Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

Jag skall utbilda mig till ljudtekniker i höst.. Vill ha tips på bra utbildningar. Nån kanske kan rekomendera nått bra.

Har kollat på SAE å den känns bäst hittills. Folkhögskolor? Ja då känns ju Sverigefinska i Haparanda som no1, men vad vet jag.

Snälla ge mig lite tips,erfarenheter,rykten ja allt är av intresse.

Tack på förhand /Stay Heavy u folks

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har ju fattat det som att ljudingenjör i Piteå ska vara bland det bästa man kan gå i Sverige... Har äen fått en uppfattning om att det är supersvårt att komma in där... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet finns de två bästa utbildningarna långt uppe i norr.

Piteå & Haparanda.

Det finns andra skolor längre söderut, men de är relativt nystartade. Piteå har funnits sen 1988 och Haparanda sen 1989. Dels har de erfarenhet och har naturlitvis hunnit samla på sig en del utrustning. Sen låser de aldrig till skolans lokaler vilket innebär stora möjligheter att sitta och pröva sig fram på ledig tid. Det kan ju kännas långt att åka, men om det verkligen är det ni vill utbilda er inom så finns det väl ingen anledning att inte söka. Ni binder er ju inte till att läsa där, man kan ju tacka nej.

Jag har själv läst på båda platseerna och kan bara säga att jag är supernöjd med mina år där. Haparanda är en mycket bra start inför Piteå då de båda skolorna sedan 1989 samarbetat. Det största problemet med SAE, förutom att det kostar en j***a massa pengar är att de, senast jag hörde nåt, inte erbjuder lika mycket praktisk tid. Den teoretiska biten kan ju vem som helst läsa sig till genom litteratur, men att få jobba mycket med utrustning i den högre prisklassen är det som verkligen ger något.

De flesta från Haparanda vidareutbildar sig eller går direkt ut i arbetslivet. Andra väljer att lägga av då de märker att det inte är deras grej.

Ta en chansning, flytta norrut och förkovra er.

/Don

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var fast besluten att gå i Piteå för några år sedan. Så jag sökte Haparanda och gick där för att få en förberedelse. Det slutade dock med att det blev två år i Haparanda och att jag helt tappade intresset för att gå i Piteå. Jag tyckte att Haparanda räckte gott och väl och jobbar nu istället med ljud i olika former.

Jag kan lätt och ledigt säga att det bästa jag gjort i mitt liv var att studera i Haparanda. Som Rickard säger så har man tillgång till studion och kan boka den 24 timmar om dygnet vilket gör att man alltid har möjlighet att sitta om man vill. Att det är långt bort skrämde mig i början också. Det visade sig dock att Haparanda är helvetet på jorden och den tråkigaste stad man kan hitta. Vilket bara betyder att man inte går på stan och shoppar och festar utan sitter i studion och är kreativ.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Den teoretiska biten kan ju vem som helst läsa sig till genom litteratur, men att få jobba mycket med utrustning i den högre prisklassen är det som verkligen ger något.

Håller med om detta, men skulle möjligen vilja tillägga att utrustningen inte behöver vara i den högre prisklassen för att det ska vara givande. SAE kostar, vad är det? 70 papp för nio månader? Studielån tillkommer, uppskattningsvis 50 loppor för samma tid. Om man ändå ska låna 120.000 kronor, kanske man kan fundera lite över vad man kan göra för de pengarna. Det är inte säkert att bästa investeringen är att lägga dem på SAE och CSN. Det kanske är bättre att köpa in lite schysst utrustning, några bra böcker, printa allt vettigt från alla internetsiter som finns - och sedan bara köra på. Dela ut tidningar på nätterna, eller använd en del av lånet till att dryga ut privatekonomin under din "studie"-tid.

Ett alternativ kan vara att jobba gratis för någon studio, och se till att din lön består i att du får kika över axeln på proffsen medan de jobbar och ställa lite dumma frågor.

Jag säger inte att detta är bättre än en "riktig" utbildning - men jag säger att det KAN vara bättre. Speciellt för den som har ett verkligt intresse och inte behöver de ramar en skola ger för att disciplinera sig.

En kille jag känner som gått på SAE ringde mig för ett tag sedan och frågade vilken ledare i en XLR-kabel man skulle löda till vilken pigg i kontakten. Jag höll på att ramla av stolen. Han har betalat 70 papp för en utbildning, och vet inte hur man lödar en XLR-kabel?

🙂

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Den teoretiska biten kan ju vem som helst läsa sig till genom litteratur, men att få jobba mycket med utrustning i den högre prisklassen är det som verkligen ger något.

Håller med om detta, men skulle möjligen vilja tillägga att utrustningen inte behöver vara i den högre prisklassen för att det ska vara givande. SAE kostar, vad är det? 70 papp för nio månader? Studielån tillkommer, uppskattningsvis 50 loppor för samma tid. Om man ändå ska låna 120.000 kronor, kanske man kan fundera lite över vad man kan göra för de pengarna. Det är inte säkert att bästa investeringen är att lägga dem på SAE och CSN. Det kanske är bättre att köpa in lite schysst utrustning, några bra böcker, printa allt vettigt från alla internetsiter som finns - och sedan bara köra på. Dela ut tidningar på nätterna, eller använd en del av lånet till att dryga ut privatekonomin under din "studie"-tid.

Ett alternativ kan vara att jobba gratis för någon studio, och se till att din lön består i att du får kika över axeln på proffsen medan de jobbar och ställa lite dumma frågor.

Jag säger inte att detta är bättre än en "riktig" utbildning - men jag säger att det KAN vara bättre. Speciellt för den som har ett verkligt intresse och inte behöver de ramar en skola ger för att disciplinera sig.

En kille jag känner som gått på SAE ringde mig för ett tag sedan och frågade vilken ledare i en XLR-kabel man skulle löda till vilken pigg i kontakten. Jag höll på att ramla av stolen. Han har betalat 70 papp för en utbildning, och vet inte hur man lödar en XLR-kabel?

🙂

Hälsningar

/Henrik

Satt och slöläste i forumet och är inte den som vill skriva folk på näsan men jag måste rätta ett par saker som vogel skriver.

Utbildning på SAE kostar allt mellan 25000 - 80000 beroende på vilken kurs man väljer.

CSN kan man ta på vissa kurser, INTE som vogel säger 70000+50000:-?

Om man tar CSN lån (som jag gjorde) så använder man de pengarna till att betala kursavgiften.

Du kan inte slå ihop siffrorna.... 70000 - 50000= 20000:- som man får skaka fram på annat sätt än via CSN.

Att lära sig att löda, visst får man genomgång på det men ligger inte det lite i vem eleven är också? Om man skiter i att lyssna så är väl inte det SAE´s fel, eller?

Jag gick på SAE (slutade i mars) och är helnöjd (kan löda också :rolleyes: )

Du får utbildning på allt från små semipro prylar till stora NEVE bord och annat MEN

varför snöar alla in på att få hålla på med det senaste och dyraste i prylväg, om du inte vet hur saker och ting funkar i teori och praktik så spelar det ingen roll om det står Behringer eller SSL på utrustningen......

Oj, vad långt det blev men jag är så trött på alla ryktesspridningar om en skola som gett mig skitmycket och bevisligen utbildat många som jobbar idag i olika branscher(även jag som jobbar med tv nu).

Skit i vad folk säger som inte har anknytning till stället och kolla själv (det gäller även andra skolor som säkert också är bra)

By the way Vogel:

Jag träffade en annan kille häromveckan som gått på en annan skola, säger inte vilken som inte visste vad early reflections var, .säger det något om den skolan? näe, säger det något om personen som elev? japp

Have a happy life, if not, well.... have a life then

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant, det är oftast upp till eleven själv hur mycket han kommer att få ut av sin utbildning. Detta gäller ju faktiskt det mesta. De flesta skolor har ganska bra utrustning och kompetenta lärare, resten är upp till dig själv. Det man kan ha invändningar mot vad gäller SAE är att det är en dyrare "satsning" än många andra skolor. Å andra sidan är den välkänd vilket kan vara ett plus när man söker första jobbet som ljudtekniker. Ett tips är att söka på många skolor och åka runt på intagning, små besök och dylikt innan man bestämmer sig. Även om utbildningen "bara" är ett år så kostar det ju ca: 40 000 i studiemedel att gå där. Då kanske det inte är så farligt att slösa en vecka och 2500kr på att åka runt och titta in på de olika skolorna?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går Medieproduktion på Högskolan Dalarna (Falun), en 120 poängs kandidatutbildning till ljudtekniker/Musikproducent. Utbildningen är en av sex st. som är statligt finansierade, därav har det inte snålats med utrustning. Vi har ett nyutrustat mediehus på f.d. regementet i Falun med bl.a musik (och TV-) studios i flermiljonklassen, (Fri tillgång dygnet runt med passerkort) kan rekommendera programmet då det är ett bra mellanting mellan dyra SAE och avlägsna Piteå/Haparanda. Gratis utbildning (utom litteratur & boende såklart), och 2 timmar till Sthlm med tåg. Det som är lite underligt är väl att antagningen görs från enbart betyg/högskoleprov och inte arbetsprover/intervju som liknande utbildningar. Det gör å andra sidan att man ligger bättre till om man kommer in och faktiskt har *talang* för ämnet också och inte bara är plugghäst vilket det finns vissa exempel på.. Det är tyvärr för sent att söka för i år (15 april till VHS) men förra året låg intagningsgränsen på medelbetyg 16,10 typ. (Högskoleprov 1,2).

Skillnaden mot Piteå är att man fokuserar på konstnärligt skapande förutom på de tekniska bitarna vilket är en stor anledning till att jag sökte.. Är man intresserad av filmljud/filmmusik så är det schyst då vi samarbetar med Dramatiska Institutet i Sthlm, vi kommer t.ex snart att ljudlägga dokumentärfilmslinjens examensprojekt som ska visas på SVT senare.

Det verkar som att den här utbildningen är förhållandevis okänd hos den stora allmänheten.. Nåja, nu vet ni lite mer iaf.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

En utbildning som kan vara lite intressant kan vara musik och media-programmet på musikhögskolan i Stockholm. Det är inte en ljudteknikerutbildning men det är definitivt åt det hållet.

Klistrar in programinnehållet...

Musikproduktion

Multimedieproduktion

Webproduktion

Videoproduktion

Musikteknik

Filmmusik

Ensemble- och ensembleledning

Sång och instrumentalspel

Komposition och musikteori

Musik och samhälle

Pedagogik, metodik och praktik

Eget val

Man måste vara ganska hemma på musik och det är antagningsprov men jag tror att det är förhållandevis få som vet om att utbildningen finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spinnybob - det råder absolut ingen tvekan om att man som elev måste lägga ned en massa jobb själv för att få ut något av en utbildning. Min poäng var mest att OM man nu ändå är disciplinerad, intresserad och ambitiös, så kanske man kan investera sina pengar bättre än genom att lägga dem på en utbildning. Det är olika från person till person. Min kompis (han med kablen) har som sagt gått SAE, och jag känner inte att han kan mer än jag som inte har gått där. Jag har däremot studerat och experimenterat på egen hand. Det funkade för mig, att plugga på en skola funkade för honom - och uppenbarligen för dig.

Om du har gått SAE känner du väl till deras kursavgifter bättre än jag. Min kompis betalade iallafall 70.000:- för deras niomånaderskurs. De övriga 50' jag lade till i min kalkyl var förstås studiemedel för att kunna betala mat och hyra under studietiden och därmed inget som dras av från själva kursavgiften. Naturligtvis finns det de som klarar att plugga och samtidigt sköta ett jobb på kvällar/helger, och som därmed inte behöver sådant lån.

Bästa hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en jättebra producentutbildning på musikhögskolan i Malmö, så det finns bra utbildning i skåne också. Det är alltså en högskoleutbildning och är 2 år på halvfart. Kruxet är bara att du måste ha gått minst två år på en musikhögskola innan du kan börja producentutbildningen. Sen är det dessutom intagningsprov som framförallt består av en massa gehörstester.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
basochdiskant (oregistrerad)

Hej. Jag letar efter något ställe där man kan lära sig att jobba som ljud tekniker. Inte en avancerad kurs utan bara del tids shema. Så att man får lära sig hur mixerbordet funkar osv. Det kanske finns någon bild på ett mixerbord på internet bara med beskrivning för de olika knapparna och va de gör. Eller kanske ni kan besrkiva det här i text. Jag är 16 år.

Tacksam för svar

/Kalle

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som majken säger och kolla runt i gamla trådar, tex lite länkar från Ackelito i den här tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=869&hl=

Tänkte posta lite nyttiga länkar om det kan vara av intresse!

English Mixing and Mastering Tutorials!

homerecordingconnection!

MIDI!

Musik termer!

Compressor!

Sound spectrum!

synthesis!

Kim's composition essays!

Chordmaps!

här är ett gäng länkar som kanske kan vara till nytta! 

ett tips om du är osäker på något är att göra en sökning på google.se!

hare gott

välkommen ska du ju va också 😎

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kalle,

välkommen till världen med inspelning. Det finns mycket kul att göra och mycket kul att lära sig på vägen. Du har många spännande saker kvar att upptäcka. Men det är inte så helt enkelt att ge svar på din fråga, den är lite för stor på något sätt. Vilken ände skall vi börja egentligen?

Jag tror att en bra ide är om du går till ditt närmaste bibliotek och säger att du är intresserad av ljudteknik, och ber dem som jobbar där att ta fram några böcker och tidningar. Biblioteken brukar inte vara så där himla väl uppdaterade, men något borde de ha.

Kanske har de en prenumeration på Studio där du kan läsa gamla nummer. Där finns det till exempel beskrivet just hur ett mixbord fungerar. I annonserna där ser du också vilka utbildningar som finns.

Sen kanske du kan hitta någon ljudtekniker eller något band i närheten som kan tänka sig att stå ut med dig, mot att du bär lådor och kokar kaffe eller vad de nu tycker sig kunna ta emot hjälp med.

Om det är inspelning du vill hålla på med, så föreslår jag att du börjar direkt. Ta något du har, eller något du har råd med och börja spela in. Även om det bara är en kassetbandspelare med inbyggd mik som du hittat på loppis så är det bättre än inget.

Ha kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)
När jag var 16 så valde jag Studioteknik A och Studioteknik B som tillval på gymnasiet. Det gav mig en riktig kick in i studiovärlden.

På vilken inriktning?

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)

Tack för alla tips. Jag har ett digitalt mixer bord hemma och några micar. Den är mest till för inspelning. AW4416 heter det, gjort av YAMAHA. De har en egen hemsida här:

http://www.aw4416.com/

Av det har jag lärt mig ungefär hur en ljudtekniker jobbar. Men jag vill lära mig hur ett analogt bord som man har på konserter fungerar. Jag ska gå till en som jag känner som nog kan lära mig lite. Men kan ni förklara lite vad det finns för olika sorters micar och deras egenskaper? Vore jätte sjysst. Man måste ju veta vilka micar man ska mica trumsetet med tex.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag vet med mig att jag har sett någon/några liknande trådar som denna, men har försökt sökt efter dem men inte hittat, så jag gör en ny :rolleyes:

Ja jag går just nu andra året på gymnasiet med inriktning piano, men sista året kommer jag har inriktning musikproducent. Jag har planer på att sedan läsa vidare och gå någon slags ljudteknikerutbildning, men jag vill helst stanna kvar i Stockholm. Jag såg en annons i SvD idag om Studioblue som sökte studenter som ville studera där. Jag kollade in hemsidan och det verkade som en rätt bra utbildning. Men man vet inte hur mycket som stämmer i vad de skriver. Därför behöver jag er hjälp att hitta ett bra ställe att kunna söka till sen. Det är visseligen något år kvar tills jag ska söka, men det är aldrig dumt att vara ute i god tid. Så berätta om ni kanske själva har gått någon bra utbildning, eller kan tipsa om någon ni har hört ska vara bra. Men det ska helst vara i Stockholm, för jag trivs bra här och vill inte flytta.

Ha de!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att flytta och plugga någon annanstans trots att du trivs bra i Stockholm.

Hur tänker jag? Jo, om det är ljud du ska plugga så gäller det att utnyttja studion maximalt. Speciellt under de åren du pluggar eftersom det är då du verkligen har tid att testa olika saker. Och är det ljudtekniker du ska bli så gäller det att hinna testa så mycket som möjligt. Hur låter en SM57'a på baskaggen jämfört med en 421'a? Hur blir det om vi M/S mikar piano? Vad händer om vi sätter mikrofonen bakom gitarren? o.s.v.

Har du familj, kompisar, nöjesliv och annat runtomkring dig så är risken stor att du tar en runda på krogen på fredagen istället för att gå ner till studion. När lördagen kommer blir det tv-spel och chips istället för studion.

Dessutom är en av de viktigaste sakerna i ljudbranschen kontakter. Det gäller att känna så många som möjligt eftersom du då har större chans att få jobb. Och återigen, har du familj och kompisar i närheten så är det enklare att umgås med dem istället för klasskompisarna som sedan kommer att jobba inom ljudbranschen.

----

Själv har jag pluggat i Haparanda vilket ligger långt bort, helt saknar nöjesliv men har en riktigt fin studio som man får boka 24 timmar om dygnet. Givetvis finns fler små skolor ute i landets olika hörn som ligger i lagom tråkiga hålor för att studion ska kännas som en skön tillflykt både fredag och lördag. Så flytta någon annanstans, lär känna nytt folk och ta chansen att spendera dagar och nätter i studion 😲

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Polarstudion är inte reducerad till en inspelningsstudio. Den är aktiv i allra högsta grad.

Lennart har lika mycket som alltid att göra i sina nya lokaler som han hyr av Kingside-studion. Dock har han i samarbete med ORCA en ljudteknikerutbildning där fokus ligger på att föra det genuina hantverket vidare. Ljudtekniker med riktiga baskunskaper är tyvärr på utdöende till förmån för presets-hungriga hemmapulare.

SAE är värt en funderare. Läs mer på forumet, t ex här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=22949

och här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21345&

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...