Jump to content
Annons

klockor det mest underskattade i studion ?


Ekstasis

Recommended Posts

Det är sånna här trådar som blir så intressanta att följa när det är en sån härlig blandning av nivåer på detta forum. Där en del kanske tänker att det vore bättre att ha en mer "avancerad" nivå på en annan del av forumet, eller eget forum, tycker jag istället det just är det som är en av den goa grejen med detta forum. Förlåt för Off-Topic 😉

On-Topic: Jag är nog oxå mer inne på att klockor är överskattade, dock finns undantag där de finns ljudkort med dåliga klockor, jag tror mitt ljudkort är ett sådant. Men för min del är det nog större idé att skaffa bättre ljudkort än att köpa en extern klocka. Går man upp till semi-proffs-nivån tror jag definitivt klockarna är betydligt tillräcklig kvalitét för kräsna öron. Det är dock inte ovanligt att se en klocka i en proffesionell studio, men ibland tror jag nästan man köper en dyr pryl som "verkar bra" bara för att man kan, inte för att man med säkerhet vet att det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då har jag faktiskt en relevant fråga i sammanhanget: Jag har M-Audio Projectmix, Focusrite Octopre mk 2 samt Mindprint Trio. Dessa är för tillfället sammankopplade via Adat och Spdif. Projectmixen är mitt enda egentliga ljudkort (firewire) som jag utökat med 8 extra preampar på Octopre via Adat lightpipe. Trion fungerar som lyssningskontroll och får ljudet från Projectmixen via Spdif. Nu är frågan: Vilken klocka ska jag gå på egentligen? Alla enheterna har ju klockor och möjlighet att vara slav eller master. Bör det vara Projectmixen eftersom det är den som är ansluten till datorn? Nån gång så krånglade samplingsfrekvensen när jag spelade upp ett projekt i ett äldre ProTools och jag satte då Projextmixen som slav och Trion som master och då funkade det. Nu använder jag Octopren som master och de andra som slavar då jag fått för mig att Octopren är stabilare. Dessa synkningar sker alltså optiskt via Adat och Spdif. Men både Projectmixen och Octopren har även Worldclock som jag aldrig använt mig av och inte förstår fördelen med. Blir det exaktare på nåt sätt? Är det en annan typ av klocka eller samma klocka som i de optiska kablarna?

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag faktiskt en relevant fråga i sammanhanget: Jag har M-Audio Projectmix, Focusrite Octopre mk 2 samt Mindprint Trio. Dessa är för tillfället sammankopplade via Adat och Spdif. Projectmixen är mitt enda egentliga ljudkort (firewire) som jag utökat med 8 extra preampar på Octopre via Adat lightpipe. Trion fungerar som lyssningskontroll och får ljudet från Projectmixen via Spdif. Nu är frågan: Vilken klocka ska jag gå på egentligen? Alla enheterna har ju klockor och möjlighet att vara slav eller master. Bör det vara Projectmixen eftersom det är den som är ansluten till datorn? Nån gång så krånglade samplingsfrekvensen när jag spelade upp ett projekt i ett äldre ProTools och jag satte då Projextmixen som slav och Trion som master och då funkade det. Nu använder jag Octopren som master och de andra som slavar då jag fått för mig att Octopren är stabilare. Dessa synkningar sker alltså optiskt via Adat och Spdif. Men både Projectmixen och Octopren har även Worldclock som jag aldrig använt mig av och inte förstår fördelen med. Blir det exaktare på nåt sätt? Är det en annan typ av klocka eller samma klocka som i de optiska kablarna?

Fördelen med Wordclock, är att man har enbart klocka i kabeln, så att risken för störningar minimeras och klockan därför kan fungera på bästa sätt. När du väl har kunnat hitta vilken enhet som har stabilast klocka, så kör du helt enkelt med den som master. Det är samma klockfrekvens, men det skickas ut från mastern och tas emot av slavarna. Glöm inte terminering i båda ändarna av kedjan.

http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man vilken som har stabilast klocka?

Vad innebär terminering? Vem som är master/slav?

Trion har inte worldclock så den får gå på spdif

Eller ska den kanske vara självständig master

då den ändå ligger på utgången enbart (den går inte in i Projectmixen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om terminering i länken. Ingen av mina grunkor har en extern switch för det, den saken är i alla fall klar. Annars vet jag fan. Kanske står nåt i bruksanvisningarna jag har liggande nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...