Jump to content
Annons

klockor det mest underskattade i studion ?


Ekstasis

Recommended Posts

Ja efter jag sett några av Antelops videos angeånde klockor, så blir man ju själv lite intresserad. Alla de intervjuer verkar smått chockerade över hur bra och enorm skillnad det gör. En av dom de intervjuar säger t.e.x att det låter bättre att ha en medelmåttig converter men en bra klocka, än att ha en mkt bra konverter och medelmåttig klocka.

Som sagt, mkt intressant, på sikt lär man ju bli tvungen att skaffa en,

http://www.youtube.com/watch?v=DP-jNMPsH9g

http://www.youtube.com/watch?v=Vmp-LvwZT1w

Här intervjuas Lars Hällbäck

http://www.youtube.com/watch?v=Rol7NGu58zk

Här intervjuas Alan Meyerson

http://www.youtube.com/watch?v=Dvhsi6MqHjI

10m_big3.jpg

trinity_big1.jpg

Finns fler videos på

http://www.youtube.c...eos?query=clock

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av rubriken trodde jag tråden skulle handla om riktiga klockor som visar tiden, men det här var också intressant, visste dock ingeting om master klockor förut något helt nytt för mig. Fortfarande inte helt insatt direkt.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller så insatt men undrar om det verkligen är så viktigt. Liknande syndrom som med guldpläterade kablar kanske. 😉 Någon insatt får gärna upplysa.

Jag tycker Alan Meyerson förklarar väldigt bra i intervjun där han drar analogin med två bilder som sitter ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som betyder något är egentligen bara att alla enheter använder samma klocka.

Separat klocka är nog det som är MEST överskattat. Det kunde behövas anno dazumal, när omvandlarnas och ljudkortens egna klockor inte var så stabila som man kunde önska, men idag är det en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det som betyder något är egentligen bara att alla enheter använder samma klocka.

Separat klocka är nog det som är MEST överskattat. Det kunde behövas anno dazumal, när omvandlarnas och ljudkortens egna klockor inte var så stabila som man kunde önska, men idag är det en annan historia.

Ja, men det är skillnad på klockor och klockor ? Antelopes klocka är baserad på atomurs design, 100 000 gånger mer exakt än en vanlig klocka. Tycker som sagt Alan Meyerson förklarde ganska bra, att alla transineter hamnar i perfekt sync osv...Man kan ju barra föreställa sig vilken stor skilllnad det gör...men inget man tänkt på tidigare direkt.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag inte förstår är varför man måste ha både 10m och Trinity för att få det att låta så bra. Är det att man ska ha Trinity ibörjan på kedjan och 10m i slutet ?.

Trinity är ju faktiskt rimligt prisatt, men 10m kostar åt helvete mkt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=JPHIS6pNf3I

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det är skillnad på klockor och klockor ? Antelopes klocka är baserad på atomurs design, 100 000 gånger mer exakt än en vanlig klocka. Tycker som sagt Alan Meyerson förklarde ganska bra, att alla transineter hamnar i perfekt sync osv...Man kan ju barra föreställa sig vilken stor skilllnad det gör...men inget man tänkt på tidigare direkt.

Allt låter bra i reklamen... 😉

Klockan är till för att alla omvandlarna ska köra i synk med varandra. Alla bättre omvandlare har inbyggd jitter-reducering som rensar upp eventuella problem och stabiliserar en eventuell instabil klocka (som i princip inte förekommer numera). Vissa omvandlare genererar till och med en egen klocka internt, baserad på Wordclock-signalen som kommer in, så att de kan vara säkra på att klockan kommer att vara helt stabil. Idag är en extern klocka överflödig - åtminstone så länge man använder omvandlare i klass med RME eller bättre. Har man bara en omvandlare så är det ännu mer meningslöst eftersom alla kanaler redan använder samma klocka internt. Att lägga till en extern klocka tillför ingenting annat än högre kostnader.

Klockan tickar på i samma hastighet som samplingsfrekvensen, så det är faktiskt ganska meningslöst med en klocka som är 100000ggr bättre än en "vanlig" klocka. Samma gamla slitna argument om att mer "måste" vara bättre... Lite av samma diskussion som när folk tvunget vill använda 192kHz samplingsfrekvens... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt låter bra i reklamen... 😉

Klockan är till för att alla omvandlarna ska köra i synk med varandra. Alla bättre omvandlare har inbyggd jitter-reducering som rensar upp eventuella problem och stabiliserar en eventuell instabil klocka (som i princip inte förekommer numera). Vissa omvandlare genererar till och med en egen klocka internt, baserad på Wordclock-signalen som kommer in, så att de kan vara säkra på att klockan kommer att vara helt stabil. Idag är en extern klocka överflödig - åtminstone så länge man använder omvandlare i klass med RME eller bättre. Har man bara en omvandlare så är det ännu mer meningslöst eftersom alla kanaler redan använder samma klocka internt. Att lägga till en extern klocka tillför ingenting annat än högre kostnader.

Klockan tickar på i samma hastighet som samplingsfrekvensen, så det är faktiskt ganska meningslöst med en klocka som är 100000ggr bättre än en "vanlig" klocka. Samma gamla slitna argument om att mer "måste" vara bättre... Lite av samma diskussion som när folk tvunget vill använda 192kHz samplingsfrekvens... 😉

Jag kan förstå att du är skeptisk till det hela, du är inte ensam och jag klandrar dig ej...men jag råder dig verkligen att kolla upp de intervjuer med Igor Levin på youtube där han berättar om vikten av klockor. Antelope är inga vanliga klockor..och jag kan verkligen förstå att klockor är det sista folk tänker i en studio...för dom felsta är det bara en siffra men har ej något med ljudkvalité att göra.

Om inte intressant snubbe med många vettiga ideér som driver utvecklingen frammåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska självklart att han måste promota sin produkt. Om man skulle ta till sig reklamsnack från alla i branschen, så blir man snabbt ruinerad till ingen nytta...

Många beskriver saker som om det är gigantisk skillnad, trots att den inte ens är mätbar och ännu mindre hörbar. Det liknar hifi-branschen allt mer på vissa håll. 🙁

Om du funderar på att skaffa en extern klocka, så får du ENORMT mycket mer utbyte om du lägger de pengarna på exempelvis akustiken istället.

Klockan har betydligt mindre betydelse än omvandlarna - som i sin tur inte ger någon gigantisk skillnad, något som har visats både i detta forumet och på Gearslutz när det har lagts upp lyssningstester...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört om folk som anslutit dator och audiointerface till samma externa klocka, och det lät något sämre än utan klocka. Så en klocka kan nog förändra en del, men inte alltid till det bättre för alla enheter. Skulle tro att oftast låter det typ samma eller något bättre dock.

Klockan ser ju överlag till att alla nollor och ettor skickas ut och tags emot med exakt samma intervall, så att inga bitar försvinner i cyber-rymden och interface eller dator lagrar ljudet av typ mellansteg och skarvar. Olika enheter/datorer jobbar inte med exakt samma noggrannhet, så det blir små skillnader.

Men det luktar extremt av reklam i det här. Var är alla som sa "Tja, det känns som det låter lite bättre, men .. ingen enormt"?

Kör allt ITB istället, i samma system, och slipp klocka 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grymma testimonials.

Det måste vara en gigantisk skillnad om man inte senare får sätta på sig dumstruten när det visar sig att det inte går att höra skillnad på vid en riktig A/B test.

Har Digidesign grejer så dålig klocka från början?

Eller har alla gamla klockor varit så kassa?

Blir genast nyfiken.

Undra om jag gör en loopback test utan Antelop klocka och jämför med en loopback test med Antelop. Det borde väl höras skillnad på filerna oavsett lyssningsystem?

För det som gör mig lite förvånad är ju att om det bara är lyssningen som påverkas så är det förvisso bra men rätt meningslöst för alla andra som inte har Antelop.

Lite som att slå på "ljudförbättraren" i iTunes.

Eller ha andra högtalaren än polaren... typ.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten kommentar kring det hela.

Då jag läste mycket om Black Lion Mods så undersökte jag möjligheten att själv göra dessa mods på min Delta 1010. Det fanns då en intervju med nån på Black Lion som berättade lite vad de gjorde för förändringar och vad man kunde göra själv osv. Och den första punkten som man kunde göra själv, och som också skulle ha störst inverkan på kvalitén, var att köpa en bättre extern klocka som man kopplade till wordclock-ingången på ljudkortet. Detta för att den interna klockan var av dålig kvalitét och "drog ner" kvalitén på en annars väldigt bra AD/DA.

Så, klocka har nog betydelse, men frågan är hur pass mycket. För min del undrar jag ju hur stor skillnad det skulle vara för mig som har ett Delta 1010, att köpa en extern klocka gentemot att byta ljudkort till t.ex ett RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra om jag gör en loopback test utan Antelop klocka och jämför med en loopback test med Antelop. Det borde väl höras skillnad på filerna oavsett lyssningsystem?

Ja, om klockan är överlag så fantastisk som vittnesmålen förmedlar, så ska det höras lite lite grann lagrat på en enskild fil. Men mest skillnad hörs i helhetsbilden, och ännu mer om riggen man använder har många externa enheter och/eller olika system. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Humbug!!! nu ska jag gå och byta mus till datorn, för all vet väl att om man har en riktigt dyr mus så blir editeringarna i Cubase hörbart mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja, alltså som vanligt så är det enda intressanta i sammanhanget ett jämförande test. Och hörs det då ingen skillnad, ja då är det ingen skillnad. Ingen skillnad som spelar någon som helst roll, även om den går att mäta. Så upp till bevis. Ni som förespråkar, lägg upp ljudexempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Antelopes klocka är baserad på atomurs design, 100 000 gånger mer exakt än en vanlig klocka. Tycker som sagt Alan Meyerson förklarde ganska bra, att alla transineter hamnar i perfekt sync osv...Man kan ju barra föreställa sig vilken stor skilllnad det gör...

Säljsnack..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde tråden skulle handla om klockspel! Blev klart besviken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...