mediadistribution (du är välkommen att söka  😄 ). Men det låter som kanske Music & Event Managment är något för dig.

Mm jag har kollat på den, fast den består av en faslig massa Företagsekonomi 🙂 Det kanske visserligen är en viktig del inom denna branch, fast det känns ju inte alls som min grej...inte så där många ekonomikurser 🙂 Jag tror att jag vill känna mig mer kreativ och inte så ekonomiskt teoretisk. Visserligen måste ju alla musikprojekt såklart ske inom en eknomisk ram, men att få en examen i företagekonomi kanske är snäppet för mycket för mig..

Usch, jobbigt det här.. 🙂

Ingen som hört/vet något om denna http://www.kymusikevent.se/index.asp som jag nämnde innan?

Tack!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Tänkte starta en tråd om de olika ljudteknikutbildningar som finns.

- Ljudteknik 160p (120p) i Piteå

- SAE i Solna

- Studio Blue

- Chemical Works

- Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda

Sen finns förstås ljudläggarutbildningen i typ Karlstad och lite liknande. Men om vi tänker mer ljudtekniker alltså.

Vad tänker folk om de olika?

Vad har ni för erfarenheter?

Vad är ryktena om utbildningarna?

Är det värt att utbilda sig?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det finns många många trådar i detta ämne om du söker. finns nog mkt matnyttig info för dig där. Har själv skrivit en hel del där också.

Extremt kortfattat: Har gått 18 månader på SAE i Solna, och dom är ruskigt bra, i mitt tycke. väl värda investeringen det innebär....nu för tiden är man väl t.om studiemedelsberättigad om man går där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått Radioproduktion 80p i Piteå, som bor granne med Ljudteknikutbildningen (tidigare ljudingenjör), och har fått väldigt bra vibbar om den utbildningen. Fina lokaler, väldigt bra lärare och fin utrustning. Jag sökte dit först men kom inte in.

Nu dock har jag kommit in och funderar på om jag ska gå där eller fortsätta jobba i den studio jag arbetar i nu. Vad tänker folk?

För min egen del har jag en hel del förkunskaper, men jag vill gärna lära mig grunderna (alltså lågnivå, inte basicgrejer) ordentligt, och få mycket tid att sitta i studio och pillra. Grundteori och mixning är det jag vill få ut av det.

Redigerat av JonesH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tja!

Jag funderar på att gå en ljudteknisk KY - utbildning som finns i Göteborg. http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=150028

Jag sökte runt på forumet och hittade inget om detta.

Min fråga lyder, är det nån här som vet nåt om denna utblidning, nån som kanske gått den till och med?

Det kanske inte är nåt att ha?

Tack på förhand everyhopa! 😆

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjo,

Då tänkte jag ta mig själv i kragen och utbilda mig till ljudtekniker.

Jag har kollat runt på utbildningar och jag undrar om några av er här ute på forumet

har några erfarenheter om de olika utbildningarna här i landet.

Utbildningar som t.ex: SAE, KY-utbildning i Varberg, MusikHögs. i Piteå etc.

Skriv gärna era intryck, goda som dåliga.

Tack på förhand // Christian S

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)

Hejsan, jag var på stdudiebesök på SAE i 1an eller 2an och det verkade vara superbra, sköna lokaler och mustig utrustning. Sen om man pluggar 2 år så kan man köra de andra året i austrelien, så om du vill bli ljudteckiker så rekomenderar jag SAE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga:

Finns det verkligen inga bra utbildningar i Skåne-området?

Har kollat som en galning, men har inte hittat någon.

Jag går en Ljud o Studioteknik utbildning i Bjärnum Skåne i nuläget. Jag rekomenderar verkligen den utbildningen! Kör på de!

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som har förkärlek till digital musikproduktion.

Digital Music Production

Vår nya succéutbildning DMP sker helt i datormiljö med den nya generationens musikprogram Live 6 samt Reason 4. Här ligger fokus på kreativt musikskapande istället för traditionellt studioarbete och postproduktion.

Denna kurs är perfekt för dig som vill komma igång med att göra HipHop, Electro eller klubbmusik oavsett om du gör låtar för eget bruk eller vill bygga beats till artister/mc:s.

DMP är utbildningen för dig som vill utveckla dina kunskaper inom digital musikproduktion! Utbildningen sker helt i datamiljö är fokuserad på att skapa egen musik eller remixer inom techno/dance, house, hip hop/r'n'b och elektronika. Du får även prova på att göra beats eller musikbakgrunder till andra artister eller MC:s. Utbildningen baseras på den nya generationens musikprogram Ableton Live och Reason där fokus ligger på kreativt skapande istället för mångkanalsinspelning och traditionell studioarbete.

Kommande starter:

2008-02-04 i Stockholm

2008-02-04 i Göteborg

2008-02-04 i Malmö

2008-02-04 i Uppsala

2008-02-04 i Umeå

Kurrstarter varierar från stad till stad. Se orca.se för mer information.

Längd: 4 veckor

Kursplatser: 7

Stenhårda argument varför just DMP är den bästa digitala musikutbildningen i Sverige just nu!

Spännande gästföreläsare som jobbar aktivt inom musikbranchen

Tillgång till en produktionstudio dygnet runt

Egen privat nyckel till lokalerna

Ica Focus erbjuder fantastiska revbensbjäll

Föreläsningar & Produktionsworkshops framtagna av profesionella musikmakare.

Löjligt brett kontaktnät (över 60 andra företag verksamma i huset)

Professionella inspelningsmöjligheter - KOSNTADSFRITT

Avbetalningsmöjligheter - RÄNTEFRITT UTAN EXTRA KOSTNADER.

Professionell coaching från våra lärare

Ruskigt rabbaterade priser på diverse mjukvara

En avslutningsfest som sätter spår på kartan

Bokningsmöjligheter till en professionell studio – Kostnadsfritt.

Under årens gång så har vi på Orca Musikutbildning utbildat både långa, korta, smala, runda, gamla, unga, män och kvinnor i musikproduktion.

Här följer några få ord från våra tidigare elever.

Sebastian Hutter - DJ & Hobbyproducent.

"Jag har fått många bra verktyg och upplever inte längre att de tekniska bitarna håller mig tillbaka, och jag får istället tid att fokusera på den kreativa delen av musikproduktion. Det var precis det jag ville ha ut av kursen."

Adzin Rafat - DJ & Resident på WishClub i Göteborg)

Innan Dmp så var det en dröm att kunna prodda egen klubbmusik och remixa. Men efter kursen så känns det som att

allt är möjligt. Man lärde otroligt mycket och ja har redan anmält mig till DMP PRO. Är det Mars snart?

Roberto Gonzales - DJ & Producent, Sub7 Networks

"Jag tycker utbildningen var bred och gav en tydlig insikt på hur både programmen och musiken är uppbyggd. Jag som DJ och musikälskare fick en

pedagogisk genomgång av ett verktyg jag med största sannorlikhet kommer att använda mig av i framtiden,

Micke von Walden - Student & Hobbyproducent

Orca utbildningen var kanon, lärde mig en massa nya saker som jag tidigare inte hade en susning om. Den här månaden kommer nog aldrig att glömmas.

Sedan så kan det väll tilläggas att jag pendlade från Arboga varje vecka. Men det var det värt. Jag lovar.

Kim Gravander - Musikälskare & Hobbyproducent

Kursen var, för mig, en stor inspirationskälla och en riktig ögonöppnare. Kunnig och proffesionell lärare som med tips och trix får ens produktioner att glänsa.

Jag fick med mig en version utav Reason också med kursrabatt. Nej alltså.. Det finns inte så mycket mer att säga. Det var värt varenda krona!

Nicole Lima – Musikälskare

Tack för dom underbara veckorna. Tack!

Mer information hittar ni på http://www.orca.se

Orca Musikutbildning finns i Malmö, Göteborg, Stockholm, Uppsala & Umeå.

Redigerat av YöApina
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag undrar om någon kan tipsa om en bra utbildning i ljudläggnins/ljuddesign? Jag har erfarenhet av musikproduktion, så jag behöver inte en "scratch"-utbildning. Tacksam för alla tips!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med befintlig tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Den absolut bästa utbildningen i sverige för filmljudläggning/-design finns på DI. Utbildningen är gratis men svår att komma in på. Den är 3 år på heltid. Man jobbar helt fokuserat på filmljud.

Annars så finns det en mkt bra utbildning i Norge, på Norska Filmskolan. Den ligger i Lillehammar. Också på 3 år, med lärare ifrån Hollywood.

På båda dessa utbildningar har man nästa garanterat jobb när man kommer ut.

Annars så är det absolut bästa utbildningen i filmljud i Kalifornien. Det finns flera men den på USC är bäst.

Jag vet att det finns flera bra utbildningar i Storbrittanien och Frankrike också.

En väg i sverige är att man tigger sig till en praktikplats (obetalt) hos ljudläggare samt jobbar gratis åt kortfilmare för att lära sig.

Sedan är det din inriktning; är det dialog (ADR) eller Foley eller sfx eller mix som du vill jobba med. Alla dessa ställer olika krav och görs av olika personer i en produktion.

Jag själv håller på med min tredje kortfilm och lär mig hela tiden nytt, filmlud är helt annat än musikproduktion, det ställer helt andra krav på ens utrustning (lär dig Pro Tools och Nuendo) och ljudbiten skiljer sig en hel del också.

Om jag skulle välja en skola att gå på, att satsa tid och pengar så skulle jag i första hand välja USC och i andra hand DI. (DI har hårda inträdesprov, USC kostar skjortan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samarbetat en del med DI och kan skriva under på att det verkar vara en klockren utbildning. Bra folk, otroliga resurser och så jobbar man dessutom väldigt verklighetsbaserat. Inga låtsasuppgifter där inte.

Sedan kan man diskutera nivån på ljudläggning i Sverige rent allmänt... Tycker dom flesta ljudläggarna överdramatiserar nåt fruktansvärt.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag pluggade utomlands i 2 år och ångrar mig inte ett smack.

Men gissa om det kostade och då fick jag endå ett drös med stipendier som jag sökt och jobbade en massa extra.

Mitt råd till blivande studenter är att tänka till inom vad man vill jobba, sen tänka ut vad du behöver kunna för att nå dit.

M.A.O vad tycker du är så roligt att du hela tiden sysslar & tänker på det och gärna jobbar hårt & gratis för att få syssla med det.

Kommer du på det behöver du inte "jobba" en dag mer i hela ditt liv;)

Vill du exempelvis bli musikproducent/Ljudtekniker skulle jag föreslå att du skaffar en bärbar dator och lite prylar och hänger runt replokaler och spelar in så mycket du kan. (Du hittar säkert villiga band som vill ha inspelningar.) Samtidigt hänger du LITE:) på forum som Gearslutz och Prorec, jobbar extra, läser mycket och ser till att prova alla tips du hittar praktiskt.

Vill du jobba med liveljud, hittar du band att "rådda" åt (och ett par extra jobb för att överleva) och frågar alla dumma frågor du kan komma på till alla slitna rockers du träffar.

Man kan bara lära sig, genom "att göra" och du blir bara bra om du gör det varje dag, alltså måste du gilla det du gör väldigt mycket för att stå ut..

Utbildning i all ära...men mycket är som att träna simmning i klassrum, sen kan det ju vara förbaskat kul och alla sätt att lära sig är bra, så sloöka inte från praktik-dagarna;)

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag pluggade utomlands i 2 år och ångrar mig inte ett smack.

Men gissa om det kostade och då fick jag endå ett drös med stipendier som jag sökt och jobbade en massa extra.

Mitt råd till blivande studenter är att tänka till inom vad man vill jobba, sen tänka ut vad du behöver kunna för att nå dit.

M.A.O vad tycker du är så roligt att du hela tiden sysslar & tänker på det och gärna jobbar hårt & gratis för att få syssla med det.

Kommer du på det behöver du inte "jobba" en dag mer i hela ditt liv;)

Vill du exempelvis bli musikproducent/Ljudtekniker skulle jag föreslå att du skaffar en bärbar dator och lite prylar och hänger runt replokaler och spelar in så mycket du kan. (Du hittar säkert villiga band som vill ha inspelningar.) Samtidigt hänger du LITE:) på forum som Gearslutz och Prorec, jobbar extra, läser mycket och ser till att prova alla tips du hittar praktiskt.

Vill du jobba med liveljud, hittar du band att "rådda" åt (och ett par extra jobb för att överleva) och frågar alla dumma frågor du kan komma på till alla slitna rockers du träffar.

Man kan bara lära sig, genom "att göra" och du blir bara bra om du gör det varje dag, alltså måste du gilla det du gör väldigt mycket för att stå ut..

Utbildning i all ära...men mycket är som att träna simmning i klassrum, sen kan det ju vara förbaskat kul och alla sätt att lära sig är bra, så sloöka inte från praktik-dagarna;)

/Jonas

Tack för de bra tipsen! 🙂

Men en sak som jag grubblar på. Varje sådana här utbildningar som inriktar sig på Ljudteknik, studio inspelning och diverse, kostar så förjävligt mycket! Bara SAE kostar 75.000:- men det är förvisso för två år och vilket är ett väldigt bra pris. Men jag som fattig snorvalp (och inga villiga föräldrar till att betala utbildning) kanske kan hitta någon utbildning som är billig eller som inte kräver ett pris för att kunna bli något inom ljudteknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag funderar på att söka någon utbildning inom ljudteknik/inspelning tills nästa höst. Och det är främst geijjerskolan och sverigefinska i happaranda.

Men det är ju svårt att få sig en bild av en skola, men jag har hört väldigt mycket bra om sverigefinska och jag skulle bli glad om man kom in där. men det känns ju dumt att låsa sig vid en. så jag tänkte om det är någon som vet något om geijjerskolan? 😎 eller kanske någon annan skola som är bra.

Jag är inte så intresserad av stockholm då jag vill komma ut någonstans och enbart satsa på att utvecklas och bli bättre! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar på att söka någon utbildning inom ljudteknik/inspelning tills nästa höst. Och det är främst geijjerskolan och sverigefinska i happaranda.

Men det är ju svårt att få sig en bild av en skola, men jag har hört väldigt mycket bra om sverigefinska och jag skulle bli glad om man kom in där. men det känns ju dumt att låsa sig vid en. så jag tänkte om det är någon som vet något om geijjerskolan? 🙁 eller kanske någon annan skola som är bra.

Jag är inte så intresserad av stockholm då jag vill komma ut någonstans och enbart satsa på att utvecklas och bli bättre! 😲

Jo Geijerskolan har jag också tittat på lite snett. Men kan inte säga så mycket förutom att du tar kontakt med dem och frågar om du kan få besöka dem och försöker hitta personer som faktiskt har gått på skolan och kan fråga ut dem vad de tyckte. Det är vad jag ska göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå allihopa!

Det finns en studio vid globen som heter Studio Blue. Två års utbildning inom ljudteknik. Ligger runt 60.000:- per år.

Sen kan man gå mindre kurser hos oss tex. reflectionsounds.com. Två kvällar i veckan, åtta gånger för 3200:-.

Det beror på vilken nivå man vill vara på.

/Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Karlskoga folkhögskola. Har själv gått ett år där och är mycket nöjd, älskar deras lokaler. Musikproduktion och ljudteknik i samma utbildning och mycket att hämta om man är driven. Nu pluggar jag arena media musik & teknik i Piteå, inriktining ljudteknik då såklart.

Är nöjd även med detta då det ger mig en större möjlighet att bredda mot t.ex. radio och tv för att öka jobbmöjligheterna, här gäller det dock mer än nånsin att man ska vara driven för att ta sig framåt då man väljer kurser efter eget huvud och inte följer någon speciell kursplan.

http://www.folkbildning.net/~fhsk.karlskoga/fhs_start.htm

http://www.ltu.se/edu/program/ARMTV?timePrev=false

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har funderat lite på at studera vidare ändå. Men hur är det på SAE, söker man bara som vanligt eller är det en extra ansökning. Alltså ett slaks prov som när man söker en musik utbildning till gymnasiet????

Redigerat av Gäst
Slår ihop med befintlig tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag läste men var lite osäker bara, för många brukar ju ha en form av antagning. Har dom inte det i Pite bl.a? Haparande och en del folkisar. Eller jag kanske har missuppfattat det hela lite.

För det är ju 5 olika nivåer, för de högre måste man vell ha några förkunskaper som dom kollar :S?? eller

///

Link to comment
Dela på andra sajter

dom tar väll in alla med tanke på att det är ett dom inte är lika finansierade statligt,

har du pengar så tar alla emot dig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...