Jump to content
Annons

Melodistudiofestival 2014


Amis

Recommended Posts

Annons

Regel nr. 11 här ovan tillåter publicering av bidrag under två (2) månaders tid. Vore det inte bättre om publicering sker av någon utsedd person, så alla låtar publiceras samma datum på grund av nedanstående:

Om någon publicerar sitt bidrag 1:a januari, och någon annan publicerar sitt bidrag den 28:e februari så har bidraget som publicerades 1:a januari allmänt fått fler spelningar än det sista bidraget, och därmed fått ett "försprång", typ...

Om deltagare däremot skickar in sitt bidrag till någon som tar emot dom, alltså inte allmän publicering, så går det fint med två månader.

Alternativt låta publicering av låtar för allmän lyssning ske under en (1) dag...

Förstår tankegången men har man nästan ett helt år på sig så ska i princip alla lyckas med att vara klara för att publicera sin låt den 1 januari (om så önskas). Och detta är just sporren; den som är bekväm och tänker göra allt i sista minuten kommer kanske bara vara färdig långt in i februari medan den med lite mer framförhållning ser till att bli klar redan i december. Och mycket riktigt; ju tidigare publicering, desto mer publicitet. Jag är rädd att flertalet av oss kommer att påbörja sitt komponerande alltför sent i tron om att det kommer att gå bra och sen upptäcka att det aldrig kommer att gå bra. Sen hoppar de av åberopande diverse svepskäl....

En annan anledning till hela två månaders publiceringstid är att jag tänkte att vi kunde kommentera varandras låtar, komma med förslag på förbättringar, ändrade mixningar, etc OCH att det under denna tid skulle vara tillåtet för deltagaren att göra om låten. (Man får ju alltid nya infallsvinklar när ngt är klart och man retar sig på att man inte tänkte på det när man höll på.) Dock skulle man inte få ändra på text och melodi.

Sen detta med att publicera samtliga låtar samtidigt. Det blir ett jättejobb för stackarn som åtar sig jobbet + att vi i alla fall kommer att höra låtarna olika tider. Jag har svårt att tänka mig att forumets medlemmar kommer att hänga på låset den 1 januari. Men hoppas kan vi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Behövs priser. Med ett tiotal, eller två, deltagare så blir det rätt liten summa jmfrt med bökigheten runt handhavandet. Sedan kanske detta avskräcker fattiga talanger.

Folk blir väl ofta väldigt glada av att få uppmärksamhet? Något mer spelad än snittet bör vinnaren bli.

Vi låter prisfrågan jäsa lite så får vi se om ett par månader. 50 spänn blir 500 spänn vid 10 deltagare, inte så dum prissumma. Av erfarenhet vet jag att även små summor känns stora när man vinner dem.

Jag har intresse av att delta också 🙂 Låter som en kul idé!!

Intresseklubben antecknar 🙂

Jag anmäler mig också! Lika bra liksom.

Jag antecknar dig också. Lika bra liksom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att mitt namn är med och jag bekräftar att jag kommer att deltaga. Sitter just nu med en tre veckor gammal (ung?)bebis så den långa framförhållningen tackar jag och tar emot ödmjukast 🙂 Ska börja spåna helgen som kommer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu med en tre veckor gammal (ung?)bebis så den långa framförhållningen tackar jag och tar emot ödmjukast 🙂 Ska börja spåna helgen som kommer.

Då får man gratulera! Jag har två (fast inte bebisar).... 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår tankegången men har man nästan ett helt år på sig så ska i princip alla lyckas med att vara klara för att publicera sin låt den 1 januari (om så önskas). Och detta är just sporren; den som är bekväm och tänker göra allt i sista minuten kommer kanske bara vara färdig långt in i februari medan den med lite mer framförhållning ser till att bli klar redan i december.

En annan anledning till hela två månaders publiceringstid är att jag tänkte att vi kunde kommentera varandras låtar, komma med förslag på förbättringar, ändrade mixningar, etc OCH att det under denna tid skulle vara tillåtet för deltagaren att göra om låten. (Man får ju alltid nya infallsvinklar när ngt är klart och man retar sig på att man inte tänkte på det när man höll på.) Dock skulle man inte få ändra på text och melodi.

Ok, låt gå för "sporren* då.

Däremot, vad gäller mixa om etc. Ska inte detta "lite" likna den riktiga melodifestivalen, eller har jag missförstått helt?

Varför ska man få ändra på mix och ljud överlag? Deltagare får väl se till att låten är klar när den publiceras. Vad jag vet så får ingen på mello "göra om" ljud etc. på sin version. Dessutom, på 20(!?) bidrag så kan det bli ett jäkla uppladdande och ändrande och uppdaterande, så folk blir snurriga....

Och vem, VEM ska se till att ingen ändrar på melodier etc?

Näh, ingen bra idé tycker jag!!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag böjer på öronen och lägger mig platt på marken. Det var bara förslag för att få det hela mer intressant. Men visst har ni rätt; dels är grundtanken att tävlingen ska efterlikna SVT:s Mello i görligaste mån, dels kan det bli snurrigt med en massa ändringar fram och tillbaka. Säkrast att hålla det enkelt. Gudarna skall veta att det blir problem i alla fall 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ställer också upp men min sång!

Min kommer inte att vara så värst mycket bättre. Mitt sångbås är en hermetiskt tillsluten liten klädkammare där syret tar slut efter två minuter. Det kommer att ta en månad att sätta sången 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte har lite låtar jag kan fila lite på.

Tänker lägga upp på min hemsida så småningom, är det ok?

Inte särskilt mycket trafik där, så motsvarar nog att det speals i lokal vad gäller publik, men tycker det är roligare än att låtarna hamnar i byrålådan hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen, när det väl blir dags, kommer du (Amis) skapa en ny tråd som är "bidragstråden", där alla bidrag läggs? Det är väl smidigt?

Filar fortfarande på det men det lutar åt att vi låter denna tråd fungera som problemlösare efter den 31 dec (om folk får funderingar/problem med att sända in sina bidrag) och startar en ny tråd 1 jan som får bli en renodlad bidrag- och röstningstråd. Eller ev en egen rösttråd. Är lite rädd för att splittra ämnet för mycket. Tänkte faktiskt först ha allt i denna tråd för smidighetens skull men börjar inse att det riskerar bli lite väl rörigt med frågor och insända bidrag varvat om varandra....

Varför inte har lite låtar jag kan fila lite på.

Tänker lägga upp på min hemsida så småningom, är det ok?

Inte särskilt mycket trafik där, så motsvarar nog att det speals i lokal vad gäller publik, men tycker det är roligare än att låtarna hamnar i byrålådan hemma.

Du är välkommen med ditt bidrag om du vill delta. Men du får absolut inte publicera ditt bidrag på din hemsida förrän tävlingen är över. Risken är annars att ngn på forumet hänvisar till att den redan är tillgänglig för allmänheten och då blir den diskvalificerad. Alternativt, om den redan finns där, är att du diskret plockar bort den omgående så att ingen får chans att höra den innan tävlingen. Att spela en låt lokalt och att ha den på Internet är inte riktigt samma sak. Det är inte troligt att medlemmar av detta forumet kommer i kontakt med en låt som spelas lokalt men med publicering på Internet kan den nås av vem som helst på planeten och det gör skillnad. Finns också en risk att flera deltagare publiceras sina alster på sina hemsidor och vem ska bedöma om trafiken är låg eller hög?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är välkommen med ditt bidrag om du vill delta. Men du får absolut inte publicera ditt bidrag på din hemsida förrän tävlingen är över. Risken är annars att ngn på forumet hänvisar till att den redan är tillgänglig för allmänheten och då blir den diskvalificerad.

Då får låtarna som redan finns där ligga kvar och lägger inte upp den jag bidrar med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite uppdateringar. Har tillkommit ett par deltagare till + att jag har inlett konversation med Studio ang vinster. Jag vet inte riktigt om reglerna tillåter det så jag får återkomma. Tanken är i alla fall att åtminstone ett pris skall delas ut till bästa låt. Och jag ska försöka få till ett mix- samt lyrikpris också. Tror det skulle få oss alla att ta oss i kragen när vi håller på med våra alster. Har också lekt lite med tanken att alla som deltar betalar 50 spänn som tillsammans skulle bli högsta vinsten i pengar (eller som årsprenumeration på tidningen Studio). Men för att det skall genomföras vill jag ha så gott som 100% uppslutning + ett OK från Studio. Hur ställer ni er till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skitkul att du har så mycket idéer Amis, det tycker jag verkligen, men du måste tänka på att inte 'flumma' ut tävlingen för mycket. Det är apsvårt att fokusera och se helheten om det hela tiden ska ändras regler och system. Låt detta vara en tävling 'inspired by Eurovision' och inget mer.

Om vi nu ska ha priser för bästa mix, lyrik, framträdande, röst, låttitel etc får vi helt enkelt skapa en ny musiktävling som är än mer avancerad. Det blir för komplicerat att ändra och trixa. Nu överdrev jag en aning gällande priserna men du/ni förstår nog min poäng.

Gällande kostnaden för att vara med tackar jag nej till det då jag tycker det ska vara gratis att vara med(då det är ett gratis forum i grunden). Du kanske tänker att om man väl betalat kommer man nog fokusera mer och verkligen få fram en låt. Nja, då är nog inte 50:- ett svidande belopp i det avseendet.

1 vinnare och inget mer, bästa låt efter röstning. Det är min röst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt Pesek. Ibland flyger jag ut lite väl högt 🙂 Men jag försöker hela tiden stämma av med er andra så att alla hänger med. Men faktum är att fler har varit positiva till 50-lappen än tvärtom hitintills...

Hur som helst så har jag varit i kontakt med Studio och de kommer att sponsra en årsprenumeration av tidningen för bästa låten. Så det priset skall vi verkligen ha ☺️

De andra förslagen föll inte i god jord så de är strukna. (Alltså inga 50-lappar och ingen sponsring av utomstående.)

Mix- och lyrikpriset får jag återkomma till. Men det blir bara ett mindre pris om det blir aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag börjar bli riktigt nöjd med antalet 🙂 Hoppas bara alla fullföljer sina planer så vi inte står där med två låtar när det är dags för finalen. Och det med 50-lappen var nog ingen bra idé. Även om jag och ett par till gillade idén så är vi nu klart underlägsna i antal att tycka så. Studio godkände heller inte upplägget så glöm bort alltsammans. History 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Samma här, om deadlinen är tillräckligt generös. Jag noterar dig och passar på att uppdatera tävlingsreglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag funderar på att vara med. Familjelivet kanske hamnar i vägen. Men någon oinspelad låt har jag väl liggande som går att klämma in på högst tre och en halv minut. Sedan att jag är rätt dassig på produktion gör väl att jag får anstränga mig lite mer för att inte bli totalsågad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna vara med. Om det finns plats kvar i deltagarlistan.

Det är lugnt med platser. Visserligen har jag angett 20 men det kan lätt utökas ngt om behov finns. Jag tecknar dig!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...