Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

åsså var ju nån snabbare med länkarna....  😛

😛

Tänkte nämna också att Lennart från Polar-studion förmodligen inte förlänger sitt samarbete med ORCA. Han är tydligen inte helt nöjd med dom.

Har inte Kulturama nån utbildning, fast den kanske är på gymnasienivå?

och var har du hört det där ifrån?

att lennart inte är nöjd med orcas samrbete? intressant, jag jobbar på orca och har själv pratat med en mycket nöjd lennart... och ännu nöjdare kursdeltagare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tihi...en bybo! :rolleyes:

Jag sökte dit, men gick i Haparanda istället. Vet du om Gunnar Löfgren fortfarande e lärare där? Han är bra annars. Dom har ju en vass musiklinje där, så det lär ju bli mycket inspelningstillfällen.

/Kilafors rules.

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad roligt att så många är härifrån. Jag trodde jag var ensam studionörd här ute i bushen. 😉

Det låter som att utbildningen är helt okey. Kul. Jag har funderingar på att roffa åt mig en restplats där nu i dagarna. En fråga dock: Måste man vara ett musikaliskt geni för att vara lämpad för utbildningen? Jag har läst att intagningsprovet innehåller musikteori och jag har aldrig tagit mig tid att lära mig den fundamentala teorin som noter, skalor, tonarter och annat. Jag har hittills bara jobbat på gehör och taktkänsla.

Och btw, jag måste nog hålla med Omni. Edsbyn rular. Kilafors rular mindre men ändå en hel del.

EDIT: Eliasson, det verkar som att en viss Juhanni Hemmilä är lärare där nu. Han ska också vara lärare på Kulturama och Musikhögskolan i Stockholm.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

tihi...en bybo! 😉

Jag sökte dit, men gick i Haparanda istället. Vet du om Gunnar Löfgren fortfarande e lärare där? Han är bra annars. Dom har ju en vass musiklinje där, så det lär ju bli mycket inspelningstillfällen.

/Kilafors rules.

har en kompis från kilafors. Hallen närmare bestämt. Känner du nån hedlund där?

förlåt för offtopic

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gått där men den är säkert grymt bra.

Allt ifrån hälsingland är grymt bra.

Jag är från Hälsingland...

No, no - Kilafors comes second.

Edsbyn rules!

Själv håller jag Bollnäs ganska högt!

Vi har ju både Rusta och Max :rolleyes:

Brukar dock ta en tur till systembolaget i Edsbyn ibland, som en familjeutflykt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gått där men den är säkert grymt bra.

Allt ifrån hälsingland är grymt bra.

Jag är från Hälsingland...

No, no - Kilafors comes second.

Edsbyn rules!

Själv håller jag Bollnäs ganska högt!

Vi har ju både Rusta och Max 😉

Brukar dock ta en tur till systembolaget i Edsbyn ibland, som en familjeutflykt liksom.

Jamen mycket mer än så är det väl inte 😉 man går ju igenom stan rätt fort 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Eliasson, det verkar som att en viss Juhanni Hemmilä är lärare där nu. Han ska också vara lärare på Kulturama och Musikhögskolan i Stockholm.

Juhanni Hemmilä är en grym lärare. Hade honom när jag gick på Kulturama, han är ett vandrande uppslagsverk den killen asså... Han kan fanimej allt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt ifrån hälsingland är grymt bra.

😄

Ja, tjejerna från Hälsingland är iallafall nåt alldeles speciellt... 🙂

😎

Ujja. Säg inte sådär. Man börjar ju längta efter att flytta hem igen...

Iaf så har jag också hört att utbildningen är helt ok. Tyvärr så har jag inte heller gått där utan läste istället på Musikhögskolan i Örebro.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gått där men den är säkert grymt bra.

Allt ifrån hälsingland är grymt bra.

Jag är från Hälsingland...

No, no - Kilafors comes second.

Edsbyn rules!

Själv håller jag Bollnäs ganska högt!

Vi har ju både Rusta och Max 🙂

Brukar dock ta en tur till systembolaget i Edsbyn ibland, som en familjeutflykt liksom.

Jamen mycket mer än så är det väl inte 🙂 man går ju igenom stan rätt fort 😄

Japp. Och går man tillräckligt fort så hamnar man ju i Edsbyn till slut 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gått där men den är säkert grymt bra.

Allt ifrån hälsingland är grymt bra.

Jag är från Hälsingland...

No, no - Kilafors comes second.

Edsbyn rules!

Själv håller jag Bollnäs ganska högt!

Vi har ju både Rusta och Max 😄

Brukar dock ta en tur till systembolaget i Edsbyn ibland, som en familjeutflykt liksom.

Jamen mycket mer än så är det väl inte 🙂 man går ju igenom stan rätt fort 🙂

Japp. Och går man tillräckligt fort så hamnar man ju i Edsbyn till slut 🙂

haha 😄😎 väldigt fin natur är det ju dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte på gamla hispan denna skola ligger, jag var där för längesedan...

sökte en musiklärartjänst-trodde att jag skulle flytta norrut ett tag för över 10 år sedan med en tjej-som tur var skedde inte detta, väldigt fin natur däruppe o runt Delsbo+mkt fina damer mmmmm... 😕

Njae, då var det nog som lärare till estet-programmet på Torsbergsgymnasiet som du sökte...? Det ligger nämligen på gamla psykets lokaler uppe på Heden. Folkhögskolan ligger nere vid sjön Varpen precis söder om Bollnäs centrum.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att vi har mycket fin natur, vilket jag just har upptäckt efter mina 21 år här. 😕 Skoj, av den anledningen, att man blev just foto- och videointresserad i de senare tonåren. Videofilmer kan ju behöva god ljudläggning, vilket tar mig till en ny fråga om utbildningen. Lär man sig bara att spela in instrument och mixa dem eller lär man sig även ljudläggning och ljuddesign?

Gott att läraren är bra, men är det ingen som har någon kommentar om själva intagningsprovet? Ska man ha läst musikteori tidigare?

Och föresten, vad resulterade utbildningen i för er som har läst den? Vidare studier eller (till och med) något intressant jobb?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gått DEN utbildningen,tror inte ens den fanns när jag läste till ljudtekniker 1987 på IAVA Tångeråsa-Fjugesta...men det kan jag säga--- att lära sig grunderna osv är alltid bra-sedan beror det på dig själv hur långt du vill/kommer att gå, vilka kontakter du skapar i branschen osv-man är sin egen lyckas smed i högre utsträckning än normalt pga att det finns så många nissar som vill hålla på med detta,men så få som är något att ha och som verkligen passar in med allt vad som krävs...gäller att kunna ta folk och vara professionell o charmig och kunning och allt på en gång, ialla fall när det gäller musikstudios, som tekniker på radion etc räcker det med om du är en typisk stofil med bara ett intresse... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

...gäller att kunna ta folk och vara professionell o charmig och kunning och allt på en gång...

Finns det sådana människor på riktigt eller är de endast en produkt av media? 😳

Det gäller väl åtminstone att övertyga sin arbetsgivare om att man är professionell, charmig, kunnig, ansvarsfull, initiativtagande, framåtriktad, utåtriktad, kreativ, produktiv, effektiv, bäst och snyggast.

Det är alltså inte ljudtekniker man ska bli, det är skådespelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

slan, kul att höra. Minns du hur högt ribban låg på intagningsproven? Är man uträknad om man inte är med på noterna (avsiktlig ordvits)?

Du är nog inte uträknad om du inte är med på noterna 😳

Jag var väl inte riktigt med på noterna själv men det gick ändå. Men lite måste man väl veta om musik iaf, men det gör man väl om man hänger här!?

Link to comment
Dela på andra sajter

media har inget med riktiga ljudtekniker att göra, som jag ser det, jag bryr mig inte om media jag bryr mig om professionalism och musik i bästa kombination, vilket borde tilltala alla med aspirationer på detta yrke...hoppas du förstår mig rätt, detta handlar om åratals slit och inte alltid så roliga människor, du vet musiker etc är rätt så extremt egocentriska och så,det kan vara riktigt jobbigt men också rätt kul,beroende på vem man har att göra med och hur länge du orkar...ett slavgöra många gånger-men ur det kommer din kuskap och ditt handlag, timmar och åter timmar,dagar o nätter bakom knapparna,till slut vet du ev. vad du håller på med efter 20 år... 😳 kan det i sömnen liksom,samtidigt som du inser att det alltid finns hur mycket som helst till att lära sig-om man är öppen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

slan, kul att höra. Minns du hur högt ribban låg på intagningsproven? Är man uträknad om man inte är med på noterna (avsiktlig ordvits)?

Du är nog inte uträknad om du inte är med på noterna 😏

Jag var väl inte riktigt med på noterna själv men det gick ändå. Men lite måste man väl veta om musik iaf, men det gör man väl om man hänger här!?

Jag är nog mer åt det tekniska och datoriserade hållet eftersom jag efter 8+ år av musikintresse fortfarande inte kan läsa noter. Vi fick aldrig lära oss noter på musiklektionerna på högstadiet och jag har inte heller läst det på egen hand. Hittills har jag endast producerat på gehör som sagt.

Om jag ska göra proven så ska de göras nästa torsdag. Hur mycket musikteori kan man få in i skallen på åtta dagar så att den sedan sitter kvar? Jag börjar undra om jag är så lämpad för utbildningen om jag drygt en vecka innan intagningsprovet måste lära mig musikteori som jag har haft många år på mig att lära mig vid det här laget.

Jag antar att jag får ge det ett försök.

Florian le Sage: Vad kommer efter allt slit? Vad är ljuset i slutet av tunneln? Var hittar man den typiske ljudteknikern (om vi antar att det finns en typisk ljudtekniker)?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

The chase is better than the catch...

Nåja, jag fick tag på några exempel på teoriproven och jag måste säga att det var som jag befarade. Det var ren rapparkalja för mig. Det skulle kännas lite löjligt att åka dit och säga att man har sysslat med musik i mer än åtta år och sedan inte få ett enda rätt på proven.

Så, en annan gång kanske. 😲

Stort tack för era åsikter ändå! Nu vet jag att utbildningen håller en kvalitet om jag skulle försöka igen i framtiden.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...