Jump to content
Annons

Melodistudiofestival 2014


Amis

Recommended Posts

Då sparkar vi igång vår egna melodifestival. Den som (förhoppningsvis) skall visa var skåpet skall stå när det gäller skönljudande melodier. Jag har i all hast gjort ett utkast till regelverk som jag hoppas de flesta kan leva med. Har försökt att göra det så enkelt som möjligt för att undvika krångel. Men inget är hugget i sten! Vi kan ändra eller tänja på regler då vi kollektivt bestämmer hur de skall vara. Grundtanken är dock att hålla sig nära originalets dito för att underlätta jämförelser de emellan.

REGLER

1. Endast ett bidrag per deltagare.

2. Endast medlemmar i forumet får delta/rösta.

3. Varje medlem får avge tre röster värda en, två samt tre poäng.

(Poängen måste fördelas på tre verk och man får inte rösta på eget material.)

4. Låtens längd får uppgå till max 3,5 minut.

5. Låten får inte vara instrumental.

6. Verket får inte vara allmänt känt bland forumets medlemmar.

(Har låten spelats bara lokalt någonstans tycker jag att det är grönt.)

7. Verket får valfritt publiceras i audio eller video.

8. Info om verkets upphovsman (Alias) skall anges.

9. Max 30 bidrag kommer att antas till tävlingen.

10. Sista anmälningsdatum: 31 december 2013.

(Så har vi nästan ett helt år på oss att bli färdiga.)

11. Bidraget skall publiceras från 1 januari till senast 28 februari 2014.

(Sångtexten skall publiceras samtidigt med bidraget.)

12. Röstning pågår hela marsmånad.

(Så att alla säkert hinner bedöma och lägga sina röster.)

13. Vinnaren utses 1 april.

(Så är vi helgarderade om en skitlåt går och vinner

😉 )

14. Utöver bästa verk kommer bästa mixningen samt bästa

lyriken att utses. Varje medlem har en röst till vardera och de kan

kombineras i samma verk. Man får inte rösta på eget material och dessa

röster hålls åtskilda från poängröstningen om bästa låt.

Första Pris: En årsprenumeration av tidningen Studio.

OBS! STORA PROBLEM MED REDIGERINGEN!! SOMLIGA ALIAS BLIR KONSTIGT PLACERADE! SORRY ABOUT THAT!

Deltagare (preliminärt):

slejnard

Carle

Bloeas

Amis

hellfog

Pesek

DMM

Pegleg-Jonka

Joakimbuller

everlastingrecords

morum

bersch

PV Jesper

fragdance

Ekowitch

BF Sweden

Erik dp

drloop

Mary G

uriah

Micklar

cborg

Edit 6/10 Lade till en ny deltagare.

Ändrade i regel 8.

(Tog bort kravet att deltagande musiker skulle anges.)

Ändrade i regel 9.

(Ökade max antalet till 30 bidrag.)

Edit 4/12 La till ny deltagare.

Edit 30/12 Lade till tre nya deltagare

Edit lade till två deltagare 31/12

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänker lite så här:

Vad jag förstår så lutar det mer åt att de flesta här kör rock/hårdrock, medan några få sysslar med dans och pop. Om nu alla som deltar är till antalet det förslagna 20 så kanske balansen mellan hårdrock/rock mot övriga deltagare blir ojämn då "rockers" troligtvis röstar på en sådan låt.

Hänger Ni med i tänket?

Låt oss säga att 14 deltagare är "rockers" och 6 deltagare är av dans/pop. Då har vi [edit] 8 fler på rocksidan som troligtvis röstar på den musikstil dessa gillar (rock), och på så vis blir det obalans.

Ska det kanske styras upp hårdare så att det är jämnare bland typ av låtar, eller ska andra få rösta också?

En tanke bara...

[edit]

Såg nu också att det är varje forum-medlem som får rösta (inte bara deltagare), och om så är fallet så är det ju ok förstås 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

...Kan ju vara bra om man gör det obligatoriskt att ha lyriken i textform intill bidraget.

Jag tänkte först att vi både skulle ha text och ackord med men befarade att många skulle tycka det var krångligt. Men jag är positiv till att ha text (och ackord) med. Är andra med på det så skriver jag in den i regelverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem avgör vilka tjugo bidrag som är med i tävlingen?

Anmälningsdatumet styr! Så först till kvarn får först lalalala...

Men blir intresset stort kan jag tänka mig att utöka bidragen till 30 st. Men det får vi komma överens om först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte först att vi både skulle ha text och ackord med men befarade att många skulle tycka det var krångligt. Men jag är positiv till att ha text (och ackord) med. Är andra med på det så skriver jag in den i regelverket.

Text, ja tack!

Ackord, nej tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista anmälningsdag? Skitkul initiativ!

De riktiga stjärnartisterna har ett helt år på sig, inte sällan uppbackade med fullutrustade studios och musiker i toppklass. Varför skulle vi ha det sämre? Anledning till att jag aldrig deltagit i studiofestivalerna är att tidsfristen löpt ut långt innan jag hunnit bli färdig. Minns speciellt ett tema, Mona Lisa, och här hade jag en låt som handlade om just Mona LIsa. Gissa om jag grämde mig 😠 Därför har jag lagt det på ett år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker lite så här:

Vad jag förstår så lutar det mer åt att de flesta här kör rock/hårdrock, medan några få sysslar med dans och pop. Om nu alla som deltar är till antalet det förslagna 20 så kanske balansen mellan hårdrock/rock mot övriga deltagare blir ojämn då "rockers" troligtvis röstar på en sådan låt.

Hänger Ni med i tänket?

Låt oss säga att 14 deltagare är "rockers" och 6 deltagare är av dans/pop. Då har vi [edit] 8 fler på rocksidan som troligtvis röstar på den musikstil dessa gillar (rock), och på så vis blir det obalans.

Ska det kanske styras upp hårdare så att det är jämnare bland typ av låtar, eller ska andra få rösta också?

En tanke bara...

[edit]

Såg nu också att det är varje forum-medlem som får rösta (inte bara deltagare), och om så är fallet så är det ju ok förstås 🙂

Jag förstår tankegången men alternativet är ju att vi skaffar en Björkman som sållar och det är knappast tanken bakom DENNA tävling. Men okey, rättvist blir det aldrig. En person som inte tittar in då och då kommer kanske aldrig att se tråden. I värsta fall får vi bara 20 hårdrockslåtar. Men min erfarenhet av dyligt är att det finns en hälsosam filtrering som kommer att förhindra detta. Mitt bidrag ex kommer att vara blandning av dansband i vers och hårdrock i refräng blandat med lite komik. Jag vet inget rättvisare system än så här, dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående text så tror jag kravet i riktiga melodifestivalen är minst en vers och minst en refräng.

Jag missförstod Erik dp också först 🙂 Han menar bara att vi skulle publicera texten samtidigt med låten. Annars finns regel nr 5; får ej vara instrumental.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man kvantisera poängutdelningen ytterligare? Typ: Melodi, Lyrik, Produktion (där produktion skulle kunna vara lyssningsintryck och sånginsats).

Säger inte att man ska, men på så sätt skulle man kunna ställa deathmetal mot dansband enklare. Även om man föredrar techno så kanske lyriken inte håller lika bra som tex "rap". Melodimässigt så kanske den avskalade visbaladen istället vinner poäng. Sedan kan produktionen representera förpackningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har tänkt på ngt liknande, tänkte då mest på mix och produktion. Men att ge poäng för bästa lyrik vore lysande då det är svårare att få till bra text än musik. Jag ska spåna vidare och komma med förslag på poängfördelning och hur man ev skall vikta dem. Men det kan bli marigt... En låt får inte vinna bara för att den är välproducerad. Då har vi snart melodifestival á la SVT. Detta är ju ändå en festival av melodier där poängen just är melodierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla!

Jag undrar om vi kan enas kring det här. Poängsättningen får som sagt inte bli för invecklad för då struntar folk i att rösta. Samtidigt är det viktigt att få det så rättvist som möjligt. En visa ska ha en (rimligt) lika chans att vinna som ex en rocklåt. Jag hade tänkt mig följande: Som tidigare ska en medlem får avge tre röster på en, två samt tre poäng. Poängen skall spegla medlemmens uppfattning av låten som helhet. Enkelt och bra. (Men detta innebär att en hårdrockare kommer att ge rocklåten full poäng och visan 0 poäng.) Så jag hade tänkt att utöver dessa poäng så skall även ett lyrikpris värt en poäng delas ut, samt ett mixpris också den värt en poäng. Tanken är då att textbearbetning ska premieras framför de som bara tagit fram en nonsens text. Samma tanke bakom mix. En bra mix kan ta månader att få till och jag tycker det kunde vara värt en liten poäng. Så att folk tar sig i kragen och inte bara skickar in första, möjliga mix. För att gardera sig så gör vi dessa extra priser (extrapris 😏 ) som valfritt. Upplever folk det som besvärligt så kan de strunta i det. Eller om man tycker att ingen låt är värt de extra priserna 😕

Så regel blir.

Varje deltagare/medlem får avge tre röster om 1, 2 samt 3 poäng. Dessa poäng måste fördelas bland tre olika verk.

(Valfritt: Vidare kan vederbörande utse ett lyrikpris för bästa text samt ett mixpris för bästa mixning. Dessa priser räknas som vardera 1 poäng. Som mest kan man avge 5 poäng per låt och som minst 1 poäng.)

OBS! Deltagare får ej rösta på egna verk.

Låter detta ok? Eller finns det ngn annan aspekt som skall premieras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar idén med att belöna olika typer av prestation. Dock känns det lite problmatiskt när utgångspunkten för detta är så pass normerande. Det jag reagerar på är att inställningen att en visa antas ha en bra text medan en rocklåt bara är nonsenssång. Och att en genreföreträdare (i det här fallet en hårdrockare) nödvändigtvis skulle rösta högsta poäng bara på låtar inom sin egen genre. Jag tycker det är lite att förminska "publiken".

Nå, ingen kritik utan ett konstruktivt förslag. Jag gillar idén med att sätta 1, 2 och 3 poäng på tre olika låtar men mitt förslag är att mixpriset och lyrikpriset ska vara separerat från huvudpriset. Lite mer åt guldbaggehållet om ni förstår vad jag menar. Ett pris för bästa låt, ett pris för bästa text, ett pris för bästa mix (motsvarande klippning i filmvärlden?), bästa pris för osv... Precis som Amis är inne på lägger man utöver sina 123-röster även en röst för mix och en röst för text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så regel blir.

Varje deltagare/medlem får avge tre röster om 1, 2 samt 3 poäng. Dessa poäng måste fördelas bland tre olika verk.

(Valfritt: Vidare kan vederbörande utse ett lyrikpris för bästa text samt ett mixpris för bästa mixning. Dessa priser räknas som vardera 1 poäng. Som mest kan man avge 5 poäng per låt och som minst 1 poäng.)

OBS! Deltagare får ej rösta på egna verk.

Hur blir det om man måste fördela sina olika poäng (1, 2, 3) på olika genrer fritt valda av röstaren, men att man inte får lägga en poäng på samma genre två ggr?

T.ex ger Svenne Barkhuvud (hårdrockare):

Låt 1 (hårdrock): 3 poäng

Låt 2 (raggae): 2 poäng

Låt 3 (dance): 1 poäng

medan Berra Svennson (Dance-människa) ger:

Låt 1 (dance): 3 poäng

Låt 2 (rock): 2 poäng

Låt 3 (pop): 1 poäng

På så vis kan inte "rockers" bara lägga alla sina poäng på endast rock-bidrag....

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh. Låt folk rösta som de vill bara det röstas! Krångla inte till det.

Tänkte bara att om man inte får rösta på samma genre två gånger eller fler, så fördelar man rösterna jämnare bland olika genrer.

Det är väl överhängande rock eller hårdrock på forumet för det mesta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...