Jump to content
Annons

Varför anlita "mastrare"?


SadamJR

Recommended Posts

Jag skrev visserligen inte att man skulle betala någon, jag skrev "utfört av någon annan", men absolut, är man nöjd med sitt resultat så är det bra. Frågan är om andra tycker samma sak i dessa fall?

Jag ser det som så att det är andra som ska gilla att lyssna på musiken och ljudet i fråga då, i alla fall jag, skriver/mixar/mastrar med förhoppning om att andra ska gilla det arbete jag utfört.

Nej, det skrev du inte. Men hur många mastrar gratis, om man nu ska räkna med att resultatet blir mer kommersiellt gångbart än det var från början?

Jag antar att vi ser på detta från olika håll. Jag bakade in ett positivt omdöme från andra i att själv vara nöjd, som i "Nu tycker både jag och x och y att det låter bra. Då är jag nöjd." Å andra sidan spelar ju huruvida andra gillar ens slutmix/master ingen som helst roll om man inte ska försöka få ut sin musik kommersiellt, utan är nöjd (återigen) med att sitta hemma och pula och dela med sig av sin musik till de närmast sörjande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Å andra sidan spelar ju huruvida andra gillar ens slutmix/master ingen som helst roll om man inte ska försöka få ut sin musik kommersiellt, utan är nöjd (återigen) med att sitta hemma och pula och dela med sig av sin musik till de närmast sörjande.

Aha, ja, om det är tänkt att man själv ska sitta och njuta av sin musik i sin ensamhet så spelar det ju ingen roll alls, annat för ens egen del, det håller jag så klart med dig om.

Trodde vi diskuterade kommersiellt då de flesta vill bli hörda, upptäckta eller lyssnade på, sorry. 😊

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad som funkar kommersiellt och det ultimata slutljudet är ju väldigt relativt.

Det här är en platta som blivit mastrad med "dåligt" ljud med flit, radiostationer ringde tillbaka och sa det är något fel på skivan det distar så konstigt. Neil svarade, det är precis så det ska vara och plattan sålde ganska bra.

Tycker jag att det låter bra? både ja och nej, första sekunderna undrar man hur de tänkte men sen hör man bara en grym låt.

https://www.youtube.com/watch?v=GQhEvfeJocM

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är väl att man måste ha en väldigt god, realistisk och nykter uppfattning om sig själv och sin egna förmåga och begränsningar.

Vissa känner inte att dom litar på sin egna förmåga, och kan vända sig till nån som är mastrare för den sakens skull. Andra känner dom kan lita på egna förmågan, och gör eventuell mastring (eller mixjustering) själv och det blir riktigt bra.

Somliga är tvärsäkra på sin egna förmåga (mixare såväl som mastrare) för att dom saknar självkritik, och då blir det rätt Keff. T.ex. Sterling Sounds mastring av Metallica-plattan Death Magnetic blev ju en klassiker.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga är tvärsäkra på sin egna förmåga (mixare såväl som mastrare) för att dom saknar självkritik, och då blir det rätt Keff. T.ex. Sterling Sounds mastring av Metallica-plattan Death Magnetic blev ju en klassiker.

Jag tror inte man ska lägga skulden på teknikern utan utgå från att det var så artist och producent ville ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en platta som blivit mastrad med "dåligt" ljud med flit

Clipping/dist på masterkanalen är underskattat i musik som ska vara hård! Jag gjorde en dubstep-låt med akustiska trummor igår och använde mig då av clipping på mastern för att få ett bättre resultat. Blev inte fult nånstans, utan faktiskt ett sjukt snyggt sound 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man ska lägga skulden på teknikern utan utgå från att det var så artist och producent ville ha det.

Kan va så.

Nämnde deras namn för att belysa att dom är Grammyvinnare och väldigt högt ansedda; att det kan bli såhär oavsett hur stort/litet namn i branschen man har - som kund eller tekniker.

Bandet, producenten och mastrare skyllde ifrån sig på varandra lite den gången. Svårt att veta vad som var vad. Lars Ulrich verkade väldigt nöjd i alla fall.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Svårt att veta vad som var vad. Lars Ulrich verkade väldigt nöjd i alla fall.

Ja vad ska man säga? Han är nöjd med sitt kassa bankande på trummorna också. Kan inte förvänta sig för mycket av honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ja, om det är tänkt att man själv ska sitta och njuta av sin musik i sin ensamhet så spelar det ju ingen roll alls, annat för ens egen del, det håller jag så klart med dig om.

Trodde vi diskuterade kommersiellt då de flesta vill bli hörda, upptäckta eller lyssnade på, sorry. 😊

Jag vill dock poängtera att den dag jag spelar in och publicerar min musik i publika/kommersiella sammanhang (vilket lyckligtvis äntligen verkar bli av i samband med sensommaren - det har varit stiltje länge nu) kommer jag utan tvekan att vända mig till någon som kan slutmixa/mastra och iordningställa materialet för distribution. Jag kan det helt enkelt inte tillräckligt bra själv, och ser inget konstigt alls i att i det sammanhanget betala för kompetensen.

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...