Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

Bra tänkt Majken,men risken finns överallt,även med sina nya studiokamrater i busken etc om man inte går in för detta med en stenhård disciplin vilket är nyckeln,,, 😲

Ljudtekniker med riktiga baskunskaper är tyvärr på utdöende till förmån för presets-hungriga hemmapulare.
är ju vad jag sagt mest hela tiden! Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Rekomenderar SAE(gick ut AED där hösten 2000).....finns mer att läsa om diverse utbildningsalternativ i dessa trådar.....en del munhugg också, men det brukar alltid bli så när vissa ämnen tas upp... 😲

https://www.studio.se/index.php?showtopic...9&hl=utbildning

https://www.studio.se/index.php?showtopic...5&hl=utbildning

har skrivit samma sak i båda trådarna... 🙁

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=338141

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt Majken,men risken finns överallt,även med sina nya studiokamrater i busken etc om man inte går in för detta med en stenhård disciplin vilket är nyckeln,,, 🙁

Det är sant, men har man lika dålig disciplin som jag så gäller det att ta bort valmöjligheten 😲

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att flytta och plugga någon annanstans trots att du trivs bra i Stockholm.

Hur tänker jag? Jo, om det är ljud du ska plugga så gäller det att utnyttja studion maximalt. Speciellt under de åren du pluggar eftersom det är då du verkligen har tid att testa olika saker. Och är det ljudtekniker du ska bli så gäller det att hinna testa så mycket som möjligt. Hur låter en SM57'a på baskaggen jämfört med en 421'a? Hur blir det om vi M/S mikar piano? Vad händer om vi sätter mikrofonen bakom gitarren? o.s.v.

Har du familj, kompisar, nöjesliv och annat runtomkring dig så är risken stor att du tar en runda på krogen på fredagen istället för att gå ner till studion. När lördagen kommer blir det tv-spel och chips istället för studion.

Dessutom är en av de viktigaste sakerna i ljudbranschen kontakter. Det gäller att känna så många som möjligt eftersom du då har större chans att få jobb. Och återigen, har du familj och kompisar i närheten så är det enklare att umgås med dem istället för klasskompisarna som sedan kommer att jobba inom ljudbranschen.

----

Själv har jag pluggat i Haparanda vilket ligger långt bort, helt saknar nöjesliv men har en riktigt fin studio som man får boka 24 timmar om dygnet. Givetvis finns fler små skolor ute i landets olika hörn som ligger i lagom tråkiga hålor för att studion ska kännas som en skön tillflykt både fredag och lördag. Så flytta någon annanstans, lär känna nytt folk och ta chansen att spendera dagar och nätter i studion 😲

/Majken

Du har poäng i det du skriver, och jag kan förstå om jag utvecklas mera om jag flyttar någon annan stans och kan fokusera mer på just utbildningen, och sitta i studion dygnet runt. Men är det verkligen så stora skilnader på utbildningarna i småstäderna mot Stockholm? Sen så umgås jag redan bara med kompisar som syslar med musik, så det är musik dygnet runt för mig endå.

Och angående kontakter, så träffar jag ju lika mycket nytt folk om jag börjar på en utbildning i Stockholm som om jag skulle börja i Haparanda? Men kontakter är ju som sagt en viktig del i det hela. Utan dem kommer man ingen vart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det verkligen så stora skilnader på utbildningarna i småstäderna mot Stockholm?

En skillnad som finns är att det vissa gånger är så att man inte får boka studiotid helt fritt på utbildningarna i de större städerna. Dels för att det kan vara mycket elever, men även för att man spelar in band och hyr ut studion helger och kvällar för att att få hyran av lokalen att gå runt.

Och angående kontakter, så träffar jag ju lika mycket nytt folk om jag börjar på en utbildning i Stockholm som om jag skulle börja i Haparanda? Men kontakter är ju som sagt en viktig del i det hela. Utan dem kommer man ingen vart.

Visst gör du det, men skillnaden är att i Haparanda, Ö-vik, Kalmar eller gud vet var så kommer du sannolikt att bo tillsammans med dina nya klasskompisar i en korridor och därmed blir det enklare att bara haka på ner till studion när någon annan ska göra något. I Stockholm kommer de att vara just klasskompisar och när dagen är slut går du hem för att träffa dem nästa dag klockan 08:00.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

åsså var ju nån snabbare med länkarna....  😲

🙁

Tänkte nämna också att Lennart från Polar-studion förmodligen inte förlänger sitt samarbete med ORCA. Han är tydligen inte helt nöjd med dom.

Har inte Kulturama nån utbildning, fast den kanske är på gymnasienivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Finns det ingen utbildning i "light"-variant, typ ett steg över Studios Inspelnings-, och mixningsskola. Gärna med inlägg av Logic?

Men som inte kostar 200.000 och inte tar två års heltidsplugg.

Typ Studieförbund eller liknande...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på SAE:s hemsida nu och det verkar ju som en bra utbildning. Men en sak jag tänkte på är att om man väljer Audio Engineering Program så är det delar som jag inte är så intresserad av, som t.e.x tv och radio. Jag är mer ute efter att lära mig sitta i studio och lite livespelningar. Någon som vet hur stor fokus det läggs på tv och radio?

Sen fanns det ju en annat programm som heter Electronic Music Production som verkar passa mig riktigt bra, eftersom jag sitter och gör mycket sån musik, och vill även i framtiden göra det. Men jag vill även lära mig att spela in "riktiga" instrument i studion. Det känns lite som man antingen får det ena eller det andra? På Studio Blue verkar det vara mer bredd på utbildningen, att man mer själv gör vad den blir til?! Rätta mig om jag har fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick en nybörjarkurs i Cubase på 8*2 timmar för 2000 kr, helt ok förutom att ja borde gått Logic-kursen istället då ja kör mac.

Parallellt gick jag även en nybörjarkurs i inspelningsteknik på 8*3 timmar för 2500 kr, sjukt bra, lärde mig enormt mycket på kort tid.

Både var för övrigt på kvällstid på Kulturama i sthlm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl fortfarande en av de mest gedigna utbildningarna i Sverige? http://www.ltu.se/web/pub/jsp/polopoly.jsp?d=513 Många jag känner som gått där i Piteå på Ljudingenjörsutbildningen kan faktiskt leva riktigt bra på ljudteknik. Och då får ju Majken som han vill och skicka iväg dig från Stockholm! =) Det är väl iof sig rätt så begränsat antal platser, men det är ju värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ta kontakt med Ljud och Bildskolan i Varberg.

Inte i stockholm men program ledare där nere heter Fredrik Larnemo och hans stora kunskaper ligger inom akustik och teknik kring upptagandet av den.

Jag fick min bas där. En KY-utbildning idag i fantastiska lokaler.

Jag kan garantera att du blir nöjd... om du kommer in...

Checka länken!

Ljud & Bildskolan

Take care och lycka till!

/Crunchman

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Kulturama nån utbildning, fast den kanske är på gymnasienivå?

Jo det stämmer att det finns en utbildning men den är eftergymnasial.

Jag gick själv där 2004/2005 och har tack vare den fått jobb som ljudtekniker på heltid samt knäcker extra som gitarrist på olika gig (senast i Blå Hallen i fredags och nu på torsdag pga av en kontakt från Kulturama) 🙂

Utbildningen i sig kräver mycket av dig som elev för att du ska få ut så mycket som möjligt av den. Tycker du att "välja baskagge ur Stylus" är det roligaste som finns med musik så kanske inte utbildningen är för dig (trots att det är en hel del sådana som söker in och kommer in). För mig känns det som extremt bortslängda pengar eftersom lärarna (speciellt Juhani Hemmilä samt Lennart Reinander) besitter ovärdeliga kunskaper när det gäller inspelning, akustik och mixning.

Jag är nöjd med utbildningen dels för att det va en bra stomme att stå på och utveckla sig själv efter men framförallt så skapar den många kontakter och är riktigt rolig för dig som är musiker eftersom du då får sitta på den andra sidan och spela in andra elevers alster. Då får du ju träna på båda världarna så att säga och det passade mig alldeles ypperligt.

/Micke

EDIT: Länk till utbildningen

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)
Men en sak jag tänkte på är att om man väljer Audio Engineering Program  så är det delar som jag inte är så intresserad av, som t.e.x tv och radio. Jag är mer ute efter att lära mig sitta i studio och lite livespelningar.

Sen fanns det ju en annat programm som heter Electronic Music Production som verkar passa mig riktigt bra, eftersom jag sitter och gör mycket sån musik, och vill även i framtiden göra det. Men jag vill även lära mig att spela in "riktiga" instrument i studion. Det känns lite som man antingen får det ena eller det andra?

En sak jag undrar är egentligen du vill få ut av din utbildning?

Du talar om att du vill göra "sån" musik i framtiden? är det här på arbetsbasis, vill du tjäna pengar, jobba som det osv. osv.?

Att inte ha ett inresse i TV eller Radio och vara ljudtekniker kallar jag inte för ljudtekniker. Det känns mer som att du är en "hemmaproducent" som vill försöka bli "känd" en vacker dag och "slå igenom". Rätta mig om du har fel.

En sak jag kan berätta är iaf att man ska inte förkasta TV och Radio. Jag sände radio på lokalradiostationen i Piteå i nästan 1 och 1/2 år och man lär sig otrooooligt mycket. Hur man ska behandla röster, hur man ska micka upp röster, hur man behandlar livesituationer, hur viktigt det är med komprimering, sändningsutrustning och liknande.

Samma med live-tv och även i postproduktion för TV. När jag satt med långfilm och dramaserier och inte hade den "lyxen" som studios har med tysta miljöer utan man får in myggmikrofoner som lär skit, eller bommickar som var inspelade i ekande miljöer. Så skulle man städa och fixa så att det låter bra, se till att det inte fasar emellan mygga+bom osv. osv.

ALLA lärdomar är bra lärdomar och jag tycker inte du ska förkasta något bara för "att" det inte verkar intressant.

Sen övrigt om utbildning, så beror det helt på vart du vill lägga ribban och hur djupt du vill gräva i plånboken.

Studio Blue kostar mycket, Sae likaså. Folkhögskolor är billigare där betalar man bara mat och logi oftast.

Haparanda är väl den som jag hört mest gott om i folkhögskoleväg och sen falun.

Högskolenivå räknar jag enbart in Piteå där jag själv har läst ett antal kurser. Det finns inget som slår det.

Sen för övrigt, det där 4 miljonerkronorsbordet på SAE får inte eleverna använda. Enbart i vissa speciella fall får eleverna använda det. Men det är vääääldigt sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAE verkar vara mer proffsig... Jag var inne på studio blues hemsida och den verkar sakna lite referenser. Tycker dessutom att den är dyr.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte så mycket om "studio blue" men jag vet många som har gått på SAE och den har väldigt bra rykte. Dessutom kan du ju gå fortsättningsutbildningar i tyskland och england (vet inte vad dom kallas) men dom är det fetaste man kan gå i ljudteknikerväg...

Annars finns det många andra bra utbildningar som är gratis.

Själv har jag gått musikmakarna (skrev ganska nyligen en tråd om den) i övik. Där är urvalet i antagningen (till skillnad från studio blue) nästan uteslutande arbetsprover och intervjuer. Dessutom har den många sökande vilket innebär att standarden på de som kommer in är hög. Och med alla liknande utbildningar så lär man sig mest av andra "studenter" som går på utbildningen. Det är ju A och O att de som går där är duktiga och målinriktade...

Men musikmakarna är intriktad på låtskrivande/produktion och inte alls ljudeknik, även det är några lektioner i ljudteknik.

Där å andra sidan har man ju tillgång till studion 24/7... Och man får mycket kontakter på utbildningen.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte ha ett inresse i TV eller Radio och vara ljudtekniker kallar jag inte för ljudtekniker. Det känns mer som att du är en "hemmaproducent" som vill försöka bli "känd" en vacker dag och "slå igenom". Rätta mig om du har fel.

Du har rätt till en viss del. Jag har ett brinnande intresse för att skriva låtar, och vill såklart bli en hitmaker som tjänar stora summor pengar. Men för att komma dit behövs det mycket tur och bra grundkunskaper inom ljudteknik. Särskilt om man skriver databaserad pop/r&b, så måste man verkligen själv ha goda kunskaper för att kunna producera fram sina idéer. Så visst, jag är väl lite av en slags "hemmaproducent" men jag vill utveckla det genom att gå en bra utbildning. Jag vill dock inte vara helt låst till all databaserad musik, utan vill även utveckla mina kunskaper för att spela in "riktiga" instrument i en studio.

Att jag vill bli ljudtekniker kan nog vara fel ord, ni får ursäkta. Eftersom radio och tv inte riktigt tilltalar mig, även om jag vet att de flesta jobben finns där. Jag vill väl mera bli någon slags musikproducent/ljudtekniker/låtskrivare. Allt i ett på något sätt. Min dröm är helt enkelt att få sitta i en studio och producera min egen musik. Men även att hjälpa andra att spela in sitt band etc. En dröm som sagt, och för att nå dit ska man ha ruskig tur. Men en utbildning av något slag skulle jag absolut behöva för att komma någon vart iaf. Sen om min dröm skulle bli verklighet, är jag lyckligt lottad.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Kulturama nån utbildning, fast den kanske är på gymnasienivå?

Jo det stämmer att det finns en utbildning men den är eftergymnasial.

Jag gick själv där 2004/2005 och har tack vare den fått jobb som ljudtekniker på heltid samt knäcker extra som gitarrist på olika gig (senast i Blå Hallen i fredags och nu på torsdag pga av en kontakt från Kulturama) 😠

Utbildningen i sig kräver mycket av dig som elev för att du ska få ut så mycket som möjligt av den. Tycker du att "välja baskagge ur Stylus" är det roligaste som finns med musik så kanske inte utbildningen är för dig (trots att det är en hel del sådana som söker in och kommer in). För mig känns det som extremt bortslängda pengar eftersom lärarna (speciellt Juhani Hemmilä samt Lennart Reinander) besitter ovärdeliga kunskaper när det gäller inspelning, akustik och mixning.

Jag är nöjd med utbildningen dels för att det va en bra stomme att stå på och utveckla sig själv efter men framförallt så skapar den många kontakter och är riktigt rolig för dig som är musiker eftersom du då får sitta på den andra sidan och spela in andra elevers alster. Då får du ju träna på båda världarna så att säga och det passade mig alldeles ypperligt.

/Micke

EDIT: Länk till utbildningen

Kan bara hålla med Micke... Jag går Kulturamas musikproduktions-linje just nu och jag är verkligen supernöjd!

Lärarna är fantastiskt bra och man har tillgång till studiosarna månd-lörd ända fram till kl 23:30 (ja det har blivit alldles för många sena kvällar det här året 😎 )

Och man har ju alla kulturamas überduktiga musiker och sångare till hands om man behöver hjälp med nåt instrument.

Jag tycker den har varit värd vart enda öre jag har betalat, så den tycker jag att du ska söka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Kulturama nån utbildning, fast den kanske är på gymnasienivå?

Jo det stämmer att det finns en utbildning men den är eftergymnasial.

Jag gick själv där 2004/2005 och har tack vare den fått jobb som ljudtekniker på heltid samt knäcker extra som gitarrist på olika gig (senast i Blå Hallen i fredags och nu på torsdag pga av en kontakt från Kulturama) 😠

Utbildningen i sig kräver mycket av dig som elev för att du ska få ut så mycket som möjligt av den. Tycker du att "välja baskagge ur Stylus" är det roligaste som finns med musik så kanske inte utbildningen är för dig (trots att det är en hel del sådana som söker in och kommer in). För mig känns det som extremt bortslängda pengar eftersom lärarna (speciellt Juhani Hemmilä samt Lennart Reinander) besitter ovärdeliga kunskaper när det gäller inspelning, akustik och mixning.

Jag är nöjd med utbildningen dels för att det va en bra stomme att stå på och utveckla sig själv efter men framförallt så skapar den många kontakter och är riktigt rolig för dig som är musiker eftersom du då får sitta på den andra sidan och spela in andra elevers alster. Då får du ju träna på båda världarna så att säga och det passade mig alldeles ypperligt.

/Micke

EDIT: Länk till utbildningen

Kan bara hålla med Micke... Jag går Kulturamas musikproduktions-linje just nu och jag är verkligen supernöjd!

Lärarna är fantastiskt bra och man har tillgång till studiosarna månd-lörd ända fram till kl 23:30 (ja det har blivit alldles för många sena kvällar det här året 😎 )

Och man har ju alla kulturamas überduktiga musiker och sångare till hands om man behöver hjälp med nåt instrument.

Jag tycker den har varit värd vart enda öre jag har betalat, så den tycker jag att du ska söka 🙂

Okej intressant, synd att det inte finns så mycket information på hemsidan bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej intressant, synd att det inte finns så mycket information på hemsidan bara.

Kom och gör ett studiobesök då? 🙂

Jo det skadar ju aldrig 😲 Jag går ju bara i 2:an än så länge men om något halvår bör jag nog kolla upp lite ställen.

Far min har jobbat uppe på piteå så han förespråkar ju såklart för den skolan. Han känner även de flesta lärarna. Men vi får se om han lyckas övertala mig. Då får ju även Majken som han vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej intressant, synd att det inte finns så mycket information på hemsidan bara.

Kom och gör ett studiobesök då? 🙂

Jo det skadar ju aldrig 😲 Jag går ju bara i 2:an än så länge men om något halvår bör jag nog kolla upp lite ställen.

Far min har jobbat uppe på piteå så han förespråkar ju såklart för den skolan. Han känner även de flesta lärarna. Men vi får se om han lyckas övertala mig. Då får ju även Majken som han vill.

Krävs väl att man kan sin ellära om man vill komma in i Piteå... Så vitt jag har förstått...

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ellära och musikteori. Det är inte på så extremt hög nivå dock. Var man vaken på gymnasiet kan man det redan, annars går det att plugga in hyfsat fort om man är flitigt. För övrigt kan man beställa hem förra årets intagningsprov från dem och kolla hur de ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ellära och musikteori. Det är inte på så extremt hög nivå dock. Var man vaken på gymnasiet kan man det redan, annars går det att plugga in hyfsat fort om man är flitigt. För övrigt kan man beställa hem förra årets intagningsprov från dem och kolla hur de ser ut.

Jag laddade hem tidigare antagningsprov och musikteorin var väldigt simpel. Men elläran. Där förstod jag inte ett skit. För att förstå det måste man väl åtminstonde ha gått natur? När man går estet-musik får man läsa Naturkunskap A, och där är det allt ingen ellära. Men men, man får väl försöka (el)lära sig. Nej förlåt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä har du inte läst nån annan ellära än högstadiets lär du inte fatta ett smack nej. Prata med nån lärare och fixa hem lite böcker och grejs och plugga i en månad så borde du allt klara av det. En viktig sak att notera är att man inte kan ha alla rätt på musikdelen och bara något rätt på eldelen. Du måste ha åtminståne hyfsat för att den ska räknas som godkänd. Efter att dom anser att allt är bra nog är det poängsumman som avgör.

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du---p ref 0.775v etc... 😱

Ja bl.a. 😳 Jag känner mig som ett enda stort frågetecken på alla frågor. Måste nog råplugga ellära om jag vill komma in på den utbildningen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...