Jump to content
Annons

Vilken utbildning har Studioforums medlemmar?


Halkbi

Recommended Posts

Annons

Musiklinjen på folkhögskola (Liljeholmen)

Musikproduktion på universitetet (Linnéuniversitetet)

Sen har jag läst elektrikerutbildning oxå men det var lite waste of time typ...

Jobbar som teknisk support och har musiken/studion som hobby typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning? Nej - det är väl mest inbillning... 😉

Frågan är mest vilket som är bäst; inbillad utbildning eller utbildad inbillning...? 🤪

Jag är autodidakt till största delen.

Den enda musikutbildning jag har, är ett antal år i kommunala musikskolan när jag gick i grundskolan och spelade blockflöjt, altflöjt och till sist klarinett. Ett antal år i barn- och ungdomskör har väl också satt sina spår, tillsammans med en massa praktisk erfarenhet av mixjobb både live och i studio...

Har alltid hållit på med reparationer (numera teknisk support), så utbildningen till ingen(ting)jör på elektronik och lite över ett år som vpl teletekniker i flottan har jag haft nytta av både i jobbet och på fritiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går estetisk musik sista året på gymnasiet.

Det positiva är väl att jag lärt mig att vara trött på musik

Ta det en rejäl nypa salt.

Men jag tror inte på musikutbildningar.

Man kan inte ha äkta musik som ska följa en formalia, man tar bort kärnan liksom och, det blir så tekniskt tex på mina gitarrlektioner så det känns som att man spelar på en planka.

Sånglektionerna var bättre dock, då man fokuserade mycket på känsla och uttryck. Ljudteknik var kul också såklart

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Estetisk musiklinje på gymnasiet. Bland den roligaste tiden i mitt liv. Tyvärr så kunde vi även gå in i musiklokalerna och jamma när vi ville vilket betydde att vi gjorde det istället för att gå på lektionerna i "riktiga" ämnen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildad plåt och svetsmekaniker.....som jag inte kommer ihåg ett dugg, hehe.

Vad gäller musiken så har jag väl en elorgelkurs på 5-6ggr i bagaget (för 35 år sedan) men är i övrigt självlärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbaskurs på Lington Musik i Göteborg,

jazzimprovisations- och rockkurs på ABF, för en trettiofem år sen :-)

Två års pianolektioner hos privatlärare på Annedals Musik.

För övrigt autodidakt (inom musikproduktion) och har lärt mig otroligt

mycket av musiker jag spelat med och studiokompisar som jobbar professionellt med musik.

Gymnasiekonom, men jobbar som taxi- och färdtjänstförare.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sex år i den kvasigemytliga hålan Lund med inriktning på press, kommunikation, lingvistik och litteratur. Nu även ett antal år i Musik & Ljuddesign på distans (Linné/Mitt/Dalarna) parallellt med mitt trummande som jag funkat upp i tjugo år ca.

Det absolut främsta man lär sig, ju fler antal hundra HP man höstar in med tiden, är att det i det stora hela inte har någon som helst betydelse. Hade jag fått göra om allt hade jag troligtvis skippat utbildning i statens regi - och jag är givetvis fullt på det klara med att nuvarande utbildning inympas för mitt höga nöjes skull, som egentligen precis lika gärna hade kunnat läsas "in the comfort of my own home" utan sedvanliga avstämningar från kursansvariga, inte att det leder till något..."jobb". Fördelen är ju möjligen att man får kontakt med likasinnade. Lite som här.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

erfarenheter från utbildningar .. var längesen. När man själv runt gick så låg folkhögskolorna Liljeholmen, Sturup, Ingesund och Framnäs högt i 'muntlig status'. Beror nog lite på vad man är ute efter. Musikhögskolorna var lite bredare. Men man får inte jobb för man gått på den eller den skolan, utan man får jobb på rekommendationer och tillgänglighet.

Tror den bästa utbildningen får man om man försäkrar sig om en riktigt bra och dedikerad lärare, i det huvudämne eller två huvudämnen man är ute efter. Helst en lärare som är aktiv i musiklivet själv. Så söker man till den skolan och verkligen suger märgen ur läraren. Utbildningen blir aldrig bättre än de enskilda lärarna och skolans organisation. Finns tyvärr skit på varje skola, så man bör höra sig för med massa folk om dom känner till riktigt bra o seriösa lärare.

En annan aspekt är kontakt med näringslivet utanför skolan. Vill man livnära sig eller skapa kontaktnät för användning direkt efter utbildning så är ju stadsnära miljö viktig, så man kan jobba in sig på fritiden. Vare sig Arvika eller Piteå är ju så populärt ur den synvinkeln t.ex.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra mer om folks bakgrunder!

För att förtydliga frågeställningen:

Vilka utbildningar har ni som livnär er inom något område som diskuteras här på forumet, och vad tycker ni att utbildningen gett i det sammanhanget?

Välkomnar dock även glada amatörer att svara med; gärna med kommentarer om vilka utbildningslärdomar som ni kunnat överföra i musik- och ljudvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill slå ett slag för dom som är inne på Blues o Jazz: kan mycket varmt rekommendera Visingsökurserna. Varit där många år. Varje sommar på Visingsö sen 30 år tillbaka samlas stora delar av gräddan i Stockholms frilansmusiker-elit - t.ex. Anders Johansson, Jonte Högberg, Bosse Broberg, Thomas Arnessen, Gugge Hedrenius, Dave Wickins, Ambjörn Hugart, Claes Jansson, Gustavo Bergalli, Klas Lindquist, Bertil Strandberg, Classe Skoglund etc etc och kör en veckas kurs- o jam-orgie i musik.

Man lever, sover, äter och andas musik direkt på morron till natten. Rep- och kurser hela dagarna, sen jam i alla lokaler (lärarna deltar) från sen eftermiddag till efter midnatt varje dag, i en hel vecka. Fantastisk miljö och en hel del dricka med 😎

Trummisen Björn Sjödin är en av de främsta initativtagarna: http://www.bjorntjan...sokurserna.html

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tyckte du om Liljeholmen? Jag har sökt dit med inriktning Singer/Songwriter men skulle vilja höra lite åsikter från före detta elever.

Folkhögskola, vad ska man säga. Var en riktig kul period =) Fick chans att spela mycket och andas musik om dagarna, så det är ju riktigt nice. Trevliga lärare men de blir lite vad man gör det till, är ju ganska "slappt" på en folkis jämfört med andra utbildningar.

Singer/Songwriter skulle de precis börja med efter jag hade slutat där så jag vet inte hur just den inriktningen är men säkert kalas =)

Brukar bli ganska mycket jazz på folkhögskola dock, på gott o ont :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...