Jump to content
Annons

Melodistudiofestival 2014


Amis

Recommended Posts

Annons

Nej om man kollar runt så är det ganska varierande genrers som forumisterna lägger upp.

Jag tror många är allätare och helt enkelt röstar på "bästa låten" i detta sammanhang.

Ja, om det stämmer så är det ju inga problem 🙂

Då vill man inte röra till det ytterligare, det håller jag med om!

Ska bli spännande det här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit också... Var det inte på tal om MELODIfestival? 😉 Är väl lika bra på texter, som dom flesta här kan spela nyckelharpa...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar idén med att belöna olika typer av prestation. Dock känns det lite problmatiskt när utgångspunkten för detta är så pass normerande. Det jag reagerar på är att inställningen att en visa antas ha en bra text medan en rocklåt bara är nonsenssång. Och att en genreföreträdare (i det här fallet en hårdrockare) nödvändigtvis skulle rösta högsta poäng bara på låtar inom sin egen genre. Jag tycker det är lite att förminska "publiken".

Tja, är det inte så vi fungerar innerst inne... Vi gillar bäst det vi håller på med. Det är väl som barn och fisar, man gillar de egna bäst 😄
Nå, ingen kritik utan ett konstruktivt förslag. Jag gillar idén med att sätta 1, 2 och 3 poäng på tre olika låtar men mitt förslag är att mixpriset och lyrikpriset ska vara separerat från huvudpriset. Lite mer åt guldbaggehållet om ni förstår vad jag menar. Ett pris för bästa låt, ett pris för bästa text, ett pris för bästa mix (motsvarande klippning i filmvärlden?), bästa pris för osv... Precis som Amis är inne på lägger man utöver sina 123-röster även en röst för mix och en röst för text.

Ja, det var en bra idé, hålla det separerat. Risken med mitt förslag var annars att en hejdundrande bra text hade fått så många en-poängare att den hade gått och vunnit tävlingen oavsett melodi. Plus att ditt förslag blir enklare och rättvisare att hantera. Så jag tycker absolut att vi kör på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om man måste fördela sina olika poäng (1, 2, 3) på olika genrer fritt valda av röstaren, men att man inte får lägga en poäng på samma genre två ggr?

T.ex ger Svenne Barkhuvud (hårdrockare):

Låt 1 (hårdrock): 3 poäng

Låt 2 (raggae): 2 poäng

Låt 3 (dance): 1 poäng

medan Berra Svennson (Dance-människa) ger:

Låt 1 (dance): 3 poäng

Låt 2 (rock): 2 poäng

Låt 3 (pop): 1 poäng

På så vis kan inte "rockers" bara lägga alla sina poäng på endast rock-bidrag....

Eller?

Idén är utmärkt men alldeles för krånglig för att hantera. Dels kan det bli en tolkningsfråga om vilken genre låten tillhör, dels kan det komma låtar som är gränsfall (min låt t ex är dansband i versen och rock/pop i refräng). Och jag tror heller inte att alla medlemmar har klart för sig exakt vad som kännetecknar de olika genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju kul om alla också skickade in sitt bidrag till den officiella melodifestivalen också, så man sedan kan sitta och undra varför dessa låtar inte kom med, när man hör de som blev utvalda 😄

reglerna till förra årets festival hittar ni här: http://www.svt.se/melodifestivalen/article151284.svt/BINARY/Melodifestivalen_2013_regler_sve.pdf

blir väl samma i år kan man tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är med Er andra, men idag påbörjade jag låtskriveriet till studio-mellon 🙂

Intro + refräng så gott som klart. Han med att lägga lite stämmor, lead och dubbar oxå, men bara som prov på hur det blir sen 🙂

Fler som påbörjat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ska Ni få lite inspiration: 😉

...men vad säger han?

Sätt egen text till bilden 🙂

christer+bj%25C3%25B6rkman.jpg

"StudioForum? Vad är det? Nä, jag finner inget intresse i att lyssna på

bidrag där jag själv inte fått bestämma. Det viktiga är att det blir bra TV!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi fortfarande åtta deltagare, eller har det tillkommit några?

Uppdateras listan om vi blir fler?

Jag kollar av tråden då och då och uppdaterar så snart ngn anmält intresse. Men vederbörande måste anmäla det i denna tråd och ingen annan stans. Vad jag vet har ingen fått kalla fötter 😏 Men det kanske kommer ju närmare finalen man kommer 😄

Tyvärr räknar jag med 10% avhopp 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är med Er andra, men idag påbörjade jag låtskriveriet till studio-mellon 🙂

Intro + refräng så gott som klart. Han med att lägga lite stämmor, lead och dubbar oxå, men bara som prov på hur det blir sen 🙂

Fler som påbörjat något?

Själv har jag valt att ta en befintlig låt med 20 år på nacken. Så den är klar, dock måste allt spelas in igen med betydligt högre kvalité. Och mixen måste bli åtminstone 200 gånger bättre. Har uppdaterat sångtexten, och kommer att börja programmera trummor nu i veckan. Så det börjar pirra lite i magen. Kommer det verkligen att bli bra? Samtidigt känns det spännande att äntligen få ändan ur vagnen och faktiskt göra det man brinner för. Istället för att bara snacka...

Ett tips till alla deltagare! Låt er inte luras av den långa framförhållningen! Tiden må krypa nu men de sista månaderna kommer att flyga iväg. Påbörja era alster redan nu och ta inga risker. Jag vill helst slippa bli den ende deltagare i tävlingen. Fast vinna på walk-over är ju inte så dumt heller 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, fan ... den här festivalen missar jag.

Synd! Vi behöver en klar kandidat som belägger sista platsen. Just kidding 😄

Skämt åsido; du har nästan ett (1) år på dig att få fram en låt. Och första året kommer inte att vara så blodigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helst slippa bli den ende deltagare i tävlingen. Fast vinna på walk-over är ju inte så dumt heller 😄

Så enkelt ska du inte få det 🙂

Jag hoppar i alla fall inte av, så minst två ska väl tävla i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar av tråden då och då och uppdaterar så snart ngn anmält intresse. Men vederbörande måste anmäla det i denna tråd och ingen annan stans. Vad jag vet har ingen fått kalla fötter 😏 Men det kanske kommer ju närmare finalen man kommer 😄

Tyvärr räknar jag med 10% avhopp 🙁

Ibland händer det att någon eller några missar trådar och tävlingar, så det dyker nog upp fler 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt åsido; du har nästan ett (1) år på dig att få fram en låt. Och första året kommer inte att vara så blodigt...

...om det blir blodigt vet vi inte än, hehe....

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd! Vi behöver en klar kandidat som belägger sista platsen. Just kidding 😄

Skämt åsido; du har nästan ett (1) år på dig att få fram en låt. Och första året kommer inte att vara så blodigt...

Han har ju bestämt att stänga sitt konto 131213 så det är nog kört för honom

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ska Ni få lite inspiration: 😉

...men vad säger han?

Sätt egen text till bilden 🙂

christer+bj%25C3%25B6rkman.jpg

"StudioForum? Vad är det? Nä, jag finner inget intresse i att lyssna på

bidrag där jag själv inte fått bestämma. Det viktiga är att det blir bra TV!"

😄 :D 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Uppdaterat regelverket.

Behöver lite synpunkter på eventuella priser och hur de ska bekostas.

Jag hade tänkt dels att varje deltagare kunde sätta mellan 50 och 100 kr för ett pris till bästa låt (som kunde vara en årsprenumeration av Studio eller kontanter om vinnaren föredrog det.) Samt att jag skulle ringa runt till musikaffärer för sponsring av mix- samt lyrikpriset.

Låter detta vettigt eller vettlöst?

Känns lite magsurt att betala 50-100 spänn för att delta i en tävling...

Eller också får jag försöka få sponsring på detta också?

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju bestämt att stänga sitt konto 131213 så det är nog kört för honom

Visste inte att han skulle lämna oss. Tråkigt, kommer att sakna hans inlägg 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

...Behövs priser. Med ett tiotal, eller två, deltagare så blir det rätt liten summa jmfrt med bökigheten runt handhavandet. Sedan kanske detta avskräcker fattiga talanger.

Folk blir väl ofta väldigt glada av att få uppmärksamhet? Något mer spelad än snittet bör vinnaren bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ska Ni få lite inspiration: 😉

...men vad säger han?

Sätt egen text till bilden 🙂

christer+bj%25C3%25B6rkman.jpg

"StudioForum? Vad är det? Nä, jag finner inget intresse i att lyssna på

bidrag där jag själv inte fått bestämma. Det viktiga är att det blir bra TV!"

Jag skulle vilja sätta följande text:

"Asså ... Vaddå, orättvist? Vad många aldrig verkar kunna begripa är att Melodifestivalen är en vanlig jävla lek som SVT och jag håller i så länge den ger företaget vinst. Jag skulle inte ens ta i skiten med tång om det inte genererade vinst. Vill man ha en lek som ska styras av typ 'folket [Krister gör ctat-tecken med fingrarna], så får man fan i mig flytta till Nordkorea. Det här är business ... fatta liksom. GUD, asså!"

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

11. Bidragen skall publiceras från 1 januari till senast 28 februari 2014.

(Sångtexten skall publiceras samtidigt med bidraget.)

Regel nr. 11 här ovan tillåter publicering av bidrag under två (2) månaders tid. Vore det inte bättre om publicering sker av någon utsedd person, så alla låtar publiceras samma datum på grund av nedanstående:

Om någon publicerar sitt bidrag 1:a januari, och någon annan publicerar sitt bidrag den 28:e februari så har bidraget som publicerades 1:a januari allmänt fått fler spelningar än det sista bidraget, och därmed fått ett "försprång", typ...

Om deltagare däremot skickar in sitt bidrag till någon som tar emot dom, alltså inte allmän publicering, så går det fint med två månader.

Alternativt låta publicering av låtar för allmän lyssning ske under en (1) dag...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja sätta följande text:

"Asså ... Vaddå, orättvist? Vad många aldrig verkar kunna begripa är att Melodifestivalen är en vanlig jävla lek som SVT och jag håller i så länge den ger företaget vinst. Jag skulle inte ens ta i skiten med tång om det inte genererade vinst. Vill man ha en lek som ska styras av typ 'folket [Krister gör ctat-tecken med fingrarna], så får man fan i mig flytta till Nordkorea. Det här är business ... fatta liksom. GUD, asså!"

Jag skulle vilja se den pratbubbla som sväljer allt det där 😄 :D 😄 Men annars håller jag med 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...