Jump to content
Annons

Melodistudiofestival 2014


Amis

Recommended Posts

...Jag funderar på att vara med. Familjelivet kanske hamnar i vägen. Men någon oinspelad låt har jag väl liggande som går att klämma in på högst tre och en halv minut. Sedan att jag är rätt dassig på produktion gör väl att jag får anstränga mig lite mer för att inte bli totalsågad.

Jag avvaktar tills du har bestämt dig. Vill helst inte pilla i deltagarelistan för mycket 🙂 Jag är också rätt dassig på produktion men det finns hjälp att få. Dels finns ju EZmix, dels finns färdiga presets i inspelningsprogram som kan komma väl till användning. Eller också hittar du kanske en samarbetspartner i forumets avdelning för dito. Vidare är Youtube nedlusat med videor om mix och produktion. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är ett föredöme för oss andra 😄

Själv har jag ännu inte fått tummarna loss...

Måste ta mig i kragen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också kommit en bit på vägen, kanske inte halvvägs men näst intill. Men lite fusk är det för jag hade redan låten jag avser bidra med färdigskriven och klar. 😉 Nu är den stora utmaningen att spela in trummorna till den vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning då det är mitt svagaste kort både instrumentellt och inspelningsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska också dela med mig lite...

Mitt problem vid låtskriveri är bl.a. att jag inte bara skriver, utan det ska produceras samtidigt! Ingen bra kombo känns det som. Det hade varit lättare om jag för en gångs skull skrev klart hela låten, och sen börjar producera, men jag är så jäkla petig och allt ska låta bra när jag skriver, fast å andra sidan hör man ju mer hur slutresultatet blir.

Ett annat problem är att jag jobbar ett tag, skriver och proddar samtidigt, och efter intro samt första vers/ref, om jag inte är nöjd 100%, så börjar jag skriva på en ny låt! Jag blir helt enkelt nästan aldrig helt nöjd, men jag antar att alla brottas med sina små "problem" 😱 .

I och för sig så lär det förhoppningsvis bli väldigt bra den gången jag lyckas bli 100% nöjd?!... 😊

Sen är jag något orolig för mottagandet av den låt jag nu jobbar på. Inte för mix eller prodd, utan för låten som liksom är en låt med ingen traditionell refräng, utan två delar kan "ses"/låta som refrängen... puh... nervöst...

...men jag får väl skylla på nytänkande i värsta fall 😄

Puh, nu har jag skrivit av mig lite, så tillbaka till studion....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska också dela med mig lite...

Mitt problem vid låtskriveri är bl.a. att jag inte bara skriver, utan det ska produceras samtidigt! Ingen bra kombo känns det som. Det hade varit lättare om jag för en gångs skull skrev klart hela låten, och sen börjar producera, men jag är så jäkla petig och allt ska låta bra när jag skriver, fast å andra sidan hör man ju mer hur slutresultatet blir.

Jag arbetar likadant! Men jag ser det nog inte som ett problem utan att det är ett sätt att arbeta på och det verkar passa mig. Jag vill arbeta med både ljudbilden och låtskrivandet samtidigt. Det innebär att arbetet blir väldigt processinriktat samt att det periodvis inte blir något gjort medan andra gånger flyter det på. Jag har låtar jag börjat skriva två år innan jag till slut blir klar med en färdig produktion. Så alla de där lösa bitarna jag inte för stunden blir nöjd med kan flera år senare bli en låt jag just då anser är min bästa hittills. Ofta är det inte i samma låtprojekt i DAW:en som jag gör klar utan många låtar hinner bli inspelade två-tre gånger om i olika låtprojekt innan någon av dem sätter sig.

Om du kör fast är det så klart frustrerande men du kanske kan tänka på dem som framtida hits i sin linda? De behöver bara få tillräcklig tid på sig.

Ska bli spännande att höra alla birdag när det beger sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör fast är det så klart frustrerande men du kanske kan tänka på dem som framtida hits i sin linda? De behöver bara få tillräcklig tid på sig.

Ska bli spännande att höra alla birdag när det beger sig!

Ja, jag behåller det mesta ändå, trots missnöjet. Som du säger så kan det bli något i framtiden.

Yes, riktigt skojjigt att höra sen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Efter ett tredje försök, börjar det bli riktigt bra. Nu gäller det att hitta en bra sångare/sångerska också.

Ska bli spännande att höra allas resultat. Ska nästa vecka in och lyssna på er som har material ute för att känna vilken konkurrens som kan tänkas vänta mig, hehehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Wow! Det var hååårt 😄 Och jag som kommer med en menlös kärleksballad med lite gitarr eller piano....Melodifestivalen verkar bli en kontrasternas festival. Skall bli spännande att se vilka andra genrer som dyker upp. Keep ut....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ni vet väl att fler studifestivaler kan sättas igång? Det är bara att dra upp ett ämne och köra igång. Jag har redan en igång och tror inte jag får lusa ner avdelningen med fler. Men tankar jag har är bl a en julfestival med nyskrivna jullåtar, (eller kanske covers på befintliga där copyrighten gått ut). Andra förslag är; en ackords låtar; klassisk komposition; enbart gitarrkomposition (eller annat instrument); bästa instrumentala låt; bästa avslappningslåt; bästa looplåt; osv. Glöm dock inte att medge lite tid för oss andra som inte är så snabba i svängen om ni kör igång ngt. Bara för att Melodifestivalstävlingen är igång behöver inte utgöra hinder för andra festivaler....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet väl att fler studifestivaler kan sättas igång? Det är bara att dra upp ett ämne och köra igång. Jag har redan en igång och tror inte jag får lusa ner avdelningen med fler. Men tankar jag har är bl a en julfestival med nyskrivna jullåtar, (eller kanske covers på befintliga där copyrighten gått ut). Andra förslag är; en ackords låtar; klassisk komposition; enbart gitarrkomposition (eller annat instrument); bästa instrumentala låt; bästa avslappningslåt; bästa looplåt; osv. Glöm dock inte att medge lite tid för oss andra som inte är så snabba i svängen om ni kör igång ngt. Bara för att Melodifestivalstävlingen är igång behöver inte utgöra hinder för andra festivaler....

Jag hade planer på att dra i gång en festival, får se om jag kommer på något bra tema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i Amis. Vi har haft en tvåackordsfestival. Enackords vore optimalt! 😄

Jag håller på med en låt som har ett ackord första minuten, två ackord andra minuten och tre ackord tredje minuten. Puh! Än så länge endast instrumentalt dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade planer på att dra i gång en festival, får se om jag kommer på något bra tema.

Jag hänger på nästan oavsett tema. Enda sättet hålla igång då jag är mycket lat.....Glöm dock inte att ge tillräckligt med tid. Åtminstone en månad eller två....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det fortfarande plats kvar? Hade kunnat vara roligt att få feedback på något av sina alster som man pular med i kammaren

Klart det finns plats. Upp till 20 deltagare kan vi lätt svälja. Förmodligen 30 också. Ansökningstiden går ut först sista dec. Hör av dig när du bestämt dig för att delta och glöm inte läsa reglerna först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...