Jump to content
Annons

Vad lyssnar ni med?


YippieKaey

Recommended Posts

Hejsan, håller på att samla in rätt stora mängder data inför en kommande uppsats jag ska skriva. Jag ber er ödmjukt men bestämt om hjälp med en( egentligen fyra) ganska enkel fråga nämligen:

1. Vad lyssnar ni på för högtalare/hörlurar?

2. Referenslyssnar ni på olika system, i så fall vilka?

3. Vilken genre är ni mest aktiva inom när det gäller mix?

4. Använder ni subwoofer vid mix?

Jättemegasupertack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. M-Audio BX 5 aktiva

Sennheiser HD-555 hörlurar

2. Tannoy 600 A aktiva plus Jamo Sub

Billiga multimediahögtalare MS 691 (små datorhögtalare)

3. Egen instrumentalmusik/sånglåtar "pop/rock/blues"

4. Referenslyssnar med sub-låda

Lycka till med uppsatsen!

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Behringer Truth 2030A Aktiva och AKG K601 Hörlurar 2. Bilsterero, mp3-spelare, hembiosystem, glömde datorhögtalarna Logitech 5.1 THX-certifierade med alldeles för mycket bas via suben,3. Blues, reggae, pop 4. Nej

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad lyssnar ni på för högtalare/hörlurar?

2. Referenslyssnar ni på olika system, i så fall vilka?

3. Vilken genre är ni mest aktiva inom när det gäller mix?

4. Använder ni subwoofer vid mix?

1. Mixar så gott som alltid i mina K240 Studio

2. Inte så många som förr, då man "lär" sig sitt signum. Men gärna på laptop; ett mycket bra "allt-i-allo"-system. Om jag blir tveksam över hur låga frekvenser beter sig i min ljudbild kan jag ibland köra genom monitorer eller vardagsstereon. Men annars så fixar en vettig spectrum-analyzer det jobbet åt mig hur fint som helst.

3. Rock och dansband/folkmusik

4. Ja: Voxengo SPAN.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Yamaha HS80M, Sennheiser HD25

2. Inte så seriöst, men jag passar gärna på att lyssna på ett draft av låten när jag är hemma hos någon.

3. Allt elektroniskt.

4. Nej, HS80M går djupt. Främst blir det ändå mix med hörlurar då det är på sena kvällar jag har tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. ADAM S3X-V, Ultrasone Pro2900

2. Ibland - men min lyssning är så bra och jag kan min lyssning så bra, att det egentligen inte behövs, men de gånger jag ändå gör det så är det med datorhögtalarna; Altec-Lansing ATP3

3. Mest Pop, Soul, Rock, Musical

4. Nej - behövs inte med mina monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

1. M-Audio EX66, Genelec 8020, AKG K271.

2. iPhone lurar, Macbook högtalare, billjud och egentligen det mesta jag hittar (brukar variera)

3. Jazz, blues, funk, fusion.

4. Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbasar brukar jag lämna. Men under 30 Hz har jag aldrig märkt om jag skärt bort. Och jag skär inte med extrema filter. Typ 6-12 dB/oct.

På tal om sånt, hur brukar ni skära. Någon mer som skär allt under 30-40 hz? Jag tänker att om man gör typ pop/blues så kanske man inte behöver de frekvenserna öht egentligen?

Och är det några fler som referenslyssnar i bilstereo? Tänker att det mesta låter betydligt bättre i en bilstereo, med all extra bas som brukar uppstå. Någon som vet vad den bashöjningen beror på, mer än om man har en fet baslåda?

Och tack igen:)

Redigerat av YippieKaey
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om sånt, hur brukar ni skära. Någon mer som skär allt under 30-40 hz? Jag tänker att om man gör typ pop/blues så kanske man inte behöver de frekvenserna öht egentligen?

oj en fråga till?

5. ingen skär allt under 30-40Hz om dom inte börjar skära långt över det

och hur mycket man skär beror förstås på vad man vill ha fram och hur det låter från början

1. beror på vilken studio jag jobbar i

2. oftast inte men om jag känner mig osäker på lyssningen så kan det bli allt möjligt - köksradio, ns10, vad som råkar finnas

3. pop/rock/div

4. om studion har det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du där? Förstår inte riktigt:)

när folk slänger msig med uttrycket att dom skär ALLT under en viss frekvens är det verkligen gonattmössan som pratar

eftersom ingen kan jag påstå utan att sticka ut hakan allt för långt använder sig av ett filter som skär lodrätt rakt ner från vald frekvens

det blir alltid en mer eller mindre sluttande backe (oftast uttryckt i dB/oktav) från där man skär och man minskar givetvis innehållet ju längre ifrån skärningspunkten man kommer

men ingen skär bort ALLT

Link to comment
Dela på andra sajter

när folk slänger msig med uttrycket att dom skär ALLT under en viss frekvens är det verkligen gonattmössan som pratar

eftersom ingen kan jag påstå utan att sticka ut hakan allt för långt använder sig av ett filter som skär lodrätt rakt ner från vald frekvens

det blir alltid en mer eller mindre sluttande backe (oftast uttryckt i dB/oktav) från där man skär och man minskar givetvis innehållet ju längre ifrån skärningspunkten man kommer

men ingen skär bort ALLT

Ah då förstår jag. Jo det är klart, så är det.

Formulerar om frågan till: Någon som använder ett filter med 12-24 dB/oktav och cutofffrekvens vid 40-50?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah då förstår jag. Jo det är klart, så är det.

Formulerar om frågan till: Någon som använder ett filter med 12-24 dB/oktav och cutofffrekvens vid 40-50?

på vad?

enskilda objekt eller hela mixen

jag brukar aldrig behöva skära då jag ser till att inte spela in sånt som jag vet inte tillför nåt ändå

och då rulla av vid 70-100Hz< redan beroende på vad man spelar in och vilken typ av produktion

Link to comment
Dela på andra sajter

på vad?

enskilda objekt eller hela mixen

jag brukar aldrig behöva skära då jag ser till att inte spela in sånt som jag vet inte tillför nåt ändå

och då rulla av vid 70-100Hz< redan beroende på vad man spelar in och vilken typ av produktion

Jag tänkte på hela mixen, förutsätter att folk hipassar typ gitarrer och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på hela mixen, förutsätter att folk hipassar typ gitarrer och sånt.

det lämnar jag till mastraren att jobba med - det brukar inte bli så mycket överflöd därnere ändå

tycker annars generellt det snackas för mycket om att skära botten för att kunna pressa upp volymen

botten är gött å volym har vi redan så det räcker å blir över

nog om det

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Adam A8X... 38-50 000 Hz

2: Referenslyssning eventuellt i ett par audio-technica ATH-M50 lurar.

3: Tv-spel/ Film-musik.

4: Nej, känner inget behov av en Sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...