Jump to content
Annons

Varför anlita "mastrare"?


SadamJR

Recommended Posts

Ämnet kommer upp i andra trådar hela tiden så därför denna tråd. Vissa verkar tycka att detta med mastring är onödigt när alla ändå sitter med adekvat utrustning, medan andra aldrig skulle mastra sina egna projekt, osv. Vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet av mastring är att det har en tendens att hända något magiskt med basen.

Mina mixar har aldrig låtit "som på skiva" förrän efter de har blivit mastrade...Och nu menar jag "riktiga" masteringställen, inte såna där "finalizer" masters. Om det inte görs på rätt sätt, kan det kvitta. Jag har hört s.k. "mastringar" som bara låter starkt och spräckigt.

Jag har alltid haft svårt just med att få till bottendelen i en mix. Oavsett hur mycket jag gröper ur och justerar kik och bas, och annat som kan tänkas stöka till, låter det för det mesta som om det ligger en sprängmatta över den delen av registret...

Det har hänt någon gång på 1000 att bas och kik låser ihop på ett distinkt och optimalt sätt, utan att jag egentligen har gjort någonting.

Problemet som jag upplever det, är att det alltid finns en viss faktor av "gungfly" i botten, och efter mastringen har det liksom "limmats" ihop, och botten har blivit sådär rund, distinkt, punchig, och go' som man vill ha den.

Jag har lyckats nån gång, också typ en på tusen, att mickla till det med en multibandskompressor, men misslyckas säkert 999 gånger, fast jag rattar den efter samma förutsättningar...

Så oavsett vad folk har för åsikt om mastringens vara eller icke vara, har den alltid en plats i mitt hjärta... 🥰

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mixar produktioner brukar jag rekommendera att kunden anlitar en annan tekniker att göra mastring. För mig är det olika perspektiv att mixa och att mastra och det kan vara svårt att byta från det ena till det andra under produktionens gång.

Även om man är sin egen tekniker och mixare kan det vara skönt att lämna över de slutgiltiga justeringarna till någon annan, förutsatt att man känner sig bekväm med det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir oerhört närsynt, inkörd och fartblind när man jobbar med låtar och mixar så länge och i så långa stråk åt gången. Då kan det vara skönt med nån med gyllene öron som kan lyssna helt från scratch, helt opåverkad. Ge synpunkter, testa lite osv.

Det är även ytterligare någon annans rum och högtalare som sätter ljudet på prov. Man har ju inte tillgång till så mycket av andra rum eller högtalare, om man inte vill skicka ut en outgiven låt runt till 20 pers liksom.

Kan även vara om man vill få till nånting mer eller mindre specifikt, som man är osäker på om man kan få till själv, eller är osäker på om man fått till på det sätt man avsåg (för man är så invand efter x antal timmar).

Har haft svårt med mastrare, svårt att hitta någon som gör lika bra jobb hela tiden. Nån som talar samma språk, och har balanserad distans till jobbet. Men ett par finns. Dessvärre är det inte alltid man själv som väljer om en låt/platta ska mastras eller inte, och vem som i så fall ska göra det. Blir det inte kanon så reflekterar det ju tillbaka över ens egna namn. "Skyll inte på mig, det var en kass mastrare"... hur trovärdigt och profesionellt låter det liksom. Om processen mastring ens behövs så brukar jag göra den själv, oavsett nån annan ska tas in för att göra det. Då får folk 2 mastrar att välja mellan, varav en är godtagbar enligt mig.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av mastring är att det har en tendens att hända något magiskt med basen.

Mina mixar har aldrig låtit "som på skiva" förrän efter de har blivit mastrade...Och nu menar jag "riktiga" masteringställen, inte såna där "finalizer" masters. Om det inte görs på rätt sätt, kan det kvitta. Jag har hört s.k. "mastringar" som bara låter starkt och spräckigt.

Jag har alltid haft svårt just med att få till bottendelen i en mix. Oavsett hur mycket jag gröper ur och justerar kik och bas, och annat som kan tänkas stöka till, låter det för det mesta som om det ligger en sprängmatta över den delen av registret...

Det har hänt någon gång på 1000 att bas och kik låser ihop på ett distinkt och optimalt sätt, utan att jag egentligen har gjort någonting.

Problemet som jag upplever det, är att det alltid finns en viss faktor av "gungfly" i botten, och efter mastringen har det liksom "limmats" ihop, och botten har blivit sådär rund, distinkt, punchig, och go' som man vill ha den.

Jag har lyckats nån gång, också typ en på tusen, att mickla till det med en multibandskompressor, men misslyckas säkert 999 gånger, fast jag rattar den efter samma förutsättningar...

Så oavsett vad folk har för åsikt om mastringens vara eller icke vara, har den alltid en plats i mitt hjärta... 🥰

/Ulf

Spiken i kistan! Det är svårt att få till om man inte har de rätta verktygen. Kan ju finnas en anledning till att studios inriktade på mastering inte har speciellt billig hårdvara. Sen är det ju mycket övning ger färdighet. Tycker själv att jag är rätt hyfsad, men en bra bit ifrån där man skulle vilja vara. VEQ4 från waves är en kanonplugg vid mastering, tycker jag iaf. 🙂

Väldigt bra på att tajta till det

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar, när man läser inlägg i ämnet i andra trådar, som om detta med rätt hårdvara är betydelsefullt. Är detta viktigt eller kan man klara sig med den mjukvara de flesta har tillgång till?

Ett bra öra, bra lyssning och ett väl akustikbehandlat rum räcker mer än väl. Hårdvara eller mjukvara spelar mindre roll enligt mig.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är som att anlita en hantverkare för att byta panelen på huset, jag kan göra det själv men det blir fan så mycket bättre med någon som verkligen kan och har prylarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är som att anlita en hantverkare för att byta panelen på huset, jag kan göra det själv men det blir fan så mycket bättre med någon som verkligen kan och har prylarna.

Precis, plus att det antagligen tar hälften så lång tid.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en seriöst menad tråd.

Kom ihåg det inlägget nästa gång du själv "råkar" skoja till det i någon annans tråd... 😉

Och on topic. De gånger jag bett någon annan lägga siste handen vid mina låtar (det vill säga de få gånger jag faktiskt helt färdigställt några) har det varit för att jag helt enkelt inte kan det så bra själv. Fast det var nog mer slutmix än mastering, i ordets rätta bemärkelse. Så för mig blir svaret" för att det ska bli bättre utfört än om jag gjorde det själv, och för att någon annans öron ska få säga sitt.

EDIT: Skrev lite slarvigt.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skaffa Ozone5 eller så...Finns ingen anledning att anlita någon mastrare, lika lite som man behöver lämna över mixen till någon annan idag. Nu väntar vi bara på att Valle ska upptäcka tråden och vi vet alla vilken åsikt han har om mastrare. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är de här kanske lite off topic men jag har alltid undrat mer specifikt vad nån som mastrar "egentligen" gör? Jag har aldrig skickat in nån låt för mastring så har ingen direkt referens o kan inte säga om de är bra eller inte, men samtidigt har jag alltid fått uppfattningen att mastring var nått som var mer nödvändigt förr? När jag jobbar med nån låt brukar jag alltid referenslyssna på nån låt på t.ex spotify och försöka få likvärdigt ljud och kan man få till de bara genom o mixa bra så känns ju mastring lite överflödigt? Man vill ju inte köpa grisen i säcken ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är de här kanske lite off topic men jag har alltid undrat mer specifikt vad nån som mastrar "egentligen" gör? Jag har aldrig skickat in nån låt för mastring så har ingen direkt referens o kan inte säga om de är bra eller inte, men samtidigt har jag alltid fått uppfattningen att mastring var nått som var mer nödvändigt förr? När jag jobbar med nån låt brukar jag alltid referenslyssna på nån låt på t.ex spotify och försöka få likvärdigt ljud och kan man få till de bara genom o mixa bra så känns ju mastring lite överflödigt? Man vill ju inte köpa grisen i säcken ^^

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Att anlita en bra mastringsstudio är en god idé om ekonomin tillåter och man känner sig osäker på hur sin mix egentligen uppträder i varierade lyssningsmiljöer.

För att kunna åstadkomma detta på ett smidigt sätt utan "trial and error" krävs en bra lyssningsmiljö, erfarenhet och talang av den som utför uppdraget.

Känner man att man kan få till detta med egna resurser och är nöjd med resultatet, ja då tillför ju inte mastringen något och blir mer eller mindre meningslös.

Joachim tog upp en annan grejj, det här med att flytta fokus och byta perspektiv. Jag jobbade som mastrare under några år, parallellt som jag körde mixjobb i studio under kvällarna. Kommer ihåg att jag tydligt upplevde det som två olika typer av jobb / arbetssätt.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig beror det helt på vilken genre jag jobbar med. Akustisk musik kan jag fanimej aldrig få till så det låter naturligt, dynamiskt men ändå högljutt. När jag däremot jobbar med typ electro house eller dubstep... då är jag rätt duktig på att klämma upp volymen och krossa dynamiken! Men min erfarenhet har varit att det ändå alltid blir den där lilla gnuttan bättre av att anlita en riktigt duktig mastringstekniker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner man att man kan få till detta med egna resurser och är nöjd med resultatet, ja då tillför ju inte mastringen något och blir mer eller mindre meningslös.

...fast om denne skulle kunna bli ännu mer nöjd med ett mastring-jobb utfört av någon annan så skulle det ju inte vara meningslöst, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast om denne skulle kunna bli ännu mer nöjd med ett mastring-jobb utfört av någon annan så skulle det ju inte vara meningslöst, eller?

Är man per definition nöjd med sin insats finns ju inget skäl att betala för att bli mer nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, liksom. Således borde det vara tämligen meningslöst att betala för att bli något man redan är.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man per definition nöjd med sin insats finns ju inget skäl att betala för att bli mer nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, liksom. Således borde det vara tämligen meningslöst att betala för att bli något man redan är.

Jag skrev visserligen inte att man skulle betala någon, jag skrev "utfört av någon annan", men absolut, är man nöjd med sitt resultat så är det bra. Frågan är om andra tycker samma sak i dessa fall?

Jag ser det som så att det är andra som ska gilla att lyssna på musiken och ljudet i fråga då, i alla fall jag, skriver/mixar/mastrar med förhoppning om att andra ska gilla det arbete jag utfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte ha så mycket val. Bolagen vill att det ska masteras av en professionell firma. Jag tycker att det är skönt också. Det kommer in en person med nya fräscha öron och hör låten för första gången. Brukar kunna lyfta produktionen 10-20%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...