Jump to content
Annons

Melodistudiofestival 2014


Amis

Recommended Posts

Sorry, att jag dragit på svaret 😕 Haft det mycket struligt........En ny tråd kommer att skapas 1/1 2014 där deltagarna kommer att kunna lägga upp sina alster. Spånar fortfarande på var men förmodligen SoundCloud. Då kan var och en sköta sin publicering. Jag har absolut inte tid då mycket har hänt omkring mig den senaste tiden, bl a en hel del dödsfall.

...Missade detta. Med en tråd här på forumet så blir det enkelt att länka ett youtubeklipp.

...Kan tillägga att jag har tidigare testat några olika uppladdningsplatser och Youtube funkade på alla plattformar jag hade: PC, ipodTouch, Androidmobil, på jobbets PC. Jag övergav därför Myspace som inte funkade på ett par av plattformarna. Om man vill att folk ska kunna lyssna, och därmed rösta, på ens låt bör man lägga den så tillgänglig som möjligt (exempelvis Youtube).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Missade detta. Med en tråd här på forumet så blir det enkelt att länka ett youtubeklipp.

Jo, men som sagt, så vore det bra om vi var överens om Youtube så att det blir enhetligt. Misstänker att fler har konto på SC än på YT. Men vi väntar lite och ser vilken respons vi får så utgår vi efter det. Jag har konto på båda ställen så mig kvittar det strunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever och andas studios forum 😉 + Hinkvis med kaffe!!! 😮

Borde kunna gå att ha både och. 😳

Att ladda upp till alltså. Man får välja själv.

Ahhh 🤪 Nu är jag ute och reser. Kan inte ens mina egna regler 😏 Regel nummer 7. Verket får valfritt publiceras i audio eller video. Så det är helt OK med Youtube 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har haft problem tidigare med att lyssna på SoundCloud på tex mobiler, och på jobbet. Men det kanske har blivit bättre. (Bara info till andra som utgår ifrån att SC funkar, vilket det kanske gör.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Missade detta. Med en tråd här på forumet så blir det enkelt att länka ett youtubeklipp.

...Kan tillägga att jag har tidigare testat några olika uppladdningsplatser och Youtube funkade på alla plattformar jag hade: PC, ipodTouch, Androidmobil, på jobbets PC. Jag övergav därför Myspace som inte funkade på ett par av plattformarna. Om man vill att folk ska kunna lyssna, och därmed rösta, på ens låt bör man lägga den så tillgänglig som möjligt (exempelvis Youtube).

Bra att du kan en del om detta, jag är novis på området. Apropå YT så kom jag på regel 7 som säger att låten får publiceras valfritt i audio eller video. Så Youtube är goooooodkänt! Jag väljer nog YT jag också. Tack för tipset 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt färdigskriven - musik & lyrik. Vissa, förmodligen de flesta, spåren färdiga. Ska sjunga in den när tillfälle ges. 3 minuter och 27 sekunder verkar den klocka in på.

Jag brukar göra "textvideor" och ladda upp till min youtubekanal.

Förresten; skall du vara med i tävlingen? Jag hittar ingen anmälan från dig....

Link to comment
Dela på andra sajter

...Efterssom jag sjöng in min låt i morse så känner jag att jag är redo att anmäla mig som deltagare.

Jag föredrar Youtube som uppladdningsplats, om jag får välja. Det funkar enkelt att länka ett youtube-klipp till detta forum, med lyrik i videon.

Soundcloud har jag inte.

"Förresten; skall du vara med i tävlingen? Jag hittar ingen anmälan från dig...."

Inlägg #149 ovan.

Jag ANMÄLER mig!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcloud blir bra! 🙂

Beklagar sorgen. 🙁

Tack!

"Förresten; skall du vara med i tävlingen? Jag hittar ingen anmälan från dig...."

Inlägg #149 ovan.

Jag ANMÄLER mig!!!

Sorry, men nu skrivs du in. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har fått för mig att anmälan (i denna tråd) ska göras innan årsskiftet och att man sedan kommer kunna länka sin låt till en ny tråd i detta forum, från tex Youtube, som festivalgeneralen startar.

Jag skulle visserligen gärna ladda upp mitt bidrag redan nu till Youtube, men jag antar att efter nyår borde vara mest regelmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. jag skulle vilja medverka i denna tävling, är det okej även om jag bara varit medlem en kort tid?

Helt OK! Anmälningstiden går ut först siste denna månad. Så välkommen med ditt bidrag. En ny tråd kommer att skapas. Håll utkik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Ursäkta min tröghet 🙂. Men ska låten vara skickad till festivaldirektören innan årskiftet och i så fall hur ska den skickas och i vilket format?

Med vänlig julhälsning

Andreas blom

Din tröghet är förlåten 🙂 Festivaldirektören?! 😄 En NY tråd kommer att skapas den 1/1 och det är där bidragen kommer att publiceras. Under hela januari- och februarimånad är tråden öppen för bidragen. Sista februari stängs tråden. Marsmånad räknas resultaten. Format bestämmer du själv men det bör ju låta så bra som möjligt. Och platsen får du också bestämma; SoundCloud, Youtube, etc.

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att anmälan (i denna tråd) ska göras innan årsskiftet och att man sedan kommer kunna länka sin låt till en ny tråd i detta forum, från tex Youtube, som festivalgeneralen startar.

Jag skulle visserligen gärna ladda upp mitt bidrag redan nu till Youtube, men jag antar att efter nyår borde vara mest regelmässigt?

Vi måste ha regler så att det inte blir Vilda Västern här.... Som jag sagt tidigare så startar jag en tävlingstråd den 1/1 helt dedikerat till bidragen. Så har vi allt samlat snyggt och prydligt. Jan-feb är tråden öppen. Mars blir röstningsmånaden. Vinnaren utses 1:april.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 Dagar kvar för anmälan !! Jo men jag inser att jag har en låt som skulle passa in här. Jag anmäler mig !! 😎

Ja, nu brinner det i knutarna. Sista dec är definitivt sista anmälningstillfälle. Men jag hoppas att tävlingen kommer att fortleva framöver. Vi gillar ju att göra musik, eller 😏 Välkommen och jag noterar dig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får jag komma med ett förslag?

Skapa ett separat Soundcloud konto och lägg upp alla låtarna där. Det kommer att bli kaos om det blir valfritt media.

Alt skapa en Soundcloud samling med alla låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag komma med ett förslag?

Skapa ett separat Soundcloud konto och lägg upp alla låtarna där. Det kommer att bli kaos om det blir valfritt media.

Alt skapa en Soundcloud samling med alla låtar.

Håller med! 🙂

Jo, men då får jag jobba ihjäl mig med att sätta in alla låtar + att jag ju själv skall deltaga och det kanske inte så lyckat att jag hör andras bidrag i förväg. Dessutom så hade vi någon eller några tidigare i tråden som hade dåliga erfarenheter av just SoundCloud och förespråkade Youtube.

I sak har ni rätt; det blir snyggast med ett gemensamt forum. Men har folk problem med just det forum så blir de lidande.... Om det inte blir ett allmänt önskemål så kör vi på den ursprungliga idén; placera låten på valfri sajt i valfritt format. Inte lika vackert men fungerande till 100%. Har folk problem med ngt ställe är det bara att ladda upp på ett annat. Dessutom kommer vaje deltagare att lägga upp text och annat och det kommer i alla fall inte att vara enhetligt. Vi får se vad det blir....

Misstag från denna omgång får bli till erfarenheter för nästa omgång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hjälper gärna till.

Om folk lägger ned mycket tid på låtar är det synd att det inte blir ordning och reda på var låtarna finns. Youtube varierar lite för mycket i ljudkvalité. Dropbox går ibland inte att spela pga överlastning.

Jag förordar Soundcloud, finns som appar till Android och IOS och spelar direkt i webbrowsers.

* Folk skickar in sin länk från Soundcloud till mig och länken publiceras i lyssningstråden.

Dom som inte har Soundcloud (eller orkar registrera ett konto) skickar in låten till mig och jag ombesörjer att den kommer upp i Soundcloud och publicerar den i lyssningstråden.

Om man skall vara riktigt seriös så borde alla bidrag publiceras på ett och samma datum och inte vara flytande i två månader. Jag föreslår publicering av alla bidrag samtidigt, tex 20 februari och sedan röstning i mars.

När det blir för flummigt så tappar ofta tävlingar fokus det vore tråkigt för detta initiativ.

Är detta Ok med dig Amis och er andra?

På så sätt kan du koncentrera dig på din musik Amis. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget som hindrar att man har fler länkar än en till samma låt än bidragstråden. Tex ett Youtubeklipp + länk till Soundcloud + länk till Myspace.

Lämnar man in sent så får man räkna med att färre lyssnar på en. Så ändring av regler känns onödigt. ...Dessutom är det kanske lite sent med regeländringar nu. (Mitt bidrag är färdigt att laddas upp till Youtube.) Så vi kan väl se hur det funkar med rådande regler denna gång, som Amis skriver. Men det är ett bra initiativ av drloop att ombesörja ytterligare lyssningsställen för tävlingsdeltagarna.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ni har egentligen båda rätt. drloop med att det blir bättre ordning och reda med ett gemensamt forum OCH publiceringsdatum; Erik dP med att det känns lite väl sent med ändringar nu + att man kan länka till flertalet musiksiter ifall ngn inte skulle hålla måttet.

Tanken med att publicera låtarna under två månader är dels att öka intresset för tävlingen (själva röstningen), dels ge de som anmält sig en spark där bak så att de verkligen skickar in ett bidrag. Dessutom vill jag premiera de som faktiskt redan är klara med sin låt. Ju tidigare publicering desto mer hinner låten sätta sig. Tråden har ju ändå varit uppe nu i snart ett helt år och att komma med regeländringar nu....huj! Risken är att vi väcker upp fler förslag, goda som dåliga, som komplicerar det hela än mer.

Men drloops förslag är egentligen det rätta och jag röstar absolut för att vi skall ha det så till nästa år. Men inte i år; jag är rädd att det blir polsk riksdag över det hela om vi börjar vela för mycket med reglerna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att läsa regel 3 och 14 ett par gånger innan jag greppade (tror jag):

3. Varje medlem får avge tre röster värda en, två samt tre poäng.

(Poängen måste fördelas på tre verk och man får inte rösta på eget material.)

14. Utöver bästa verk kommer bästa mixningen samt bästa

lyriken att utses. Varje medlem har en röst till vardera och de kan

kombineras i samma verk. Man får inte rösta på eget material och dessa

röster hålls åtskilda från poängröstningen om bästa låt.

Regel 3 är en tävling om bästa verk där man ska sprida ut 1 poäng, 2 poäng, 3 poäng utspridda på tre verk. Flest sammanlagda poängsumma vinner "bästa verk" (och får en årsprenumeration.)

Regel 14 är ytterligare två tävlingar där man delar ut ett poäng till bästa lyrik, och ett poäng den mixning man gillar bäst. (Årsprenumeration till vardera vinnare här också?)

Lite oklart, men hanterbart.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...