Jump to content
Annons

Få till en riktigt FET virvel!


GuitarPro

Recommended Posts

I mina mixar känner jag ofta att virveln blir tunn och klen och försvinner. Inte in your face liksom. Några tips på hur jag får till en riktigt fet virvel? Jag använder superior drummer och Steven slate 3.5. Jag har testat att blanda olika virvlar etc. Det jag är ute efter är detta ljudet:

Länk borttagen Coverlåtar ej tillåtet - läs forumets regler

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jao det lät ju hemskt. Men det låter som slate samples. Typ är det inte virvel 20 och 10 som är populära. Sen får du ha ett plate reverb eller rums-samples, de är dem som gör splattet i virvelm om du förstår.

Jag brukar också blanda olika virvlar för att göra en super virvel. Då kan man använda olika karaktär som kompliterar varann. Så som en som har mycket sustain och ring, sedan en med träkaraktär osv.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en rätt så standard virvel i mina öron.

För att få en virvel att låta bra tillsammans med allt annat måste du bearbeta den tillsammans med allt annat. Det går inte att ratta fram ett "perfekt" virvelljud i sin enskildhet och sedan förvänta sig att den ska låta "fet" när man mixar in det med övrigt material. Faktum är att det hör till det ovanliga.

Mitt tips: Ta dig lite tid att plugga lite om EQ och kompressor/dynamik, så lossnar nog lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättaste vägen är att köpa Cam's FOP kit samples. Jag har god kontakt med Cameron Mizell (mixaren/producenten bakom Memphis may fire), och allt handlar om rummet. Men för att komma så nära hans virvel som möjligt, vilket är den du hör, så köp FOP kit.

Köp dem här: http://www.changostu...om/samples.html

Scrolla ner till där det står "Drums Samples Chango Studios"

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. ja det lät ju exakt som Thruth virveln.. om inte Cameron svarar finns de även att få tag på hos Amplelibraries det tog extremt lång tid innan de rett ut strul med sin onlineshåpp men de borde ha fixat det vid det här laget..

Bra bonk i deras trummor iaf.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. ja det lät ju exakt som Thruth virveln.. om inte Cameron svarar finns de även att få tag på hos Amplelibraries det tog extremt lång tid innan de rett ut strul med sin onlineshåpp men de borde ha fixat det vid det här laget..

Bra bonk i deras trummor iaf.

Bara du som har jävla otur 🙂 jag fick mina av cam efter typ 4 timmar 😉 trevlig pojk! Sen fick man veta MMFs gitarrkedja när man snackade med Kellan (en utav gitarristerna). Kan säga att de är inga riktiga stärkare iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det redan är skrivet. Använd flera virvlar!

Jag brukar köra med 3 st. En huvudvirvel som låter... "Vanligt". En snärtig utan efterklang och en med distorsion.

Den snärtiga brukar jag skära rätt mycket bas på och jag lägger även en sidechain på den så gitarrer och bas duckar lite och på så sätt kommer virveln fram tydligare i mixen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Man kan aeven med foerdel experimentera lite med subtil maengd vitt brus. Kan bli fylligt om man far till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du jeoy sturgis eller cams samples eftersom det är den virveln du vill åt. Behöver inte böka runt med 438 virvlar. En bra räcker, sen lite prodd på den and you're goooood to go

Jag har köpt de flesta av Joey's virvel samples och de låter inte speciellt bra i jämförelse med Steven Slate. Och sen skulle jag absolut inte rekommendera Chango FOP Kit, förutom om du blandar den med en annan virvel, då den låter extremt fake och vidrig på egen hand.

Prova med SSD 3.5 Snare 12A och använd ganska mycket rumsljud, prova sedan att blanda lite, lite Chango virvel så kan jag garantera att det låter fett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...