Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

När jag gick där så körde vi i princip enbart Logic. Däremot fick vi några lektioner där vi fick prova på Pro Tools och jag hade säkert fått fortsätta använda det mellan och efter lektionerna om jag hade velat.

Jag kan inte så mycket om SAE, men vad jag har hört så läser man ett halvår teori innan man får börja använda skolans studios. Om det stämmer, så är det ju helknasigt :rolleyes:. De har säkert jättebra lärare, men det man lär sig mest på är ju all den tid man lägger på att prova och utforska själv. På Kulturama kan man i princip boka studiotid redan första dagen.

Vi hade praktik i fyra veckor under andra året, men ingenting under det första året. För du menar praktik som i att praktisera ute på en arbetsplats va...?

Tack för svaret!

Jo jag menar både praktik på arbetsplats men också jobba praktiskt i studio. Alltså sitta i studion och ha lektioner om du förstår? Är det mycket sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja just ska ju svara på ämnet också såklart.

Jag pluggade ett år på Kulturama och kände inte att det andra året va värt de extra pengarna. Beror ju förstås på vad man är ute efter med utbildningen.

Utan Kulturama hade jag aldrig varit där jag är idag musikaliskt. Fastnade ganska tidigt i utbildningen för Live-ljud och körde en hel del små konserter på skolan så ofta jag kunde och fick sen även sköta ljudet på musikallinjens slutföreställningar.

Stort plus för lärarna Lennart Reinander (Ljudteknik fördjupning) samt den allvetande mästaren Juhani Hemmilä (Ljudteknik, akustik samt allmänt bollplank för allt man ville veta).

Efter utbildningen hade jag ett vanligt jobb men fick sedan heltidsjobb som tekniker på Engelen i Gamla Stan, efter det jobbade jag med Wallmans på deras Silja Line -turné som tekniker och gitarrist. Efter det åkte jag upp till Åre och jobbade som hustekniker på Bygget som är Åres största nattklubb som besöks av de största artisterna i fjällvärlden. Va väldigt lärorikt och kul.

Så utan Kulturama hade jag aldrig kunnat skaffa mig de kontakter som gör att jag får gig nu för tiden vilket gör utbildningen värt sina pengar.

Om man däremot vill sitta och välja baskaggar från Stylus som vissa gjorde så finns det billigare sätt att göra det på än ett år på Kulturama :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jo jag menar både praktik på arbetsplats men också jobba praktiskt i studio. Alltså sitta i studion och ha lektioner om du förstår? Är det mycket sånt?

Första året är det hyfsat mycket teori, men många av de lektionerna är ju i studion också där det ingår praktiska moment. Eftersom man kan boka studiotid redan från början så har man ju stora möjligheter att sitta och prova grejer man lärt sig på lektionerna i lugn och ro.

Det blir säkert bra vilken utbildning du än väljer, det viktiga är att du brinner för det och är villig att lägga ner mycket tid på det. Att avsätta ett år till musik och musikproduktion kan göra otroligt mycket, bara viljan finns där 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Finns det ingen kostnadsfri utbildning (högskola) i Stockholm med omnejd, eller i närheten av Västerås?

Är det Falun som gäller då? Om man inte vill betala för utbildningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen kostnadsfri utbildning (högskola) i Stockholm med omnejd, eller i närheten av Västerås?

Är det Falun som gäller då? Om man inte vill betala för utbildningen.

Musikmakarna, Ösjösvik kostar väl inte?

Men annars är det i Falun. (Ganska kul grej, jag bor i Falun.)

Jag förstod att någon skulle hänga upp sig, haha. Jag går på gymnsiet:D

Vad är det för ursäkt?! 🙁 Jag går också på gymnasiet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Du har aldrig pluggat nån gång va? 😏

CSN skulle aldrig ge bort pengar utan man får ta ett extralån som heter merkostnadslån.

Studiemedel består av bidrag och lån. Du kan ansöka om bara bidrag om du vill. Hur mycket du får beror på om du studerar på heltid eller deltid och hur länge du studerar.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag funderar starkt på att börja på Sae och på Audio Engineering Program. Men det jag funderar på e varför e saes utbildning bara 1 år? Tex kulturamas utbildning ligger ju på 2 år. Så vad väger tyngst ett år på sae eller 2 på kulturama?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar starkt på att börja på Sae och på Audio Engineering Program. Men det jag funderar på e varför e saes utbildning bara 1 år? Tex kulturamas utbildning ligger ju på 2 år. Så vad väger tyngst ett år på sae eller 2 på kulturama?

Vad jag vet så får du ett certifikat när du har pluggat på SAE. Kan hjälpa till när man ska ut på arbetsmarknaden och sedan kan man ju fortsätta på SAE med att göra en masterexamen också. Kulturama vet jag inte så mycket om direkt så...

Link to comment
Dela på andra sajter

På Kulturama får man ett intyg om att man gått där och vilka extrakurser man valt. Det är väl ett bra tillägg till CV:t men jag får för mig att kontakter, kunskap och driftighet är mycket viktigare än ett intyg - oavsett varifrån det kommer. Det är väl inte så vanligt med traditionella arbetsintervjuer i den här branschen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Gå inte ljudsättare eller musik och ljudsättningsingenjör på Ingesunds Musikhögskola/ Karlstad Universitet. Den suger!!!

Kan du vara lite mer specifik?

------------------------

APP på SAE är mer mixning/mastring/inspelning i studio än AEP? Inriktningarna de emellan är lite diffus på hemsidan.

Någon som har gått, eller vet något om "Musik- och ljudproduktion 120 hp" i Skövde?

http://utbildning.his.se/Programtillfalle....?PtKod=MLPRG09h

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik Studio Blue. Dom snackar mycket gojja om andra studios.

"Alla gör fel, vi gör rätt" - attityd. 🙂

Tycker dom behöver en dos ödmjukhet.

Myggan

Jo jag träffade en snubbe i stockholm som hade gått den utbildningen. Han fick en utskällning för att han hade använt autotune eller vad det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggan

Undvik Studio Blue. Dom snackar mycket gojja om andra studios.

"Alla gör fel, vi gör rätt" - attityd.

Jasså?

Det är duktiga och väldigt kräsna snubbar som står för den utbildningen.

Talar du från egen erfarenhet eller har du bara hört ngn elev gnälla?

Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik Studio Blue. Dom snackar mycket gojja om andra studios.

"Alla gör fel, vi gör rätt" - attityd. :rolleyes:

Tycker dom behöver en dos ödmjukhet.

Myggan

Jag har stöt på två personer som gått denna utbildning och de hade fått "lära" sig en hel del underliga "sanningar". Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var men jag fick bita mig i läppen för att inte starta en långdragen diskussion. Jag har för mig att en sak var att de med största bestämdhet hävdar att en linjär mikrofon alltid är att föredra oavsett källa som skall spelas in. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hm, LBS Ljud- och Musikproduktionslinjen i Varberg har slutat ingå som KY-utbildning.. Så numera verkar det vara privat finansiering som gäller... Någon som studerat där sen det blev "privat"? Fick inbjudan att komma på studiebesök där nämligen, har varit intresserad av linjen för några år sen. Men om det numer är privat finansiering vet jag inte vad som gäller.

För det kan väl knappast vara jämlikt att få lån via CSN som att ta ett banklån...?

(själva utbildningen kostar 49.990:- inkl moms, är det dyrt kanske för 26 veckors utbildning?)

Har sneglat lite på Sverigefinska Folkhögskolan också, den är ju längre och kanske mer djupgående.. Men det är en bra bit att ta sig för att göra intagningsprov :S

//KC

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Japp, jag talar också av egen erfarenhet och jag tycker att det är

ganska puckat av dig att ge folk dåliga råd.

Man ska alltså undvika Studio Blue och deras strålande utbildning

pga att ngn vid ngt tillfälle sagt ngt korkat?

Vad tyckte du om utbildningen då?

Märkte du inte att snubbarna där har bra koll på

saker som tycks vara glömd och framförallt mkt viktig kunskap nu för tiden?

Var det tillräckligt vettigt?

Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

🥰

😛

En del var bra och som du säger verkar saknas hos en del andra "skolor" men annat var dåligt och faktiskt direkt bakåtsträvande.

Jag står fast vid att dom snackar mycket skit om andra studios och metoder och menar att deras sätt är det rätta.

Man tappar lätt förtroende för personer med sådan inställning. Dom har inte så mycket att visa upp heller när det gäller bra inspelningar.

Eller hur?

Och du då, tycker du att utbildningen var jättebra?

Tomas H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...