• Sign in to follow this

Nu lanseras SoundCloud Go+ i Sverige

Sverige, 25 mars 2020SoundCloud, världens största öppna plattform för ljud, lanserar idag premiumabonnemanget SoundCloud Go+ i Sverige. SoundCloud ger redan svenska musikfans möjligheten att lyssna på originalmusik, DJ-sets, remixer och mycket mer från dagens och morgondagens artister. SoundCloud Go+ ger användare tillgång till hela SoundClouds katalog, som innehåller låtar från några av våra största artister och skivbolag såväl som nya stjärnor, reklamfri lyssning, offlinesynk och ljudstreaming i hög kvalitet. Framförallt innebär lanseringen av SoundCloud Go+ att artister nu får betalt för sina streams från Sverige.

SoundCloud är den primära plattformen för att upptäcka det absolut senaste inom musik och skapa direkta relationer med artister, dj’s, trendsättare och andra lyssnare genom att kommentera och skicka meddelanden. Med SoundCloud Go+ får lyssnaren tillgång till vår fullvärdiga katalog och kan lyssna på sin musik var som helst och när som helst, samtidigt som de stödjer över 25 miljoner artister som bygger och utvecklar sina karriärer på vår plattform”, säger Anthony Gabriele, Senior Vice President, Subscriptions & Marketing, SoundCloud.

Musikfans i Sverige kan använda SoundCloud på följande sätt:
    •    SoundCloud Go+: Premiumabonnemang som ger lyssnarna en reklamfri upplevelse med tillgång till över 200 miljoner låtar och offlinesynk. Nya prenumeranter kan testa tjänsten gratis i 30 dagar, därefter tillkommer en månadsavgift.
    •    SoundCloud Go+ för studenter: Studenter på universitet och högskola kan ta del av alla fördelarna med SoundCloud Go+ till halva priset. Besök soundcloud.com/student för mer information.
    •    SoundCloud Pro Unlimited-rabatt: Kreatörer som prenumererar på SoundCloud Pro Unlimited, SoundClouds premiumabonnemang för kreatörer, kan lägga till en prenumeration på SoundCloud Go+ för halva priset. Kreatörer kan ta del av alla fördelar med SoundCloud Go+, och får dessutom tillgång till SoundClouds integration med ledande DJ-mjukvarubolag som Serato, Pioneer DJ, Native Instruments, Algoriddim med flera. För att ta del av erbjudandet och för mer information om SoundClouds integrationer, besök soundcloud.com/go.
    •    SoundClouds gratisversion: Den helt avgiftsfria lyssnarupplevelsen finns fortfarande tillgänglig och  stöds nu av reklam.

SoundClouds premiumabonnemang finns nu tillgängligt via SoundClouds existerande appar hos iOS App Store och Google Play Store, eller på soundcloud.com/go.

Pris: 99 kr (Web/Android) eller 129 kr (iOS) i månaden

SoundCloud Go+ och SoundClouds gratisversion som stödjs av reklam, finns nu tillgängliga i 19 länder; USA, Storbritannien, Irland, Frankrike, Australien, Nya Zeeland, Kanada, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Italien, Portugal, Spanien, Schweiz, Österrike, Danmark, Finland, Norge och Sverige.

SoundCloud introducerar reklamytor på plattformen
    Ljud, in-stream native och videoreklam på SoundCloud kommer att tillhandahållas av Concept CPH. Alla reklamlösningar är designade för att sömlöst passa in i SoundCloud-upplevelsen och ger varumärken en mängd olika sätt att nå en engagerad publik av unga och inflytelserika personer. Introduktionen av reklam gör att lyssnare kan fortsätta att använda SoundCloud gratis samtidigt som kreatörer får möjligheten att få betalt för det arbete de delar. SoundCloud Go+-prenumeranter kan välja att avstå från reklam och njuta av en ostörd lyssning.

Om SoundCloud
    SoundCloud är världens största öppna plattform för ljud som drivs av kreatörer, lyssnare och kuratorer. SoundCloud grundades 2007 och förser världens ljudkreatörer med de bästa verktygen, tjänsterna och resurserna för att bygga och utveckla sina karriärer. 200 miljoner låtar, 25 miljoner kreatörer och lyssnare i över 190 länder – det som kommer härnäst inom musik hittas först på SoundCloud. https://soundcloud.com

Sign in to follow this

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
    Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Johan Strandell
      För att lyckas med att nå ut med sin musik krävs helt andra saker än lägga det perfekta solot, programmera beats eller micka ett trumset. I den här artikelserien kommer vi gå igenom hur du kan gå tillväga, oavsett ambitionsnivå eller mål.
      Det är svårt att förneka attraktionen i att stå på scen inför en publik, oavsett om det handlar om rockposer, explosioner och eld på en gigantisk arena, eller inlör en svettig publik klockan tre på natten på en undergroundklubb, eller bara att få höra sin musik spelas i radio, tv eller på film. Men steget dit från sovrumsstudion, studieförbundets replokal eller garaget kan verka stort.
      En kliché i film och tv är bandet eller artisten som upptäcks av en slump av en förbipasserade A&R-person eller som gör ett genialt framträdande vid rätt tid och på rätt plats. Det finns ett visst mått av sanning i detta. Susan Boyle slog igenom från ingenting i Britain’s got talent, men att vänta på den musikaliska motsvarigheten till ett blixtnedslag är kanske inte så effektivt.

Susan Boyle i "Britain´s got talent"
      Därför kommer den här artikelserien i första hand fokusera på saker du kan göra själv – få in musik på Spotify, sprida den på sociala medier, paketera den för försäljning och liknande, eftersom du som musiker har större möjligheter att påverka och dessutom kan göra allt på egen hand.
      Spotify – den vanligaste kanalen för spridning av musik idag
      Så hur gör du för att nå ut? Två grundläggande saker att fundera på är vad ditt mål är, och att göra upp en plan för hur du når dem. Vi tar dem i ordning.

Hitta målet med att nå ut
      Att nå ut kan innebära väldigt olika saker. Beroende på om ditt mål är att få din musik spridd, att själv synas, att tjäna pengar eller något annat så finns det väldigt olika vägar att gå. Första steget är därför att tänka igenom vad du vill uppnå – den klassiska band-som-ger-ut-album-och-turnerar-modellen är inte enda vägen att gå.
      Svenska låtskrivare har ockuperat topplistorna de senaste decennierna, och isländska Hildur Guðnadóttir har nått en stor publik genom sina soundtrack till Chernobyl och Joker utan att för den delen vara särskilt känd som musiker. Ett ännu extremare exempel är den finske ingenjören bakom Nokias ringsignal.

Hildur Guðnadóttir som nått en stor publik genom sina soundtrack till tv-serien Chernobyl (2019) och filmen Joker (2019). Foto Hildur: Antje Taiga Jandrig. Foto Joker: Pressbild.
      Ett sätt att strukturera detta är att bryta ner ”att nå ut” i olika dimensioner:
      Nå många lyssnare Bli känd som artist Tjäna pengar Synas i media Spela live Just för att de här sakerna ibland inte går hand i hand gör att det finns skäl att fundera igenom vad du vill uppnå. Idag är det närmast trivialt enkelt att lägga upp musik på Youtube, men det är inte nödvändigtvis något som leder till några pengar, ifall det är målet.
      Vill du nå ut till så många som möjligt kan det i sin tur vara värt att fundera på vad du är beredd att offra: vill du byta genre eller stil till något mer lättillgängligt? Det finns bevisligen lyssnare för väldigt smal musik, oavsett om vi pratar om Huun-Huur-Tus mongoliska strupsång eller Bohren & der Club of Gores doomjazz, men Avicii har onekligen en större lyssnarkrets.
      Eller för att knyta an till exemplen ovan: vill du få in din musik i film eller tv krävs det en annan plan än om du vill synas live.
      Allt detta blir ännu viktigare om ni är flera personer: är ni inte överens om vad ni vill uppnå blir det lätt konflikter. Självklart kan de här sakerna också hänga ihop. Ett par miljoner spelningar på Spotify går att omsätta i pengar, spelningar och uppmärksamhet, men har du nått dit behöver du rimligen inte den här guiden.
      Gör en plan för att nå ut
      När du har bestämt dig för vad du vill uppnå är nästa steg att göra en plan. Här skulle det gå att skriva en smärre bok eftersom projektplanering är ett stort område. En metod som blivit populär i Silicon Valley heter OKR – ”Objectives and key results”. I korthet går det ut på att sätta upp mål (objective) och utifrån dem skapa nyckelresultat.
      Populära metoden för projektplanering: OKR – ”Objectives and key results”
      Nu skiljer sig IT-startups från musikalisk verksamhet på ganska fundamentala sätt (även om Facebooks motto ”Move fast and break things” också gäller för scenshower för många rockband). Men att jobba baklänges från målen kan vara ett effektivt sätt att prioritera och strukturera. Speciellt när du kombinerar det med delmål.
      Till exempel, om du vill komma ut och spela live när den här eländiga coronapandemin har dragit förbi, blir ett mål att göra det enkelt för bandbokare att höra hur du/ni låter.
      Så här kan det se ut om vi bryter ner det till delmål:
      Ta fram en lista på festivaler och klubbar du vill spela på Kontakta bokare, festivaler och klubbar Lägg upp minst två låtar på Soundcloud för att bokare ska kunna höra hör du låter Spela in och polera två låtar Gör en video och lägg upp en låt på Youtube Skriv en kort beskrivning av bandet och lägg upp på Soundcloud och Youtube
      Soundcloud och Youtube
      Utskrivet på det här sättet låter de här punkterna självklara, men att jobba på det här sättet kan vara ett sätt att skapa fokus och inte glömma något viktigt längs vägen. Det kommer antagligen inte leda till något om du kontaktar en bokare utan att de har något att lyssna på. Och ett tydligt mål gör det enklare att inte fastna i detaljer: typsnittet på skivomslaget är kanske inte det mest avgörande för en bokare. Istället bör du förmodligen lägga mer tid på att förmedla att ni är en bra liveakt.
      Här kommer de större målen in. Om du inte kan komma på hur något leder dig till det övergripande målet är det förmodligen bättre att göra på något annat sätt. Konstnären Darius Kazemi har jämfört konstnärlig verksamhet med ett lotteri, och det är värt att skjuta brett och vara beredd att ändra sin plan om man märker att något annat fungerar bättre.
      Om serien
      Den här inledande artikeln har beskrivit hur du kan tänka generellt och hur du kan planera. I kommande artiklar kommer det komma mer konkreta tips om kanaler att synas i, hur du sprider din musik och vilka tjänster du kan använda för att få betalt för din musik.
    • By Nyhetsroboten
      Soundcharts now launches in Scandinavia with the implementation of a Customer Success and Sales Team to help fuel the users' growth in the region. The leading platform, that aggregates airplay, audience and streaming data covering over 3M artists expands towards music professionals in Denmark, Sweden, Norway, and Finland.
      For any music business professional, data analysis has proven a must-have for sustainable decision making. Until now there has not been a proven system that works across labels and for all artists over the globe, regardless of size or reputation, which also gives great opportunities to catch what is coming. Soundcharts aims to offer that, with its' all-in-one global solution.

"After my ten years with Universal France I saw a clear gap in the market for just what I wanted to provide” says David Weiszfeld, founder of Soundcharts. “For us now approaching Scandinavia is an important step. No region has proven stronger capabilities regarding commercial and creative success over the years, so we wanted to have all things in place before making this move. We can now provide a Sales and Support Team that holds the quality we want to stand for, in all aspects of our service."

About Soundcharts
      Launched in 2016, Soundcharts is the leading global market intelligence platform for the Music Industry. Soundcharts is a music analytics platform providing global, real-time insights on artists’ performance and market trends; monitoring data at scale on radio airplay, digital music services, key social media, and media mentions.
      Soundcharts is the only platform to track digital platforms and airplay globally in real-time, providing unique 360° insights on any artist. The company monitors 1,800+ radios in 69 countries, 9,000+ charts, +2.5M playlists, +3M artists and millions of websites covering more than three years of history.

For more information, please contact:
      Urban Kindhult
      urban@soundcharts.com
    • By caveman
      Jag har försökt hitta bra svar på mina frågor här på forumet och på andra ställen men har inte träffat rätt...
      Ja, vad är egentligen meningen med att starta ett eget skivbolag för att ge ut sitt bands egna grejer?
      ISRC/bolagskod kan man få som privatperson (jag har själv fått det). Så varför inte bara ge ut sin skiva under sitt artist/bandnamn? "All rights reserved © bandnamn".
      Det känns som det här med eget skivbolag bara är något på pappret, eller finns det någon fördel? Är det något jag missat?
      Ses man som mer seriös och intressant för arrangörer, journalister och sånt om man har eget skivbolag, eller ligger på indiebolag?
  • Ämnen från forumet

Important Information