Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 månader senare...

Nån som vet hur intagningsproven till Ljudtekniska utbildningen hos SveFi är? Ska slänga iväg min ansökan dit under nästa vecka. Om nån går där eller gått där nyligen och gärna svarar på allmäna frågor får ni gärna kontakta mig.

regards

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)
Vad jag vet så får du ett certifikat när du har pluggat på SAE. Kan hjälpa till när man ska ut på arbetsmarknaden och sedan kan man ju fortsätta på SAE med att göra en masterexamen också. Kulturama vet jag inte så mycket om direkt så...

Vet inte exakt vad SAE har för rykte i branschen men jag drar örona åt mig bara jag läser deras utbildningssida.

CITAT:

"Audio Engineering Program

Audio Engineering Program är 12 månader på heltid med studiestöd.

Den motsvarar 180 poäng av en Bachelor of Arts Degrees totala 360."

1. För det första så skulle jag inte räkna med att detta går att räkna in i något annat program, och vad ska man med en halv kandidatexamen till?

2. Vet inte vilket poängsystem SAE använder sig utav men i alla andra svenska akademiska institutioner så är fil. kand.(B.A) 180hp och inte 360.

3. Att denna institution sedan skulle kunna erbjuda masterutbildningar är juridiskt omöjligt, såvida de inte har utbildningen från ett universitet och sedan förlagd hos dem.

Vet inte hur pass akademisk den här institutionen är på riktigt. Skulle dessa "poäng" som de pratar om vara högskolepoäng så betyder det att de påstår att de läser in 3 års heltids akademiska studier på 1 år. Hur seriöst låter det?

Tror du får mycket mer ut utav att läsa på en statlig institution som du sedan faktiskt kan använda för att läsa vidare eller för att uppvisa en riktigt examina. Tror detta bara leder till studioutnyttjande och om det är bara det man vill ha så...

EDIT: Tror hela konceptet bygger på att man försöker intressera folk att ta en genväg, men tror inte att du kan erhålla tillräckligt med kunskap på 12 månader för att motsvara 180hp!

Redigerat av burkish
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag brukar, om man har tid och pengar att investera i sin egen fortbildning, för sin egen skull - då är det säkert bra med SAE och liknande. Däremot är den typen av utbildningar mer eller mindre värdelösa som hävstång in i branschen.

Att ha med det på CV:t gör nog ingen större skillnad, men man får ju träffa en massa folk som också strävar efter att komma in i branschen. Så värdelöst skulle jag inte säga att det är - det blir vad man gör det till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag vill tipsa om en utbildning inom ljudteknik som heter Interaktiv ljuddesign som kombinerar musik och datorer. Den finns på Högskolan Kristianstad i Hässleholm i Skåne! Jag är är musiker och ljuddesigner och lärare på utbildningen för att jag är intresserad av möjligheterna och vad man kan göra med musik och programmering. Studenterna designar ljud och interaktion, gör musik och lär sig programmera dataspel, mobiltelefoner, interaktiv konst och bygga olika musiksystem som live, reason, softsyntar, iPhone apps., pluggar, VST, m.m.

Utbildningen är unik i Europa för att den fokuserar på mjukvaruutveckling och hur man designar estetiska upplevelser som bygger på musik. Vi gör projektarbeten mot spelfirmor, kultur, musikscen, mobil och samarbetar med Inkonst, FullPull, Siestafestivalen, SverigesRadio, SonyEricsson, IT-Universitetet i Köpenhamn, Danmarks Designskole i CPH (konstfack), Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö, ++

Studenter som gått ut jobbar med att designa ljud och syntar för iPhone, spel, interktiv konst, mobiler, producenter, ljudtekniker, musiklärare, speldesigner, musiker. Flera har startat eget företag. Så jag håller inte med om att man inte får jobb av att gå Interaktiv ljuddesignprogrammet. Alla våra studenter som är klara jobbar med ljud!

Kolla in vad vi har gjort på communitysiten www.interactivesound.org Vi arbetar i Max/Msp, Processing/Java, SuperCollider, Arduino, C++ (iPhone m.m.)

Sista ansökningsdatum om man vill börja det 3 åriga programmet i höst är 15 april.

I sommar 2010 har vi en distanskurs i Ljudredigering för interaktion med 4 koncentrerade träffar (lördag-söndag) när man får lära sig att redigera ljud för interaktion i spel , mobiler och instrument (vi jobbar i Cubase och Max/Msp. Man lär sig Max/Msp från grunden och arbetar med Cubase på den nivå man är (nybörjare-proffs).

Sista anmälningsdag till kursen är satt till 15 mars men man kan göra efteranmälningar.

Allmän behörighet gäller.

Det finns bra lokaler, elektroniklab, studios på legendariska Seniorita på Markan (Siestafestivalen i Hässleholm) och man får låna dator under utbildningen.

Intresserad? Kontakta mig. Mer info på interactivesound.org.

Jag skall utbilda mig till ljudtekniker i höst.. Vill ha tips på bra utbildningar. Nån kanske kan rekomendera nått bra.

Har kollat på SAE å den känns bäst hittills. Folkhögskolor? Ja då känns ju Sverigefinska i Haparanda som no1, men vad vet jag.

Snälla ge mig lite tips,erfarenheter,rykten ja allt är av intresse.

Tack på förhand /Stay Heavy u folks

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag vill tipsa om en utbildning inom ljudteknik som heter Interaktiv ljuddesign som kombinerar musik och datorer. Den finns på Högskolan Kristianstad i Hässleholm i Skåne! Jag är är musiker och ljuddesigner och lärare på utbildningen för att jag är intresserad av möjligheterna och vad man kan göra med musik och programmering. Studenterna designar ljud och interaktion, gör musik och lär sig programmera dataspel, mobiltelefoner, interaktiv konst och bygga olika musiksystem som live, reason, softsyntar, iPhone apps., pluggar, VST, m.m.

Utbildningen är unik i Europa för att den fokuserar på mjukvaruutveckling och hur man designar estetiska upplevelser som bygger på musik. Vi gör projektarbeten mot spelfirmor, kultur, musikscen, mobil och samarbetar med Inkonst, FullPull, Siestafestivalen, SverigesRadio, SonyEricsson, IT-Universitetet i Köpenhamn, Danmarks Designskole i CPH (konstfack), Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö, ++

Studenter som gått ut jobbar med att designa ljud och syntar för iPhone, spel, interktiv konst, mobiler, producenter, ljudtekniker, musiklärare, speldesigner, musiker. Flera har startat eget företag. Så jag håller inte med om att man inte får jobb av att gå Interaktiv ljuddesignprogrammet. Alla våra studenter som är klara jobbar med ljud!

Kolla in vad vi har gjort på communitysiten www.interactivesound.org Vi arbetar i Max/Msp, Processing/Java, SuperCollider, Arduino, C++ (iPhone m.m.)

Sista ansökningsdatum om man vill börja det 3 åriga programmet i höst är 15 april.

I sommar 2010 har vi en distanskurs i Ljudredigering för interaktion med 4 koncentrerade träffar (lördag-söndag) när man får lära sig att redigera ljud för interaktion i spel , mobiler och instrument (vi jobbar i Cubase och Max/Msp. Man lär sig Max/Msp från grunden och arbetar med Cubase på den nivå man är (nybörjare-proffs).

Sista anmälningsdag till kursen är satt till 15 mars men man kan göra efteranmälningar.

Allmän behörighet gäller.

Det finns bra lokaler, elektroniklab, studios på legendariska Seniorita på Markan (Siestafestivalen i Hässleholm) och man får låna dator under utbildningen.

Intresserad? Kontakta mig. Mer info på interactivesound.org.

Skåne... Finns det ingen utbildning närmare Sverige? 😏

En sak jag funderat på är att verifiera alla mina kunskaper..

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi på sörlandet har inte samma fina snö och ishotell men vi har bra nätverk med Norrländska ljudnördar och brukar hänga på Audiomostlykonferenser på Sonic på Interactive institute i Piteå och på musikhögskolan där. Mina lärarkollegor har startat sin karriär på musikskolor i Falun, Härnösand/Kapellsbergs musikskola som är lite närmre "Sverige".

Föresten är mitt Max/Msp och Live fransk-amerikanska, mina rolandpedaler japanska, mitt Cubase tyskt och mitt TC electronicsreverb danskt, min arduino som jag bygger egna midikontrollers med är Made in italy! Inte mycket svenskt där 😮

Men jag vill gärna tro att ljudintresset är det viktigaste och det känner ju inga nationsgränser 🙂

Skåne... Finns det ingen utbildning närmare Sverige? 😉

En sak jag funderat på är att verifiera alla mina kunskaper..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tipsa om en utbildning inom ljudteknik som heter Interaktiv ljuddesign som kombinerar musik och datorer. Den finns på Högskolan Kristianstad i Hässleholm i Skåne! Jag är är musiker och ljuddesigner och lärare på utbildningen för att jag är intresserad av möjligheterna och vad man kan göra med musik och programmering. Studenterna designar ljud och interaktion, gör musik och lär sig programmera dataspel, mobiltelefoner, interaktiv konst och bygga olika musiksystem som live, reason, softsyntar, iPhone apps., pluggar, VST, m.m.

Utbildningen är unik i Europa för att den fokuserar på mjukvaruutveckling och hur man designar estetiska upplevelser som bygger på musik. Vi gör projektarbeten mot spelfirmor, kultur, musikscen, mobil och samarbetar med Inkonst, FullPull, Siestafestivalen, SverigesRadio, SonyEricsson, IT-Universitetet i Köpenhamn, Danmarks Designskole i CPH (konstfack), Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö, ++

Studenter som gått ut jobbar med att designa ljud och syntar för iPhone, spel, interktiv konst, mobiler, producenter, ljudtekniker, musiklärare, speldesigner, musiker. Flera har startat eget företag. Så jag håller inte med om att man inte får jobb av att gå Interaktiv ljuddesignprogrammet. Alla våra studenter som är klara jobbar med ljud!

Kolla in vad vi har gjort på communitysiten www.interactivesound.org Vi arbetar i Max/Msp, Processing/Java, SuperCollider, Arduino, C++ (iPhone m.m.)

Sista ansökningsdatum om man vill börja det 3 åriga programmet i höst är 15 april.

I sommar 2010 har vi en distanskurs i Ljudredigering för interaktion med 4 koncentrerade träffar (lördag-söndag) när man får lära sig att redigera ljud för interaktion i spel , mobiler och instrument (vi jobbar i Cubase och Max/Msp. Man lär sig Max/Msp från grunden och arbetar med Cubase på den nivå man är (nybörjare-proffs).

Sista anmälningsdag till kursen är satt till 15 mars men man kan göra efteranmälningar.

Allmän behörighet gäller.

Det finns bra lokaler, elektroniklab, studios på legendariska Seniorita på Markan (Siestafestivalen i Hässleholm) och man får låna dator under utbildningen.

Intresserad? Kontakta mig. Mer info på interactivesound.org.

Oh vilken drömutbildning, är både intresserad av ljud samt programmering (enkla spel, mjukvaror för ljud osv). Men tyvärr så är jag redan inne på mitt tredje och sista år på jth! VIlka program kör ni programmering med? Vi sitter med VB!

Mvh

Edit: Såg nu att ni jobbar med C++ 🙂

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hejsan

Jag är sugen på att utbilda mig mer inom ljudtekniken. Problemet är att jag har jobb upp till öronen, så att gå några kurser på SAE är inte aktuellt på grund av tid. Hittade dock sidan audio masterclass som verkar intressant och utgå från den nivå man är på. Fördelen med denna är att jag gör det när jag har tid. Dock inom två år, men det ska väll hinnas med 😲

Men är det någon här som gått kursen? Ge mig all info du besitter i så fall 😛

Tack på förhand

EDIT: http://www.audiomasterclass.com/

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag är sugen på att utbilda mig mer inom ljudtekniken. Problemet är att jag har jobb upp till öronen, så att gå några kurser på SAE är inte aktuellt på grund av tid. Hittade dock sidan audio masterclass som verkar intressant och utgå från den nivå man är på. Fördelen med denna är att jag gör det när jag har tid. Dock inom två år, men det ska väll hinnas med 😲

Men är det någon här som gått kursen? Ge mig all info du besitter i så fall 😛

Tack på förhand

EDIT: http://www.audiomasterclass.com/

MVH

Anders

Men åhh! Du om någon behöver väl ingen mer utbildning! Bara att fortsätta på stigen genom att lyssna och försöka härma det du vill uppnå. Tycker att dina grejer du gör nu är betydligt grymmare än många andras! Lek! Vänd kompressorinställningarna upp å ner...hihi. TIPS! Ladda in din favvolåt/platta och försök härma soundet samt alla instrument och dess "karaktär". Maaaa men du gör ju som du vill. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men åhh! Du om någon behöver väl ingen mer utbildning! Bara att fortsätta på stigen genom att lyssna och försöka härma det du vill uppnå. Tycker att dina grejer du gör nu är betydligt grymmare än många andras! Lek! Vänd kompressorinställningarna upp å ner...hihi. TIPS! Ladda in din favvolåt/platta och försök härma soundet samt alla instrument och dess "karaktär". Maaaa men du gör ju som du vill. 🙂

Så du tycker jag är färdigutbildad 🙂 Nä, men allvarligt så blir man ju aldrig färdig, och jag känner ju att jag utvecklas hela tiden själv också. Men det går väldigt långsamt. Så min tanke va därför att om jag lägger på en bra utbildning på min egen utveckling så kanske jag kommer upp till det där nästa steg lite snabbare. Det som verkar vara bra med den här utbildningen är ju att man får skicka in uppgifter som de lyssnar på och att man sedan får feedback av lärarna i kursen direkt. Vilket borde öppna dörrarna till att verkligen individanpassa utbildningen.

Sedan får jag säga tack för att du tycker mina grejer är grymmare än många andras, det uppskattas och är verkligen roligt att höra!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Halloj!

Jag har suttit och kollat runt lite på olika utbildningar inom ljudteknik. Den som verkar bäst är ju den i Piteå. Dock är jag lite fundersam över musikdelen av deras intagningsprov eftersom att jag aldrig har satt mig in i noternas värld... Tänkte kolla om det är någon som vet om detta går att lära sig själv eller måste man gå någon utbildning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha med det på CV:t gör nog ingen större skillnad, men man får ju träffa en massa folk som också strävar efter att komma in i branschen. Så värdelöst skulle jag inte säga att det är - det blir vad man gör det till 😆

Flikar in: När jag blev färdig ljudtekniker på SAE med ett Audio Engeneering Diploma fick jag 5 olika ljudjobb direkt inom teater, TV, Radio (Sveriges Radio), livejobb och studio. Fler var långtidsjobb och ledde till nya uppdrag.

Sedan dess (över 10 år sen) har jag haft fullt upp. Jobbat ofta mer än heltid. Fasta anställningar finns i princip inte, men det e bara en fördel för ens utveckling inom yrket som gör att man breddar sig. SAE är fantastiskt bra, men det gäller att plugga. För regleln gäller: Inget Audio Engineering Diploma under 80% godkännande av teori OCH praktik. Inte alla når upp till detta och varje år är det några som inte lyckas...

Detta bidrar till att diplomet har ett värde inom audiobranschen.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en relativt ny utbildning som kallas musikproduktion i Storuman (folkhögsskola)som är kanon, den riktar in sig mest på musikproduktion o hur man skriver o spelar in låtar men även pa teknik (grundläggande)men det som är bra är att man har egen musikstation (15st) dygnet runt + en större studio för ytterligare inspelningar som grupper o dyl. En annan kanongrej är att man har samarbete med musikbranschen om man vill få ut sin musik rent kommersiellt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag har suttit och kollat runt lite på olika utbildningar inom ljudteknik. Den som verkar bäst är ju den i Piteå. Dock är jag lite fundersam över musikdelen av deras intagningsprov eftersom att jag aldrig har satt mig in i noternas värld... Tänkte kolla om det är någon som vet om detta går att lära sig själv eller måste man gå någon utbildning?

Ja de är duktiga i Piteå! Och precis som du säger så finns det ingen annan väg än att lära sig själv. "Tips trial and error, - själv är bäste dräng!" Det blir såklart bäst med en utbildning om du vill få till det som alla andra. Skära å lägga till i EQ å Kompressor här å där...men glöm inte öronen! Märkte själv att det bästa soundet är att gå emot strömmen... 😄 ( fast soundet i detta fall är ju en smaksak 😲 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Någon som har erfarenhet, eller vet något om "musikmakarna" i Örnsköldsvik? Och om det finns fler liknande utbildningar till musikproducent/låtskrivare i landet? Vet att det finns trådar och sånt om detta, men kul att höra från fler!

MVH/Olof

Jag har några kompisar som har/läser där och det verkar vara fantastiskt bra! Mycket och bra kontakt med "branchen" (föreläsningar, feedback, praktik etc), och välutrustade lokaler. Man kan ju läsa den där på distans om man vill men då då missar man ju gemenskapen och samarbetsmöjligheterna med resen av klassen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bump

Ingen som gått denna utbildning?

MVH

Anders

Jag skulle också vara mycket intresserad av att få höra någon typ av "betyg" på samma kurs. Verkar oerhört intressant och bra när man läser om det, men man vill ju veta att pengarna kommer dit de skall och att man får det man vill ha enligt kursutbudet.

//Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Skulle behöva lite råd. Har stått bredvid eller framför mixern sen hakan nådde upp till reglarna tack vare att farsan är/var tekniker och fått varit med på många gigs stora som små, så har väl gått "gamla skolan" på det sättet. Sitter dagligen med att mixa och spelar dessutom trummor och har läst estet. Nu är dock frågan vad jag ska söka. Vill lägga ribban på hög nivå, är inte så jätte sugen på att börja om från början (Lärde mig inte ett skvatt på ljudteknik A&B kurserna på gymnasiet, inte för att jag struntade i det).

Förslag på vart man ska plugga om man vill fördjupa sig och nörda sig? Piteå är tyvärr ganska uteslutet, jag är inte på något vis matte snubbe (klarade inte matte B )och har inte fått möjligheten att läsa el lära som ingår i intagningsprovet. Är det stora summor som gäller så är det bara aktuellt om nivån är hög.

Redigerat av laserlars
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Jag är intresserad av att gå SAE's Audio Engineering program i antingen LA eller Brisbane, men jag är lite smått förvirrad....

I LA skulle jag gått Audio Technology Program: http://losangeles.sa...Program_Diploma

Samt Beat Lab Production: http://losangeles.sa...ion_Certificate

Kursen i LA är 9 månader full time.

I Brisbane kallas kursen för Bachelor of Audio Production: http://brisbane.sae....oduction_Course

Den utbildningen är 24 månader full time.

Varför denna stora skillnad? Är det för att i brisbane erbjudes det en full bachelor men inte i LA? Vad är det för slags nytta med att plugga endast 9 månader? Känns ju en aning kort för att ha någon slags riktig utbildning på "papper"...

Någon som kan hjälpa till?

Enda anledningen till att jag hellre vill till LA är pågrund av mitt stora intresse för urban musik, hiphop, rnb osv.... LA är ju lite som dess MEKKA, sen så finns det ju kontakter där man inte kan få någon annanstans om man har tur, då i stort sett det mesta produceras där.

Men de där fjyttiga 9 månader har mig på stängslet...

Uppskattar hjälp 🙂

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...