Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hei hei! Jeg er en norsk gutt som har lyst til å utdanne meg som lydtekniker. Jeg KAN utdanne meg her i Oslo på en privatskole som heter NISS, men dette er dyrt, og jeg har lyst til å reise litt bort. Å gå på en privatskole som f.eks. SAE Stockholm blir for dyrt, det må i så fall bli en høgskola. Vet noen om det finnes en høgskola i enten Stockholm eller Gøteborg, som har en utdanning (utbildning) i lydteknikk? Eller er ikke dette verdt det? Noen erfaringer?

Takker for svar!

Redigerat av ehs5
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant 😄.

Jag har även kollat på Studioblue, den verkar mera inriktad på praktiskt övande i studio mm, mera specefikt studiotekniker.

Några åsikter? Vilken är att föredra.

(stavning)

///

Kolla in Kulturamas musikproduktionlinje också: http://www.kulturama.com

Jag gick två år där och är helnöjd 🙂

A soft. Jag funderar på att söka till kulturama. Du tyckte det var bra där alltså? Som jag förstår det är det mycket arbete med låtskrivande också. Och inte bara musikproduktion? Jag vill ju plugga musikproduktiion. Är första året mer inriktat på låtskrivande? Vad gör du nu och har du fått några jobberbjudande typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)

För de som gillar lite mer teoretisk ljudproduktion, så finns på Chalmers ett masterprogram "Sound and vibrations" öppet för de som kämpat sig genom tre år elektro, teknisk arkitektur eller fysik (min lott). Verkar sjukt najs med kurser som:

Audio Technology & Acoustics

Technical Acoustics I&II

Building Acoustics & Community Noise

Human Response to Sound & Vibration

Room acoustics

Electro Acoustics & Ultrasonics

Design of Silent products

Det är för detta jag kämpar just nu inför tentaveckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Behöver lite tips angående utbildningar inom musikproduktion.

Är det någon som har gått SAE, Kulturama, Studio Blue eller någon liknande utbildning i närheten av Stockholm och har lite erfarenhet att dela med sig av?

SAE är jag väldigt intresserad av, då Audio Production Program. Den verkar helt okej men det sämsta med den är väl att det är deltid på 18 månader utan CSN-stöd. Nån som vet om det går att gå den utbildningen på heltid?

Undrar också om någon har gått Kulturama. Känns inte lika seriösa. Någon som vet nått?

Och ja, jag VET att många vill rekommendera Piteå, Musikmakarna, Växjö och alla dom men jag är bara ute efter att gå ett år och lära mig lite samtidigt som jag har kul och träffar lite intressant folk från branschen. Vill gärna ha svar på folk som har erfarenhet från skolorna och inte folk som "hört av en kompis" att någon skola är dålig.

Hoppas någon kan hjälpa till!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med befintlig tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte hjälpa mer än att påpeka att Audio Production Program och Audio Engineering på SAE är i princip identiska. Jag tänkte välja samma som dig förut men då berättade en handledare att den senare är likadan fast under kortare tid (12mån), du får ingen dator heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte hjälpa mer än att påpeka att Audio Production Program och Audio Engineering på SAE är i princip identiska. Jag tänkte välja samma som dig förut men då berättade en handledare att den senare är likadan fast under kortare tid (12mån), du får ingen dator heller.

Tack för svaret.

Okej, gick du utbildningen sen eller? Låter ju rätt vridet att ha två olika program för ett och samma syfte. Känns ju som att det borde vara skillnad på programmen eftersom det finns en skillnad mellan att vara producent och ljudtekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Okej, gick du utbildningen sen eller? Låter ju rätt vridet att ha två olika program för ett och samma syfte. Känns ju som att det borde vara skillnad på programmen eftersom det finns en skillnad mellan att vara producent och ljudtekniker.

Hej

Jag har gått APP, och visst utbildningarna är snarlika.(Vi diskuterade elever sins emellan) med Utbildnigarna bygger från grunden med ljudteori och spinner sedan givetvis åt flera olika håll vidare men efter att utbildningen är klar spelar det nog ingen större roll vilken av utbidlningarna du har gått. Du är din egen lyckas smed ... 😄

APP har ingen lära i arrangemang och liknande (okej några lektioner kanske det var ☺️ ) utan fokuserar på ljudlära, mikrofonlära, akustik, och hur man spelar in och bearbetar inspelat ljud i Protools och Logic. Vill du lära dig att spela in musik kan du gå vilken av dem enligt mig. Sedan är det hur du kan använda din kunskap som avgör om du blir nästa Max Martin eller inte.

MVH Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har gått APP, och visst utbildningarna är snarlika.(Vi diskuterade elever sins emellan) med Utbildnigarna bygger från grunden med ljudteori och spinner sedan givetvis åt flera olika håll vidare men efter att utbildningen är klar spelar det nog ingen större roll vilken av utbidlningarna du har gått. Du är din egen lyckas smed ... 😄

APP har ingen lära i arrangemang och liknande (okej några lektioner kanske det var ☺️ ) utan fokuserar på ljudlära, mikrofonlära, akustik, och hur man spelar in och bearbetar inspelat ljud i Protools och Logic. Vill du lära dig att spela in musik kan du gå vilken av dem enligt mig. Sedan är det hur du kan använda din kunskap som avgör om du blir nästa Max Martin eller inte.

MVH Staffan

Tack för svaret Staffan!

Okej, det låter ju rätt bra. Lutar ganska mycket åt SAE faktiskt. Verkar vara det bättre alternativet i Stockholmstrakten.

Innehåller det mycket praktik eller blir det bara att lusläsa böcker? 😎

Fortfarande sugen på att höra nått utlåtande om Kulturama!?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Den där 1-åriga heltidsutbildningen på SAE (audio engineering program), ger den rättighet till CSN-stöd?

Kostar det att läsa den? Det stod en massa om avgifter i ansökan men jag kunde inte se några priser någonstans.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där 1-åriga heltidsutbildningen på SAE (audio engineering program), ger den rättighet till CSN-stöd?

Kostar det att läsa den? Det stod en massa om avgifter i ansökan men jag kunde inte se några priser någonstans.

Den kostar runt 70 000kr om jag inte minns fel. Vet inte exakt men nått sånt. Och man har rätt till CSN-stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat upp ganska mycket om SAE och är så otroligt frestad att ta denna utbildning jag med!

Audio Engineering Program är CSN berättigad och du kan ta hjälp med den till att betala av avgiften. Varför APP inte har CSN stöd beror på att det är en deltids utbildning och har liksom 2 lektioner i veckan på kvällen och den sträcker ut sig liksom på 18 månader så. Resten av tiden man är där är praktisk tid och bokas individuellt av personen.

Men detta med att det inte är någon speciell skillnad mellan APP och AEP förstår jag inte? AEP riktar in sig på ljudteknik och Live/PA teknik medan APP riktar in sig på studio miljö och musik produktion. Visst har jag sett att vissa kurser är väldigt lika varandra men liksom...

Det som intresserar mig väldigt mycket är denna Bachelor of Arts som man kan fortsätta med efter första året på SAE. Det vattnas i munnen på mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kostar runt 70 000kr om jag inte minns fel. Vet inte exakt men nått sånt. Och man har rätt till CSN-stöd.

ca: 75 000:- kostar den om man betalar i förväg, om inte så går det månadsvis. Blir runt 6000:-/mån.

APP kostar ca: 79 000:- om man inte betalar månadsvis där också då blir det 4000:-/mån i 18 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
ca: 75 000:- kostar den om man betalar i förväg, om inte så går det månadsvis. Blir runt 6000:-/mån.

APP kostar ca: 79 000:- om man inte betalar månadsvis där också då blir det 4000:-/mån i 18 månader.

Vad är APP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat upp ganska mycket om SAE och är så otroligt frestad att ta denna utbildning jag med!

Audio Engineering Program är CSN berättigad och du kan ta hjälp med den till att betala av avgiften. Varför APP inte har CSN stöd beror på att det är en deltids utbildning och har liksom 2 lektioner i veckan på kvällen och den sträcker ut sig liksom på 18 månader så. Resten av tiden man är där är praktisk tid och bokas individuellt av personen.

Men detta med att det inte är någon speciell skillnad mellan APP och AEP förstår jag inte? AEP riktar in sig på ljudteknik och Live/PA teknik medan APP riktar in sig på studio miljö och musik produktion. Visst har jag sett att vissa kurser är väldigt lika varandra men liksom...

Det som intresserar mig väldigt mycket är denna Bachelor of Arts som man kan fortsätta med efter första året på SAE. Det vattnas i munnen på mig!

Ja, man kan inte mer än beklaga att inte APP är heltid och får CSN-stöd. Det hade ju varit underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat upp ganska mycket om SAE och är så otroligt frestad att ta denna utbildning jag med!

Audio Engineering Program är CSN berättigad och du kan ta hjälp med den till att betala av avgiften. Varför APP inte har CSN stöd beror på att det är en deltids utbildning och har liksom 2 lektioner i veckan på kvällen och den sträcker ut sig liksom på 18 månader så. Resten av tiden man är där är praktisk tid och bokas individuellt av personen.

Men detta med att det inte är någon speciell skillnad mellan APP och AEP förstår jag inte? AEP riktar in sig på ljudteknik och Live/PA teknik medan APP riktar in sig på studio miljö och musik produktion. Visst har jag sett att vissa kurser är väldigt lika varandra men liksom...

Jo vissa skillnader finns givetvis. APP är en ganska ny kurs och jag misstänker att de kommer skilja sig mer åt i framtiden. Vi APP hade några övningar där ljud och bild skulle syncas som jag har för mig att vi var ensamma om.

Det som intresserar mig väldigt mycket är denna Bachelor of Arts som man kan fortsätta med efter första året på SAE. Det vattnas i munnen på mig!

Redigerat av Directsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är APP?

Audio Production Program. Kolla in SAEs svenska hemsida om alla utbildningarna. http://www.saestockholm.se/

Jag har kollat upp ganska mycket om SAE och är så otroligt frestad att ta denna utbildning jag med!

Audio Engineering Program är CSN berättigad och du kan ta hjälp med den till att betala av avgiften. Varför APP inte har CSN stöd beror på att det är en deltids utbildning och har liksom 2 lektioner i veckan på kvällen och den sträcker ut sig liksom på 18 månader så. Resten av tiden man är där är praktisk tid och bokas individuellt av personen.

Men detta med att det inte är någon speciell skillnad mellan APP och AEP förstår jag inte? AEP riktar in sig på ljudteknik och Live/PA teknik medan APP riktar in sig på studio miljö och musik produktion. Visst har jag sett att vissa kurser är väldigt lika varandra men liksom...

Jo vissa skillnader finns givetvis. APP är en ganska ny kurs och jag misstänker att de kommer skilja sig mer åt i framtiden. Vi APP hade några övningar där ljud och bild skulle syncas som jag har för mig att vi var ensamma om.

Det som intresserar mig väldigt mycket är denna Bachelor of Arts som man kan fortsätta med efter första året på SAE. Det vattnas i munnen på mig!

Ah okej. 😛 Tack för informationen. Men föresten... Hur var det att plugga där? Det är väl antagligen väldigt individuell studiegång va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audio Production Program. Kolla in SAEs svenska hemsida om alla utbildningarna. http://www.saestockholm.se/

Ah okej. 😛 Tack för informationen. Men föresten... Hur var det att plugga där? Det är väl antagligen väldigt individuell studiegång va?

Det var askul och krävande för att sammanfatta 18 månader. All studiegång är individuell, men vår klass var ambitiös och entusiastisk, då är det enklare även som individ att lyckas. Många övningar utfördes i SAEs många olika studios där teoretiska moment skulle omsättas i praktiken. Jag liksom många andra arbetade heltid för att kunna finansiera utbildningen. Detta gjorde att vi hade tight om tid då vi kunde boka studios då ordinarie arbettstid konkurrerade med egna klasskamraters bokningar men även andra klassers.(Faktiskt det största problemet, det här med studiotid, särskilt i slutet)

De bästa övningarna tyckte jag var de som man kunde ta med sig hem på Macbooken och pilla med under helger och kvällar, hoppas de implemeterar fler sådana för nya klasser. En stor väckarklocka för mig var akustiken vid inspelning och mixning. Det blev uppenbart hur överlägset ljudet blev i ett korrekt dämpat inspelningsrum kontra någons sovrum. Tror att många slänger ned otroligt mycket pengar på dyra prylar för att sedan spela in och mixa under tämligen usla förhållanden. (Kanske lite off topic men ändå 😛 )

MVH Staffan

Redigerat av Directsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att man blir tvungen att lägga ner en hög med pengar oavsett om man går någon av ovanstående utbildningar, annars finns det ju andra sätt... Öva, öva och öva... erfarenheter osv. kanske inte dirket kostar en massa pengar, men tid... Men som sagts tidigare, utbildning är ett sätt att komma framåt, det andra är livserfarenheter och talang (vilket iof behövs även vid utbildning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp Kulturamas musikproduktionslinje om du inte redan gjort det. Jag gick två år där och tyckte det var grymt 😄

Okej, är det mycket praktik och sånt? Har läst på deras hemsida men tycker beskrivningen där är alldeles för kortfattad. Står tex inget om att man får jobba med ProTools eller liknande? Allt det gör att den känns lite mer oseriös än SAE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var askul och krävande för att sammanfatta 18 månader. All studiegång är individuell, men vår klass var ambitiös och entusiastisk, då är det enklare även som individ att lyckas. Många övningar utfördes i SAEs många olika studios där teoretiska moment skulle omsättas i praktiken. Jag liksom många andra arbetade heltid för att kunna finansiera utbildningen. Detta gjorde att vi hade tight om tid då vi kunde boka studios då ordinarie arbettstid konkurrerade med egna klasskamraters bokningar men även andra klassers.(Faktiskt det största problemet, det här med studiotid, särskilt i slutet)

De bästa övningarna tyckte jag var de som man kunde ta med sig hem på Macbooken och pilla med under helger och kvällar, hoppas de implemeterar fler sådana för nya klasser. En stor väckarklocka för mig var akustiken vid inspelning och mixning. Det blev uppenbart hur överlägset ljudet blev i ett korrekt dämpat inspelningsrum kontra någons sovrum. Tror att många slänger ned otroligt mycket pengar på dyra prylar för att sedan spela in och mixa under tämligen usla förhållanden. (Kanske lite off topic men ändå 🙂 )

MVH Staffan

Typ dom planer jag också har tänkt mig. Jobba heltid under dagarna för att betala av den. Men hoppas på att jag kan få ett jobb borta i Norge som jag har ansökt om. Bara pengar behövs liksom! >_<

Men nu får du mig att börja dregla rejält och snart börjar jag väl flå mig själv för att inte tänka på det! >_<

Men hur har det gått för dig nu efter den utbildningen? Du fortsatte inte med Bachelor of Arts degree va? Får man god kontakt med branschfolk och så under utbildningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ dom planer jag också har tänkt mig. Jobba heltid under dagarna för att betala av den. Men hoppas på att jag kan få ett jobb borta i Norge som jag har ansökt om. Bara pengar behövs liksom! >_<

Men nu får du mig att börja dregla rejält och snart börjar jag väl flå mig själv för att inte tänka på det! >_<

Men hur har det gått för dig nu efter den utbildningen? Du fortsatte inte med Bachelor of Arts degree va? Får man god kontakt med branschfolk och så under utbildningen?

Hej

Nä jag fortsatte inte med Bachelor of arts då jag ansåg att jag ville ha arbetslivserfarenhet från branschen snarare än mer teoretisk kunskap.

Nu driver jag en enskild firma och arbetar extra på kvällar och helger med inspelning. Det är bara att gneta sig in i branschen!

Angående kontakter med branschfolk vet jag inte riktigt, viss träffar man en hel del folk men om det är mycket eller inte vet jag inte. 😉

Att gå en sådan här utbilndning som tex SAE erbjuder är verkligen otroligt kul och stimulerande och passade mig väldigt bra.

Välj med hjärtat ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, är det mycket praktik och sånt? Har läst på deras hemsida men tycker beskrivningen där är alldeles för kortfattad. Står tex inget om att man får jobba med ProTools eller liknande? Allt det gör att den känns lite mer oseriös än SAE.

När jag gick där så körde vi i princip enbart Logic. Däremot fick vi några lektioner där vi fick prova på Pro Tools och jag hade säkert fått fortsätta använda det mellan och efter lektionerna om jag hade velat.

Jag kan inte så mycket om SAE, men vad jag har hört så läser man ett halvår teori innan man får börja använda skolans studios. Om det stämmer, så är det ju helknasigt :rolleyes:. De har säkert jättebra lärare, men det man lär sig mest på är ju all den tid man lägger på att prova och utforska själv. På Kulturama kan man i princip boka studiotid redan första dagen.

Vi hade praktik i fyra veckor under andra året, men ingenting under det första året. För du menar praktik som i att praktisera ute på en arbetsplats va...?

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar Kulturama?

Finns det ingen musik/produktions/ljudtekniks-utbildning i Stockholm (med omnejd) som inte kostar?

Kulturama kostar väl runt 30 000 kr per termin, men det går ju att låna till största delen av det (20-25000 nånting) via CSN:s merkostnadslån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...