Jump to content
Annons

Tips på utbildningar inom ljudteknik (SAE med flera)


evilution

Recommended Posts

tihi...en bybo! 😳

Jag sökte dit, men gick i Haparanda istället. Vet du om Gunnar Löfgren fortfarande e lärare där? Han är bra annars. Dom har ju en vass musiklinje där, så det lär ju bli mycket inspelningstillfällen.

/Kilafors rules.

har en kompis från kilafors. Hallen närmare bestämt. Känner du nån hedlund där?

förlåt för offtopic

oxå sry för OT. Kan det möjligen vara Linus? Eller hans äldre bror? Dom är från Hallen har jag för mig.

Och Kilafors, eller rättare sagt Killerforce, är tuffare än byyn. 😲

Skämt åtsido, håller med om att det är koolt med hälsingar här, Helsingar Unite.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 235
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ni behöver inte ursäkta er för off topic när ni diskuterar vem som känner vem häromkring. Jag slog två flugor i en smäll med den här tråden när jag även fick reda på att Hälsingar hänger här. Vi måste ju hålla ihop. 😉

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

slan, kul att höra. Minns du hur högt ribban låg på intagningsproven? Är man uträknad om man inte är med på noterna (avsiktlig ordvits)?

Du är nog inte uträknad om du inte är med på noterna 😆

Jag var väl inte riktigt med på noterna själv men det gick ändå. Men lite måste man väl veta om musik iaf, men det gör man väl om man hänger här!?

Jag är nog mer åt det tekniska och datoriserade hållet eftersom jag efter 8+ år av musikintresse fortfarande inte kan läsa noter. Vi fick aldrig lära oss noter på musiklektionerna på högstadiet och jag har inte heller läst det på egen hand. Hittills har jag endast producerat på gehör som sagt.

Om jag ska göra proven så ska de göras nästa torsdag. Hur mycket musikteori kan man få in i skallen på åtta dagar så att den sedan sitter kvar? Jag börjar undra om jag är så lämpad för utbildningen om jag drygt en vecka innan intagningsprovet måste lära mig musikteori som jag har haft många år på mig att lära mig vid det här laget.

Jag antar att jag får ge det ett försök.

Florian le Sage: Vad kommer efter allt slit? Vad är ljuset i slutet av tunneln? Var hittar man den typiske ljudteknikern (om vi antar att det finns en typisk ljudtekniker)?

Ska du söka bollnäs nu? är inte sökningarna i maj? Du behöver iaf inte råplugga musikteori, det får du lära dig om du kommer in. Dom har prov i musikteori för att sortera in folk i olika grupper efter svårighetsgrad, om de kommer in vill säga.

Se däremot till att göra bra ifrån dig på mixprovet och intervjun, så kommer nog allt gå bra. Det är ett väldigt enkelt mixprov, alltså bara ställa faders, pan och kanske ett litet reverb. Man brukar ha låtens längd att göra detta.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

tacka vet jag Liljeholmens Folkhögskola.. 😄 hade lätt gått där ett år till om ljudteknik fanns som två-årig..  😄

men man e glad för tiden som blev där. 😄 har aldrig haft så roligt! =)

Sorry lite till OT :rolleyes:

När gick du?

Jag går där nu, andra året. 😆

Jag håller med. Sjukt bra skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en restplats som sagt, men jag avbokar provet just nu för jag kan verkligen inte ett smack av musikteorin och jag tvivlar på att de tar in någon som är helt blank.

Ge det en chans, när jag sökte dit kunde jag inte ett dugg om musikteori, det får man lära sig där. Go for it!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag vill utbilda mig inom ljudteknik. Jag kan en hel del men känner att jag vill bli ännu bättre. Därför går jag nu i funderingar kring att söka den ettåriga ljudteknikerutbildningen i Haparanda. Är det någon som har erfarenhet av den?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick där för några år sedan och trivdes bra. Nu är jag måhända lite partisk i frågan eftersom jag är kompis med Rickard Andersson som är lärare på utbildningen. Men man får en bra grund att stå på och rejält med studiotid om man tar för sig. Dessutom har skolan en bra studio med fin utrustning.

Det viktigaste är dock att man verkligen vill gå utbildningen och tar tillvara på tiden där. Genom att bara sitta med på lektionerna lär man sig en del men vill man få ut det mesta så gäller det att hoppa över fotboll och öl på elevhemmet och istället gå ner till studion. Det fina är att man får boka tider dygnet runt, vilket innebär att man kan sitta där på kvällar/nätter/helger.

Men ring till Rickard och prata med honom. Han är trevlig och går gladeligen igenom vad utbildningen går ut på, vad du kan räkna med att få lära dig och vilka prylar du kommer att få jobba med.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver under på vad ovanstående talare säger. Jag gick i samma klass som redan nämde Rickard -98 eller när det var. Bra kille och bra skola. Bra utrustning, bra rum och bra med tid 😆

Sjukt mörkt på vinterhalvåret dock, men det inspirerar till studiotid.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Låter fint med mörker, det brukar inspirera! 😳

Är det mycket praktiskt? Ställs det krav? Jag går musikproducentutbildning nu som är blaj, mest teoretisk, låga krav och knappt någon ljudteknik. Ah, jag borde ta och ringa Rickard och kolla upp lite. Men det är alltid intressantast att höra vad elever tycker om utbildningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, den var mycket praktisk. Mest tid i studion och nästan alltid praktisk uppföljning på teoretiska genomgångar. När jag gick där så ingick tom El & Tel och Elektroniklära. Väldigt nyttigt.

Finns en musiklinje där med, så objekt att spela in är det gott om 😠

lite info.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hur svårt är det att komma in i Piteå? Hur många är det som söker och hur många tas in? Hur görs intaget? intagningsprov och så eller vad?

är sugen på det...

Jag kollade på det nyss, letar också efter alternativ för vad jag ska göra nu när jag gått ur gymnasiet.

Det är alltså 16 platser (i alla fall för årets kurs) där 5 väljs ut genom högskoleprov/betyg och 11 genom test man får göra antingen i Piteå eller Stockholm.

Dessa test är i musikteori och ellära, samt en slags "arbetsintervju".

Det innebär att det är ett jävla tryck efter platserna. Snackat med min styvmor som är ljustekniker som känner en hel del ljudtekniker, och säger det att kommer man in där så får man jobb, det är en bra utbildning. Men som synes rätt svårt att komma in...

Om man nu bor i närheten av stockholm eller piteå så kan man ju passa på att försöka, det skadar ju inte. Men helt lätt att komma in verkar det inte....

Exempel på proven finns här

http://www.ltu.se/mom/d3116/d3095/d3127

Inget jätteavancerat egentligen. Men lite klurigt är det allt, framförallt när man har hunnit glömma elläran xD

.. Gammal tråd var det tydligen xD jaja, fick lite tips härifrån ändå

Redigerat av Hillside_Loafer
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inflika, i all välvilja gentemot samtliga utbildningar, att i vanlig ordning får man själv fixa jobbet efteråt.. någon "jobbgaranti" finns inte, och det ser inte så ljust ut för ljudingenjörerna från Piteå heller sen ett par år tillbaks då både SR och SVT haft lite stram budget.. Men samtidigt är detta långt ifrån de enda arbetsplatserna som finns. Driftiga personer kan ju alltid starta eget, och med lite tur lyckas någon av dem så bra att de kan anställa ytterligare några, som alltid..

Men jag rekommenderar utbildning! ..det är riktigt kul.. har själv gått på SAE, och funderar på att söka till ljudingenjör (kallas inte så längre men..) här i Piteå pga den lite annorlunda inriktning som finns här (mer mot film och broadcast)..

Angående jobb förresten så har dock marknaden för ljudböcker ökat lavinartat de senaste åren, och även om det är lite av ett hundgöra att vara tekniker i den branschen så bidrar det till att det faktiskt finns reella jobb att söka på sina håll, trots att AMS inte skulle hålla med om det 😳

Fördelen med sådana företag är att de inte är lika geografiskt bundna och därigenom är det lättare att starta eget även om man bor i en mindre stad utanför nöjesetern 🙂

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

JAg funderar på att gå en utbildning i ljudteknik. Var inne och kollade på SAE's sida. verkar ju bra?? Har ni några andra förslag på utbildningar som ni vet har bra rykte om sig?? Tack på förhand // cHristian

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått på SAE och är mycket nöjd med den utbildningen 🙁 ..SAE's inriktning är studioljud och film framförallt..

Piteå (där jag bor nu) har en ljudingenjörsutbildning som ska vara mycket bra.. Inriktningen är mer mot broadcast och teve..

Båda är AES-godkända som enda utbildningar i Sverige..

😠

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska själv göra ett försök att söka till piteå. Mer som en kul grej, eftersom jag nu till sommaren går ut gymnasiet. Det är ju runt 100-150 som brukar söka (vad jag har hört av elever där) och de tar in 16 eller ja egentligen 11. Elläran är väl det man behöver plugga in, musik/gehörs-läran kan jag rätt bra eftersom jag är pianist. Men kom ihåg alla att man måste ha hörselintyg från en läkare att man har normal hörsel också! Lätt att glömma annars. OCh det kan avra svårt att få tid hos en läkare, så det är bara att ringa å boka tid :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
mellis (oregistrerad)

Hej!

Jag vill tipsa alla studio-teknik intresserade (någon?) här om en toppen utbildning!

Jag studerar nu andra terminen Ljud & Studioteknik på Markaryds Folkhögskola och kan inte säga annat än att det är skit bra.

Det är en 1 årig utbildning som startar på hösten.

Det är en ganska grundläggande utbildning.. för mig var det alldeles perfekt, då jag bara lärt mig begrepp genom att testa mig fram. Nu efter bara ett halvår har jag mycket större perspektiv på vad som händer och hur saker funkar o dyl.

Utbildningen innefattar inte bara sena nätter framför datorn, utan Läraren/mentorn har bakat in så att eleverna får vara med och köra konserter/musikaler tillsammans med skolans musikalelever. Detta är fruktansvärt roligt!

Det innebär riggande av scener, ljus/ljud sättning, live-mixning, och nya kontakter med bra människor!

Det finns 12 platser på utbildningen. Skolan husar med 3 "små-studios" som man efter bara en vecka har tillgång till 24 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Alla 3 studior är utrustade med varsitt Pro Tools system som körs stadigt med en Digi 002:a

Vår lärare inom området heter Jörgen, och en bättre lärare får man leta efter! Han driver sin egna studio i skolans lokaler där man även får testa att arbeta med Digital Preformer. Otroligt spännande!

Jag vill varmt rekommendera denna utbildning för er intresserade!

Länkar:

Markaryds Folkhögskola

Inför min ansökan vet jag att jag gärna hade velat snacka med en elev som gick utbildningen i nuet, så om det är någon som undrar något så får ni gärna kontakta mig!

mobil: 073 908 14 11

mail: simon@maiwing.com

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)

ska hälsa honom! 😳

jo utbildningen kanske man kan säga ligger i Bjärnum. Dvs lokaler och utrustning finns i Bjärnum men själva folkhögskolan ligger i Markaryd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag funderar på att utbilda mig till någonting inom musiken, men vet inte riktigt vilken utbildning som ger mig vad..

Jag driver för just nu i samarbete med Frälsningsarmén ett livemusikcafé mitt i Stockholm, där jag ansvarar för alla bandbokningar, promotion, det mesta av kontakten med artisterna (både innan samt på plats) m.m. Jag hjälper även till väldigt mycket med att rigga scenen, se till att allting fungerar/låter. Jag har på något sett en hand i allting.

Jag har verkligen jätteroligt och trivs jättebra med den rollen jag har fått/givit mig själv. Men om man nu skulle vilja göra det på högre nivå, att boka band och sköta artistkontakter för stora events, eller se till så att en större spelning faktiskt fungerar så som det är tänkt, vad ska man utbilda sig till då? Eller är det bara att jobba sig uppåt?

Är det kanske musikproducent, ljudtekniker eller nåt annat jag är ute efter?

T.ex. står det så här på Linköpings universitets hemsida om deras musikproducentprogram på 180p (3 år)

Har du ett gediget musikintresse och är du kreativ? Vill du verka som ”spindeln i nätet” och sköta kontakten med artister, studiomusiker, låtskrivare, ljudtekniker och andra i branschen? Då ska du välja musikproducent på Linköpings universitet. En akademisk utbildning för den svenska musikproduktionens utveckling.

Det är ju precis det där jag vill göra, men är det så "enkelt"? Vad får man för jobb tro efter en universitetsutbildning i Linköping?

Tacksam för alla svar, åsikter, tankar!

/Martin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Jag tror tyvärr inte att det är många arbetsgivare som kollar på vad du har för utbildning, men det betyder inte att utbildningen är värdelös....det jag tycker är

mest givande med utbildningen är alla de kontakter man knyter och det är sånt man får jobb på. Så utbildningen kan betyda allt om man ser det så.

Tror det finns

en musikmanagement utbildning i Oslo.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

tja.. går här i norrköping, där linköpings uniersitet har ett campus, där bla. musikproducent utbildningen är!!

kan säga så här att när jag började för ett år sen var det ganska mkt som inte riktigt stämde! nu håller programmet på att förändras väldigt mkt, så sök och se vad som händer iaf.. 😉

utbildningen är inte så gammal, och därför finns mkt "barnsjukdomar" men de håller på att läkas. 😄

vill du hålla på med management finns även en bra i hultsfred, tillhörande högskolan i kalmar, men hultsfred vill INGEN bo i!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite lustigt eller jävligt märkligt att det finns en sådan uppsjö av utbildningsvägar i denna bransch där trenden varit att det knappt finns jobb eller studios kvar...

Tror att det beror på en hype och det enorma intresset som numera spritt sig till en större del av befolkningen som vill åt dessa kunskaper och att de som erbjuder dessa utbildningar tjänar på det, i det stora hela och med vissa undantag såklart!

Pianoteknikutbildningen lades ju ner, den enda dessutom, snacka om bakvänt...tex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Men som sagt, det är själva organiserandet som jag fastnat mest för (boka band, hitta nya talanger, sköta artistkontakterna, ordna schemaläggning m.m.), så vad tror ni det är för sorts utbildning jag isf söker.

OM företagen skulle bry sig om utbildningen, vill de att jag ska vara utbildad musikproducent, ljudtekniker eller Event Management-are?

Ska kolla upp de utbildningarna ni tipsat om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns två i stockholm. Som är dyra.

Kulturama och Studio Blue.

Kolla upp dom iaf.

Några fler finns det väl? SAE och Orca kommer jag på såhär på rak arm.

Jag kollade upp lite olika grejer och fick höra att Kulturama var ungefär som att gå i gymnasiet. Fastnade till slut för SAE, börjar Audio Engineering program där till sommaren, och efter vad folk sagt och vad jag själv såg när jag var där på öppet hus så håller det hög klass, med möjligheter att fortsätta plugga utomlands efter ett år. Men som sagt, en utbildning är inte värd ett skit om man inte har lite kontakter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...