Jump to content
Annons

mattssons

Medlem
  • Antal inlägg

    41
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mattssons

  • Födelsedag 1972-08-16

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Kungsbacka
  • Intressen
    Skivor, skivor, skivor & Hur dom görs;)
  1. "Det vore också roligt att veta vad en sådan gammal räv använder för utrustning idag? :-)" Svar: Hej ! Spelar uteslutande på det som sitter på krogen ifråga, i bland tar jag med mina små pioneer för att det skall bli lättare att spela. Oftast tar jag med en egen rejäl monitor och en städtrasa 😄 Det beror främst på att jag fortfarande spelar cd och mest cdr som ju är känsligare för skit än cd och de flesta bås är fulla med gamla drinkar och kletigt cocacola spill... städa ffs! Bränner 1 låt /skiva så nuförtiden känns det som att spela 12" or igen 🙂 /Casca
  2. Jag borde veta efter att ha spelat i + 25 år och de sista 10 på heltid, men helt ärligt talat har jag svårt att svara på frågan. Ett normalt år för mig är + 100 spelningar fördelade på 1,2 bröllop , 2-3 privata fester, runt 70 "Harry´s" , "Stadshotell" spelningar med en blandning av "Guetta" , radiopop a la gaga, 70, 80, 90, svenskt, rock. Runt 30 är av klubbkaraktär, alltså tyngre, nyare musik cirklande runt house och trance. Då och då, mer tema gig, typ rockbar, cocktail, dansotek (bugg) Jag tackar aldrig nej till en spelning och för att försörja mig på detta måste jag jobba med många stilar men jag tycker faktiskt det är kul mer variationen. Mitt jobb är att få folk att dansa och framför allt dricka sprit, så stället tjänar pengar, därför sopar jag rent golvet då och då för att hålla folk cirkulerande i lokalen. De går och handlar drinkar, spelar, går till toaletten och stöter förhoppningsvis i hop med kvällens ragg eller träffar kul folk och gamla vänner i trängseln. Många ställen har inget inträde och om folk bara dansar går stället snart om kull, det kostar att driva krog. Jag spelar de önskningar jag anser passar ställets profil, jag spelade alltså inte Bob Dylan som någon önskade på sista klubbkvällen och jag undviker långsam rap/arrrnnnbbb för att energin faller pladaskt, som tur är finns mycket mer speedad reggaeton, ragga etc som brukar göra den crowden nöjda endå. Man bör heller inte spela "sexybitch" 20 gånger /kväll utan toppa med den efter 12 när alla gäster har anlänt. Det handlar väl om att göra gästen och ägaren nöjd, det är ju ett serviceyrke. Sen anser jag att det gäller att spela en del sånt man själv gillar för att få en unik stil och att själv ha kul, har inte du skoj har garanterat inte gästerna kul heller. Rent tekniskt bör man se till att låtarna har bra upplösning om det är .mp3 (minst 192) ha stor dynamik och låta bra. En annan fördel är ju om de funkar på golvet också och det lär man sig efter hand, mycket hänger på basen. Spela med rätt ljudnivå är viktigt men oerhört svårt, man vill ju inte spela vare sig för högt eller lågt. Mixteknik är viktigt eller ibland inte. Låtval brukar vara viktigast. Se till att Jobba med ljuset. ha koll på nödutgångar och hur du jobbar med säkerhetsvakterna. Rör på dig när du spelar och se till att du syns! Själv spelar jag mest för brudarna, för får du upp dom, så kan du ju själv räkna ut vilka som kommer rännande efter ut på golvet. Sov mycket innan, se till att vara tränad, så du orkar långa pass, ät och drick nyttigt. Marknadsföring är ju viktigt när man försöker skaffa gig och bättre gig hela tiden. Själv tycker jag det börjar bli löjligt med bloggar och 14 hemsidor i flash, i många fall kan ju dj'n inte leva upp till mediebilden. Du kommer inte längre än du kan tala.... Det jag själv mest funderar på är vad kommer att hända med alla "trendjocks" när Hose blir iskallt och underground igen och något annan stil blir "da shit" Sen varför männinskor tycker om att dansa, fulla eller inte vet inte jag the end, (lirat 3 nätter i rad och är rätt slut..) /Casca
  3. mattssons

    Dålig publik!

    Alla får skit, den som säjer annat ljuger 😑 Nuförtiden brukar jag.. 1, sträcka fram handen och hälsa på alla som kommer fram, det är nästan märkligt hur de plötsligt ser mig som en person/medmänniska och inte nån jävla anställd de kan köra med hur som helst. 2. Sträcka fram block och Penna , 45 % skriver ingenting, går därifrån och kommer inte åter 😄 andra nån låt eller 2 3. Lägg lapparna på hög, gärna med lite från förra spelningen så du kan visa hur mycket önskningar du redan fått, "lovar att spela din låt om jag hinner 😉" 4. Spela det som du tror kan funka och passar ställets din/profil 5. Skit i resten, nån har bokat dig för att bestämma, passar det du spelar inte stället, skall dom boka någon annan, det är inte ditt problem. Det är ju på många sätt ett serviceyre men folk slutar aldrig förvåna..nu senast, 01. 45 fullt tech/house drag, 18 trje kommer fram och önskar Bob Dylan, jag har inget emot gubben och lyssnar själv emellanåt, men hur tänkte hon?? fn där avslöjade jag ju mina egna hemliga tips...lol /Tobias
  4. Kan bara hålla med, det är mycket posörer nuförtiden, så trendigt, fingrarna i luften, bloggar, twittrar, hemsidor med stylade bilder, ETT intränat sett. Marknadsföring.. "Jag spelar house", precis som om det är något nyhet i dansmusikvärlden. Men som tur är är det ju rätt hårt arbete och de flesta trötnar ju fort, det är inte alltid kul att lira 10-4 timmar per helg år ut och år in../Tobias
  5. Skulle nog bygga en stor låda i plywood, lägga in och utblås på var sin sida åt olika håll, bygga in ett par svängar (Så luften får svänga ett par gånger.) Klä in allt på insidan i rockwool eller liknande och bygga den så att den går att öppna och damsuga emellanåt. Här finns en bild http://www.gearslutz.com/board/studio-buil...-silencers.html /Tobias
  6. Visst blir man sur när skattemedel används för privat vinning/marknadsföring som i denna tävling. ,,,men mest sur blir jag över att om dessa låtar som kommer med varje år av +2500 bidrag är de starkaste, är det ett tragiskt musikland det här. Det är också tragiskt med tanke å att många låtar som sågas aldrig spelas in och får en chans ute på marknaden. /Tobias
  7. 😆 Tack för vettiga svar. Det är bara så otroligt frustrerande i mitt jobb. De låtar som blir kända är "radio"plågor och låtar jävligt illa på stora P-an. Sen tror jag många limiterar mycket i onödan, som ett snabbt sätt att få det att låta "högt" på små datorhögtalare, som innebär att det låter, störtlöjligt på stoora högtalare. Det tar ju mer tid att automatisera och "skära" plats för saker och ting så man kan utnyttja den volym man har att tillgå till max. Mycker dansmusik är väldigt limiterat och distat och det funkar bra, det som inte funkar är de här tegelstens/mid paket / allt står stilla- låtarna. Bryr mig inte så mycket dock, de här låtarna blir inga "Evergreens" direkt och hållbarheten och försäljningen, placeringstid på listorna minskar ju sämre de låtar...men visst är det synd... Macella Araica kan stå som motpol, tjejen som mixade "Way i Are" den har vi alla hört läääänge och den har nog sålt tillräckligt ☺️ /Tobias
  8. Vi vet alla att det finns duktiga låtskrivare i Sverige, även om det nu för tiden mest skrivs ballader och radio pop/rock. Synd tycker jag då jag arbetar som Dj och skulle gärna spela mer Svensk DANCE och gärna med svenska texter men ett problem finns. 80% håller inte ljudtekniskt. Här inne kanke mest hänger musiker, men FINNS DET några enkla svar på varför SEPTEMBER låtar är bra mixade, låtar bra på ett dansgolv och "flyttar luft" (läs (Dynamiska ) medans Velvet låtar platt som en pannkaka och har den där Svenskt äckliga sönderlimiterade mid träsket, där allt står still och ingen dynamik som kickar alls.. Andra exempel AGNES (Lägg On AN On...suck..kanon hook, men går knappt att spela..)DARIN, JANET LEON, (Fantastisk artist som borde fått bättre "produkter..") Andreas Carlsson må haft Gigantiska framgångar men Christina Aguilera och andra Rnb Queens mixas av Dave Pensado Tony Maserati eller Phil Than. Man kan verkligen hålla sig för skratt när man spelar en Svenskpoducerad låt efter en Amerikansk. Är det bara mer hantverk, SSl bord (Analog summering) och mer tid & tanke bakom dessa mixar? Kontollerade på Stora högtalare och Mastrade av folk som fattar att sönderlimiterat låtar skit på ett dansgolv. Eller ligger problemet i själva produktionen? Lager på lager, på lager och alldeles för lite användande av "mute" knappen? Automatiserade av volymer upp och ned? Alldeles för mycket musiker som sitter med nån medelstor låda och bouncar mixar snabbt och lät & slarvigt. (Det här medmixning kan jag också, jag mastrar själv med 😉 Låter precis som Christina Aguilera.. E-type låter Skit, (kan förstå att det är svårt att få dynamik med snabba låtar och baktakts basar) men varför låter CASCADA och framför allt INFERNAL Fantastiskt i jämförelse? I princip Alla Schlager låtar de senaste åren, UNDANTAGET B.W.O? CRAZY IN LOVE Jill Johnson låter bra, HERO LÅTER JÄVLIGT ILLA!!! ARASH, RIGO & Crossfire Tummen upp! osv, osv Ge mig lite bra Svenskmixade låtar nu då!! helst innan sommaren, för just nu bojkottar jag i stort sett allt Svenskt! Detta inlägg skall se som konstruktiv kritik och utan Saab och Volvo borde vi kunna exportera lite mer "Färdiga" artister och produktioner och inte bara låtar.. Undanbeder all kommentarer om kass musik etc, jag jobbar i verkligheten, spelat både Kalle Jularbo, Fågeldansen eller Jungle för att få mat på bordet.. /Hälsningar Tobias Mattsson www.cascatoma.com
  9. Själv har jag blivigt besatt av "gammel" stereo, ja ni vet sång max höger, trummor vänster, blås höger osv. Har funderat lite på varför vissa äldre låtar som är mixade på de här första mixerborden med "brutal" panoreringen, Full Väster, Center, eller Höger Låtar så fantastiskt och med sånt djup! Det måste bero på att dessa låtar trackades live, så även om du lägger trummorna till vänster som exempel, ligger mycket av "spillet" kvar i andra mickar som panoreras till höger. Så skall man åtarskapa det här gäller det nog att alltid lägga över lite spill eller fx "på andra sidan" Full panorarade monotracks som är inspelade i separation blir väl mest Kalle Anka.. Inga nyheter direkt men det finns ju fortfarande folk som mixar utan panoreringsrattar och gör det bra! /Tobias
  10. mattssons

    Dj-moves!

    Det är ju så att människor följer det som rör sig per automatik med blicken och på något sett är det väl viktigt att man syns och ser ut att gilla det man spelar, men måste nog vara naturligt för i bland blir det ju bara allsång på skansen av det. Har man ett 7 timmar set är det f-n ingen lek.. Undrar vad facket säjer om det här med att jobba utan raster 🙁 Sen tycker jag det är svårt att få bra kontakt med golvet om man står för högt eller för långt ifrån golvet. Har t.o.m läst en undersökning från olika klubbar i LasVegas, kan tänka mig att dom mäter allt för att snurra in så mycket stål som möjligt och klubbarna designas ju för att folk skall röra sig naturligt runt barer och lätt stöta ihop här och där, så det blir bra tryck & raggningsmöjligheter och att inga proppar eller döda områden uppstår.. Har själv märkt att folk verkar ha roligare ju trängre det är (I varje fall till en viss gräns..) /Tobias
  11. Jag kör verbatim med keramisk skyddsyta. Bränn långsamt och ha inte tok många låtar på varje skiva, i övrigt gäller som vanligt att inte äta jordnötter när du spelar :(/Tobias
  12. Alla e skit;) Av de lurar jag testat tycker jag Sennheiser låtar bäst, sen Sony, AkG, Beyer, Allen&Heath osv med det är ganksa oväsentligt tycker jag, det viktigaste är väl att dom håller..har inte än hittat några som håller nångon längre period, det mesta är plast och mycket svåra att laga. Sennheiser Hd25 möjligtvis, har inte provat dessa men tror det blir ett par Beyerdynamic Hd150 nästa gång, allt går att skruva isär och allt finns som reservdelar..inga skönhetspris men många av de vackert silvriga plastlurarna ser ju endå ut som skit efter några år...och ta det nu lungt med volymen, det är från lurar de flesta dj´s får Tinnitus../Tobias
  13. mattssons

    DJ

    Hej igen! Tänkte bara lägga till en kommentar, det där med att inte låta folk se dina hästar skena...Ni har alla hört det, djn som förgäves försöker hålla i hop låtar som inte stämmer alldeles för länge..Ge upp snabbt, alla spelar bort sig då och då, låt det inte synas ..och nej inte så många som du tror märker det.. Inlägget om privata fester var mycket bra. Det finns otroligt mycket mer pengar i större fester ute på landet än på hetaste inneklubben och fester är bra sätt att komma igång på. Sove nu en stund innan giget och ta med nått vettigt att käka...och somna nu inte på motorvägarna heller.. /Tobias THE Swedish Dj-Team www.fusemission.com
  14. Jag brukar göra så här. 1. Rena skivor 2. Kort signalväg, bra Riia, senast blev det min gamla Rodec mixer. 3. Vettig Ad/Da, viktigaste länken i kedjan, numera kör jag med ett Fireface. 4. Mata en ordentlig signal 5. Kanske en limiter för att fånga in "jack i skivan" 6. Klipp lite i filen, mest into - outro, kanske nån fade. 7. För att få lite mer Cd ljud, så brukar jag skära lite i lågbasen och höja lite i diskanten, antingen på väg in i datorn eller med nån bra plug. 8. Bounca ner med nån limiter till eller bara mata en stark signal, lite röda lampor skadar inte så ofta som man tror, lyssna. 9. Man kan ju greja med de-noisers och de-cracklers och en massa pluggar och prylar men tycker oftast det är lätt att sabba mer än man räddar. Sen är det ju skillnad om man skall dra över några gamla vax till cd för att ha i bilen eller rensa upp nån gamal stenkaka:) 10. Själv stannar jag i .wav, försöker unvika .mp3 så mycket jag kan, varför sabba en fil och ta bort 70% av innehållet nu när hårddiskar inte kostar mycket?? Om jag skulle vilja ha någon äldre låt i just .mp3 skulle jag hellre lägga 9:- på att köpa den från Itunes, det tar tid att föra över vinyl.. /Tobias
  15. Klokrent svar tycker jag! "Limitera och komprimera skiten ur varenda ljud var för sig för att sedan maximera med limiters och compressor på hela mixen tills det inte finns en gnutta dynamik kvar förutom sidechain kompressorernas pump. Tycker det är ett härligt sound och inte så enkelt att åstadkomma bara att få plats med allt i ljudbilden är en bedrift. Det är fuc*ing loud. " Seriellt, paralellt, bussat och med en 2254 någonstans mitt i:) /T
×
×
  • Skapa ny...